Gå til innhold

Er Elbil-Norge en illusjon? I halve landet øker andelen knapt. Sjekk din kommune her


Anbefalte innlegg

Vel, rekner ein på same måten som dei reknar dekning på DAB radio og dekning på mobiltelefon så er vel dekningsgraden med elbiler svært god?

Det kan då og argumenterast at elbil har størst andel der det betyr mest. I tettbebygde strøkr rundt og i byane.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (18 minutter siden):

Noen som husker tilbake til 2011 da det gikk tomt for veisalt i Norge?
Jeg husker det og hva produksjonssjef i Trondheim bydrift, Per Arne Sæter sa om veistandaren vi kunne forvente uten veisalt.
https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2011/01/15/Nå-er-det-tomt-for-veisalt-1083315.ece?index=0
 

Sitat

– Det krever at vi er oftere ute med isskraper, og at vi oftere må strø. Alt i alt blir det dyrere for oss å holde noenlunde samme veistandard, sier Sæter.

Virket jo ikke som han som sjef for veidrifta i Trondheim Bydrift var nevneverdig bekymret for vanskelige kjøreforhold

Nå var jo hele poenget til Dobious å forbedre luftkvaliteten i byene ved å forby piggdekk og salting. Å strø mer virker jo da mot hensikten. Salt binder støv til bakken og reduserer behovet for piggdekk. Salt, piggdekk eller strøgrus er viktige forutsetninger for at transportbehov og veier skal fungere som det bør på nullføre-dager. Dobious skrev også at man burde heller forby piggdekk og salting i stedet for fossilbiler. Som om det hjelper på luftkvaliteten.

Poenget mitt er bare at fossilbiler reduserer luftkvaliteten så mye at det burde i hvert fall være en del av løsninga. Ikke forbud ennå i hvert fall, men kanskje fra 2040 eller noe. Fram til da mener jeg det bør holde med drivstoffavgifter for å bekjempe dette luftkvalitetsproblemet. Videre mener jeg både piggdekk, salt og grus er nødvendig, men at de negative effektene det har på luftkvaliteten i stor grad kan fjernes ved å rengjøre veiene oftere. MYE oftere. Etter at diverse illeluktende industri rundt om kring i landet har fått pålegg om å rense lufta mye bedre, og eksosbilene er sakte men sikkert på vei ut, så mener jeg veistøv er det kanskje største gjenstående problemet for luftkvalitet. Det er en dårlig ide å kvele samfunnet, men en mye mer kostnadseffektivt å rengjøre veiene oftere. Myndighetene må stille krav til luftkvalitet og hvilke rengjøringstiltak kommunene må sette inn ved ulike svevestøvnivåer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Simen1 said:

Når det er nullføre og dermed skummelt å kjøre piggfritt, så hjelper det lite at hovedveier er isfrie. Folk flest (av de som kjører) føler seg mindre trygge på nullføre på deler av strekningene de skal. Enten fordi de vet det er glatte partier, eller fordi de ikke vet om det finnes glatte partier der de skal. Det hjelper heller ikke på at veiene blir ennå glattere når ingen rubber opp overflaten. Så uten salt og piggdekk, vil mange velge å la bilen stå de dagene det er nullføre og finner seg mindre gunstige alternativer. F.eks bli hjemme, bruke tregere transport og ofre tid med barn eller fritidsaktivteter, eller droppe de ærend som å stikke innom butikken, droppe besøk eller andre ting.

Salt og piggdekk er viktige ting for å få samfunnet til å fungere smidig og godt, så folk skal kunne leve livene sine godt, ha godt med fritid og få gjort ærendene sine. Og ikke minst for næringslivet.

Jeg sier ikke at alle vil droppe kombinasjonen piggfritt på nullføre uten is, men mange vil nok gjøre det, og da fungerer jo nettopp planen til @Dubious om å forbedre luftkvaliteten. Var det ikke det som var målet?

Nå tror jeg du misforstår poenget mitt. Jeg sier ikke at det at et par gater er rene gjør at det føles tryggere for folk å kjøre uten piggdekk, jeg sier at det gjør det ekstra ille for støy og støv når folk faktisk kjører med piggdekk siden det i realiteten vil være på bart underlag 99% av strekningen.

