Gå til innhold

Er Elbil-Norge en illusjon? I halve landet øker andelen knapt. Sjekk din kommune her


Anbefalte innlegg

bharald skrev (23 timer siden):

Samtidig synes fylkespolitikerne at det er i meste laget med 16% elbiler i Trondheim, og vedtar 50% bompenger.

Ja, det er helt på trynet her i Trondheim. 16% elbiler holder jo i massevis. Mål oppnådd, nå kan vi gå tilbake til å kjøpe fossil igjen...

Jeg fatter ikke hva de driver med, som vanlig. De har fullpris på parkering, og nå kommer altså 50% på bom. I min omgangskrets med venner, så er det ingen som har én bil og da elbil. Det er en del som har elbil som bil nr 2. Men det spørs hvor mange som beholder den når alle fordelene forsvinner.

Som elbil entusiast selv så prøver jeg å finne ut hvorfor de ikke kjøper elbil? Det jeg får høre er: det er for dyrt, fordelene forsvinner jo en etter en og upraktisk på langtur.

Selv når jeg ber de regne på kostnadene så blir det nei.

Han ene kompisen får 10.000 i måneden av arbeidsgiver for å dekke bil. Disse pengene sparer han heller og kjører en 10 år gammel Skoda. Neste bil han kjøper skal også være Skoda diesel.

Mao er det politikerne her som rett og slett ikke ønsker et skifte til elbil. Signalene man får fra de er at de ikke synes noe særlig om den derre «snyltebilen».

Så jeg er spent. Kanskje Trondheim kommer seg over 25% i 2025? Ville ikke holdt pusten derimot...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bharald skrev (På 13.3.2021 den 8.36):

Chrisbt: Du forstår forskjellen mellom fossil og nullutslipp når du daglig utsetter lungene dine for å gå i (stor)bygater, særlig vinterstid.

Dette er for det meste støv fra kombinasjonene salt og piggdekk

Vil ha mye mer innvirkning om man forbyr piggdekk enn fossilbiler i byer
De kan også slutte å salte..

Lenke til kommentar

Det er feil i tallmaterialet. Andelen elbiler i Lebesby kommune er ikke 0%

Det finnes 1 elbil i Lebesby kommune, en E-Golf. Den utgjør ca. 1,7% av den samlede bilparken. Den brukes for det meste til en 100km lang pendlerrute t/r arbeide, hvor arbeidsgiveren har installert ladepunkt for å gjøre det mulig uansett føre og forhold.

Når det er sagt, så er det mest slike forutsigbare reiser elbil kan brukes til i Finnmark. Straks du skal ut å kjøre i dårlig vær, så blir en elbil for risikabel da det kan gå døgn før du er fremme, og det er langt fra sikkert at det er noe ladepunkt i nærheten av hvor du sitter fast. Avstandene er også lange, slik at selv i godt vær må det lades underveis om vinteren, og det er det heller ikke alltid tid til, hvis du har et fly eller en legeavtale i den andre enden av reisen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Dette er for det meste støv fra kombinasjonene salt og piggdekk

Vil ha mye mer innvirkning om man forbyr piggdekk enn fossilbiler i byer
De kan også slutte å salte..

Konsekvensen av det blir at folk flest slutter å kjøre bil på nullføre pga risiko for egen og andres liv og helse, noe som vil redusere eksosutslippene og gi renere byluft. Så ja, det vil virke. Men det har jo selvsagt en samfunnskostnad å f.eks stå 2 timer i t-banekø, eller måtte gå mange kilometer til og fra jobb. Brukne lårhalser, barn som ikke kommer seg på fritidsaktiviteter, folk som må komme sent og dra tidlig fra jobb pga åpningstider for barnehager osv. Hatet mot både eksosfrie biler og biler generelt kveler samfunnet sakte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Henry J. Lie skrev (På 13.3.2021 den 10.39):

Det eg finn karakteristisk er at mange av dei som investerer i el-bil, gjerne har fossilt dreven bil i tillegg. Ei slik utvikling hjelper lite om  me er oppteken av å betre miljøet. Me må arbeide for ein overgang frå privatbilisme til andre framkomstmiddel.

