Gå til innhold

Er abort greit?


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen av dere som er for abort her, har egne barn forresten?

 

Og en annen ting, siden dere støtter abort så sterkt som dere gjør, da støtter dere også fosterredusering. Hvordan kan dere støtte kvinner med tvillinger eller fler som velger å fjerne det ene fosteret? 

 

Hadde du klart å leve med å vite at du valgte det ene barnet foran det andre pga enkelheten?

 

Ved fosterredusering så stikker legen en nål inn i hjertet på det valgte fosteret til det stopper. Her kan dere høre legen si det selv. 

 

https://www.tv2.no/video/nyhetene/dette-er-en-fosterreduksjon/1434231/

Endret av DimSum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skrev i den andre tråden som jeg ser nå er stengt:

Jeg støtter ikke abort på den måten det beskrives av enkelte, som nærmest å heie på det. Jeg mener heller ikke at å støtte retten til å ta abort er det samme som å støtte abort, for det er overhodet ikke det samme.

Jeg støtter kvinners rettigheter til å bestemme fullt og helt over sin egen kropp. Dette inkluderer retten til å kunne ta abort hvis de skulle bli gravid ved et uhell, som følge av sviktende prevensjon, avglemt p-pille en dag eller to, hva enn årsaken måtte være, og de ikke ønsker å få barn eller de er i en livssituasjon som ikke er forenelig med å bli mamma.

Ingen burde tvinges til å bære frem og føde ett eller flere barn de ikke vil ha. Det er tross alt snakk om en prosess som fører til fysiske forandringer i kroppen, store sådan for enkelte og store smerter under selve fødselen og ofte negative følger som kan føre til plager og smerter i årevis.
Og jeg syns ikke det er rett at abortmotstandere - i verste fall - skal få tvinge gjennom et forbud mot abort og dermed indirekte tvinge kvinner som blir gravid ved et uhell når det ikke passer eller de ikke vil ha barn, til å gå gjennom svangerskap og fødsel fordi de er sterkt imot abort.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DimSum skrev (50 minutter siden):

Hva hvis personen ikke er hjernedød og ligger i koma, er det greit å drepe det? 

Nei. Det er ikke greit å drepe noen som lever, eller har en sjanse til å leve, så lenge det livet ikke er til fare for andre.

Dette har du blitt forklart i dine egne abort tråder tidligere, men pga dine holdninger så ble de trådene stengt.

DimSum skrev (50 minutter siden):

Lurer på om noen av dere som er for abort her, har egne barn forresten?

Ja.

DimSum skrev (50 minutter siden):

Og en annen ting, siden dere støtter abort så sterkt som dere gjør, da støtter dere også fosterredusering. Hvordan kan dere støtte kvinner med tvillinger eller fler som velger å fjerne det ene fosteret? 

Fordi det finnes mennesker som ikke har råd, tid, eller plass til å ta seg av flere enn et barn.

Du tenker aldri over hva som kommer til å skje etter at barnet er født, men det gjør de som støtter abort. 

Du ønsker å påtvinge mødre til å få barn, selv i situasjoner hvor dette ville ført til at barnet ble skadet, sulter i hjel, eller blir ignorert. 

DimSum skrev (53 minutter siden):

Hadde du klart å leve med å vite at du valgte det ene barnet foran det andre pga enkelheten?

Ja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DimSum skrev (8 timer siden):

Og koke befruktede egg er dyreplageri om det er noe levende inni der ja. Det er tortur og burde ikke være lov. Å grille kylling er for meg helt greit da jeg ikke er vegetarianer og kyllingen ble drept på en human måte.

Hva tenker du om å spise potet når vi vet at meitemark blir revet i to av plogen?

Spiser du frukt? For at du skal få frukt så sprøyter man frukttrær/busker sånn at lus og midd dør. Tildels en sakte død hvor de tørster eller sulter ihjel.

Jeg har jobbet med saueslakt. Hvis en søye var befruktet, ville det være uetisk å avlive henne og la et befruktet egg inni henne dø en sakte død av oksygenmangel (?)

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Hva tenker du om å spise potet når vi vet at meitemark blir revet i to av plogen?

Spiser du frukt? For at du skal få frukt så sprøyter man frukttrær/busker sånn at lus og midd dør. Tildels en sakte død hvor de tørster eller sulter ihjel.

Jeg har jobbet med saueslakt. Hvis en søye var befruktet, ville det være uetisk å avlive henne og la et befruktet egg inni henne dø en sakte død av oksygenmangel (?)

