Gå til innhold

Er abort greit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
barfoo skrev (Akkurat nå):

Må du faen ta meg gi deg.

Poenget var ikkje at det traff meg. Eg er fullstendig klar over korleis eit foster på den alderen ser ut på ultralyd. Du kunne gjort samme på ei bikkje og, og fått samme resultat.

Poenget er at alt du står igjen med er eit forsøk på å appelere til følelser.

Også kan du heretter gi ein grundig og god faen i å legge ord i munnen på meg.

Nei ikke følelser, logikk. Det er du som snakker om følelser her, ikke jeg.

barfoo skrev (3 minutter siden):

Vel, kyllingar har jo ikkje rett til liv ifølgje deg?

Hæ?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DimSum said:

Nei ikke følelser, logikk. Det er du som snakker om følelser her, ikke jeg.

Nei, du posta dei videoane for å vekke følelser. Det er appeal to emotion. Hadde du vore ute etter logikken hadde du samanlikna eit menneskefoster ved 12 veker med t.d. eit hundefoster etter tolv veker. Det gjorde du ikkje; du presenterte det som eit åpenbart appeal to emotion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
DimSum skrev (4 minutter siden):

så det du sier er at om man ikke har bevissthet så har man ikke rett til liv?

Det sier man ikke. Et embryo har enda ikke hatt et liv og tar man abort vil det aldri få et liv. ergo, noe som aldri har vært noe vil aldri bli noe - grei skure det.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (Akkurat nå):

Det sier man ikke. Et embryo har enda ikke hatt et liv og tar man abort vil det aldri få et liv. ergo, noe som aldri har vært noe vil aldri bli noe - grei skure det.

Ser du på embryo som et liv eller må fosteret ha vært utenfor mors kropp for å bli kalt et liv? evt. Når blir det et liv etter din mening?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
DimSum skrev (1 minutt siden):

Ser du på embryo som et liv eller må fosteret ha vært utenfor mors kropp for å bli kalt et liv? evt. Når blir det et liv etter din mening?

Når det er bevist og føler smerte.

Alt før det, kan det sammenlignes med eggerøre.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 minutter siden):

Nei, du posta dei videoane for å vekke følelser. Det er appeal to emotion. Hadde du vore ute etter logikken hadde du samanlikna eit menneskefoster ved 12 veker med t.d. eit hundefoster etter tolv veker. Det gjorde du ikkje; du presenterte det som eit åpenbart appeal to emotion.

Jeg posta et 12 uker gammelt foster for det er det vi snakker om. Vi snakker ikke om andre dyrs aborter, vi snakker om menneske aborter. Det er du som hele tiden snakker om følelser? Videoen viser at det er et levende lite menneske inni der. Folk her slår seg nok litt på brystet for debattens skyld når de sier at de kunne fint abortert vekk det lille mennesket som hopper og lever inni magen, men når det kommer til stykket så tror jeg nok ikke de hadde sagt "ok bare drep det" om sitt eget barn.

Lenke til kommentar
DimSum skrev (1 minutt siden):

så det du sier er at om man ikke har bevissthet så har man ikke rett til liv?

Ikke akkurat slik jeg ville ha ordlagt meg. Det er heller det at jeg finner det uproblematisk å hindre en livsform som enda har til gode å utvikle både bevissthet såvel som evnen til å sanse smerte, fra å utvikle seg videre. Men jeg kan sikkert svare «Ja» på spørsmålet ditt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (4 minutter siden):

Ikke akkurat slik jeg ville ha ordlagt meg. Det er heller det at jeg finner det uproblematisk å hindre en livsform som enda har til gode å utvikle både bevissthet såvel som evnen til å sanse smerte, fra å utvikle seg videre. Men jeg kan sikkert svare «Ja» på spørsmålet ditt.

Hva med alle som ligger i koma? Kan vi drepe dem? 

Lenke til kommentar
DimSum skrev (3 minutter siden):

Når er det bevisst? 

Hvis du virkelig har en genuin interesse i å diskutere abort så kan det være en god idé å faktisk sette seg inn i emnet på forhånd, istedet for at dine meddebattanter er nødt til å gi deg grunnleggende opplæring i emnet samtidig som diskusjonen foregår. Hadde sikkert tatt deg mindre enn et minutt finne det ut selv med Google.

 

DimSum skrev (1 minutt siden):

Hva med alle som ligger i koma? Kan vi drepe dem? 

