Gå til innhold

Ny El-SUV fra Toyota


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Hvilket ratt dekker minst av skjermen foran fører?

Dette?

 

 

Eller dette?

 

Det kommer vel helt ann på førerposisjon, men jeg er ingen fan av slike høye instrument panel, jeg fant det som en stor plage å kjøre Peugeot e2008 grunnet instrument panelets plassering. 

Det ser flott og fint ut men når jeg hadde stilt inn sete og ratt posisjon så jeg rett og slett ikke instrument panelet uten å heve meg selv i sete eller å stille det inn i en posisjon som ikke var optimal for meg. Det funker nok veldig bra for noe, men veldig dårlig for meg og min høyde/kropp :) 

Eerste review: de elektrische Peugeot e-2008 (2020) - Autowereld.com

 

Diskusjonen om yoke vs rundt dratt kan jeg ikke ta så mye i del i som de fleste av oss da ingen av oss enda har prøvd et slikt styre, men rent logisk sett vil et rundt ratt være langt mer manøvrerbart. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Selv Leaf har sluttet med Chademo i leveranser til Europa.

Leaf kommer fremdeles kun med Chademo som hurtiglade-mulighet, selv i europa. Du tenker sikkert på at de byttet fra Type-1 til Type-2 for "vanlig" lading. Det skjedde vel i 2018 tror jeg

Lenke til kommentar
1 minute ago, Kajac said:

Leaf kommer fremdeles kun med Chademo som hurtiglade-mulighet, selv i europa. Du tenker sikkert på at de byttet fra Type-1 til Type-2 for "vanlig" lading. Det skjedde vel i 2018 tror jeg

Ah nei, tenker på at Nissan Ariya kommer med CSS fremfor chademo og mente å ha hørt at det også vil gjelde Leaf fremover. Mulig jeg har lest feil ift. Leaf?

Heldigvis byttet de til type-2 ja, noe som gjør det enklere med hjemmeladere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Ah nei, tenker på at Nissan Ariya kommer med CSS fremfor chademo og mente å ha hørt at det også vil gjelde Leaf fremover. Mulig jeg har lest feil ift. Leaf?

Det skjer nok ikke på nåværende Leaf da det helt sikkert er noe som må typegodkjennes på nytt, men neste generasjon får nok CCS i europa ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (34 minutter siden):

Diskusjonen om yoke vs rundt dratt kan jeg ikke ta så mye i del i som de fleste av oss da ingen av oss enda har prøvd et slikt styre, men rent logisk sett vil et rundt ratt være langt mer manøvrerbart. 

Mer manøvrerbart? Hvorfor det? Yoke'n har jo progressiv utveksling, så du skal slippe å bytte grep uansett hvor mye du må svinge.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (29 minutter siden):

Mer manøvrerbart? Hvorfor det? Yoke'n har jo progressiv utveksling, så du skal slippe å bytte grep uansett hvor mye du må svinge.

Jeg har ikke prøvd et Yoke ratt, så godt mulig det fungerer kjempebra og all min skepsis er for intet, men instinktivt tror jeg at det vil være mer manøvrerbart med et rundt ratt med en fast utveksling enn en yoke med progressiv utveksling når en skal manøvrere seg inn og ut av parkeringsplasser og lignende, men mulig det bare er gammel vane :) . Det beste er jo at det tilbys begge deler slik en kan få prøve å selv velge hva som er riktig for seg. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd det, men jeg er ganske sikker på at det kan lages intuitivt og svært manøvrerbart.

Man kan gjøre det slik at man svinger mer i forhold til rattutslag ved lav hastighet og mindre i forhold til rattutslag ved høyere hastighet. Da kan 30 graders utslag på rattet være 10% utslag på hjulene i 150 km/t, og 30 graders utslag på rattet være 50% utslag på hjulene i 10 km/t, eksempelvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 13.4.2021 den 22.32):

Toyota er kjent for kvalitet, og om bilene kommer uten feil så vil de selge i bøttevis.

De fleste av dagens elbiler har hatt og har masse feil ved levering.

Toyota har jo nettopp tilbakekalt flere hundre tusen biler... så de sliter med sitt de også, gitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke prøvd det, men jeg er ganske sikker på at det kan lages intuitivt og svært manøvrerbart.

