Gå til innhold

Anbefalte innlegg

2 hours ago, lada1 said:

Den type argumentasjon virker mest som at en er ute etter å "ta" noen. Hva er greia med det? Noe til invortes bruk inne i menigheten? Jeg mener at det er best å holde seg til saklige og balanserte argumenter som kan kjøpes langt utafor der en står selv.

Jeg har bodd i arbeidsbrakke og hatt gratis lugar på båter der jeg har arbeidet - uten at det var snakk om "skatte-finte" og juks 🙂

Saklig du altså. Hva om jeg snur på det der? Argumentene du bruker får det til å virke som du enten er Kristian Tonning Riise eller i det minste er en i hans krets som skriver innlegg på forum i et forsøk på å minimere det han har gjort. Kanskje er du en av hans kolleger fra tiden i Civita som forsøker å tåkelegge fordi du føler slik oppførsel skitner til partiet?

Skatteunndragelse er ikke en finte. Og igjen drar du inn deg selv og dine opplevelser i livet. Saken handler ikke om deg, og ikke om meg.Ikke hvor du bodde som student og ikke om du har jobbet på anlegg eller bodd i brakke eller på sjøen. Hva er dette for tåkelegging? Hold deg til saken. Og slutt å bring inn uvesentlige ting. 

Den handler om politikere som bevist og med overlegg har gitt feilaktig opplysninger slik at de får gratis bolig i Oslo. Eller som i Ropstad's tilfelle så inkluderte det jo også direkte skattesvik, og mulig dokumentforfalskning. 

Det er du og din argumentasjon der du forsøker å fremstille griske politikere som uskyldige som er suspekt. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, lada1 said:

Du blir vel ikke kastet ut av sogn studenthjem daget etter siste eksamen? 🙂

Om studenter flest henger i studentbyen på Sogn i fem år etter endt utdanning så forstår jeg bedre hvorfor det alltid er boligkrise ved studiestart. Igjen. Forsøk å holde deg til tråden. Kristian Tonning Riise var ikke student, ei heller bodde han på sogn studenthjem da han 5 år etter endt utdannelse kom inn på stortinget. 

Han eide bolig sammen med 2 andre, og han valgte å underslå disse opplysningene når han søkte pendlerbolig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, bojangles said:

Den handler om politikere som bevist og med overlegg har gitt feilaktig opplysninger slik at de får gratis bolig i Oslo. Eller som i Ropstad's tilfelle så inkluderte det jo også direkte skattesvik, og mulig dokumentforfalskning. 

Det er du og din argumentasjon der du forsøker å fremstille griske politikere som uskyldige som er suspekt. 

Når man kritiserer (bl.a.) politikere så bør man se sakene fra flere sider og gjerne få frem argumenter til fordel for den man kritiserer. Det gir mer troverdighet.

Det er mulig å se på stortings-leilighet som en slags "arbeidsbrakke" som bør være lett tilgjengelig i hvert fall den første tiden en er på Storinget. Det er dette som er poenget i mine bidrag  i denne tråden.  Og om arbeidsbrakken er i Alta eller i Oslo har lite med saken å gjøre, men kanskje du ville se på saken anerledes dersom brakken var i Alta og representanten bodde litt udefinert 3 mil unna? 

Du klarer neppe å selge ideen om at en skal fortsette å bo "studentaktig" eller litt "udefinert" (etter å ha kommet på Stortinget) selv om en har eiendom i Oslo-området. Å argumentere med juss i denne sammenheng funker ikke moralskt. Her taper du unødvendig.

Jeg mener at "arbeids-brakker" for Stortings-folk bør være ubetinget tilgjengelig selv for eiendoms-konger i Oslo-området. At skattevesenet ikke gjør jobben si, er en annen sak. Skatteetaten bør kunne ta tak i saker der praksis er berømt for å være åpenbart uklar og ikke bare skylde på skattebetalerne i ettertid. En hadde tilsvarende rot på Stortinget angående pensjoner. Slikt skader demokratiet og gir tilfeldige "gravere" muligheter for påvirkning og til og med utpressing. Tenk deg at Putin fikk vite om kriminalitet blant Stortingsfolk på grunn av rotete regler. *Det* kunne gi muligheter for påvirkning.

