Gå til innhold

Elkjøp, dette er svindel..


Anbefalte innlegg

skulle ikke bare stikki innom butikken og fortalt selgeren hvor dårlig oppsett dem har og hvor dyrt det er osv?

 

for en stund siden leste jeg om en kar her som hadde vært på elkjøp eller expert og pratet med en selger som sto på sitt liv at ATI lagde grafikk brikkene for Geforce mx korta. :laugh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alastor, la meg gi deg et morsomt lite regnestykke.

Jeg har enda ikke begynt, men nå skal jeg sette sammen en tilsvarende PC selv fra komplett som den dere selger til 17 000.

Sannsynligvis har dere ikke.

 

Elkjøp sin først, så tilsvarende fra Komplett, så en maskin jeg ville kjøpt hvis jeg hadde hatt 17 000.

 

Elkjøp

AMD 64 3200+

200gb HD 7200rpm

1024mb uspes. DDR-RAM (garantert 2 brukker)

Sigmatel Lydkort

Radeon 9200 256mb

DVD Brenner

Floppy

To høytalere (uspes. men uten subwoofer, så ikke 4.1 eller bedre)

Trådløs tastatur og mus

Uspes. Hovedkort

Mini-Tower

Pris: 17 000 NOK

 

Komplett

AMD 64 3200+

WDC 200gig HD 7200rpm 8mb cache

Cruicial 512mb DDR-RAM x 2

Creative 4.1 Lydkort

Sapphire Radeon 9200 Atlantis 256MB DDR

Sony DVD-brenner

Sony Diskettstasjon 3,5"

Altec Lansing Høyttaler 120

A4tech Wireless Keyboard & Mus

MSI Hovedkort Socket 754, SATA, gbLAN etc. (Garantert overkill, mye bedre enn det som følger med elkjøp sitt, les: antall porter og størrelsen på elkjøp sitt)

Q-Tec Midi tower

Pris: 9 500 NOK

 

17 000 - 9 500 = 7 500

 

Dette er sinnsyke prisforskjeller.

Regnestykket ditt er ikke helt riktig:

 

Elkjøp sender bl.a. med en god del programvare.

I tillegg en minnekortleser.

Så forskjellen er ikke så stor som du sier.

Lenke til kommentar

Det burde ikke overraske noen at Elkjøp ikke henger med i svingene når de skal prøve å lage topp-modeller av et heller lite dynamisk varelager.

 

Jeg går av og til innom Elkjøp-butikker for å se hva de har, men det er skjelden jeg handler der fordi:

1) Det tar lang tid å komme gjennom kassa fordi hver annen kunde skal opplyse om navn og adresse for garanti om det så er en vannkoker til 199,- de kjøper.

2) Hvis du lurer på noe kan du trekke en kølapp, vente 30 minutter og så få feil svar på et misforstått spørsmål om en vare som uansett er utsolgt.

3) Verst av alt er at de spammer meg og plenen min. Postkassa står ikke langt unna, med klistremerke mot uadressert post, men likevel må jeg plukke opp dyvåte Elkjøp-aviser fra plenen og hive dem i søpla! :angry:

 

Det tristeste med Elkjøp er de gangene man får prate med en ung, ivrig og kyndig hw-selger som har peil, men som ikke har noe skikkelig å selge. De fortjener vår sympati og medfølelse.

 

Jeg kjøpte forøvrig 2 15" flatskjermer på Spaceworld denne uka til under 3000 pr styk. Ukjent merke, men ser ok ut. Prøv å finne en web-butikk som har slikt på lager!