I flere av de store byene i sør er piggfri godt over 80% ( https://dinside.dagbladet.no/motor/piggdekk-andelen-har-stupt-siden-2001/70889830 ), og de klarer seg helt fint, det er derfor jeg mener du overdriver sterkt, iallfall i byer med T-bane som du beskrev.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (41 minutter siden):

Nå var jo hele poenget til Dobious å forbedre luftkvaliteten i byene ved å forby piggdekk og salting. Å strø mer virker jo da mot hensikten. Salt binder støv til bakken og reduserer behovet for piggdekk. Salt, piggdekk eller strøgrus er viktige forutsetninger for at transportbehov og veier skal fungere som det bør på nullføre-dager. Dobious skrev også at man burde heller forby piggdekk og salting i stedet for fossilbiler. Som om det hjelper på luftkvaliteten.

Poenget mitt er bare at fossilbiler reduserer luftkvaliteten så mye at det burde i hvert fall være en del av løsninga. Ikke forbud ennå i hvert fall, men kanskje fra 2040 eller noe. Fram til da mener jeg det bør holde med drivstoffavgifter for å bekjempe dette luftkvalitetsproblemet. Videre mener jeg både piggdekk, salt og grus er nødvendig, men at de negative effektene det har på luftkvaliteten i stor grad kan fjernes ved å rengjøre veiene oftere. MYE oftere. Etter at diverse illeluktende industri rundt om kring i landet har fått pålegg om å rense lufta mye bedre, og eksosbilene er sakte men sikkert på vei ut, så mener jeg veistøv er det kanskje største gjenstående problemet for luftkvalitet. Det er en dårlig ide å kvele samfunnet, men en mye mer kostnadseffektivt å rengjøre veiene oftere. Myndighetene må stille krav til luftkvalitet og hvilke rengjøringstiltak kommunene må sette inn ved ulike svevestøvnivåer.

Var inne å så på statestikk for luftforurensing

https://luftkvalitet.nilu.no

Vil påstå at støv stort sett ligger høyere enn typiske motor forurensing på de aller fleste målepunkter. 

Å forby piggdekk hadde vert et glimrende tiltak. Nå har det vert snø i store deler av europa og usa. Det er kun få land som tillater bruk av piggdekk. Hvorfor man ikke forbyr dette i Norge også om man vil redusere forurensing er en gåte. Selv om mange bruker piggfrie vinter dekk har dette ikke slått ut på noen statestikk så langt jeg kan se. Det blir heller færre ulykker.

På nullføre er piggfrie dekk ofte bedre enn piggdekk. Kun våt is er det en klar fordel med pigger. Må innrømme at mitt kjennskap til piggdekk er noe begrenset fordi det er 30år siden sist jeg kjøpte det.

Lenke til kommentar

Utfordringen er nullføre, selv om det ikke er bart på hovedveiene. Ja, det er trist at piggdekk brukes over alt hele sesongen bare fordi det er noen dager innimellom og steder innimellom det det faktisk utgjør en stor forskjell. Hadde bare noen funnet opp dekk som kan ha skjulte pigger så lenge de ikke trengs og slå på piggene kun i forkant av kjøreturer der de kan komme godt med. Noe som er mye enklere å iverksette enn kjettinger og som sliter mindre på veiene enn kjettinger.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

På nullføre er piggfrie dekk ofte bedre enn piggdekk. Kun våt is er det en klar fordel med pigger.

Sier du ikke i mot deg selv nå?

Trestein skrev (3 minutter siden):

Må innrømme at mitt kjennskap til piggdekk er noe begrenset fordi det er 30år siden sist jeg kjøpte det.

Jeg har alltid piggdekk, men dristet meg til å prøve piggfritt for tre år siden. Gode dekk skulle det visstnok være uten at jeg husker modell (Nokian ettellerannet). Etter tre måneder med flere farlige situasjoner pga dekkene måtte jeg bare legge idealismen til side og sikre meg og mine en trygg hverdag. Jeg skulle virkelig ønske det fungerte bra, men jeg gambler ikke med livene til meg og mine bare for å redusere litt veistøv. Liv og helse først, så får jeg heller jobbe for bedre miljø på andre måter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
chrisbt skrev (På 13.3.2021 den 7.29):

For n-te gang: Slutt å omtale el-biler som uten utslipp eller 

chrisbt skrev (På 13.3.2021 den 7.29):

For n-te gang: Slutt å omtale el-biler som uten utslipp eller nullutslipp.

 

Ja de gir jo like mye eksos som panelovner og lamper og sånn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Sier du ikke i mot deg selv nå?