Jeg ser ikke bort fra at saken med Ropstad var en slags "politisk motivert finte" og ikke så tilfeldig som det kunne se ut som. En kan argumentere for at han rotet til for seg selv, men en kan også argumentere med at rot i skattevesenet og stortinget sin administrasjon er en demokratisk trussel. Media bør selvsagt grave i hva politikere gjør, men de kan også fungere som en slags "etterretnings-teneste" for spesiell interesser - men der de fremstiller seg som "bare gravere". Det kan fungere udemokratisk.

Jeg har forresten mange ganger bodd gratis på hotell - uten å "jukse". He he.. 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
3 hours ago, lada1 said:

Når man kritiserer (bl.a.) politikere så bør man se sakene fra flere sider og gjerne få frem argumenter til fordel for den man kritiserer. Det gir mer troverdighet.

Er du helt tåkelagt? Argumenter til fordel for?? Hvordan skal du argumentere for skattesvik eller å tilrane seg goder fra fellesskapet? Det har du forsøkt og du endte opp med å fortelle om hvor du bodde som student, og noe tøv om sene møter. Pendlerboligene er ikke representasjonsboliger. Det er døgnhvil. Om du alt eier bolig så skal du ikke ha gratis pendlerbolig. Uansett hva du selv mener om saken så er det ingen vits å argumentere for lovbrudd, svindel og svik. Saken handler faktisk om stortingspolitikere. 

 

3 hours ago, lada1 said:

Det er mulig å se på stortings-leilighet som en slags "arbeidsbrakke" som bør være lett tilgjengelig i hvert fall den første tiden en er på Storinget. Det er dette som er poenget i mine bidrag  i denne tråden.  Og om arbeidsbrakken er i Alta eller i Oslo har lite med saken å gjøre, men kanskje du ville se på saken anerledes dersom brakken var i Alta og representanten bodde litt udefinert 3 mil unna? 

Nei det er på ingen måte mulig. Fordi regelverket er klart og tydelig på hvem som kan søke om pendlerbolig. Alle andre i samfunnet med 30 km avstand til jobben pendler. Det du foreslår er jo bare en sminket versjon av sugerøret rett i statskassen. Da leier de ut egne boliger og bor gratis. De blir rike på bekostning av fellesskapet. Og når vi ser omfanget av juks og svindel så nytter det ikke tenke annerledes i saken. Da må linjene og grensene klargjøres og vi må sikre at ting blir korrekt fremover. 

Igjen er du helt ute med valg av eksempler. Du bringer kaos og bidrar ikke tråden. For du lager merkelige scenarioer i eget hodet og argumenterer utifra det Hvorfor dra inn Alta og en fiktiv grense på 30 km? Det er ikke det saken handler om. 

3 hours ago, lada1 said:

Du klarer neppe å selge ideen om at en skal fortsette å bo "studentaktig" eller litt "udefinert" (etter å ha kommet på Stortinget) selv om en har eiendom i Oslo-området. Å argumentere med juss i denne sammenheng funker ikke moralskt. Her taper du unødvendig.

Utifra det du skriver så tror jeg at jeg nesten må konkludere med at du sliter litt med ditt eget moralske kompass. Og da blir du selv taperen. En pendlerbolig for stortingsrepresentantene er ikke en offisiell representasjonsbolig. De har kontorer i byen de kan jobbe på og ha møter på. Dermed er det absolutt ingenting som tilsier at Kristian Tonning Riise ikke kan fortsette å bo i boligen han eier når han kom inn på tinget. Du tenker at det er taperne som følger lover og regler og at svindlere som Ropstad og Kristian Tonning Riise har opptrått korrekt? Da er du fortsatt taperen. 

 

3 hours ago, lada1 said:

Jeg ser ikke bort fra at saken med Ropstad var en slags "politisk motivert finte" og ikke så tilfeldig som det kunne se ut som. En kan argumentere for at han rotet til for seg selv, men en kan også argumentere med at rot i skattevesenet og stortinget sin administrasjon er en demokratisk trussel. Media bør selvsagt grave i hva politikere gjør, men de kan også fungere som en slags "etterretnings-teneste" for spesiell interesser - men der de fremstiller seg som "bare gravere". Det kan fungere udemokratisk.

Nei. Dette våset vi jeg definitivt debunke. Ropstad gikk så langt at han tilogmed satte eget navnetrekk aka signatur på skattejukset sitt, og presset foreldrene sine til delaktighet. Det du driver med er meningsløst tåkeprat. 