Man kan gjøre det slik at man svinger mer i forhold til rattutslag ved lav hastighet og mindre i forhold til rattutslag ved høyere hastighet. Da kan 30 graders utslag på rattet være 10% utslag på hjulene i 150 km/t, og 30 graders utslag på rattet være 50% utslag på hjulene i 10 km/t, eksempelvis.

Nettopp! Progressiv utveksling. 👍

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 4/19/2021 at 9:24 PM, hekomo said:

Toyota har jo nettopp tilbakekalt flere hundre tusen biler... så de sliter med sitt de også, gitt.

Er helt greit å tilbakekalle biler med problem spør du meg. Det er verre med produsentene som har åpenbare problemer og ikke tar tak i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Er helt greit å tilbakekalle biler med problem spør du meg. Det er verre med produsentene som har åpenbare problemer og ikke tar tak i det.

Hvorfor forandrer dere hele tiden forutsetningene for argumentene deres? Det er ekstremt uærlig.

Påstanden var at Toyota er opptatt av kvalitet. Jeg påpekte at nei, de er tydeligvis ikke alltid det, eller de klarer det ikke alltid.

Hva er da poenget med å begynne å raljere om noe helt annet? Det er da helt uten relevans for det som diskuteres.

Men hvis du absolutt skal kverulere her, så er jo Toyota samme selskap som løy til myndighetene for å slippe å gjøre tilbakekall av biler med en alvorlig sikkerhetsfeil. Så hva var det du sa om å ha åpenbare problemer og ikke ta tak i det, sa du?

Mindre trolling, mer substans takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

Hvorfor forandrer dere hele tiden forutsetningene for argumentene deres? Det er ekstremt uærlig.

Påstanden var at Toyota er opptatt av kvalitet. Jeg påpekte at nei, de er tydeligvis ikke alltid det, eller de klarer det ikke alltid.

Hva er da poenget med å begynne å raljere om noe helt annet? Det er da helt uten relevans for det som diskuteres.

Men hvis du absolutt skal kverulere her, så er jo Toyota samme selskap som løy til myndighetene for å slippe å gjøre tilbakekall av biler med en alvorlig sikkerhetsfeil. Så hva var det du sa om å ha åpenbare problemer og ikke ta tak i det, sa du?

Mindre trolling, mer substans takk.

Null trolling her, bare logikk.

Kan ta det enkelt:

Jeg kjørte før Toyota. 9 år gammel bil hadde de funnet ut at noen utrolig få biler hadde hatt problemer med noen festing til drivstoffslanger hadde løsner Var snakk om et fåtall i USA etter hva jeg kunne finne. Likevel ble det tatt som kampanje av leverandør. Var ikke engang pålagt.

Kjører nå Tesla. De vil ikke engang vedkjenne seg at lakken er dårlig , og noen må krangle i evigheter for å få det dekket. Er også flere andre kjente feil. Vet iallfall hva jeg foretrekker. Det kan vel se bra ut for Tesla om de kjører lite recalls og kampanjer, men det er dårlig for meg som kunde.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Theo343 said:

Nesten alle biler i dag har dårlig lakk pga. miljøkrav.

Vel, det er relativt. US biler har omtrent alltid hatt dårlig lakk. Folk der borte har bare ikke verdsatt det noe spesielt eller vært villig til å betale for det.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, kremt said:

Vel, det er relativt. US biler har omtrent alltid hatt dårlig lakk. Folk der borte har bare ikke verdsatt det noe spesielt eller vært villig til å betale for det.

California (hvor ett vist kjent merke produserer sine biler) har vel veldig strenge krav til kjemikalier, så er vel begrenset hva de kan bruke. Biler produsert i Kina har gjerne mye bedre lakk, da Kina ikke har slike strenge regler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Theo343 said:

Nesten alle biler i dag har dårlig lakk pga. miljøkrav.

Det er dårligere lakk enn miljøkravene skulle tilsi også. Tesla har ikke kontroll på tørking siden de forsøker å få igjennon mange biler på fabrikken i California.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Wisd0m said:

Det er dårligere lakk enn miljøkravene skulle tilsi også. Tesla har ikke kontroll på tørking siden de forsøker å få igjennon mange biler på fabrikken i California.

Jeg tenkte mer generell på lakkvalitet i dag sammenlignet med før div. miljøkrav kom i spill. At Tesla har hatt og fortsatt har noen issues med fitting og annet er kjent ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...