 Hvis det er snakk om hjernedøde komapasienter så ser jeg ingen grunn til å holde dem i live.

Sitat

Bevisstløs er ikke det samme som hjernedød. En bevisstløs person kan våkne opp igjen. En diabetiker som får føling og mister bevisstheten er ikke hjernedød. En hjernedød komapasient vil aldri våkne opp igjen. Men en komapasient som ikke er hjernedød kan våkne opp igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DimSum skrev (48 minutter siden):

Og koke befruktede egg er dyreplageri om det er noe levende inni der ja. Det er tortur og burde ikke være lov. Å grille kylling er for meg helt greit da jeg ikke er vegetarianer og kyllingen ble drept på en human måte. Det er ikke kyllingdrap jeg protesterer på, det er babydrap jeg protesterer på. Ikke babyen til høna og hanen, men babyen til to mennesker.

De fleste egg du får kjøpt i butikken er befruktede. Hvis de legges under en varmelampe i stedet for kjøleskap så vil de fleste klekke og bli til kyllinger - hønas barn. Disse fødte, levende og tenkende individene er du altså komfortabel med å drepe så lenge det gjøres "humant"? Hva legger du i humant forresten? Jeg vil nå påstå at det er mer humant å avbryte utviklingen på et så tidlig stadie at dette livet ikke har en fungerende hjerne og dermed ikke har en bevissthet. Ja det kan potensielt bli til et liv i framtiden - men du foretrekker altså å vente til det har blitt tenkende og bevisst før det avlives?

Kjempegodt med kylling - det er ikke det som er problemet her, jeg stusser bare over hvordan logikken din ikke ser ut til å henge på greip - eller være helt på vranga når det gjelder andre arter enn mennesker.

La meg bare være helt klar her:

- Hønseegg fra butikken kan sammenlignes med et befruktet menneskeegg, embryo, encellet eller celledelt mange ganger.

- En uklekket kylling i egget, altså noe mer enn bare et embryo, kan sammenlignes med et menneskefoster.

- En klekket kylling kan sammenlignes med en menneskebaby. Et levende og tenkende individ - riktignok på et rimelig primitivt nivå i så ung alder.

- En voksen høne eller hane er klart mer bevisst og tenkende enn en nyklekket kylling. Akkurat som voksne mennesker vs baby.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DimSum skrev (3 timer siden):

Nei, formuleringen er ikke feil. Støtter man retten til noe, så støtter man at personen gjør handlingen. Man er enten for abort eller imot abort. Du er for abort. Hvorfor har du ikke et avslappet eller positivt syn på abort?

Jeg synes dette er et ekstremt svart/hvitt syn. Og minner nesten om  propagandaen fra G.W. Bush ifbm jakten på terror-statene.

Vi lever i et fritt land, så du skal få lov til å stå fritt til å mene det du gjør. Du får vel bare tro at jeg har et positivt syn på abort — selv om jeg har prøvd gang på gang å fortelle deg at jeg støtter retten til dette, uten at jeg dermed ser positivt på handlingen.

Kanskje vi tenker fundamentalt forskjellig? 

Jeg har en lang (laaaang) liste over ting jeg ikke kan fordra. Men jeg ønsker ikke å forby de! Jeg vil ha færrest mulig forbud. Jeg ønsker at mine medmennesker kan ta valg som er fundamentalt forskjellig fra mine egne. Mitt moralske kompass bør ikke bli til lovbok. En lov må tuftes på noe mer håndfast enn moral. F.eks kan vi ha lover som er tuftet på om noen utsettes for fysisk skade, mental skade, om noen utsettes for uønsket risiko, eller lignende. Men ikke bare på moral. 

Analogi: Simen1 sitt tenkte ananasforbud på pizza hører ikke hjemme i en moderne stat (sikkert derfor han jo selv støtter retten min til å putte på ananas). Så ingen av oss ønsker dette forbudet. Hvorvidt vi er tilhengere av ananas på pizza er egentlig irrelevant! Det skal ikke være forbudt. Selv om det smaker gjørme!

 ---

Abort er et alvorlig tema, og jeg forstår og aksepterer ditt syn. Du skal få lov til å ha det. Jeg finner ikke argumentene dine gode nok, til at jeg selv skifter mening. Men for all del! 

Jeg håper bare virkelig at dette er dine egne meninger, og at ingen i menigheten har tredd dette nedover ørene dine og fortalt deg hva som er riktig eller feil tankegods.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...