Jeg har alltid piggdekk, men dristet meg til å prøve piggfritt for tre år siden. Gode dekk skulle det visstnok være uten at jeg husker modell (Nokian ettellerannet). Etter tre måneder med flere farlige situasjoner pga dekkene måtte jeg bare legge idealismen til side og sikre meg og mine en trygg hverdag. Jeg skulle virkelig ønske det fungerte bra, men jeg gambler ikke med livene til meg og mine bare for å redusere litt veistøv. Liv og helse først, så får jeg heller jobbe for bedre miljø på andre måter.

Nullføre er (muligens lokalt) når det er nysnø og null grader. 

Våt is er når man kjører på snødekket vei som det kommer regn på. Ofte kan man ikke stå oppreist. Har opplevt at det har vert så glatt at bilen ikke har tatt styring når jeg har rygget(Har bakhjulstrekk)

Har aldri følt at jeg setter noe sikkerhet på spill ved å kjøre uten pigger. Jeg kjører hver dag året rundt. Har nok kjørt over en million km uten uhell. 

Jeg er ikke flink nok til å kjøre bil til å utnytte den teoretiske ekstra friksjon piggdekk måtte gi. Legger alltid inn større sikkerhetsmargin. 5km/h lavere hastighet gir som regel større gevinst enn friksjons økning piggdekk gir. Kjører sjelden på slippgrensen.

Lenke til kommentar

Det jeg mener med nullføre er i hvert fall temperaturer rundt 0°C, uten å stille noe tilleggskrav til at det må være snødekke, is eller vått. Men nullføre kan innebære steder med våt is.

Min korte erfaring med piggfritt var at det fungerte helt fint 99% av tida. Helt grei sikkerhetsmargin osv. Men noen ganger noen steder var friksjonen helt annerledes enn ellers på veien. Det kom veldig overraskende på og det var ikke et engangstilfelle. Det var bare flaks at det ikke smalt. Jeg kan sammenligne det med å kjøpe en eller annen matvare som er helt fin i 99% av tilfellene, men en sjelden gang så får man salmonella med på kjøpet. Det er er selvsagt helt uakseptabelt. Jeg kan ikke ha ting som setter meg og mine i fare. Det handler neppe om elendige dekk eller elendig sjåfør, men en iboende uforutsigbarhet i kombinasjonen piggfritt og nullføre. Jeg kan ikke kjøre i 20 km/t i 60-soner der alle andre kjører i 60, bare for å være forberedt på sjeldne tilfeller av svært farlige friksjonsforhold.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det jeg mener med nullføre er i hvert fall temperaturer rundt 0°C, uten å stille noe tilleggskrav til at det må være snødekke, is eller vått. Men nullføre kan innebære steder med våt is.

Min korte erfaring med piggfritt var at det fungerte helt fint 99% av tida. Helt grei sikkerhetsmargin osv. Men noen ganger noen steder var friksjonen helt annerledes enn ellers på veien. Det kom veldig overraskende på og det var ikke et engangstilfelle. Det var bare flaks at det ikke smalt. Jeg kan sammenligne det med å kjøpe en eller annen matvare som er helt fin i 99% av tilfellene, men en sjelden gang så får man salmonella med på kjøpet. Det er er selvsagt helt uakseptabelt. Jeg kan ikke ha ting som setter meg og mine i fare. Det handler neppe om elendige dekk eller elendig sjåfør, men en iboende uforutsigbarhet i kombinasjonen piggfritt og nullføre. Jeg kan ikke kjøre i 20 km/t i 60-soner der alle andre kjører i 60, bare for å være forberedt på sjeldne tilfeller av svært farlige friksjonsforhold.

En utetemperatur føler er stort sett det jeg bruker. Er temperatur rundt 0 må man kunne regne med frost. Man trenger ikke kjøre i 20km i timen. Man må bare kjøre slik at man trenger mindre friksjon. Det kan bety at man reduserer fart i skarpe svinger, har litt lenger avstand til bilene foran, legger inn mere margin ved forbikjøringer og unngå brå rattutslag. Om du har en G måler i bilen er det bare å kjøre slik at verdien ligger lavest mulig.

Veiene er ofte (skal være) dosert slik at en kan kjøre i fartsgrense uten å trenge stor friksjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
14 minutes ago, Simen1 said:

Det jeg mener med nullføre er i hvert fall temperaturer rundt 0°C, uten å stille noe tilleggskrav til at det må være snødekke, is eller vått. Men nullføre kan innebære steder med våt is.