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv i en av de store elektrokjedene (hvilken er irrelevant) og det er selvfølgelig fokus på fortjeneste (det er tross alt det man lever av), men vi er for tiden inne i et prosjekt for å bedre butikken og der fokuseres det kun på å yte god service og ha produktkunnskap. Kunder som handler PC utstyr av oss er kunder som foretrekker det å kunne gå inn i en butikk og ta og føle litt på varene og ha en personlig (nei, ikke intim om noen leter etter måter å feiltolke meg på) kontakt med selger. Dette er ting som kunden må finne seg i å betale ekstra for. At noen tilbud som kommer ikke er veldig bra er ikke til å unngå, men det hender faktisk at det kommer noe som gir mye for pengene også (nå snakker jeg kun om pc).

 

Selv ville jeg aldri kjøpt en såkalt pakke-PC, men så tilhører jeg da også en helt annen brukergruppe. Dersom noen kommer og har spesielle krav og jeg forstår at de er litt mer avanserte brukere så kan jeg foreslå en pc for dem og få leverandører vi normalt får pc-deler fra til å bygge en pc. Prisen blir allikevel ikke lik f.eks. Komplett da vi som butikk er avhengig av å sitte med litt mer enn 4-5% fortjeneste for å dekke inn drift.

 

Alle tilbud har som mål å få kunden inn i butikken, og kan vel således tolkes som "lokketilbud". Det som er viktig er da at vi faktisk har den annonserte varen på lager eller i verste tilfelle en tilsvarende vare til samme pris. Problemet for oss selgere er at noen ganger er tilbudene så gode at det er vanskelig å finne argumenter for å kjøpe noe annet (kommer jo selvsagt an på kundens behov). Jeg nevner alltid andre produkter som jeg mener er relevante i forhold til de behovene kunden har skissert at han/hun har. Dette er jo ikke bare positivt for butikken i form av evt. økt salg, men også positivt for kunden som kanskje får et produkt som er bedre egnet til behovet og dermed blir kunden mer fornøyd.

Lenke til kommentar

elkjøp kunne jo kanskje kreve mer datakunnskap av selgerne sine f.eks ved hjelp av et kurs eller å melde seg inn her for å lære litt, hehe, men jeg mener det faktisk.

 

elkjøp bør kreve mer datakunnskap av sine selgere slik at de ikke kommer med bastante (og feilaktige) argumenter som villeder kunden.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
elkjøp bør kreve mer datakunnskap av sine selgere slik at de ikke kommer med bastante (og feilaktige) argumenter som villeder kunden.

Bastante påstander om ting man ikke har greie på er ikke særlig lurt å komme med nei. Det gjelder på dette forumet også fra tid til annen (OBS! Dette er ikke et angrep på innlegget ditt)

Lenke til kommentar
Men det som virkelig er gøy er å sette elkjøp selgere på plass når de kommer med totalt gale utsagn :

Eks : ISDN modem

For å sette det litt på spissen, et ISDN-adapter ER et ISDN-modem. Teknisk sett er selvfølgelig ikke et ISDN-adapter en modulator/demodulator, men for faren min er det mye lettere å forstå hva selgeren mener når han sier ISDN-modem. For 99% av befolkningen er et ISDN-adapter et ISDN-modem. Da kan selgeren like gjerne kalle det det.

 

Det er selvfølgelig enkelte unntak som jobber på elkjøp slik som "Alastor", men mitt inntrykk er at de som jobber på elkjøp ikke er godt nok kvalifisert innenfor data. De mangler liksom spiss kompetansen, siden de gjerne også skal selge kjøleskap, vaskemaskiner og datautstyr...

Det er mulig dette ikke gjelder i de små franchise-butikkene, men hvertfall på stormarkedene:

En ansatt jobber kun i en avdeling. Enten jobber du i data/tele, eller så jobber du på hvitevarer. Dermed trenger du ikke vite noe om kjøleskap for å selge PC.

 

Selgeren er så elskverdig å nevne at de har ett mye bedre tilbud (som de har god fortjeneste på, og som hjelper han i å nå budsjettet sitt), det koster riktignok bare "litt" mer, men selgeren roser denne varen opp i skyene fremfor tilbudet som du var ute etter.

