Gå til innhold

Tesla setter opp ladeprisen. Nå tilbyr Ford laveste pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Villfaren said:

Forstår du med vilje ikkje hva eg vil frem til eller? 

 

Feks at du blir ekstra belastet om du feks trekker mer enn 4kw på en kurs. 

Eg har ingen tro på at staten går glipp av alle de kronene som de mister etterhvert. 

Så eg tror det kommer en ekstra avgift på hurtigladere etterhvert 

Da vil jo alle bare lade på lavere enn 4kW.

Får fylt opp bra iløpet av en natt med bare 2.3kW også (230V 10A).

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (5 minutter siden):

Forstår du med vilje ikkje hva eg vil frem til eller?

Feks at du blir ekstra belastet om du feks trekker mer enn 4kw på en kurs. 

Eg har ingen tro på at staten går glipp av alle de kronene som de mister etterhvert. 

Så eg tror det kommer en ekstra avgift på hurtigladere etterhvert 

AMS-målere måler ikke enkeltkurser. Det er helt urealistisk å tro at alle målere skal byttes ut på nytt for at det skal la seg gjøre. Det er også urealistisk med ekstraavgifter for kursen som går til platetoppen. (Som ofte er den eneste kursen over 3,6 kW).

Andre avsnitt får handle om hurtigladere. De betaler allerede høye effektavgifter og det er mer politisk vind for å redusere denne enn for å øke den. Så det er nok urealistisk med ennå mer avgifter der også.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Complexity said:

Da vil jo alle bare lade på lavere enn 4kW.

Får fylt opp bra iløpet av en natt med bare 2.3kW også (230V 10A).

Jepp. Jeg lader min Model X med 3,5 kW og det går helt fint å kjøre 35k km per år.

Å avgiftsbelegge hurtiglading ytterligere er nok noe som kan skje, men å avgiftsbelegge hjemmelading er svært vanskelig. Da er det mye mer aktuelt med km-avgift innkrevd via bilforsikringsselskapet.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (26 minutter siden):
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Ja, akkurat som bensin er avgiftsbelagt, men ikke bensinfylling direkte.

Forstår du med vilje ikkje hva eg vil frem til eller? 

 

Feks at du blir ekstra belastet om du feks trekker mer enn 4kw på en kurs. 

Eg har ingen tro på at staten går glipp av alle de kronene som de mister etterhvert. 

Så eg tror det kommer en ekstra avgift på hurtigladere etterhvert 

Det er jo han som forstår det...

Strøm har like høye avgifter som diesel, både når man lader elbilen og når man lager kaffe. Staten tapte mer på drivstoffavgifter når folk byttet ut bensinbilen som brukte 1 liter på mila med dieselbil som brukte 0,5 liter på mila enn når folk nå bytter ut dieselbilen som bruker 0,5 liter på mila med elbil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 timer siden):

Det må bli enklere å lade el biler. Dessuten begynner prisene å bli høye.

Dessuten begynner man å oppdage hvor mye energi disse bilene bruker på forvarming av batteriet. Står bilen ute i minus 5-10grader må batteripakken på 500kg varmes til 10-20 grader for å fungere skikkelig. Det alene kan kreve 5-10kwh før man kjører. Dessuten bruker bilene 30-40% mere ved kjøring i minusgrader.

For min del som pendler 50km hver vei ville jeg måtte forvarme 2 ganger daglig. På kalde dager ville det gitt 12-15kwh forbruk. Bilen ville i tillegg brukt minst 20kwh på kjøringen. Totalt dagsforbruk 32-35kwh. Om jeg ikke kunne ladet hjemme hadde det blitt dyrere pr km med el drift enn med bensin som jeg kjører i dag.

Min bil gjør ikke dette, den har faktisk ikke batterivarmer i det hele tatt. (Ioniq)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Det er jo sykt digg å slippe å dra innom en skitten bensinstasjonen og fylle stinkende suppe på bilen.

Jeg kan ikke svare for alle landets bensinstasjoner, men de fleste jeg har vært innom kan ikke sies å vært mer skitten eller renere enn en ladestasjon. Stinkende suppe? Man blir heldigvis lite utsatt for særs lite luft så lenge man evner seg til å fylle i tanken og ikke alle andre plasser. I beste tilfelle prøver du bare å skape illusjonen av et problem som ikke eksisterer. 