Ei anna sak er at avgiftspolitikken, både no og  heilt frå starten, har vore med til å auka dei økonomiske forskjellane i samfunnet.

Partiet Venstre vil gjerne verta oppfatta som eit miljøparti, men å gå i samarbeid med Høgre og ikkje minst FrP, slik dei gjorde. Styrkar ikkje nett tiltrua til deira prosjekt, korkje som eit parti som set korkje miljø eller rettferdig fordeling øverst på lista.

Hvilke andre fremkomstmiddel tenker du på?

Hvordan har avgiftspolitikken vært med på å øke de økonomiske forskjellene i samfunnet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (På 13.3.2021 den 11.51):

Norges befolkning er stort sett drittlei av elbilgnål, og har ingen interesse av å være forsøkskaniner for dårlig og uferdig elbilteknologi.

Kilde?

Sitat

Elbiler har for kort rekkevidde, for kort levetid og for dyre deler til at de er interessante for folk flest.

Kort levetid? Hvor har du det fra?

Kilde på at elbiler har for kort rekkevidde for folk flest?

Sitat

Elbilboomen i byene skyldes utelukkende et ønske om å spare bompenger, og svært få ønsker elbil hvis ikke de kan spare betydelige beløp. Nå er dette markedet i stor grad mettet, og da faller naturlig nok elbilandelen.

Ja, det handler mye om økonomi. Derfor er det viktig med økonomiske fordeler for elbiler frem til prisene er lave nok i forhold til giftbiler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sportsmannen skrev (20 timer siden):

Knøttlille Norge med kun 5.5 millioner og 2 promille av verdens utslipp, fortsetter å stri med å bli flinkest i klassen med å selge kun elbiler. Afrika, India og Kina tilsammen huser 4.6 milliarder!!!! mennesker så d er nok noe....mer å hente der, mtp utslipp😅😅😅

Hva har Arika, India og Kina med saken å gjøre? Vi kan ikke styre disse landene, så vi må gjøre det vi selv kan, her hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

El biler har absolutt størst effekt i byer og tettbyggede strøk. Diesel motorer og avgass rensing fungerer dårlig i køkjøring og i lav hastighet. Her har el bilen en absolutt fordel. Om vi får el bil andel på 100% i byer er det et bra mål. 

At en person som bor langt inne i en dal og  pendler til jobb i en annen kommune og trenger en diesel bil og vil ta kostnaden for dette må være ok. 

Vi må elektrifisere der det gir størst gevinst for lokalmiljø og klima. Elektrifisering bør ikke være en prinsippsak. Det gagner ingen.

Lenke til kommentar

Denne er to år gammal:

Sitat

En undersøkelse gjennomført av meningsmålingsbyrået TNS Kantar tidligere i høst viser at av drøyt 2.000 spurte, mener halvparten at for kort rekkevidde er den viktigste grunnen til at de ikke velger elbil.

Her er de andre viktigste grunnene til at folk ikke velger elbil:

  • Dagens elbiler dekker ikke mitt behov for fremkommelighet (32%)
  • Jeg tror de praktiske fordelene vil forsvinne (kjøring i kollektivfelt mm) (30,3%)
  • Jeg tror statens økonomiske incentiver til elbilen vil forsvinne (moms-fritak, fritak for engangsavgift mm) (30,3%)
  • Lademulighetene på de strekningene jeg kjører er for dårlige (28,2%)
  • Jeg er usikker på bilens vinteregenskaper (27,7%)
  • Det tar for lang tid å lade (19,4%)
  • Jeg har ikke lademuligheter hjemme (18,7%)
  • Dagens elbiler dekker ikke mitt behov for plass (17,5%)
  • Det er få eller ingen lademuligheter ved mitt arbeidssted (14,7%)
  • Det er få eller ingen lademuligheter i min kommune (11,0%)

Ei anna undersøking frå 2018:

