Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vaksinemotstanderne, konspirasjon og ytringsfriheten


^fmj

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (3 timer siden):

Folk velger selv hvem og hva de vil tro på. Hva som er fakta. Derfor er fakta subjektivt. 

Jeg klarer ikke med min beste vilje å være enig i at "fakta er subjektivt". Jeg kan være enig i at vi velger hvem vi skal tro på. Men f.eks. i et spørsmål om "finnes viruset Sars-cov-2" så er det faktisk et ja/nei spørsmål. Enten finnes viruset, eller så finnes det ikke. Noen påstår ja, andre påstår nei, men begge kan ikke har rett. Altså er det ene svaret fakta og det andre svaret feil. 

På samme måte til det du skriver om at det kanskje er noe i at jorda er flat. Enten er jorda rund, eller så er den flat. Det ene svaret er fakta, det andre er ikke.

Fakta er ikke subjektivt.

Med en sånn holdning så viser man egentlig at man ikke stoler på noen. Det eneste sikre beslutningsgrunnlaget er å forske på det selv? Det er bare å melde seg opp til universitetet og begynne å studere virus. Eller spare opp en milliard kroner og bli med Bezos på tur i verdensrommet.

Endret av :utakt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, Salvesen. said:

Er jo flere som har bøtet med livet etterhvert, men ser ikke ut til at deres meningsmenn våkner av den grunn. De utrydder nok seg selv etterhvert. Skulle nesten tro covid var laget for en slags eliminering..

Nå er det vel ingenting som tyder på at covid-19 rammer disse menneskene hardere enn andre som av en eller annen grunn ikke ønsker å ta en vaksine, er det? 😉

Lenke til kommentar
1 hour ago, Benbjo said:

Det er jo mange som tror at jorden er flat - så det må vi være åpne for. Selv ser jeg på det som svært lite sannsynlig, men det må jo være noe i det siden så mange tror på det. Selv så tenker jeg at det er lite sannsynlig at jorden flat. Ting vi kan observere - som f.eks hvordan solas posisjon er på de ulike verdensdelene på samme tidspunkt og reisetid på den syrlige halvkule ikke kan stemme overens med et flatjord-kart gjør at det må ganske fantastiske forklaringer til for at jorda er flat. 

 

Dette leserinnlegget er det som skaper illusjonen av gravitasjon som en kraft.

Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Jeg klarer ikke med min beste vilje å være enig i at "fakta er subjektivt". Jeg kan være enig i at vi velger hvem vi skal tro på. Men f.eks. i et spørsmål om "finnes viruset Sars-cov-2" så er det faktisk et ja/nei spørsmål. Enten finnes viruset, eller så finnes det ikke. Noen påstår ja, andre påstår nei, men begge kan ikke har rett. Altså er det ene svaret fakta og det andre svaret feil. 

På samme måte til det du skriver om at det kanskje er noe i at jorda er flat. Enten er jorda rund, eller så er den flat. Det ene svaret er fakta, det andre er ikke.

Fakta er ikke subjektivt.

Med en sånn holdning så viser man egentlig at man ikke stoler på noen. Det eneste sikre beslutningsgrunnlaget er å forske på det selv? Det er bare å melde seg opp til universitetet og begynne å studere virus. Eller spare opp en milliard kroner og bli med Bezos på tur i verdensrommet.

Ja, men det er umulig under en hver tvil å bevise hva som er fakta. Folk velger selv. Jeg velger å tro at sars-cov-2 er ekte, men jeg kan ikke bevise det. 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (Akkurat nå):

Ja, men det er umulig under en hver tvil å bevise hva som er fakta. Folk velger selv. Jeg velger å tro at sars-cov-2 er ekte, men jeg kan ikke bevise det. 

Det handler jo bare om kunnskap. Du har ikke kunnskapen til å bevise det, men det kan du lære deg. Eller stole på at noen andre har den kunnskapen. 

Det handler vel i grunn om tillit til andre mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Benbjo said:

Ja, men det er umulig under en hver tvil å bevise hva som er fakta. Folk velger selv. Jeg velger å tro at sars-cov-2 er ekte, men jeg kan ikke bevise det. 

Hur passar din filosofi in i att du många gånger har referat till forskning som att den är 100% sann når flera av studierna inte ens har varit speciellt bra (eller att de i alla fall haft en massa usikkerheter) och att själva ämnet er så pass nytt och usikkert att det ikke är i närheten av att finnas noen konsensus om vad som faktiskt är tillfället? 

Så ibland verkar du tro blint på forskning som är väldigt usikker medans du ibland verkar ta en ekstrem holdning till att allt kan vara sant. Forskningen på long covid eller vaksiner är väldigt mycket mer usikker än om korona viruset eksisterar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (34 minutter siden):

Jeg velger å tro at sars-cov-2 er ekte, men jeg kan ikke bevise det. 

Når velrespekterte og anerkjente forskere og leger verden over mener at COVID-19 er reelt, er dette bevis nok. Hva man selv (med begrensede kunnskaper og ressurser) klarer å bevise bør ikke avgjøre hva man aksepterer som sant og ikke. Da blir det veldig vanskelig å fungere og ta del i samfunnet.