Så finner du et liknende produkt et annet sted, tar med deg tilbudet til Elkjøp og får mellomlegget tilbake.

 

(diverse klaging på at Elkjøp er dyrt)

Er enig i at Elkjøp er dyrt, men da får du en ferdig PC, med flotte garantier og grei support. I tillegg har de en fysisk butikk der du kan snakke med en selger, du kan levere PC til support uten å sende den i dyr og langsom post osv. Såklart er slikt fordyrende. Det er godt mulig det er billigere å skru sammen en bil selv enn å kjøpe i butikken, men jeg kan ikke lage en bil, derfor kjøper jeg en ferdig-bil med garanti og service. Jeg er så heldig at jeg kan en del om data, så jeg slipper å handle PC på Elkjøp.

 

(Mange selgere på Elkjøp prakker på deg ting du ikke trenger)

Enig

 

(Jeg kan mer enn en Elkjøp-selger)

Selvfølgelig kan mange av dere mer om data enn mange Elkjøp-selgere. Det skulle bare mangle. Det at dere henger her indikerer jo en datainteresse over det normale. Jeg er sikker på at mange gartnere vet mer om blomster enn de som jobber på Hageland, og at mange kokker vet mer om kjøtt enn de som jobber i kjøtt-disken på Rema. Men det synes jeg er helt greit. Jeg tror også at kokkene og gartnerne synes dette er helt i orden, men de er kanskje ikke så opptatt av å skulle vite mest og best.

Lenke til kommentar
Så finner du et liknende produkt et annet sted, tar med deg tilbudet til Elkjøp og får mellomlegget tilbake.

 

Jeg begynner å bli mektig lei dette "argumentet". Elkjøp gjør alt de kan for å gjøre seg så vanskelige som mulig. Finner man en vare i en nettbutikk har jeg (kun prøvd to ganger) ikke fått tilsvarende på elkjøp, de sier at det kun gjelder andre "Fysiske" butikker (Altså f.eks butikk prisen på Komplett, som ligger 10-20% over nett pris).

Nå lurer jeg på hva du mener med "ta med deg tilbudet", hva skal det bety? Jeg har opplevd å betale mer på Elkjøp enn på Lefdal (Lefdal var midlertidig utsolgt, fikk ikke inn før uken etter, jeg trengte produktet der og da), rett og slett fordi Elkjøp ikke tror på meg når jeg sier Lefdal er billigere, og nekter å ringe dem, Lefdal er selvsagt heller ikke interresert i å gi meg noen dokumentasjon, noe sikkert Elkjøp heller ikke ville ha godtatt.

 

Med de uhørte prisene til Elkjøp tar regner jeg med at hvis garantien virker, ville omkring 70-80% av kundene benytte den når det gjelder dataprodukter, jeg vet ikke om dette stemmer. Hvis det gjør det, tar jeg alt tilbake, kanskje en av disse Elkjøp ansatte kunne svare på det? Hvor ligger andelen? 80-90%? 70-80%? 60-70%?

 

Elkjøp sender bl.a. med en god del programvare.

I tillegg en minnekortleser.

Så forskjellen er ikke så stor som du sier.

Sjekk "softwaren" om igjen, det eneste som koster penger der og som ikke er søppel er to gamle spill som begge kan skaffes for under 100 kr, og Windows XP HE. HE er bare tull uansett, da PE er mye bedre, selv for "hjemme" brukeren.

En kortleser koster under 500,-, og de fleste trenger heller ikke en.

Lenke til kommentar
Finner man en vare i en nettbutikk har jeg (kun prøvd to ganger) ikke fått tilsvarende på elkjøp, de sier at det kun gjelder andre "Fysiske" butikker (Altså f.eks butikk prisen på Komplett, som ligger 10-20% over nett pris).

Jeg er rimelig sikker på at selgeren tar feil i disse tilfellene. I begge tilfeller er det kritikkverdig (dårlig prisgaranti eller selger som tar feil ang. noe så viktig).

