Gå til innhold

Elkjøp, dette er svindel..


Anbefalte innlegg

Her om dagen stakk jeg innom Elkjøp bare for å sjekke litt med maskin priser ol. Fant først ut at ved å kjøpe delene separat kan man få Elkjøps 10.000 kr maskin til 6.500 kr (Separate deler, Komplett). Det er jo ikke bra, men heller ikke så forferdelig.

Men så..

Så sjekker jeg 17.000 kr maskinen som kommer uten skjerm.

Athlon 64 3200+, som forventet på en slik maskin, 1gig ram greit nok, 200gb harddisk også greit nok, "DVD Multidrive" jeg har aldri hørt uttrykke "Multidrive" før men det er visst det Elkjøp kaller DVD brennere. Så kommer overraskelsene, av en eller annen grunn har maskinen et mini-tower, med andre ord et helvet e å oppgradere, hovedkortet er uspesifisert, men har ifølge Elkjøp selv 3 PCI porter og 2 IDE tilkoblinger, noe som ikke burde love for godt.

Men, det aller, aller verste. På en maskin til 17 000 kr uten skjerm, har Elkjøp som skriver

...super grafikk gjør deg i stand til å spille krevende 3D-spill..

valgt å sette inn et "ATI Radeon 9200" kort (fullstendig uspesifisert videre selvsagt). :thumbdown:

Ikke misforstå, Radeon 9200 er et godt kort til prisen sin, men her snakker vi altså om en skittdyr maskin som neppe kan komme til å kjøre f.eks Half-Life 2 på gode instillinger.

 

Elkjøp 17.000 kr maskin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

svindel kan man vel ikke kalle det, men det er jo vanlig at det alltid er iallefall 1 ting på en kjøpe PC som er skit dårlig i forhold til alt annet...

 

at dette kan fremstå som lureri på noen som ikke kan like mye er klart, ettersom denne personen kanskje vil tro at skjermkortet er på samme høyde som resten av maskinen...

Lenke til kommentar

Den vanlige datakjøper vet ikke forskjell på skjermkort og kjøper datamaskin etter mengde ram, hd, prosessor og minne på skjermkortet.. Tankegangen er ofte jo mer mb/hz osv. jo bedre.. Dette vet slike butikker å spille på, men jeg tror nok elkjøp har gjort en stor feil på et punkt her, det er å kalle dette en spillmaskin. Jeg ville nok heller kalt dette en "SUPER arbeidsstasjon!" eller "TALLKNUSER!"

 

Sikkert en liten glipp, Elkjøp vet å reklamere for det som er bra på en maskin og i dette tilfellet er det nok ikke skjermkortet nei..

Lenke til kommentar
Den vanlige datakjøper vet ikke forskjell på skjermkort og kjøper datamaskin etter mengde ram, hd, prosessor og minne på skjermkortet.. Tankegangen er ofte jo mer mb/hz osv. jo bedre.. Dette vet slike butikker å spille på, men jeg tror nok elkjøp har gjort en stor feil på et punkt her, det er å kalle dette en spillmaskin. Jeg ville nok heller kalt dette en "SUPER arbeidsstasjon!" eller "TALLKNUSER!"

 

Sikkert en liten glipp, Elkjøp vet å reklamere for det som er bra på en maskin og i dette tilfellet er det nok ikke skjermkortet nei..

Så sant som det går an, dritt at bedrifter utnytter uvitenheten til massene på den måten :thumbdown:

Lenke til kommentar

Når jeg studerer nermere på elkjøps sine sider, bærer det preg av at det ikke er en veldig datakyndig person som har skrevet om maskinen.. Bare på spesifikasjonene ser man mangler.. Det er bla. ikke listet opp klokkefrekvens på CPU eller ram. Det står heller ingen informasjon om utvidelsesmuligheter..

 

Når det kommer til hvorfor noen kjøper datamaskinen sin på elkjøp, skjønner jeg godt hvorfor folk gjør det..

 

Garanti og support for en familiepc er VIKTIG! Det er ikke alle som er like drevene på data som "oss" og det er derfor viktig å vite at man kan bare levere datamaskinen til Elkjøp når det er noe galt.

 

Jeg anbefaller aldri en familiefar å kjøpe pc i deler når han skal kjøpe datamaskin til minsten. Jeg vil aldri igjen bygge en datamaskin for en person jeg vet ikke komemr til å lære seg noe om hardware i framtiden. Det er rett og slett for usikkert, og det kan ende opp med at de har en datamaskin som står ubrukt pga. en feilmelding om noe så enkelt som CPU vifte som går for sakte.

 

Jeg bistår da heller denne familiefaren med kjøp på f.eks elkjøp. Da slipper jeg telefoner i tide og utide dersom noe går galt også.

 

Jeg har altså ingen problemer med å anbefalle noen å kjøpe en ferdig datamaskin, jeg ville f.eks aldri bygd min egen bil, men det er fortsatt mange som sverger til at det gir mest skjarm med selvbygd bil. Billigere blir det sansynligvis også, men jeg føler at det gir litt mer sikkerhet å kjøpe en skikkelig god bil fra min lokale forhandler..

