Gå til innhold

Verdens største rakett er klar – men styresystemet er altfor tungt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KjeRogJør skrev (2 timer siden):

Tre tonn virker å være mye, og så er det fire(?) av dem, som også skal stikke rett ut, og bremse på vei opp.(?) Ikke sikkert dette blir den siste løsningen da...

Vel, skal ikke dette beistet veie flere tusen tonn ved takeoff? I så tilfelle er jo ikke 3 tonn noe å grynte over.

De skaper nok litt ekstra motstand på vei opp, men de er jo aerodynamisk utformet og bremser nok ikke for mye så lenge de "slipper luften rett gjennom", kanskje de til og med kan roteres 90 grader slik at de blir som vinger.

Lenke til kommentar

Hvert overflødige tonn krever rundt 20 tonn ekstra drivstoff så det er viktig å optimalisere alt.

Selv er jeg mer bekymret for hva som skjer når 4800 tonn rakettdrivstoff eksploderer når det skjer en feil. Også spent på hvor mye støy denne raketten vil produsere under en normal launch. Det er litt galskap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ganske rar vinkling med at styresystemet er "altfor tungt". Det fungerer fint med nåværende vekt, men de har planer om å kutte ned vekten slik at de kan øke nyttelasten. Jeg har et lite excel-ark med utregninger på ytelsen til Starship, og jeg kommer frem til at om man halverer vekten i styreflatene, altså kutter 6 tonn, så kan man øke nyttelasten til LEO med ca 800 kg. I forhold til nyttelasten på 150 tonn utgjør det altså ca 0,5% forbedring. Det har altså ikke veldig stor betydning.

(Det øvre trinnet er betydelig mer følsomt for ekstra vekt.)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"SpaceX planlegger en 116 kilometer lang oppskytning fra rakettfabrikken Boca Chica i Texas til et område i Stillehavet, 100 kilometer nordvest for øya Kauai i den hawaiiske øygruppen."

Jeg har ingen anelse hvor de 116 km kommer fra. Det er ca 6-7000 km fra Boca Chica til Hawaii. Men i og med at Starship skal skytes opp østover og ta hele veien rundt kloden, så snakker vi trolig om noe sånt som 34.000 km tilbakelagt.

Her er den offisielle dokumentasjonen: https://apps.fcc.gov/els/GetAtt.html?id=273481

  • Liker 6
Lenke til kommentar
11 hours ago, keramikklampe said:

De skaper nok litt ekstra motstand på vei opp, men de er jo aerodynamisk utformet og bremser nok ikke for mye så lenge de "slipper luften rett gjennom", kanskje de til og med kan roteres 90 grader slik at de blir som vinger.

Jeg vil tro man øker luftmotstanden om man roterer de 90 grader. Men det ville hjelpe å rotere de 180 grader, slik at spissene på finnene kutter gjennom luften på veien opp. (Eventuelt kan en senere versjon ha spisser på begge sider av styreflatene.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

"SpaceX planlegger en 116 kilometer lang oppskytning fra rakettfabrikken Boca Chica i Texas til et område i Stillehavet, 100 kilometer nordvest for øya Kauai i den hawaiiske øygruppen."

Jeg har ingen anelse hvor de 116 km kommer fra. Det er ca 6-7000 km fra Boca Chica til Hawaii. Men i og med at Starship skal skytes opp østover og ta hele veien rundt kloden, så snakker vi trolig om noe sånt som 34.000 km tilbakelagt.

Her er den offisielle dokumentasjonen: https://apps.fcc.gov/els/GetAtt.html?id=273481

Jeg mistenker at noen detaljer ble blandet sammen i oversettingen. Dette er en to-trinnsrakett og ved en vellykket oppskyting skal trinn 1 lande etter 116km unna(i mexicogolfen?) mens trinn 2 skal lande utenfor Hawaii. 

I følge youtube. Det koker greit der nå.. ;)

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Kahuna said:

Jeg mistenker at noen detaljer ble blandet sammen i oversettingen. Dette er en to-trinnsrakett og ved en vellykket oppskyting skal trinn 1 lande etter 116km unna(i mexicogolfen?) mens trinn 2 skal lande utenfor Hawaii. 

