Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

    • Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
    • Blank
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Det er trist dette med Ropstad. Jeg synes hele saken viser et større bilde av systemisk ukultur og inkompetanse i mange ledd.

Ofte er det lett å henge ut personen i enden av saksgangen som syndebukk. Her viser det seg at både SMK og Skatteetaten kanskje har litt del i fadesen. Etter å selv å ha jobbet i det offentlige (i de høyere etater) kan jeg fint bekrefte at man ofte overlates til seg selv når man forsøker å få veiledning og hjelp til å navigere et vanskelig regelverk. Jeg så også flere ganger at folk ble "tatt" i etterkant når de først hadde forsøkt å orientere seg, hvor de "rådgivende instanser" senere oppdaget at råd de ga var feil. Gjerne med "hukommelsestap" på råden de hadde gitt. Da er det lettere å ta den som gjorde feilen fremfor å innrømme egne feil som førte til det.

Når det er sagt er ikke Ropstad uskyldig i dette. Men jeg kjenner meg igjen i en systemisk ukultur med å skyve problemet over på de som forsøker å gjøre det riktig.

PS.
Sier ikke at dette nødvendigvis er en slik sak. Men jeg kjenner igjen måten å snakke på fra de involverte partene.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verm skrev (54 minutter siden):

Jeg kan ikke nok om systemet til å si om dette stemmer eller ikke, men det minner om fordeling av skattepenger. Det er vel Oslo-borgere som blir sittende igjen med minst skattekroner per hode selv om kommunen/fylket er det mest folkerike. Noen kan nok synes dette er urettferdig. Det er vel egentlig en sak om solidaritet. Selv med denne skjevfordelingen, "vinner" de folkerike kommmunene over de andre på mange områder.

Det skyldes at antall mandater pr fylke ikke bare følger innbyggertall men gis "arealpoeng". Oslo har mange innbyggere men lite areal og får derfor neglisjerbart med arealpoeng. Finnmark er motsatt. Hver kvadratkilometer regnes som 1,8 innbyggere. Dette kommer i tillegg til faktisk innbyggertall når mandatene skal fordeles.

https://no.wikipedia.org/wiki/Mandatfordeling_på_valgkretser_ved_stortingsvalg#Valgdistriktenes_folketall_i_2020,_areal,_mandater,_innbyggere/mandat

Oslo: 34675 innbyggere pr mandat

Finnmark: 15094 innbyggere pr mandat

Forholdstall: 2,3

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Det er trist dette med Ropstad. Jeg synes hele saken viser et større bilde av systemisk ukultur og inkompetanse i mange ledd.

Ofte er det lett å henge ut personen i enden av saksgangen som syndebukk. Her viser det seg at både SMK og Skatteetaten kanskje har litt del i fadesen. Etter å selv å ha jobbet i det offentlige (i de høyere etater) kan jeg fint bekrefte at man ofte overlates til seg selv når man forsøker å få veiledning og hjelp til å navigere et vanskelig regelverk. Jeg så også flere ganger at folk ble "tatt" i etterkant når de først hadde forsøkt å orientere seg, hvor de "rådgivende instanser" senere oppdaget at råd de ga var feil. Gjerne med "hukommelsestap" på råden de hadde gitt. Da er det lettere å ta den som gjorde feilen fremfor å innrømme egne feil som førte til det.

Når det er sagt er ikke Ropstad uskyldig i dette. Men jeg kjenner meg igjen i en systemisk ukultur med å skyve problemet over på de som forsøker å gjøre det riktig.

PS.
Sier ikke at dette nødvendigvis er en slik sak. Men jeg kjenner igjen måten å snakke på fra de involverte partene.

Jeg er ganske overrasket over at bare Ropstad ble avslørt. Da jeg først leste saken forventet jeg meg en lang liste med politikere som gjorde nøyaktig det samme.

Er hvem som bor gratis i Oslo på statens regning, og hvor folk er registrert som boende, offentlig informasjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Skurupu said:

Jeg er ganske overrasket over at bare Ropstad ble avslørt. Da jeg først leste saken forventet jeg meg en lang liste med politikere som gjorde nøyaktig det samme.

Er hvem som bor gratis i Oslo på statens regning, og hvor folk er registrert som boende, offentlig informasjon?

Jeg har også tenkt litt over detaljene i denne saken. Hvordan har man fått tak i detaljinformasjon om hva Ropstad har betalt eller ikke betalt skatt på? Er det korrupte/utro tjenere i skatteetaten?