Lenke til kommentar
HAHAHAHA!! Bare 1. spørsmål, hvem handler PC på elkjøp nå til dags?

Jeg var i ferd med å kjøpe en billig pc på Elkjøp for litt over en måned siden. Jeg ville finne ut litt om pc'n før jeg kjøpte, og så havnet jeg tilfeldigvis på forumet her. Og da ble det selvsagt ikke noe kjøp alikevel.

Nå blir det heller en mye kjappere maskin og et tre ganger så bra skjermkort for den samme prisen fra nettbutikkene :)

 

Pluss at jeg slipper å prate mer med han ekle selgeren :thumbup:

Lenke til kommentar
Den vanlige datakjøper vet ikke forskjell på skjermkort og kjøper datamaskin etter mengde ram, hd, prosessor og minne på skjermkortet.. Tankegangen er ofte jo mer mb/hz osv. jo bedre.. Dette vet slike butikker å spille på, men jeg tror nok elkjøp har gjort en stor feil på et punkt her, det er å kalle dette en spillmaskin. Jeg ville nok heller kalt dette en "SUPER arbeidsstasjon!" eller "TALLKNUSER!"

 

Sikkert en liten glipp, Elkjøp vet å reklamere for det som er bra på en maskin og i dette tilfellet er det nok ikke skjermkortet nei..

Er en av de få på skolen som har peiling nok (for alderen!).

 

Det virker som om harddisk sier ALT, og jeg mener ALT!

Noen i klassen har kjøpt seg ny PC og skryter; Den har 120gb!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er nesten som om alle i klassen vipper av når det kommer opp i "SÅ STORE SUMMER!!!!" :D

 

Dette var visst litt offtopic...sorry :cry:

Endret av StianGH
Lenke til kommentar

Jeg skjønner poenget ditt. Har selv hjulpet to stykker å kjøpe datamaskin, Dell, Komplett og Tech (Vet ikke om de eksisterer lengre, brukte de for 4 år siden) har gode maskiner som koster litt mer enn de man bygger selv, men gir deg god support og garanti samtidig som du kan konfigurere spesifikasjonene på maskinen selv. Selv en som ikke vet hva han burde velge, bør heller kjøpe en av de ferdig konfigurerte maskinene fra Dell eller Komplett. (Har bedre erfaringer fra Dells kundeservice da, så dette er kanskje best)

Endret av Anders81
Lenke til kommentar

Men det som virkelig er gøy er å sette elkjøp selgere på plass når de kommer med totalt gale utsagn :

Eks : ISDN modem

 

Det er dårlig gjort at de selger "dritt" som er dyrt til massene.

Selv anbefaler jeg ikke folk å kjøpe maskiner hos kjeder som elkjøp, vi har en lokal "sjappe" her i byen som er rimeligere. (selv om de ikke er like lur bestandig :-) )

Lenke til kommentar
HAHAHAHA!! Bare 1. spørsmål, hvem handler PC på elkjøp nå til dags?

De som er dum!

Dom som sier at dom er domme...osv.

Det er ikke alle som har like mye interesse for data som deg.

Du har kanskje ikke det minste peil på bil?? Men du trenger vel ikke å være dum av den grunn?

Laget forresten en lignende pakke som Elkjøp's i PC-bygger'n til Komplett nå.

Det blir ikke så mye billigere der heller, men du kan jo velge fritt hva du vil ha da.

Usikkerhetsmomentet er jo f.eks. hva slags hovedkort det sitter i Elkjøp-maskinen.

Elkjøp har forresten hatt mye bedre tilbud enn det vi diskuterer her.

Lenke til kommentar

Elkjøp går imot sine egne reklameslagord, "det er dumt å betale for mye", og det er nesten fristande å gå ned på elkjøp og sei fra til daglig leder at det dei driver med er _rein_svindel_.

Elkjøp'en her i førde har et "dataverksted" som er en "glassboks" i et hjørne av butikken, og når en titter inn så ser en fleire opne PCer som berre står der, ingen form for dør med lås på for å komme inn, samt teppegolv i heile PC verkstedet (= statisk elektrisitet som dreper PCer) , altså dei som driver med PCer der nede har virkelig ingen peiling!

 

Mykje av det samme gjelder spaceworld, ta feks dette her:

Endelig er GeForce5 kommet! Med ny, superavansert 256 bit grafikkmotor og full støtte for DirectX 9.0, leverer Creative et produkt som vil gi alle dine spill et skikkelig løft!

 

Dette gjelder altså Et GeForce FX5200 kort, til 899,-. Misvisande reklame, JA!

 

Vert morro å lage en spørreundersøkelse som får Elkjøp, spaceworld osv til å slutte med misvisande reklame og overprising av PCutstyr. :D

 

/me har iallefall aldri kjøpt PC på elkjøp e.l. :p

Lenke til kommentar
Egentlig synes jeg noe av det morsomste med hele reklamen var at de listet "Customer Registration" som medfølgende software...rimelig begrenset nytteverdi spør du meg...

Artig ja. Men ellers så følger det med en del nyttige programmer.

Selv om noen av de er jo gratis.

 

PS. Jobber du for STABBURET?

Endret av olavr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...