Gå til innhold

Elkjøp, dette er svindel..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv en som ikke vet hva han burde velge, bør heller kjøpe en av de ferdig konfigurerte maskinene fra Dell eller Komplett. (Har bedre erfaringer fra Dells kundeservice da, så dette er kanskje best)

helt enig. :D dells kundeservice/support er kjempe bra. :thumbup: er det noe du lurer på så er det bare å ringe eller sende en mail. det trenger ikke være noe galt med dell pc-en din for at du skal få kundeservice. man kan sende en mail hvis du lurer på hvordan pc-en din funker. garanti kan du også velge selv.

bare pass på så dere ikke bryter den :)

Lenke til kommentar
Men det som virkelig er gøy er å sette elkjøp selgere på plass når de kommer med totalt gale utsagn :

Eks : ISDN modem

 

Det er dårlig gjort at de selger "dritt" som er dyrt til massene.

Selv anbefaler jeg ikke folk å kjøpe maskiner hos kjeder som elkjøp, vi har en lokal "sjappe" her i byen som er rimeligere. (selv om de ikke er like lur bestandig :-) )

Du kan jo prøve å sette meg på plass ;).

Jeg jobber selv på elkjøp, og har rimelig god peil på tele/data om jeg så skal si det selv.

 

Anyway, elkjøp svindler ingen. Vi har som kjent prisgaranti. Så ser dere en pc som er lik den vi selger et annet sted billigere, så kom til oss med tilbudet da vel..så får dere den billigere.

 

Når det gjelder utviklingen av pc-tilbud siste året så må jeg si det har blitt bedre der og. Før var det jo bare prosessoren som telte, og alt annet var dritt. Nå henger kun skjermkortet igjen, og det vil nok bli bedre det også.

 

Til slutt, som Zamoht sier, en ferdigkjøpt pc på elkjøp yter kanskje ikke så bra, men garantier, support og trygghet for kunden, det er vi mer tillitsvekkende på enn webshops. Folk har kjent oss i snart 40 år, og de veit at de kan stole på oss. Det er tross alt en grunn til at vi er blitt nordens største elektrokjede, og den er ikke at vi selger dårlige varer ;)

Lenke til kommentar

Prisgananti?????

 

Vet du hva det ordet betyr? når dere selger et skjemkort eks Radeon Powercolur 9600 non pro til 3500 kr. Vel for å si det sånn hvor kan jeg få det dyrere.

 

En annen ting dere er en elekrokjede IKKE en data kjede. Kanskje dere burde holde dere til det dere vet noe om. Ikke at dere vet så mye om det heller da.

 

Du kan ikke mene at det ikke er villeden å si at derer får kjempegrafikk med et radeon 9200 non pro. Under kjøpsloven har du bedre garantier hvis du kjøper noe over internett.

 

Og possesorene deres er ikke noe å skryte over. Dere selger 2,6Hz Celion prossesorer som det var det beste som finnes. Dere driver ripp off. Dere bruker folks uvitenhet, for dere selger noe varer for en pris som ikke akkurat er hyggelig.

 

En ferdig data fra Elkjøp virker kanskje ikke så bra. Virkelig, det var ikke akkurat noe nytt. Tror du kan ta vekk den kanskje, en ferdig data fra Elkjøp virker ikke bra.

 

Det er greit å få ut litt fustrasjon.

Lenke til kommentar
Prisgananti?????

 

Vet du hva det ordet betyr? når dere selger et skjemkort eks Radeon Powercolur 9600 non pro til 3500 kr. Vel for å si det sånn hvor kan jeg få det dyrere.

 

Ja den dagen du, da kan vi jo slutte å selge 9800Pro fra hercules til samme pris. :roll:

Men la oss fortsette det "eksempelet" ditt. hadde vi solgt den til det, så kunne du kommet med webshoptilbud, tilogmed julekalendertilbud o.l, og du ville fått kortet rett i hånda til webshoppris! DET er prisgaranti.

En annen ting dere er en elekrokjede IKKE en data kjede. Kanskje dere burde holde dere til det dere vet noe om. Ikke at dere vet så mye om det heller da.

Når ble data ikke elektro? :roll:

 

Du kan ikke mene at det ikke er villeden å si at derer får kjempegrafikk med et radeon 9200 non pro. Under kjøpsloven har du bedre garantier hvis du kjøper noe over internett.