Og ja, hvorfor kun Ropstad? Jeg tviler hardt og lenge på at det kun er han som trikser med slikt i det offentlige.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Jeg tviler hardt og lenge på at det kun er han som trikser med slikt i det offentlige.

Hvor mange i din omgangskrets fører opp fiktive utgifter på selvangivelsen for å snyte på skatten?

Selvfølgelig er ikke han den eneste som noensinne har gjort noe galt, men denne praksisen er jo ikke nødvendigvis veldig utbredt.

Endret av frohmage
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 9/18/2021 at 6:52 PM, frohmage said:

Hvor mange i din omgangskrets fører opp fiktive utgifter på selvangivelsen for å snyte på skatten?

Selvfølgelig er ikke han den eneste som noensinne har gjort noe galt, men denne praksisen er jo ikke nødvendigvis veldig utbredt.

Jeg har hørt om mange som har ført opp fradrag for km til jobb selv om de har hatt hjemmekontor hele pandemien og den slags.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg synes det var riktig av Kjell Ingolf Ropstad å gå av. Det er vel naturlig at Olaug Bollestad tar over, siden hun er nestleder. Problemet med Bollestad er at hun har dårlige retoriske evner. Nesten alle setningene hennes inneholder talefeil eller uheldige ordvalg. Det kan skade Krf under neste valgkamp, og føre til enda lavere oppslutning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis er det egentlig bare to alternativer, siden de bør ha en partileder som sitter på Stortinget. Bollestad (konservativ) eller Ulstein (rødgrønn retning) er et spørsmål om veivalg. Krf tok dette veivalget mot høyresiden for to år siden ved valget av Ropstad og kastingen av Hareide, derfor er det mest nærliggende å tenke at de går for Bollestad nå. Men hun er ingen optimal kandidat.

Lenke til kommentar

Ropstad ble syndebukken i en ukultur som flere har utnyttet. Dette ble en gavepakke til alle som har et horn i siden til krf og spikeren i kista for en regjering som i praksis har bidratt til større forskjeller mellom fattig og rik. Saken Ropstad ble også kynisk utnyttet for å torpedere momentumet som mdg fikk fra den nyeste klimarapporten.

Da gjenstår «bare» samarbeidsutfordringene mellom sv og sp…..

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (16 timer siden):

Jeg synes det var riktig av Kjell Ingolf Ropstad å gå av. Det er vel naturlig at Olaug Bollestad tar over, siden hun er nestleder. Problemet med Bollestad er at hun har dårlige retoriske evner. Nesten alle setningene hennes inneholder talefeil eller uheldige ordvalg. Det kan skade Krf under neste valgkamp, og føre til enda lavere oppslutning. 

Uansett utfall av Bollestad vs Ullstein så kommer Krf til å bli langt mindre synlig i rikspolitikken fremover med bare 3 mandater og det skal egentlig godt gjøres at de klarer å karre seg over sperregrensa neste gang. Mest sannsynlig vil de forbli under, svekkes sakte og sakte innta i rollen som lite støyparti.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

RØDGRØNNE VALGVINNERE VARSLER FJERNING AV HRS-STØTTEN
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/roedgroenne-valgvinnere-varsler-fjerning-av-hrs-stoetten.rbwmVvN_5

Sitat

Det innvandrings- og islamkritiske nettstedet Human Rights Service vil ikke lenger få støtte over statsbudsjettet, varsler politikere fra Ap, SV, og Sp.

– Jeg er glad for at de rødgrønne partiene har vært tydelige på at støtten til HRS skal fjernes. I tillegg vet vi at Venstre, Rødt og MDG er imot støtten. Det er ikke lenger flertall for støtte til HRS i Stortinget, skriver justispolitisk talsperson Lene Vågslid (Ap) til Medier24.

Forrige gang de rødgrønne satt ved makten, i 2005-2013, ble HRS-støtten på et tidspunkt halvert, men aldri fjernet. Nå kan den altså være på vei ut.

– Alle de tre partiene som nå danner flertall, har gått inn for å kutte støtten til HRS. Nå er det på høy tid at vi får det til. Vi skal ikke støtte hets av minoriteter, skriver SVs nestleder Torgeir Knag Fylkesnes.