Min korte erfaring med piggfritt var at det fungerte helt fint 99% av tida. Helt grei sikkerhetsmargin osv. Men noen ganger noen steder var friksjonen helt annerledes enn ellers på veien. Det kom veldig overraskende på og det var ikke et engangstilfelle. Det var bare flaks at det ikke smalt. Jeg kan sammenligne det med å kjøpe en eller annen matvare som er helt fin i 99% av tilfellene, men en sjelden gang så får man salmonella med på kjøpet. Det er er selvsagt helt uakseptabelt. Jeg kan ikke ha ting som setter meg og mine i fare. Det handler neppe om elendige dekk eller elendig sjåfør, men en iboende uforutsigbarhet i kombinasjonen piggfritt og nullføre. Jeg kan ikke kjøre i 20 km/t i 60-soner der alle andre kjører i 60, bare for å være forberedt på sjeldne tilfeller av svært farlige friksjonsforhold.

Jeg betviler ikke at du har hatt et par dårlige opplevelser, men saken er at Oslo fungerer helt fint med 91% piggfri. Samfunnet går ikke i stå av den grunn. Faktisk er det ikke flere ulykker med personskader per bil med piggfri: https://www.faktisk.no/faktasjekker/9nP/man-kan-ikke-fastsla-at-biler-med-piggfrie-vinterdekk-er-oftere-involverte-i-trafikkulykker-med-pers

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (3 timer siden):

Nå overdriver du sterkt, eller så evner du ikke å innse at det finnes et Norge under polarsirkelen også. Folk i Oslo, og generelt i de store byene, lever risikofrie liv uten piggdekk hele året. Det en ofte glemmer er at hovedveiene i større byer i Sør-Norge er mer eller mindre snø- og isfrie mesteparten av vinteren, selv uten salting. Vi har nemlig fenomenet sol på vinteren, kombinert med mye kjøring gjør at snøen og isen forsvinner. Det vil selvsagt være snø på enkelt veier og enkelte biter, men så store deler vil være snøfrie at piggdekk rett og slett fører til uforholdsvismessig mye støy og støv.

Ja, jeg synes jeg hører "risikofritt" på Østlandet når snøen kommer. Vi fikk forresten reprise nå fordi snøen kom tilbake. Det er garantert innslag på nyhetene og alle andre steder om folk som krasjer fordi de ikke er skodd skikkelig, og heller ikke har kunnskaper og evner om å kjøre på snøføre.

Må sies at allerede innsaltede dekk med asfalt og andre partikler mettet i saltlaget på dekkene, ikke hjelper på. Ei heller at det finnes idioter som absolutt skal kjøre, selv om de tross en ukes advarsel fremdeles ikke har lagt om til vinterdekk.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

En utetemperatur føler er stort sett det jeg bruker. Er temperatur rundt 0 må man kunne regne med frost. Man trenger ikke kjøre i 20km i timen. Man må bare kjøre slik at man trenger mindre friksjon. Det kan bety at man reduserer fart i skarpe svinger, har litt lenger avstand til bilene foran, legger inn mere margin ved forbikjøringer og unngå brå rattutslag. Om du har en G måler i bilen er det bare å kjøre slik at verdien ligger lavest mulig.

Veiene er ofte (skal være) dosert slik at en kan kjøre i fartsgrense uten å trenge stor friksjon.

Som sagt, jeg tror ikke det handler om en elendig sjåfør. Jeg kjører ikke mer aggressivt eller uforsiktig enn de fleste andre på veien. Jeg er ikke noob på konseptet friksjon eller g-krefter. Men når jeg opplever at bilen som ligger 3 sekunder foran meg bremser moderat og jeg ikke har nubbsjans til å bremse tilsvarende, tilfeldigvis fordi det var en flekk med superglatt underlag som tilfeldigvis mine dekk over hodet ikke takler, så mistenker jeg ikke at det er noe feil med meg som sjåfør, eller at bilen foran meg hadde magiske superdekk. Når lignende situasjoner gjentar seg uforutsigbart på helt bestemt føre, så kan jeg som sagt ikke ta stor nok sikkerhetsmargin (20 i 60-sonen) fordi det skjer slike ting med noen ukers mellomrom.