 

Nå lurer jeg på hva du mener med "ta med deg tilbudet", hva skal det bety?

Ta med deg annonsen hvis den er i en avis, ta med utskrift fra webshop, eller be selger ringe. Sistnevnte skal han gjøre, det er jeg også rimelig sikker på.. Han burde gjøre det uansett, men hvis du tar en litt hyggelig tone er det nok større sjans for at han faktisk gidder. Et annet triks er å be om et pristilbud i den andre butikken, og ta med dette til Elkjøp. Hvorfor skal selgeren i den andri butikken gidde å gi deg det? Fordi han vil forsikre seg om at han "får salget" hvis du kommer tilbake og viser frem pristilbudet.

 

Jeg kjenner en som jobber i Lefdal, og kan sjekke opp dette litt nærmere hvis det er interesse for det.

Lenke til kommentar
En ansatt jobber kun i en avdeling. Enten jobber du i data/tele, eller så jobber du på hvitevarer. Dermed trenger du ikke vite noe om kjøleskap for å selge PC.

Min erfaring er at dette stort sett gjelder Elkjøp Stormarked. Det er jo der man har kølappsystem også så da er jo avdelingene vesentlig mer inndelt. Fordelen med dette er at man i alle fall kan forvente mer spisskompetanse, men i praksis stemmer jo ikke alltid det pluss at man får en dårligere utnyttelse av den totale arbeidsstokken. Da mener jeg faktisk at det er bedre at en selger kan litt om alt og har et spesialfelt i tillegg. Det er jo ikke noe i veien for å få hjelp av andre selgere eller lese litt i en katalog om det er noen spesielle spørsmål.

Lenke til kommentar

Det er et par ting som ikke har kommet frem i denne diskusjonen (som jeg har sett iallefall).

 

1) Elkjøp kan kjøre pris-garantien sin fordi de stort sett har sære modeller som ingen andre butikker fører. Som eksempel så har de en eller annen FireWire-kabel (av en fabrikat som ingen andre butikker fører) til den nette sum av 250,- ... En tilsvarende FireWire-kabel (av annet merke) koster ca. 100,- på www.komplett.no.

 

Det samme gjelder datamaskinene som Elkjøp fører. Det morsomme er at veldig ofte finner man f.eks. nøyaktig samme modell av en vaskemaskin, tørketrommel, varmeovn, komfyr, etc. rimeligere andre steder, problemet er bare at modellene har forskjellig modell-betegnelse. Selv om innmaten er den samme. Det virker som om Elkjøp konsekvent bestiller utstyr som man ikke kan få andre steder. Ikke noe problem å ha prisgaranti når man er de eneste som selger akkurat den modellen. (Og Elkjøp er store nok til å bestille spesial-modeller fra produsentene, for å være sikre på å være "alene".)

 

2) Et av hovedpoengene til Elkjøp er å ha rimelige lokketilbud (som f.eks. Celeron 2,6GHz) og så når kunden er i butikken forsøker de såklart å selge ham/henne noe som er bedre og dyrere (og med mer avanse). De vil såklart aldri opplyse om at kunden kan få kjøpt noe bedre, til samme pris og med samme garantier, i andre butikker (som f.eks. komplett, siden de nå er nevnt i denne tråden).

 

Men, når alt kommer til alt, så er vel poenget til elkjøp å tjene mest mulig penger. (På samme måte som hos Komplett. Det er vel ikke uten grunn at han som startet komplett.no har en formuen på et par hundre mill.) Og så lenge det fins lettlurte kunder (les: oss) så vil det alltid være mulig å tjene penger på bekostning av andre.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
1)

Dette stemmer i stor grad når det gjelder dataprodukter, men ikke i andre varegrupper etter min erfaring. Bortsett fra enkelte produkter som Radionette og slikt kjører de stort sett standard Sony, Phillips, Miele, Siemens osv på brune- og hvitevarer.

