Gå til innhold

Formel 1 2021


Melding lagt til av Gavekort

For neste års sesong, bruk denne tråden:

 

Anbefalte innlegg

Dovreekspressen skrev (10 minutter siden):

Det er antagelig ikke så mange her som så Prost da han kjørte F1? Siste sesong var i 1993. Senna bittelitt lenger. Jeg har "bare" fulgt med i 25 år, og har derfor ikke sett noen av dem på banen.

Vil vel ikke si at du må ha fulgt med på vær match live for å vite historien til sporten de følger? Jeg er jo selvsagt fullstendig klar over Niki Lauda selv om jeg ikke engang var født når han kjørte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prost, Senna, Lauda, Hunt, Fangio, Schumacher og alle de andre store har jeg i hovedsak blitt kjent med gjennom dokumentarer. Jeg har ikke vært skikkelig aktiv i F1 før turbo-hybrid eraen , selv om jeg husker litt av V10/V8-eraen, så får litt avsmak av slik "Men det er du for ung til å huske"-holdning.

Antyder ikke at noen her inne er slik, men det er nok av elitistisk holdning rundt denne sporten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (41 minutter siden):

Det er antagelig ikke så mange her som så Prost da han kjørte F1? Siste sesong var i 1993. Senna bittelitt lenger. Jeg har "bare" fulgt med i 25 år, og har derfor ikke sett noen av dem på banen.

Som er noe av poenget mitt. Jeg tror de som er mest sure på Max er 30 år eller yngre. Mens vi som begynte å se F1 på sent 70 tidlig 80-tall synes det er gøy det endelig er litt temperatur igjen.

Lenke til kommentar

Det er klart en gylden middelvei her, spesielt når man må korrigere på ikke-eksisterende drama fra DTS. Jeg synes f.eks. at Max er en ganske misforstått fyr, takket være DTS.

Men så er det ingen som er tjent med å la F1 bli til en sport for gamle gubber i øvre sosiale klasse. Ingen tjener på nedlatende arroganse ovenfor nye fans om de ikke vet hvem Senna eller Fangio er. Da er det mye bedre å heller gi dem en innføring i historie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (21 minutter siden):

Prost, Senna, Lauda, Hunt, Fangio, Schumacher og alle de andre store har jeg i hovedsak blitt kjent med gjennom dokumentarer. Jeg har ikke vært skikkelig aktiv i F1 før turbo-hybrid eraen , selv om jeg husker litt av V10/V8-eraen, så får litt avsmak av slik "Men det er du for ung til å huske"-holdning.

Antyder ikke at noen her inne er slik, men det er nok av elitistisk holdning rundt denne sporten.

Noen av oss her inne er elitistiske. Det følger med alderen og møte med ungdom som ikke var der da verden bestod av to mil oppoverbakke til skolen og tre mil oppoverbakke på veien hjem igjen 😉

Mitt poeng er og blir at måten Max kjører på ikke er spesielt ufin, men den er ekstremt kynisk. Noe som kreves i en sport preget av store egoer.

Lenke til kommentar
Rudde skrev (15 minutter siden):

Vil vel ikke si at du må ha fulgt med på vær match live for å vite historien til sporten de følger? 

Neida, absolutt ikke. Jeg har fulgt med i ca. 25 år, men kjenner jo en del av historien bakover. Men jeg har aldri vært så nerd at jeg har sett gamle løp i opptak f.eks. Det første jeg kan erindre av noe Formel 1-relatert er en barndomsvenn som snakka om Niki Lauda. Det var en mytisk skikkelse. Det var kun navnet jeg visste noe om. Det var på den tida Martin Schanke herja på Lyngås. Eller kanskje enda før? Kjøretøyet mitt var Apache, med langsadel, dashbord med kattøyer, skytetråd rundt eikene 🙂 

Om vi skal snakke om hard racing kommer vi ikke unna Schumacher. Han satte en ny standard. En stor legende, men det er et par sorte flekker på karrieren. Han irriterte på seg gamlingene, Senna f.eks. Eller Adelaide, Jeres, Rascasse.