Jeg skiftet ikke tilbake til piggdekk for å være noen miljøsabotør heller. Jeg skiftet tilbake fordi liv og helse teller mer for meg. Det var rimelig kjipt å måtte ut med ytterligere noen tusenlapper bare fordi jeg hadde vært så dum å kjøpe miljøvennlige dekk. Det satt langt inne, men liv og helse er som sagt viktigere for meg.

PingEnt skrev (11 minutter siden):

Jeg betviler ikke at du har hatt et par dårlige opplevelser, men saken er at Oslo fungerer helt fint med 91% piggfri. Samfunnet går ikke i stå av den grunn. Faktisk er det ikke flere ulykker med personskader per bil med piggfri: https://www.faktisk.no/faktasjekker/9nP/man-kan-ikke-fastsla-at-biler-med-piggfrie-vinterdekk-er-oftere-involverte-i-trafikkulykker-med-pers

Oslo har jo landets beste kollektivsystem. Ingen andre steder i landet er det like lett å bare la bilen stå de dagene det er nullføre. Det kan jo ha noe med saken å gjøre.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Som sagt, jeg tror ikke det handler om en elendig sjåfør. Jeg kjører ikke mer aggressivt eller uforsiktig enn de fleste andre på veien. Jeg er ikke noob på konseptet friksjon eller g-krefter. Men når jeg opplever at bilen som ligger 3 sekunder foran meg bremser moderat og jeg ikke har nubbsjans til å bremse tilsvarende, tilfeldigvis fordi det var en flekk med superglatt underlag som tilfeldigvis mine dekk over hodet ikke takler, så mistenker jeg ikke at det er noe feil med meg som sjåfør, eller at bilen foran meg hadde magiske superdekk. Når lignende situasjoner gjentar seg uforutsigbart på helt bestemt føre, så kan jeg som sagt ikke ta stor nok sikkerhetsmargin (20 i 60-sonen) fordi det skjer slike ting med noen ukers mellomrom.

Jeg skiftet ikke tilbake til piggdekk for å være noen miljøsabotør heller. Jeg skiftet tilbake fordi liv og helse teller mer for meg. Det var rimelig kjipt å måtte ut med ytterligere noen tusenlapper bare fordi jeg hadde vært så dum å kjøpe miljøvennlige dekk. Det satt langt inne, men liv og helse er som sagt viktigere for meg.

Oslo har jo landets beste kollektivsystem. Ingen andre steder i landet er det like lett å bare la bilen stå de dagene det er nullføre. Det kan jo ha noe med saken å gjøre.. ;)

Husk at liv og helse også gjelder andre enn deg selv. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, Simen1 said:

Oslo har jo landets beste kollektivsystem. Ingen andre steder i landet er det like lett å bare la bilen stå de dagene det er nullføre. Det kan jo ha noe med saken å gjøre.. ;)

Så du er enig i at det ikke vil komme en to timers kø foran noen t-bane slik du opprinnelig skrev?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 hours ago, Simen1 said:

 stå 2 timer i t-banekø

 

10 minutes ago, Drunkenvalley said:

Slutter Norges grenser ved utkanten av Oslo no eller? Snodig å prate om kor bra piggfritt funker i Oslo, som om ikkje gjenværende 384 000 km² eksisterer... 🙃

Simen1 nevnte spesifikt t-bane, som finnes ett sted i Norge.

 

Dessuten har alle de store byene i sør mer enn femti prosent piggdekkandel uten at det går galt. Ting som funker i byen funker kanskje ikke på landet, men ting som gir problemer i byen er ikke alltid problematiske på landet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (8 minutter siden):

Så du er enig i at det ikke vil komme en to timers kø foran noen t-bane slik du opprinnelig skrev?

Det er bedre med t-banekø enn ingen t-bane å gå til. Men du er vel enig i at folk i Oslo har landets beste kollektivsystem som alternativ? Og dermed at vi er litt mer avhengige av bil ellers i landet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
33 minutes ago, Simen1 said:

Det er bedre med t-banekø enn ingen t-bane å gå til. Men du er vel enig i at folk i Oslo har landets beste kollektivsystem som alternativ? Og dermed at vi er litt mer avhengige av bil ellers i landet?

Ja, det er jeg enig i, men jeg er ikke enig i at forskjellen i kollektivtransport er hva som skiller Oslo fra å gå helt bananas uten piggdekk et par dager om vinteren. Og så finnes det mellomting i vær og kollektivmuligheter mellom Oslo og Tromsø.

Du unngikk forøvrig å besvare spørsmålet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...