 

2)

Riktig. Dette er måten nesten alle elektronikk-foretninger opererer på.

 

Og bare for å ha det klart, jeg er ikke noen spesiell Elkjøp fanboy, jeg ville bare bringe inn noen andre synspunkt i en sak der de fleste stort sett hadde mye imot Elkjøp. Jeg kan si mye dritt om Elkjøp også, f.eks. måten de bruker sin størrelse til å tvinge produsentene til å danse etter sin pipe. Dette er ødeleggende for konkurransen og kommer ikke forbrukerne til gode. En annen ting er at det i de fleste avdelinger henger rangeringslister over hvem som har best bruttofortjeneste hver dag/uke. Den som klarer å prakke på kunden varer med høyest fortjeneste (og sansynligvis medfører dette minst for pengene for kunden) havner øverst på lista. Dermed får vedkommende bedre betalt, og får høyere anseelse blandt medarbeidere og ledelse.

 

Det kan også argumenteres mot prisgarantien slik:

Ved å tilby prisgaranti slipper Elkjøp (og Lefdal, Bonus og andre som kjører prisgaranti) til en viss grad å presse priser. Konkurrentene trenger derfor ikke å presse priser så mye heller, og det hele ender med mindre konkurranse på pris, og et dårligere tilbud til kundene.

Lenke til kommentar
Dette stemmer i stor grad når det gjelder dataprodukter, men ikke i andre varegrupper etter min erfaring. Bortsett fra enkelte produkter som Radionette og slikt kjører de stort sett standard Sony, Phillips, Miele, Siemens osv på brune- og hvitevarer.

 

Faktisk gjelder dette i stor grad hvitevarer som vask/tørk/oppvask osv og brunevarer som for eksempel TVer. Merkene er selvfølgelig de samme, men visse modeller (og da gjerne de på kampanje) er spesialmodeller. Forskjellene på disse modellene er som regel ørsmå, men det er jo nok til at prisgarantien ikke slår inn.

 

Man slipper teoretisk sett å presse priser slik du påpeker, men i praksis er det mange varegrupper som kun er der for å trekke kunder og ikke har noen som helst inntjening (noen ganger tap). For eksempel gjelder dette ofte DVD. Jeg skammer meg over at vi ofte selger de store titlene med dundrende tap slik at spesialforretninger mister salget av de store titlene. På den måten vil bredden i markedet trolig på sikt minke, og utvalget for den vanlige forbruker blir dårligere.

 

edit: mye rart som skjedde her..

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Her står det utrolig masse bullshit, beklager uttrykket.

 

Hvorfor er dette svindel? Elkjøp selger en helt vare på en helt legitim måte, og velger å ta seg betalt for service (og ja, det kalles service), sammensetting av pcen osv osv. Dette er en helt lovlig handel mellom en bedrift og en kunde, og kan så absolutt ikke kalles for svindel.

 

Det at reklamene er utformet slik er nok svært bevisst. Dersom jeg skulle solgt dere softismaskiner, hadde nok de færreste hatt peiling. Det at jeg brifer med hva slags metall riset er laget av, og hva slags pumpesystem som brukes, hvor enkel demontering av stempel og tappefront er og hvor enkelt det er å desinfisere trykkrøret; for ikke å snakke om hvor god den relestyrte lufteprosessen er, hadde nok de fleste stått som noen spørsmålstegn. Dere ville nok heller kjøpt softismaskinen av en reklame som sier "God softis, enkel rengjøring og garanti, til en meget gunstig pris. Fri levering!". Folk flest vet desverre like lite om pc som om softismaskiner, og Elkjøp gjør god bruk av uttrykket "Keep it simple and stupid".

 

Og hva med å gå å kjefte litt på selgeren? Hva ønsker dere å oppnå med dette? Gi selgeren en dårlig dag? Har det falt dere inn at selgeren faktisk ikke påvirker utsalgsprisen, spesifikasjonene og slike ting?