-k

Jeg snakker om mennesker. Så la oss holde oss til homo sapiens.

Lenke til kommentar
DimSum skrev (15 minutter siden):

Jeg snakker om mennesker. Så la oss holde oss til homo sapiens.

Innlegget ditt som jeg svarte på handlet om hønseegg?

Et sentralt spørsmål i abort-debatten er vel hvorvidt et menneskelig embryo har "verdi" sammenlignbart med et dyr som har samme emosjonelle og intellektuelle kapasitet. Eller om (veldig unge) mennesker har større verdi enn det hjernen deres tilsier.

Det fører oss ut i interessant territorie. Sånn som at en voksen gris antagelig har mer bevissthet enn et spedbarn. Så er det verre å drepe en gris enn å drepe et spedbarn?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (2 timer siden):

Og jeg syns ikke det er rett at abortmotstandere - i verste fall - skal få tvinge gjennom et forbud mot abort og dermed indirekte tvinge kvinner som blir gravid ved et uhell når det ikke passer eller de ikke vil ha barn, til å gå gjennom svangerskap og fødsel fordi de er sterkt imot abort.

Det er ikke det abortmostandernes syn handler om, det handler om hvor grensen for når fosteret skal kunne få rettslig beskyttelse skal gå. Abort har tross alt konsekvenser for hele samfunnet, ikke bare kvinnen, og det er derfor man setter en grenser for når kvinnen skal kunne ta abort.

Lenke til kommentar
DimSum skrev (2 timer siden):

Hva hvis personen ikke er hjernedød og ligger i koma, er det greit å drepe det? 

Nei.

På samme måte som det ikke er fritt frem å drepe diabetikere eller epileptikere som ligger bevisstløse på gulvet.

Jeg tror ikke du vet hva som faktisk menes med «bevissthet» og «bevisstløshet».

Sitat

Bevisstløshet er en imidlertidig tilstand, hvor en person har mistet bevisstheten imidlertidig. Et foster som enda har til gode å utvikle bevissthet er ikke bevisstløs i samme forstand, da det ikke kan miste noe som det ikke har utviklet ennå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (3 timer siden):

Og jeg syns ikke det er rett at abortmotstandere - i verste fall - skal få tvinge gjennom et forbud mot abort og dermed indirekte tvinge kvinner som blir gravid ved et uhell når det ikke passer eller de ikke vil ha barn, til å gå gjennom svangerskap og fødsel fordi de er sterkt imot abort.

Man må bli/være enige om et sett regler som skal gjelde abort.

Å komme med en emosjonell appell på toppen av det med at «jeg liker ikke at loven medfører tap av frihet» virker noe malplassert.

Alle lover handler vel om at fellesskapet har en slags felles forståelse av hva som er til vårt beste, og så presser felleskapet sitt syn ned over individene.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (20 timer siden):

Man må bli/være enige om et sett regler som skal gjelde abort.

Å komme med en emosjonell appell på toppen av det med at «jeg liker ikke at loven medfører tap av frihet» virker noe malplassert.

Alle lover handler vel om at fellesskapet har en slags felles forståelse av hva som er til vårt beste, og så presser felleskapet sitt syn ned over individene.

-k

Ingen appell fra min side, kun et uttrykk for hva jeg anser som feil. Motstandere av abort skal få ha sin mening, jeg er uenig med premisset deres og det er det.

Avsnittet du siterte er kun mitt syn på evt. forsøk fra mostanderne på å forby det de ikke liker og dermed indirekte tvinge de som ufrivillig blir gravide til å føde barnet.

Litt off-topic relatert til, men ikke helt i tråd med temaet:

Spoiler

Sånn som det er blitt i store deler av USA etter opphevingen av Roe v. Wade, hvor en stort antall delstater helt eller delvis har innskrenket kvinners rett til å kunne ta abort hvis de ønsker det, i stor grad (vil jeg påstå) drevet frem av religiøse som tvinger deler av sin tro over på alle, inkl. ikketroende.
For ikke å snakke om galskapen ved at noen av dem har forbudt abort tom. for graviditeter som følge av både incest og voldtekt, men alt dette blir off-topic og er dermed lagt i spoiler.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (16 minutter siden):

Ingen appell fra min side, kun et uttrykk for hva jeg anser som feil. Motstandere av abort skal få ha sin mening, jeg er uenig med premisset deres og det er det.

Avsnittet du siterte er kun mitt syn på evt. forsøk fra mostanderne på å forby det de ikke liker og dermed indirekte tvinge de som ufrivillig blir gravide til å føde barnet.