 

Les det jeg skriver en gang til. Jeg siterer: "Før var det jo bare prosessoren som telte, og alt annet var dritt. Nå henger kun skjermkortet igjen". Her ser du at jeg ikke akkurat er fornøyd med elkjøp sine skjermkort, og det sier jeg også til kundene. De fleste som kommer til meg for å kjøpe PC skal spille lite, og et 9200 vil passe bra til deres 2d-bruk da.

 

Og possesorene deres er ikke noe å skryte over. Dere selger 2,6Hz Celion prossesorer som det var det beste som finnes. Dere driver ripp off. Dere bruker folks uvitenhet, for dere selger noe varer for en pris som ikke akkurat er hyggelig.

 

Vær eneste gang jeg snakker med kunder som er interessert i pc'er, så opplyser jeg om at celeron er en dårligere prosessor enn p4, og sammenligner sånn ca ytelsesforskjellen. Dette er standard prosedyre på avdelingen min. Alle skal drive kundeopplysning, og ingen skal juge om et produkt. Det er IKKE god kundebehandling å skryte ting opp i skyene og tilegne egenskaper produktene ikke har. Vi skal innrømme der vi er uvitne, det gjør kunden mer trygge på oss.

 

Husk en ting, et salg er ikke et salg før kunden kommer tilbake for mer. Hadde vi bare snytt alle som handlet hos oss, hadde vi **** ikke vært så store som vi er.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Den vanlige datakjøper vet ikke forskjell på skjermkort og kjøper datamaskin etter mengde ram, hd, prosessor og minne på skjermkortet.. Tankegangen er ofte jo mer mb/hz osv. jo bedre.. Dette vet slike butikker å spille på, men jeg tror nok elkjøp har gjort en stor feil på et punkt her, det er å kalle dette en spillmaskin. Jeg ville nok heller kalt dette en "SUPER arbeidsstasjon!" eller "TALLKNUSER!"

 

Sikkert en liten glipp, Elkjøp vet å reklamere for det som er bra på en maskin og i dette tilfellet er det nok ikke skjermkortet nei..

Er en av de få på skolen som har peiling nok (for alderen!).

 

Det virker som om harddisk sier ALT, og jeg mener ALT!

Noen i klassen har kjøpt seg ny PC og skryter; Den har 120gb!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er nesten som om alle i klassen vipper av når det kommer opp i "SÅ STORE SUMMER!!!!" :D

 

Dette var visst litt offtopic...sorry :cry:

haha.. Sånn var jeg for et år siden, da jeg kjøpte denne møkkamaskinen, jeg byttet ut P4 1.8 MEd celeron 2.0.. Fordi det var oppgitt mer MHz hastighet.. :( angrer i dag :D

 

Derfor er A64 står i tankene :D

 

Forresten, jeg ser på Elkjøp og ser på forklaringene på "spill" pc, jeg får lyst til og ta med meg f.eks et spill som trenger et sinnsykt skjermkort, gå inn i butikken, og si til han bak disken: "bevis dette er en spille pc" Så skal vi se hva de sier etterpå.

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar

Jeg synes kansje, elkjøp får mye hardt vær her..... De FLESTE vanlige nordmenn og damer, har ikke peiling nok til å handle på webshop. De vil ha en harddisk og skjerm åsså slikk mus og tastatur. den siste dama jeg hjalp med anskaffelse av PC fniser fortsatt når hu sier " mus " og hu er 50år+. En harddisk er stort sett stor og grå og kan stå under bordet. For de som ikke vet hva som er inni en slik boks, er det veldig fint å kunne gå på elkjøp, at noen av selgerene der ikke er riktig så ærlige som de burde være er desverre et faktum, men når deler av lønnen er basert på provisjon.....

 

Det er desverre ikke alle på forumet her som uten videre kan prøve dette, men alle dere som bor i gjøvik kan gå til kaspergården og prøve å sette fast en mørkhåret fyr med flippsjegg som selger pc`er der. Hvis du vet hva norsk data er for noe, og hvordan disse systemene fungerer, har du kansje en kjangs til å sette ham fast, hvis ikke, aksepter at det finnes alltid noen flinke, og noen elendige selgere der ute. Noen folk vil lures, og de lures av elkjøp, og lignende butikker, men de er ikke mer misfornøyd for det, de vet ikke bedre!

Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å sette meg på plass ;).

Jeg jobber selv på elkjøp, og har rimelig god peil på tele/data om jeg så skal si det selv.

Vel, om du jobber der og har god peil så er det vel litt mer "vanskelig" å sette deg på plass, og som du sier selv er du virkelig en "kløpper"

 

Det er selvfølgelig enkelte unntak som jobber på elkjøp slik som "Alastor", men mitt inntrykk er at de som jobber på elkjøp ikke er godt nok kvalifisert innenfor data. De mangler liksom spiss kompetansen, siden de gjerne også skal selge kjøleskap, vaskemaskiner og datautstyr...

Lenke til kommentar
Prisgananti?????

 

Vet du hva det ordet betyr? når dere selger et skjemkort eks Radeon Powercolur 9600 non pro til 3500 kr. Vel for å si det sånn hvor kan jeg få det dyrere.

 

Ja den dagen du, da kan vi jo slutte å selge 9800Pro fra hercules til samme pris. :roll:

Men la oss fortsette det "eksempelet" ditt. hadde vi solgt den til det, så kunne du kommet med webshoptilbud, tilogmed julekalendertilbud o.l, og du ville fått kortet rett i hånda til webshoppris! DET er prisgaranti.

En annen ting dere er en elekrokjede IKKE en data kjede. Kanskje dere burde holde dere til det dere vet noe om. Ikke at dere vet så mye om det heller da.

Når ble data ikke elektro? :roll:

 

Du kan ikke mene at det ikke er villeden å si at derer får kjempegrafikk med et radeon 9200 non pro. Under kjøpsloven har du bedre garantier hvis du kjøper noe over internett.

 

Les det jeg skriver en gang til. Jeg siterer: "Før var det jo bare prosessoren som telte, og alt annet var dritt. Nå henger kun skjermkortet igjen". Her ser du at jeg ikke akkurat er fornøyd med elkjøp sine skjermkort, og det sier jeg også til kundene. De fleste som kommer til meg for å kjøpe PC skal spille lite, og et 9200 vil passe bra til deres 2d-bruk da.

 

Og possesorene deres er ikke noe å skryte over. Dere selger 2,6Hz Celion prossesorer som det var det beste som finnes. Dere driver ripp off. Dere bruker folks uvitenhet, for dere selger noe varer for en pris som ikke akkurat er hyggelig.

 

Vær eneste gang jeg snakker med kunder som er interessert i pc'er, så opplyser jeg om at celeron er en dårligere prosessor enn p4, og sammenligner sånn ca ytelsesforskjellen. Dette er standard prosedyre på avdelingen min. Alle skal drive kundeopplysning, og ingen skal juge om et produkt. Det er IKKE god kundebehandling å skryte ting opp i skyene og tilegne egenskaper produktene ikke har. Vi skal innrømme der vi er uvitne, det gjør kunden mer trygge på oss.

 

Husk en ting, et salg er ikke et salg før kunden kommer tilbake for mer. Hadde vi bare snytt alle som handlet hos oss, hadde vi **** ikke vært så store som vi er.

Du er gjennomsyret av elkjøp propogandaen, hvor lenge har du egentlig jobbet i elkjøp? Hvor mange ganger har du vært på disse academy-halleluja kursene? Har selv jobbet i elkjøp i noen år, og de fleste pc-tilbud er ikke særlig bra. Villedende markedsføring er heller ikke veldig uvanlig i elkjøp.

Lenke til kommentar
Elkjøp'en her i førde har et "dataverksted" som er en "glassboks" i et hjørne av butikken, og når en titter inn så ser en fleire opne PCer som berre står der, ingen form for dør med lås på for å komme inn, samt teppegolv i heile PC verkstedet (= statisk elektrisitet som dreper PCer) , altså dei som driver med PCer der nede har virkelig ingen peiling!

Vil tippe at de som sitter i det glassburet å mekker på pcene i 90% av tilfellene har mer peiling på det de driver med enn det du har!

 

[edit:] vet ikke hvem som sitter i datasuporten i førde, men tenker på generell basis [/edit]

Endret av zaico
Lenke til kommentar

har ikkje lest kva dei fleste oppom meg har skrevet så eg veit ikkje om det eg skriv no er skrevet fra før.