 

3 hours ago, lada1 said:

Jeg har forresten mange ganger bodd gratis på hotell - uten å "jukse". He he.. 🙂

Hvorfor forsøker du hele tiden å få tråden til å handle om deg? Javel. Gratulerer, gratis hotell. Hva har det med svindel og skattejuks å gjøre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 10/1/2021 at 5:58 AM, lada1 said:

Bare et forsøk på forsvar: var det ikke slik at han bodde i et slags kollektiv? I så fall har han et argument for å ha egen leilighet i kort avstand fra Stortinget. Det kunne jo hende at han plutselig fikk behov for den i pressa perioder.

Og som ung man er det jo kjekt å ha en leilighet lett tilgjengelig dersom man skulle sjekke på byn en kveld 🙂 Ikke alltid lett stadig å dra inn nye damer (eller menn?) til et kollektiv. Jeg foreslår at han hadde et legitimt behov foren  slik leilighet i 4 år.

Du er virkelig ute å kjører. Rapporterer innleggene dine i tråden og håper noen rydder opp. Hva er du sier, skal nasjonens borgere spleise på bolig slik at Tonning Riise får pult? Om noe så burde vel den mannen trå ekstra varsomt etter tidligere hm avsløringer. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, bojangles said:

Det du foreslår er jo bare en sminket versjon av sugerøret rett i statskassen. Da leier de ut egne boliger og bor gratis. De blir rike på bekostning av fellesskapet. Og når vi ser omfanget av juks og svindel så nytter det ikke tenke annerledes i saken. Da må linjene og grensene klargjøres og vi må sikre at ting blir korrekt fremover. 

Jeg er enig i at det er behov for at grensene klargjøres, og det virker som at Stortinget sin administrasjon har hatt egne fleksible tolkninger av reglene/grensene 🙂   Og noen ganger har det sikkert vært rimelig at de har tolket tingene fleksibelt/menneskelig fordi virkeligheten ikke alltid er så enkel som en kunne tro. Noen kan være i en skillsmisse-situasjon, ektefellen er blitt gal/voldelig eller rett og slett lite samarbeids-villig, noen kan ha barn som har begynt med narkotika etc... Livet er ikke alltid så enkelt og en vil gjerne unngå offentlig "diagnosering" av ens situasjon.

For å følge gammel-prøysisk militær tenkning: en må vite når en *skal* bryte reglene (ved det høvet de strider mot intensjonen). En hadde i den Prøysiske hæren  øvelser/"eksamener" der en måtte bryte regler/nekte ordrer - ellers ble det stryk på testene, men en måtte forstå når en skulle bryte reglene. Dette kan være smart tenkning som får tingene til å fungere effektivt.

Angående sugerør ned i statskassen så kan skattereglene hindre dette (forutsatt at Skatteetaten fungerer proaktivt og den ikke bare skylder på andre etter lang tid med feil skatt). Jeg vil foreslå at alle stortings-representanter ubetinget kan få tildelt bolig mens de er på Stortinget.  Da blir det mindre anledning til rot som kan være en trussel mot demokratiet.

Det blir jo håpløst å kreve at en skal bo i student-kollektiv som stortings-representant. Det tror jeg de fleste forstår. Bor jeg i et student-kollektiv som jeg er eier helt eller delvis - så behøver ikke dette kalles mitt "hjem" eller "bosted". Jeg tipper at mange studenter har gått sammen om å kjøpe en bolig - men er registrert som bosatt hos foreldrene. Dette kan være både rett og rimelig.

1-0 til meg? 🙂

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
6 hours ago, lada1 said:

For å følge gammel-prøysisk militær tenkning: en må vite når en *skal* bryte reglene (ved det høvet de strider mot intensjonen).

Stortinget er ikke i krig. I det minste ikke enda.

6 hours ago, lada1 said:

Jeg vil foreslå at alle stortings-representanter ubetinget kan få tildelt bolig mens de er på Stortinget.

Så.... løsninga på sløsing med skattebetalernes penger blir å gi de enda flere goder?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke orket å lese hele saken, men det ser ut som at det er kritikkverdig. Kanskje til og med ulovlig. Da regner jeg med at det kritikverdige/ulovlige forholdet opphører. Media har allerede gitt "straff". Politiet har alltids noen verre forbrytelser å etterforske, la dem heller gjøre det. Jeg kan ikke tenke meg å gi en stemme til KrF men jeg ønsker heller ikke å "ta" noen.