Sitat

Andel som har nevnt blant de 4 viktigste fordelene

  • Lav årsavgift
  • Bilen er utslippsfri
  • Ingen moms ved kjøp
  • Ingen engangsavgift
  • Bilen er stillegående
  • Muligheter for gratis offentlig parkering
  • Kan kjøre i kollektivfeltet
  • Redusert fergeavgift
  • Redusert firmabilbeskatning

Om dei skulle stoppe eller kutte på dei økonomiske fordelane no er det skuffande. Her har landet fått ein kjempestart på overgangen til elbil, og då må dei ikkje sakke av på andre etappe. Ein skal ikkje undervurdere kor stor motivasjon det er med redusert kostnad. Bil er ein av dei største utgiftspostane her i landet for veldig mange.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det beste er selvfølgelig  ladehybrid. Her er Tesla-fan Jason med lovord om RAV4 Prime og en livsløpsanalyse som tilsier at totalutslippet er sammenlignbart med helelektrisk. Med tanke på at man med ladehybrid får mye mer for mindre penger og slipper å kompromisse på alt mulig, så er fordelen åpenbar. Rask, billig og ikke minst frivillig innføring av teknologi som gir store utslippskutt er det beste for miljøet.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (38 minutter siden):

Det beste er selvfølgelig  ladehybrid. Her er Tesla-fan Jason med lovord om RAV4 Prime og en livsløpsanalyse som tilsier at totalutslippet er sammenlignbart med helelektrisk. Med tanke på at man med ladehybrid får mye mer for mindre penger og slipper å kompromisse på alt mulig, så er fordelen åpenbar. Rask, billig og ikke minst frivillig innføring av teknologi som gir store utslippskutt er det beste for miljøet.

 

 

Har sett denne. Hybrider er en 100% løsning for mange flere enn rene ev biler.

Her kan man lade hjemme. Mange kan kjøre nesten all daglig kjøring med et 10-20kwh batteri. Det gir mindre vekt, mindre bruk av edle og sjeldne metaller. Det gir mulighet for flere ladbare biler med samme celleforbruk. 

Som sagt for noen vil rene el biler være billigst men det forutsetter at du virkelig bruker batteriet. Bruker du kun 10% av kapasiteten daglig ville jeg påstå at en hybrid er bedre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
perpyro skrev (På 13.3.2021 den 17.09):

Dette føler jeg blir litt tulleargument.
Ikke er jeg pensjonist og ikke er jeg vellstående med en vanlig håndverkerlønn men jeg kan rive i en ny Audi E-Tron på mandag uten å gå i banken for å spørre om lov.
Gjør det meg vellstående på noe slags vis?
Det eneste det forteller er at jeg har prioritert annerledes en det folk vanligvis gjør, men når vi nå snakker om nye biler og hvem som kjøper de så er det mange av dem og det er mange i middelklassen som kjøper de og felles for de fleste er at banken har pant i bilene eller at de er leaset.
Det hele handler om prioritering.
Om du ikke opparbeider deg dyre vaner er det utrolig hva du kan få til på en helt vanlig inntekt.

I snitt så går det ca tretti år mellom hver gang en nordmann kjøper en ny bil! Heldigvis så er det få som prioriterer å kjøpe en ny bil som for det meste er et tapssluk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (10 minutter siden):

I snitt så går det ca tretti år mellom hver gang en nordmann kjøper en ny bil! Heldigvis så er det få som prioriterer å kjøpe en ny bil som for det meste er et tapssluk!

Kvar kjem den statistikken frå? Og tar den med alle som ikkje er gamle nok til å kjøre bil eller i det heile tatt har bil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 hours ago, Simen1 said:

Konsekvensen av det blir at folk flest slutter å kjøre bil på nullføre pga risiko for egen og andres liv og helse, noe som vil redusere eksosutslippene og gi renere byluft. Så ja, det vil virke. Men det har jo selvsagt en samfunnskostnad å f.eks stå 2 timer i t-banekø, eller måtte gå mange kilometer til og fra jobb. Brukne lårhalser, barn som ikke kommer seg på fritidsaktiviteter, folk som må komme sent og dra tidlig fra jobb pga åpningstider for barnehager osv. Hatet mot både eksosfrie biler og biler generelt kveler samfunnet sakte.