 

på komplett feks, kan du kjøpe ein stasjonær PC med garanti osv som er ganske bra for prisen i forhald for elkjøp osv.

 

en kamerat kjøpte ein _ganske_ bra pc frå ekspert til 10.000kr med;

radeon 9600 pro 256 ram

160 gb

huskakje hovudkortet

17" skjerm

p4 2.6 ghz

512 ddr ram(huskakje kva sort)

en del software

tast/mus

_veldig_ stillegåande

 

eg føler vertfall den maskina kan stille seg opp med gode komplett tilbod?

han kjøpte maskina i september i fjor.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å være selger heller - selv om en gjerne vil informere kunden mest mulig. Ofte kommer kunden inn i butikken med et sett med oppfatninger om hva som er "bra" pc og ikke og hvis du skal gå på tvers av kundens meninger.

 

Eksempelvis hvis en kunde mener at mhz er det viktigste er det lett å si at det er ikke så enkelt lenger, men det er fryktelig vanskelig å forklare hvorfor. Enklere å selge personen en celeron i trygg forvisning om at vedkommende sannsynligvis ikke kommer til å ha bruk for mer enn det. Kunden er da glad, selgeren er glad = alle glade. :devil:

 

Vitsen er jo ikke å selge folk dårligst mulig pc - men å selge folk en pc som er så dyr at de har råd til den og som de samtidig kan skryte av til familie og venner:

 

"Har du bare sånn amd 64 dritt - jeg kjøpte skikkelig intel jeg celeron 120giga og greier er jo over dobbelt så bra" - full onkel

"Er ikke størrelsen på harddisken jeg snakker om" - nevø

"Nei, haha alle harddisker er jo like store jo" - full onkel

"joda - du har vel rett i det" - nevø

Lenke til kommentar

Asso, å klage på at deler osv er dyrer hos elkjøp er jo bare tull egentlig. Du finner det nok helt sikkert billigere på nette. Ettersom de ikke har svære kjeder med masse medarbeidere\ansatte. de skal ha profitt for det de selger. Og de tjener ikke mye på de pcene de selger. De får inn pcene og får en pris de skal selge det for. Trur ikke pcer er det elkjøp satser så mye på.

Lenke til kommentar
en kamerat kjøpte ein _ganske_ bra pc frå ekspert til 10.000kr med;

radeon 9600 pro 256 ram

160 gb

huskakje hovudkortet

17" skjerm

p4 2.6 ghz

512 ddr ram(huskakje kva sort)

en del software

tast/mus

_veldig_ stillegåande

 

 

Den maskinene hadde antageligvis No Name RAM som var treig og helt sikkert et dårlig hovedkort. Og desuten er 256 Mb versionen av 9600 dårligere enn 128Mb versionen hvis jeg ikke husker helt feil. Og det sto ikke noe om P4 var "Northwood" så der kan det også hende at han har blitt lurt. Dette er typiske feller man kan gå i på butikker som Elkjøp

Lenke til kommentar

Litt morsomt egentlig at de "stjeler kunder fra databutikkene". I butikken på Årnes har de så godt som null datautstyr, og jeg gikk flirende ut døra..

 

De har heller ikke noe så enkelt som blanke MD'er. Spurte etter det for en stund siden, og en bekjent gjorde det samme for noen dager siden. Null og niks noen av gangene.

Lenke til kommentar

Elkjøp og andre elektrokjeder tjener penger på å selge produkter de har høy fortjeneste på, og det uavhengig av hva du som kjøper trenger.

 

Eks: Du finner ett tilbud hos Elkjøp og undersøker status hos andre butikker. Det viser seg at tilbud faktisk er ett skikkelig "røverkjøp" og du bestemmer deg for å slå til.

Du tropper opp og sier til selgeren at du lurer på å kjøpe den. Selgeren vet dette tilbudet kun er for å lokke kunder, og at de taper penger på å selge produktet så billig, og dessuten gjør det seg heller dårlig med minus på salgsbudsjettet sitt, som provisjonen blir beregnet ut fra.

Med dette i hodet sier selger at tilbudsvaren er så som så i kvalitet... "du får hva du betaler for". Du blir i tvil... vil jo ikke kjøpe noe dritt.