Det er greit å være skeptisk, men ikke i så ekstrem grad at man stiller spørsmål ved alt som åpenbart er sant. Det er mye jeg ikke skjønner her i verden, men jeg dikter ikke opp egne sannheter bare pga. dette. Jeg søker heller ny kunnskap og forsøker å forstå sammenhenger.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi går mot en tid der de som har sagt i fra seg vaksinen vill slite. Man ser det allerede flere plasser i Europa. Jeg tror også de  vill slite i områder med høy smitte og dårlig med helse hjelp. De vill prioriteres ned pga de har sagt nei til helse hjelp tidligere, mens de som har takket ja evt ikke har fått tilbudet vill prioriteres. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, fredrik2 said:

Hur passar din filosofi in i att du många gånger har referat till forskning som att den är 100% sann når flera av studierna inte ens har varit speciellt bra (eller att de i alla fall haft en massa usikkerheter) och att själva ämnet er så pass nytt och usikkert att det ikke är i närheten av att finnas noen konsensus om vad som faktiskt är tillfället? 

Så ibland verkar du tro blint på forskning som är väldigt usikker medans du ibland verkar ta en ekstrem holdning till att allt kan vara sant. Forskningen på long covid eller vaksiner är väldigt mycket mer usikker än om korona viruset eksisterar.

Ingen blanding her. Jeg velger å tro på disse studiene. På samme måte som mange ikke tror på studiene. 

For meg er long covid (subjektiv) fakta. 

Alt kan i utgangspunktet være sant/fakta. Så må man velge hvilke kilder man stoler på. 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, nightowl said:

Når velrespekterte og anerkjente forskere og leger verden over mener at COVID-19 er reelt, er dette bevis nok. Hva man selv (med begrensede kunnskaper og ressurser) klarer å bevise bør ikke avgjøre hva man aksepterer som sant og ikke. Da blir det veldig vanskelig å fungere og ta del i samfunnet.

Det er greit å være skeptisk, men ikke i så ekstrem grad at man stiller spørsmål ved alt som åpenbart er sant. Det er mye jeg ikke skjønner her i verden, men jeg dikter ikke opp egne sannheter bare pga. dette. Jeg søker heller ny kunnskap og forsøker å forstå sammenhenger.

Ja, jeg er enig. Jeg stoler på legene og forskerne som mener at Sars-CoV-2 og covid-19 er reelt. Mange brukere her på forumet gjør ikke det og tror at viruset ikke finnes og at pandemien er tull. Fordi de stoler på andre kilder igjen. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være et så vanskelig konsept å forstå. 

Lenke til kommentar
Splitter skrev (7 timer siden):

Hvordan vet vi at Jorden er rund, eller at månen ikke er laget av gul ost? I prinsippet er det kanskje riktig at vi aldri kan bli 100% sikre på noe som helst, men hvor virkelighetsfjern må en påstand være før det ikke lenger er verdt å ta den seriøst?

Ja, hvordan vet vi at jorden er rundt? I fleire hundreår trudde folk jorda er flat. De som prøvde å påstå noe annet ble stemplet som "konspirasjonsteorier". De som prøvde å hevde at jorda går rund sola (og ikkje motsatt) ble drept. På den tiden var det "heilt fjern" å komme med noe så idiotisk.

Nå har ikkje eg lest alle konsp. teorier som gjelder covid, men noen av de virker nokså logiske. Og det er nok grunn at fleire millioner trur på de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 timer siden):

Enten finnes viruset, eller så finnes det ikke. Noen påstår ja, andre påstår nei, men begge kan ikke har rett. Altså er det ene svaret fakta og det andre svaret feil. 

I et tilfelle der viruset finnes men vaksinen tar livet av enda flere, har begge egentlig rett. 

som det ble sagt i en westernserie, "der borte der sykehuset. De tar livet av flere enn en hel hær kan gjøre". 

Da den første legen stod fram og sa det burde tas D-dimer-tester av pasienter som hadde tatt vaksine, tenkte jeg han kanskje misforstod hva en D-dimer-test var for noe. 

Men når også patologen Cole sier det samme, er det oppsiktsvekkende. Det er også rart at patologen har det siste ordet i en mengde ting som gjelder celler i kroppen. Men det er så enkelt å skrive en "factcheck" som framstiller hans opplysninger som uvesentlige. Det er også urovekkende at han får såpass mye applaus fra de andre på det legemøtet han deltar på (White Coat Summit). 

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Ja, hvordan vet vi at jorden er rundt? I fleire hundreår trudde folk jorda er flat. De som prøvde å påstå noe annet ble stemplet som "konspirasjonsteorier". De som prøvde å hevde at jorda går rund sola (og ikkje motsatt) ble drept. På den tiden var det "heilt fjern" å komme med noe så idiotisk.

Men det var jo nettopp Galileo som gjorde jobben, der kirka ville heller lene seg på bibelsk dogma. På samme måte er det vitenskapen idag, som har gjort jobben, og underbygget covid fakta, mens det er konspi folket som er kirkens dogma.

At du drar fram ubegrunnet påstander, kirkens dogma tilbake i tid, er jo eit argument mot konspi folket idag.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...