Verstappen har litt av det samme. Bytte spor under bremsing mot Kimi på Kemmel f.eks. Han er et utrolig talent, men ligger nær grensa for hva som er greit. Noen ganger over grensa, i manges øyne. Kan anbefale denne artikkelen, enten du er fan eller ei: https://www.bbc.com/sport/formula1/59555388

 

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (12 minutter siden):

Jeg tror de som er mest sure på Max er 30 år eller yngre. Mens vi som begynte å se F1 på sent 70 tidlig 80-tall synes det er gøy det endelig er litt temperatur igjen.

Jeg har motsatt inntrykk. At det er ungdommen som heier på Max. Generasjon Tik Tok. De som har fulgt Hamilton siden han kom til F1 må jo være forholdsvis voksne nå. Hvor mange her har fulgt F1 siden sent 70-tall? Det kan ikke være noen stor andel?

Hamilton må jo være en fossil i en ungoms øyne?! Nærmer seg 40 med stormskritt. Han er eldre enn foreldrene til den yngste fansen. Eller kanskje han appellerer mer til dagens ungdom, med sitt engasjement for miljø, likhet osv. Ungdommen nå er jo så forbaska fornuftige, tenker bare på helse, kosthold, trening, utdanning osv. Langt mer fornuftige enn oss gamlingene på 50. Max er kanskje mer old school på noen måter? Langt mindre politisk korrekt. Blåser i Netflix, kampanjer og alt utenom kjøringa.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I min barndom var det Schumaker i sin røde Ferrari som var helten, for lite annen grunn enn at bilen var rød og det var en Ferrari, som var ting en 9 åring kunne relatere til. Etterhvert så vokste den ikke så betydelige interessen litt av meg å F1 sirkuset gikk sin gang, etterhvert så dukket det opp spillefilmer som Senna og Rush som så smått begynt å tenne gnisten igjen men ikke nok til at jeg begynt å fylle så aktivt med, det som ble den store gnisten som tente lunta var Williams dokumentaren og etterhvert Drive to Survive på Netflix som fikk meg til å faktisk begynne å aktivt følge med. 

Drive to Survive er ikke en serie som skyr fra å skape mer drama enn hva som faktisk er der for spenningen sin del, men det den gjør glimrende er å gi "nye" fans som meg selv et innblikk og et ansikt til de forskjellige førerne, som ofte er det som gjør det vanskelig for nye fans som ikke har fulgt sporten de siste 10+ årene å komme inn i det. Om du ikke har noe forhold til førerne i utgangspunktet så er det liksom ikke like spennende. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Dekkvalg på Ver/Ham gjør Starten i morgen så sinnsykt spennende. Hamilton har nok ikke all verdens selvtillit på mediums mot f.eks. Norris rett bak på soft. Ham starter også på dirty side. Havner han p3, p4 eller lenger bak, så vil nok ikke mediums holde så mye lenger enn Verstappens soft. 

Det er forventa ett stopp og over på hard for begge uansett. Tror mye vil være avgjort i starten i morgen. 

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker å se gjennom F1TV med Sky F1 sitt kommentatorteam. De har et langt større apparat. Kommentatorene har mer erfaring som tidligere sjåfører, de har nettverk i paddocken som gir tilgang på gode intervjuer, de har representanter på pitwall på telefon underveis i racet og er fysisk til stede på banen med Ted i pit lane osv. Nå er det lenge siden jeg har sett Atle Gulbrandsen og Co kommentere, men synes nivået var så som så, de sleit f.eks. med å følge tritt med hvem som var på hvilke dekkstrategier. Medkommentatoren kom med irrelevante sidespor som jeg uansett hadde hørt før etter x antall timer med fyren i Le Mans 24h. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...