Samfunnet forbyr oss å slå barna våre. Dermed indirekte gjør de det vanskeligere for oss å få lydige/servile barn.

Det er stort sett sånn lover fungerer. Staten/velgerene/fellesskapet bestemmer hvordan ting skal fungere, og så må alle etterleve det - selv om de ikke liker det.

Hvis ståstedet ditt er at et foster er en del av kvinnekroppen på lik linje med en fotvorte så kan jeg forstår at det at samfunnet vil regulere hva kvinnen gjør med denne kroppsdelen oppleves som urimelig overformynderi.

Det andre ståstedet er vel at dette ikke er en del av kvinnens kropp, men en separat skapning med eget DNA som i større eller mindre grad har rettigheter som menneske.

Når begge disse synene vanligvis forenes i at abort ikke skal være tillatt i 8. mnd så synes det som at det finnes noe felles grunn her?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

I den nå stengte tråden skrev jeg også mitt synspunkt som er at jeg støtter kvinners rett til abort innenfor de fastsatte grensene, altså til 12. uke.
Jeg er altså helt enig i at abort ikke skal være tillatt i f.eks. 8. måned, men såpass langt ut er også fosteret så å si ferdig utviklet og det blir noe helt annet enn innenfor 12 uker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (2 minutter siden):

I den nå stengte tråden skrev jeg også mitt synspunkt som er at jeg støtter kvinners rett til abort innenfor de fastsatte grensene, altså til 12. uke.
Jeg er altså helt enig i at abort ikke skal være tillatt i f.eks. 8. måned, men såpass langt ut er også fosteret så å si ferdig utviklet og det blir noe helt annet enn innenfor 12 uker.

Tenk deg at jeg er en ekstremt «abort-vennlig» debattant.

»Hvordan våger du å gripe inn i kvinners liv og nekte dem abort i 8. mnd? Hva er det med min kropp, mitt valg du ikke forstår??!?»

 

Når du (som meg) legger til grunn at et 12 uker gammelt foster har en annen verdi/rettigheter enn et 8 mnd gammelt foster så virker det opplagt for meg at dette er en gradvis overgang, og at folk kan vurdere overgangen forskjellig.

-k

Lenke til kommentar

Alt jeg "legger til grunn" er at jeg syns kvinner bør ha rett til å ta abort hvis de ønsker det, så lenge det gjøres før fosteret er levedyktig på egen hånd.

Det er åpenbart et problematisk område pga. før/etter fosteret blir nok utviklet til å overleve på egen hånd utenfor morens kropp, men i før-scenarioet støtter jeg retten til abort såfremt kvinnen selv ønsker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (21 timer siden):

Alt jeg "legger til grunn" er at jeg syns kvinner bør ha rett til å ta abort hvis de ønsker det, så lenge det gjøres før fosteret er levedyktig på egen hånd.

Det er åpenbart et problematisk område pga. før/etter fosteret blir nok utviklet til å overleve på egen hånd utenfor morens kropp, men i før-scenarioet støtter jeg retten til abort såfremt kvinnen selv ønsker det.

Med «levedyktig på egen hånd» så mener du  vel «hjerte og lunger i stand til å opprettholde liv». For det å være levedyktig på egen hånd vil ta 18 år, for noen 25.

Hvorfor er det å ha fungerende hjerte og lunger en moralsk grense?

Hvis man forlater et nyfødt barn i skogen så vil det ganske fort fryse ihjel, sulte ihjel eller bli spist av dyr. Hvorfor tillater vi ikke det?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DimSum skrev (På 2.3.2023 den 6.04):

Lurer på om noen av dere som er for abort her, har egne barn forresten?

 

Og en annen ting, siden dere støtter abort så sterkt som dere gjør, da støtter dere også fosterredusering. 

Ja det har vi, både planlagte og mindre planlagte.
De mindre planlagte var også velkommen fordi vi hadde barn fra før, og vi hadde en velegnet livssituasjon. Hadde dette derimot skjedd i en kritisk fase av livet eller ville vært til fare for mors/barns liv, ville abort vært et reellt alternativ.

Synes du det er etisk forsvarlig at en nemd eller sekt skal kunne overstyre mennesker som har havnet i «uløkka» og derved «straffe» dem til å leve i en uønsket skjebne i mange tiår ?
 

Resten av stråmannsargumentasjonen din kan du spare oss for. Det blir like dumt som «Mor Nille er en sten fordi hun ikke kan fly»…

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...