 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Helm said:

 Media har allerede gitt "straff".

Media gir ikke straff. Når du velger å være statsråd, partileder og stortingsrepresentant er du ikke immun mot kritikk i media. 

Quote

 Politiet har alltids noen verre forbrytelser å etterforske, la dem heller gjøre det.

Det er ganske alvorlige forhold det er snakk om. Snakker trolig om måneder i fengsel om det var en vanlig "mann i gata" som f.eks hadde svindlet NAV for samme beløpet. Det bør så absolutt etterforskes, skulle bare mangle. 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Helm skrev (1 time siden):

Jeg har ikke orket å lese hele saken, men det ser ut som at det er kritikkverdig. Kanskje til og med ulovlig. Da regner jeg med at det kritikverdige/ulovlige forholdet opphører. Media har allerede gitt "straff". Politiet har alltids noen verre forbrytelser å etterforske, la dem heller gjøre det. Jeg kan ikke tenke meg å gi en stemme til KrF men jeg ønsker heller ikke å "ta" noen.

 

...hvor alvorlig er skattesvik for noen hundre tusen sammenlignet med andre vinningsforbrytelser..?

...jeg ser helst at politiet bruker ressursene sine på der samfunnet har blitt påført størst skade.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, sedsberg said:

Det gjør utrolig stor skade! Ikke bare økonomisk men også politisk med tanke på bl.a. politikerforakt.

Og ikke minst at om det ikke blir etterforskning og evt. dom mot politikeren så vil mange folk føle at de kan gjøre det samme uten konsekvenser. Om f.eks 20,000 nordmenn ser dette og begynner å snyte på skatten så er det fort snakk om store beløp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

18 hours ago, lada1 said:

Jeg vil foreslå at alle stortings-representanter ubetinget kan få tildelt bolig mens de er på Stortinget.  Da blir det mindre anledning til rot som kan være en trussel mot demokratiet.

Det er veldig bra du kun er en random fyr på et forum og ikke en politisk tungvekter med slagkraft. Da hadde et slikt håpløst forslag raskt gått igjennom og de på tinget kunne tjent seg ennå rikere på utleie samtidig som de sparer enorme summer på husleie, strøm og alt annet forbundet med bokostnader. 

Om du virkelig ikke makter se at det blir problematisk om de på tinget lever i en annen verden og virkelighet enn resten av samfunnet så foreslår jeg at du tenker grundig gjennom dette et par ganger til. Hvordan skal de på tinget kunne klare å relatere til virkelige problemer i den virkelig verdens hverdag om bankkontoen renner over av spenn på grunn av null boutgifter, millionlønn og på toppen leieinntekter fra boligen de leier ut fordi de har fått gratis stortingsbolig?  Ingen mennesker lever livet sitt på den måten. Vi må forholde oss til kommunale avgifter, renovasjon, strømregninger, boutgifter, enten i form av ren husleie, eller avdrag på boliglån. Og når renten øker, eller taket lekker så må vi bare betale alt det det koster og kutte ned på alt unødvendig for at hjulene fortsatt skal gå rundt. 

I alle henseende så stilles det krav til at folk selv har forstått regelverket, evt. søkt hjelp fra feks juridisk rådgivning eller konsulenter om noe er uklart. Feks i forhold til skatt, offentlig støtte, sykelønn eller annet fra det offentlige.  Har folk feiltolket så blir det feks straffeskatt, eller domfellelse fordi lover er brutt. Vi skal ikke lage en parallell verden for de på tinget der vi må gi alle gratis bolig fordi "reglene er for vanskelige". Har de på tinget klønet det til, gi dem straffeskatt. De kunne kjøpt seg nødvendig rådgivning for egne penger slik at regleverket ble klinkende klart for dem. Akkurat som håndverkere må bruke regnskapsførere og noen ganger også jurister for å sikre at selvangivelse blir korrekt levert og i henhold til dagens regelverk. Vi skal ikke ha og trenger heller ikke spesialregler for de på stortinget. Er de usikker, kjøp inn hjelp fra tredjepart. Er de skråsikker, så får de selv ta støyten om de har feiltolket reglene. Akkurat slik hverdagen er for alle andre i landet. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, debattklovn said:

Og ikke minst at om det ikke blir etterforskning og evt. dom mot politikeren så vil mange folk føle at de kan gjøre det samme uten konsekvenser. Om f.eks 20,000 nordmenn ser dette og begynner å snyte på skatten så er det fort snakk om store beløp. 