Senterpartiets mediepolitiske talsperson, Åslaug Sem-Jacobsen, sier hun ikke vil forskuttere et kutt, men:

– Vi er ikke særlig begeistret for at regjeringen har finansiert HRS. De blir stadig tatt i faktafeil og opererer ikke på et journalistisk og etisk nivå som man burde forvente av enhver som mottar statsstøtte.

En god, og ventet nyhet. På tide at man slutter å finansiere det som har bikka over i ren rasisme over statsbudsjettet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 9/20/2021 at 10:05 AM, Inspector said:

og spikeren i kista for en regjering som i praksis har bidratt til større forskjeller mellom fattig og rik.

Husk at fattigdommen også økte i de rødgrønnes periode:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Jovm97/flere-fattige-barn-med-roedgroenn-regjering

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Wb8mWr/har-ikke-gjort-nok-sier-unnskyld-til-de-fattige

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (21 minutter siden):

Det er jo fordi det ikke går an å avskaffe fattigdom. Husker når SV vedtok å fjerne fattigdommen, og endte opp med å senke fattigdomsgrensen slik at teknisk sett så ble færre regnet som fattig. 

Selv de mest kommunistiske og sosialistiske landene har fattigdom, ofte mer enn normalen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Det er jo fordi det ikke går an å avskaffe fattigdom. Husker når SV vedtok å fjerne fattigdommen, og endte opp med å senke fattigdomsgrensen slik at teknisk sett så ble færre regnet som fattig. 

Selv de mest kommunistiske og sosialistiske landene har fattigdom, ofte mer enn normalen.

Statistikk kan brukes til så mangt. Man proklamerte for en del år siden "drastisk nedgang i arbeidsledige" som skyldtes kun at man hadde laget nye poster å putte tallene i. Man var ikke lenger arbeidsledig på tv-skjerm statistikken selv om man ikke hadde jobb og ble skyflet rundt i systemene.

"Vi har fått ned arbeidsledigheten! Skål for oss!"

Eller blir denne saken bare verre og verre.
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/k6p0ek/krf-leder-kjell-ingolf-ropstad-har-betalt-minst-680000-kroner-for-lit?fbclid=IwAR388B_3VgApq7eh_47schaz4NaNA_zAonEC4OA6QNoJ2l3BvsUshCIlUoA

Jeg håper virkelig de går igjennom alle som har hatt lignende ordninger. Leste noe om at en større revisjon var på trappene.

EDIT:
Kanskje dette er vesentlig verre enn man tror når riksrevisjonen nektes adgang?

Quote

Riksrevisjonen er Stortingets vaktbikkje. For første gang går Foss i dag offentlig ut med at Riksrevisjonen er blitt stoppet av Stortingets presidentskap.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Denne saken havnet litt i skyggen av Ropstad-saken, men blir stadig mer alvorlig.

Jusprofessor til VG: − Sanner har brutt loven
https://www.vg.no/nyheter/i/bGLJLk/jusprofessor-til-vg-sanner-har-brutt-loven

Sitat

Finansminister Jan Tore Sanner (H) anklages for å ha satt «egne hensyn over sin demokratiske plikt», etter å ha bedt embetsverket holde tilbake dokumenter i valgkampen. (...)

«Vi er ikke tjent med at de får dette i en oppjaget valgkampinnspurt. E-postene sendes derfor ikke før fristen. Jeg tenker sent torsdag.»

Slik lød beskjeden fra statsråden til eget embetsverk om kvelden tirsdag 7. september, seks dager før valget.

Innsynsbegjæringen var kommet fra avisen DN dagen før.

Dokumentene, som gjaldt et omstridt utvalg og oppgaven med å vurdere om Oljefondet skal skilles ut fra Norges Bank, var allerede klargjort av embetsverket for utsending til pressen.

Det har VG fått bekreftet fra flere kilder.

Sanner er nestleder i Høyre og drev da valgkamp for partiet og en fortsatt borgerlig regjering. Over 100.000 velgere forhåndsstemte daglig i den perioden Sanner ba embetsverket holde dokumentene for seg selv.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, John-B said:

Er det noen som vet hvor en kan finne mer statistikk rundt valgresultatet?

Tenker da på valgresultat ut i fra alder og kjønn f.eks.

Mistenker at Rødt i all hovedsak er populær blant folk under 30 år?

Jeg deltok i en SSB undersøkelse kort tid etter valget. Antar at resultatene derfra kommer om ikke så veldig lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...