I følge youtube. Det koker greit der nå.. ;)

Tror ikke det tallet kommer derifra. Planen er å lande Super Heavy boosteren i Gulfen 20 miles/32 km utenfor Boca Chica.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Kanskje 116km er banehøyden? :p

Jeg aner heller ikke hvor det tallet kommer fra, jeg synes bare det var påfallende at artikkelen ikke nevner at de to trinnene skal lande hver for seg og antok derfor at det var det som var kilden til forvirringen.

Det koker som sagt greit på youtube nå så jeg klarte ikke finne igjen videoen jeg så det(på torsdag?). 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, likferd said:

Gleder meg til å se eksplosjonen. Dette blir bra!

Håper du blir skuffet. :)

Det er nok en ganske stor sjanse for eksplosjon, men forhåpentligvis er den langt unna alle kameraene i Boca Chica. Jeg tenker kanskje at de fire mest sannsynlige tidspunktene for eksplosjon er:

 

1. Max-Q, altså når raketten er utsatt for størst aerodynamiske krefter, ved rundt Mach 1-2 lavt i atmosfæren. Dette vil nok filmes, men det vil være ganske langt unna kameraene.

2. Når Starship entrer atmosfæren. Dette vil kanskje ikke filmes, men det er mulig NASA har et av sine observasjonsfly i området som kan fange opp noe video. Men det blir ikke en veldig spektakulær film.

3. Når Super Heavy møter havet. Ganske sikkert vil dette filmes, men det er kanskje ikke en veldig enorm eksplosjon. Det meste av drivstoffet vil allerede være brent opp.

4. Når Starship møter havet. Det er litt som med Super Heavy, med ikke veldig mye drivstoff igjen, men det vil nok være færre kameraer i området.

 

Heldigvis kan man også si at det er mer en ildkule enn en eksplosjon, så selv om raketten går opp i flammer på oppskytningsrampen, så er det ikke sikkert skadene på infrastrukturen vil være veldig stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Med Elon Musks egne ord: «Vårt mål er å komme opp i bane uten å eksplodere» – det sto det nylig i et intervju med Everyday Astronaut.

Hmm, dette stemmer ikke. Everyday Astronaut er en YouTuber som hadde en rekke intervjuer med Elon, der han SA det. Så det «stod» ikke i et intervju. Så med andre ord har journalisten her gjort en slett jobb og ikke sjekket kildene, og bare drøvtygget noe stoff forfattet av andre, og muligens en kjapp tur innom Google Translate. Slett håndverk.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg for min del skulle ønske Elon Musk brukte sin kreativitet og store handlingskraft til kun å prøve å redde jorden vi bor på og ikke belastet den ytterligere med rakettutskytningene. Og også at forumtråden inneholdt kommentarer om det samme, istedenfor ensidig teknologisk begeistring og kommentarer (selvom også jeg selvsagt er fascinert av hendelsen).

På tide å våkne og prøve å slukke brannen folkens.

Endret av Erling Storvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Med Elon Musks egne ord: «Vårt mål er å komme opp i bane uten å eksplodere» – det sto det nylig i et intervju med Everyday Astronaut.

Sekunder etter den uttalelsen rettet han på seg selv og sa at målet var å ikke ødelegge launch pad eller tankparken siden det ville sette de et godt stykke tilbake.

KjeRogJør skrev (På 14.8.2021 den 20.19):

Tre tonn virker å være mye, og så er det fire(?) av dem, som også skal stikke rett ut, og bremse på vei opp.(?) Ikke sikkert dette blir den siste løsningen da...

Han sa i intervjuet at det er mye vekt å slanke bort fra styreflatene, men det er godt nok for nå.

likferd skrev (22 timer siden):

Gleder meg til å se eksplosjonen. Dette blir bra!

Jepp! Vi kan sikkert begynne å gjette på hvor det skjer. Jeg håper de klarer å separere trinnene før det skjer, men tror realistisk det er under frakoblingen at det smeller.

Lenke til kommentar

"Jeg for min del skulle ønske Elon Musk brukte sin kreativitet og store handlingskraft til kun å prøve å redde jorden vi bor på og ikke belastet den ytterligere med rakettutskytningene. Og også at forumtråden inneholdt kommentarer om det samme, istedenfor ensidig teknologisk begeistring og kommentarer (selvom også jeg selvsagt er fascinert av hendelsen).

På tide å våkne og prøve å slukke brannen folkens."

 

Er ikke du grafisk designer? Burde du ikke bruke kreativiteten din til å redde jorden i steden for å lage logoer?

Endret av Gunnar Mo
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...