Jeg trodde vi alle sammen gjorde noe lignende allerede. :rofl:

 

Hva er verst, svindle samfunnet for 500.000 eller stjele 1000 kroner fra noen? I noen tilfeller gjør kanskje det lille tyveriet mer skade.

 

Lenke til kommentar
On 10/3/2021 at 8:15 PM, Helm said:

Jeg trodde vi alle sammen gjorde noe lignende allerede. :rofl:

 

Hva er verst, svindle samfunnet for 500.000 eller stjele 1000 kroner fra noen? I noen tilfeller gjør kanskje det lille tyveriet mer skade.

 

Nei folk flest er ikke som Ropstad. Folk flest betaler sin skatt. Og selv om det koster litt så evner faktisk de aller fleste å se at vi får igjen for skattepengene våre. Vi har fått gratis utdannelse, gratis tannhelse til vi ble 18, det er sykelønn, fødselspermisjon og gratis helsevesen. Osv. 

Jeg tror ikke vi skal forsøke å sette opp scenarioer over hva som er verste svindel, enkeltpersoner eller staten.  Vi kan vel ganske greit konkludere med at det samfunnet vi har og er en del av, det er blitt til som et spleiselag. Vi har alle bidratt, og våre forfedre. Ja  bortsett fra eliten, de har naturligvis i over hundre år sjonglert med underlige selskapsstrukturer, internfakturering, og komplekse eierstrukturer i selskaper slik at de sparer skatten sin og kan sylte ned formuen i skatteparadiser. Enkelte ressurssterke grupper har alt presset gjennom spesielle ordning, feks "rederskatten". I oppgangstider er det virkelig ikke måte på hvor flinke rederne er, og da bør alle forstå at de ikke kan skatte av overskuddet, fordi de er så spesielle,  men straks krisen er stor nok så kommer også rederne løpende og ber om statlig støtte for å holde skuta flytende slik at de unngår konkurs. Da er de plutselig ikke blodkapitalister lengre. Og selv om de i oppgangstider er full av trusler om utflagging dersom ikke alle krav straks blir møtt, så hørte man merkelig ikke noe om utflagging eller trange vilkår når det stormet som verst i starten på covid'n. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tenker det er bra at denne gjennomgangen kommer nå. Vi kan ikke ha en kultur hvor økonomisk utroskap er akseptabelt så lenge man er i en høy nok stilling.

Det har blitt tydelig nå at dette er en utbredt kultur og dermed er det på høy tid med en skikkelig gjennomgang. Samt at alle må få minst samme reaksjon som om kari eller ola nordmann gjorde dette.

Man sier at korrupsjon og ukultur sprer seg i diktaturer. Men det gjør det jaggu meg i samfunn hvor man slipper unna med det også.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, bojangles said:

  

Det er veldig bra du kun er en random fyr på et forum og ikke en politisk tungvekter med slagkraft. Da hadde et slikt håpløst forslag raskt gått igjennom og de på tinget kunne tjent seg ennå rikere på utleie samtidig som de sparer enorme summer på husleie, strøm og alt annet forbundet med bokostnader. 

De trenger ikke tjene seg rike på en ordning der stortings-representanter ubetinget fikk tilgang til bolig i rimelig avstand til Stortinget. I hvert fall de første par åra.

Hørt om Skatteetaten? 🙂

Jeg mener det er usmart å ha regler som innbyr til manipulering og unndragelser. Påminnelse: Avbalansert kritikk selger bredere enn sekterisk/overdreven argumentasjon som kanskje best passer seg over noen halv-litere i slutta lag 🙂 

Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Påminnelse: Avbalansert kritikk selger bredere enn sekterisk/overdreven argumentasjon som kanskje best passer seg over noen halv-litere i slutta lag

Sier mannen som for bare noen innlegg siden foreslo at vi også skulle argumentere FOR å svindle. Jeg tror jeg har lest nok at det du skriver her, så det blir nok det siste du hører fra meg og dette blir det siste jeg leser av deg for nå bare trykker jeg på ignore. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...