 

Sett ting i litt større perspektiv. Det er ikke alle som er verdensmestere i pc-bygging, og dette gjør Elkjøp, som seg hør og bør, butikk av.

 

Og nei, jeg jobber ikke på elkjøp, og ja, jeg er en viss erfaring med softismaskiner :p

 

bfisk

Lenke til kommentar
Her står det utrolig masse bullshit, beklager uttrykket.

 

Hvorfor er dette svindel? Elkjøp selger en helt vare på en helt legitim måte, og velger å ta seg betalt for service (og ja, det kalles service), sammensetting av pcen osv osv. Dette er en helt lovlig handel mellom en bedrift og en kunde, og kan så absolutt ikke kalles for svindel.

 

Det at reklamene er utformet slik er nok svært bevisst. Dersom jeg skulle solgt dere softismaskiner, hadde nok de færreste hatt peiling. Det at jeg brifer med hva slags metall riset er laget av, og hva slags pumpesystem som brukes, hvor enkel demontering av stempel og tappefront er og hvor enkelt det er å desinfisere trykkrøret; for ikke å snakke om hvor god den relestyrte lufteprosessen er, hadde nok de fleste stått som noen spørsmålstegn. Dere ville nok heller kjøpt softismaskinen av en reklame som sier "God softis, enkel rengjøring og garanti, til en meget gunstig pris. Fri levering!". Folk flest vet desverre like lite om pc som om softismaskiner, og Elkjøp gjør god bruk av uttrykket "Keep it simple and stupid".

 

Og hva med å gå å kjefte litt på selgeren? Hva ønsker dere å oppnå med dette? Gi selgeren en dårlig dag? Har det falt dere inn at selgeren faktisk ikke påvirker utsalgsprisen, spesifikasjonene og slike ting?

 

Sett ting i litt større perspektiv. Det er ikke alle som er verdensmestere i pc-bygging, og dette gjør Elkjøp, som seg hør og bør, butikk av.

 

Og nei, jeg jobber ikke på elkjøp, og ja, jeg er en viss erfaring med softismaskiner :p

 

bfisk

AMEN

Lenke til kommentar

nå er jo elkjøp kjent for å tro at markedsføringsloven er veiledende også da... :p

 

høsten 2002 hadde de en kampanje de kalte avspark, for å få folk til å tro at nå kom det virkelig bra tilbud. dette fikk de pepper for av ett-eller-annet-tilsyn-som-jeg-ikke-kommer-på-navnet-på-i-farten. hvis dere har sett den nye annonsen deres nå, så heter den kick-off...de kommer til å få på pukkelen pga det også, men som sagt så driter de i markedsføringsloven.

 

det med spesialprodukter er også noe de er veldig flinke på. hvor ellers finner du en hp 7762 printer? ingensteder, fordi alle andre har en 7760, som er akkurat lik. dette er for å slippe prisgaranti osv.

Lenke til kommentar

Angående denne prisgarantien.... Jeg skulle kjøpe et enkelt tastur til min mor, og var innom en datasjappe og sjekket prisen der. Tasturet kostet 150 kroner i den butikken. Javel, siden jeg likevel skulle til sentrum ventet jeg med å kjøpe, i håp om at det var rimeligere på Elkjøp. Jeg spurte karen i kassen hva det rimeligste tastaturet kostet. 199 eller noe kostet det, sa han. "Ok, men da er det billigere på XXXX", sa jeg og var på vei til å gå. Han spurte meg hvor det var, og sa at jeg skulle få det enda rimeligere hos han. Prisgaranti! Dermed fikk jeg det for 142 kroner tror jeg. Elkjøp skulle alltid være rimeligst sa han, så han måtte jo slå av noen kroner mer enn det det kostet på den andre butikken. Spurte ikke om noe merke og slikt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...