Nå overdriver du sterkt, eller så evner du ikke å innse at det finnes et Norge under polarsirkelen også. Folk i Oslo, og generelt i de store byene, lever risikofrie liv uten piggdekk hele året. Det en ofte glemmer er at hovedveiene i større byer i Sør-Norge er mer eller mindre snø- og isfrie mesteparten av vinteren, selv uten salting. Vi har nemlig fenomenet sol på vinteren, kombinert med mye kjøring gjør at snøen og isen forsvinner. Det vil selvsagt være snø på enkelt veier og enkelte biter, men så store deler vil være snøfrie at piggdekk rett og slett fører til uforholdsvismessig mye støy og støv.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Når det er nullføre og dermed skummelt å kjøre piggfritt, så hjelper det lite at hovedveier er isfrie. Folk flest (av de som kjører) føler seg mindre trygge på nullføre på deler av strekningene de skal. Enten fordi de vet det er glatte partier, eller fordi de ikke vet om det finnes glatte partier der de skal. Det hjelper heller ikke på at veiene blir ennå glattere når ingen rubber opp overflaten. Så uten salt og piggdekk, vil mange velge å la bilen stå de dagene det er nullføre og finner seg mindre gunstige alternativer. F.eks bli hjemme, bruke tregere transport og ofre tid med barn eller fritidsaktivteter, eller droppe de ærend som å stikke innom butikken, droppe besøk eller andre ting.

Salt og piggdekk er viktige ting for å få samfunnet til å fungere smidig og godt, så folk skal kunne leve livene sine godt, ha godt med fritid og få gjort ærendene sine. Og ikke minst for næringslivet.

Jeg sier ikke at alle vil droppe kombinasjonen piggfritt på nullføre uten is, men mange vil nok gjøre det, og da fungerer jo nettopp planen til @Dubious om å forbedre luftkvaliteten. Var det ikke det som var målet?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Når det er nullføre og dermed skummelt å kjøre piggfritt, så hjelper det lite at hovedveier er isfrie. Folk flest (av de som kjører) føler seg mindre trygge på nullføre på deler av strekningene de skal. Enten fordi de vet det er glatte partier, eller fordi de ikke vet om det finnes glatte partier der de skal. Det hjelper heller ikke på at veiene blir ennå glattere når ingen rubber opp overflaten. Så uten salt og piggdekk, vil mange velge å la bilen stå de dagene det er nullføre og finner seg mindre gunstige alternativer. F.eks bli hjemme, bruke tregere transport og ofre tid med barn eller fritidsaktivteter, eller droppe de ærend som å stikke innom butikken, droppe besøk eller andre ting.

Salt og piggdekk er viktige ting for å få samfunnet til å fungere smidig og godt, så folk skal kunne leve livene sine godt, ha godt med fritid og få gjort ærendene sine. Og ikke minst for næringslivet.

Jeg sier ikke at alle vil droppe kombinasjonen piggfritt på nullføre uten is, men mange vil nok gjøre det, og da fungerer jo nettopp planen til @Dubious om å forbedre luftkvaliteten. Var det ikke det som var målet?

Noen som husker tilbake til 2011 da det gikk tomt for veisalt i Norge?
Jeg husker det og hva produksjonssjef i Trondheim bydrift, Per Arne Sæter sa om veistandaren vi kunne forvente uten veisalt.
https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2011/01/15/Nå-er-det-tomt-for-veisalt-1083315.ece?index=0
 

Sitat

– Det krever at vi er oftere ute med isskraper, og at vi oftere må strø. Alt i alt blir det dyrere for oss å holde noenlunde samme veistandard, sier Sæter.

Virket jo ikke som han som sjef for veidrifta i Trondheim Bydrift var nevneverdig bekymret for vanskelige kjøreforhold

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...