Selgeren er så elskverdig å nevne at de har ett mye bedre tilbud (som de har god fortjeneste på, og som hjelper han i å nå budsjettet sitt), det koster riktignok bare "litt" mer, men selgeren roser denne varen opp i skyene fremfor tilbudet som du var ute etter.

 

Jeg har selv jobbet som selger og avd. leder hos Expert, og dette er i korte trekk hva som skjer dag ut og dag inn.

 

Det er en kynisk bransje som vet å utnytte folks uvitenhet.

Endret av SirDanceAlot
Lenke til kommentar

/me har jobbet i elkjøp en måned.

 

Hvis det jeg sier er propaganda, så ta å plukk det fra hverandre da. Ikke bare BLABLABLA som du gjorde.

 

Og SirDanceAlot, det du sier er rett, sett fra en biased side om at elkjøp/expert alltid er dritt. Om du skjønner..det jeg mener er at det jevner seg ut. Finnes alltid selgere som bare tenker på egen fortjeneste, men jeg mener at der jeg jobber prøver vi faktisk å finne rett produkt til kunden. Det er foresten forbudt å snakke dritt om produktene våre. Forresten, du har sikkert hørt om Behovsanalyse eller hva? Når kunden kommer og har bestemt seg for DET produktet, som er med integrert skjermkort, og han/hun har tenkt å spille en del, så kan ikke jeg si at den vil passe bra, da må jeg vise en med radeon 9600 feks. ;)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Alastor, la meg gi deg et morsomt lite regnestykke.

Jeg har enda ikke begynt, men nå skal jeg sette sammen en tilsvarende PC selv fra komplett som den dere selger til 17 000.

Sannsynligvis har dere ikke.

 

Elkjøp sin først, så tilsvarende fra Komplett, så en maskin jeg ville kjøpt hvis jeg hadde hatt 17 000.

 

Elkjøp

AMD 64 3200+

200gb HD 7200rpm

1024mb uspes. DDR-RAM (garantert 2 brukker)

Sigmatel Lydkort

Radeon 9200 256mb

DVD Brenner

Floppy

To høytalere (uspes. men uten subwoofer, så ikke 4.1 eller bedre)

Trådløs tastatur og mus

Uspes. Hovedkort

Mini-Tower

Pris: 17 000 NOK

 

Komplett

AMD 64 3200+

WDC 200gig HD 7200rpm 8mb cache

Cruicial 512mb DDR-RAM x 2

Creative 4.1 Lydkort

Sapphire Radeon 9200 Atlantis 256MB DDR

Sony DVD-brenner

Sony Diskettstasjon 3,5"

Altec Lansing Høyttaler 120

A4tech Wireless Keyboard & Mus

MSI Hovedkort Socket 754, SATA, gbLAN etc. (Garantert overkill, mye bedre enn det som følger med elkjøp sitt, les: antall porter og størrelsen på elkjøp sitt)

Q-Tec Midi tower

Pris: 9 500 NOK

 

17 000 - 9 500 = 7 500

 

Dette er sinnsyke prisforskjeller. Hvis jeg skulle sette sammen en maskin til 17 000 ville den hatt disse innstillingene:

 

Komplett

AMD Athlon 64 3200+

Seagate 160GB S-ATA

Corsair TWINX1024 PC3700 1024MB Platinum (466mhz)

Creative SB Audigy 2

Sapphire Radeon 9800XT Atlantis 256M DDR

Sony DVD-brenner

Sony Diskettstasjon 3,5"

Logitech X-620 Høyttalere 6.1

Logitech Cordless Desktop MX (MX700 mus)

Asus K8V DELUXE Hovedkort Socket 754

Chieftec Dragon Big Tower m/dør

Pris: 16 900 NOK

Lenke til kommentar
Forresten, du har sikkert hørt om Behovsanalyse eller hva? Når kunden kommer og har bestemt seg for DET produktet, som er med integrert skjermkort, og han/hun har tenkt å spille en del, så kan ikke jeg si at den vil passe bra, da må jeg vise en med radeon 9600 feks. 

 

Problemet er at Elkjøp setter inn det j*vla Radeon 9200 på samtlige maskiner de selger (bortsett fra lav-pris maskinene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...