Complexity skrev (5 timer siden):

Fleste hybrider har vel og ganske liten elmotor? En stor og tung SUV er vel ikke akkurat nå reser om man bare har 80 hestekrefter å rutte med på elmodus.

Nå er ikke eldrift det som skal være hovedkilden til fremdrift på hybrider den dag i dag, så motorer og batteripakker pleier å være små ja. De usle 50 hestene jeg har til rådighet i min hybrid er mer enn nok til kø- og hverdagskjøring. Skal man kjøre mye i motbakke eller med tungt lass så faller det naturlig at man og bruker bensin- eller dieselmotoren.

Complexity skrev (5 timer siden):

Subaru sin Hybrid har jo en elmotor på hele 16,7 hestekrefter!....

Skinnet på den pølsa dras ikke av.. Men kan man kjøre disse på ren el eller er det kun som supplement til den tradisjonelle motoren for å få utgiftene ned?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (1 time siden):

Min bil gjør ikke dette, den har faktisk ikke batterivarmer i det hele tatt. (Ioniq)

Kjøpte du Ioniq uten teknikkpakken, som inneholder varmepumpe etter hva jeg har lest meg til? Eller kjøpte du hybriden? Den er jeg ikke sikker på om kommer med eller uten varmepumpe, og i teknikkpakken.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (18 minutter siden):

Stinkende suppe? Man blir heldigvis lite utsatt for særs lite luft så lenge man evner seg til å fylle i tanken og ikke alle andre plasser. I beste tilfelle prøver du bare å skape illusjonen av et problem som ikke eksisterer. 

Alle som har fylt diesel vet at pumpepistolen er seig av olje, det er ikke like ille på bensin men heller ikke så bra som du tror. Problemet eksisterer i høyeste grad.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (4 minutter siden):

Alle som har fylt diesel vet at pumpepistolen er seig av olje, det er ikke like ille på bensin men heller ikke så bra som du tror. Problemet eksisterer i høyeste grad.

Det gjelder i så fall bare om noen har greid å griset til håndtaket. De få tilfellene jeg har vært borte i dette så sier jeg i fra til betjeningen på stasjonen at den trenger en vask, så er dette rent og pent til neste gang.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Hansien said:

Jeg kan ikke svare for alle landets bensinstasjoner, men de fleste jeg har vært innom kan ikke sies å vært mer skitten eller renere enn en ladestasjon. Stinkende suppe? Man blir heldigvis lite utsatt for særs lite luft så lenge man evner seg til å fylle i tanken og ikke alle andre plasser. I beste tilfelle prøver du bare å skape illusjonen av et problem som ikke eksisterer. 

Nå er ikke eldrift det som skal være hovedkilden til fremdrift på hybrider den dag i dag, så motorer og batteripakker pleier å være små ja. De usle 50 hestene jeg har til rådighet i min hybrid er mer enn nok til kø- og hverdagskjøring. Skal man kjøre mye i motbakke eller med tungt lass så faller det naturlig at man og bruker bensin- eller dieselmotoren.

Skinnet på den pølsa dras ikke av.. Men kan man kjøre disse på ren el eller er det kun som supplement til den tradisjonelle motoren for å få utgiftene ned?

Subaruen kan driftes på strøm, men bare i lave hastigheter. Hjelper kansje litt på køkjøring men ellers går motoren hele tiden.

Og hver gang jeg tanker Diesel stinker det av handa mi etterpå. Er man heldig er det ikke tomt for hansker der så man kan bruke det, men er veldig ofte det er tomt. Har prøvd å bruke papir men ender alltid opp med lukt på hendene.

Jeg har skrudd en del på dieselbilen jeg hadde før og det er noe skikkelig griseri. Bensin er mye bedre sånnsett.

Husker jeg skulle bytte dieselfilteret noe som er en enkelt og rask jobb. Hadde jo diesel over hele meg og i hele motorrommet etterpå. Det fordamper jo heller ikke som bensin men blir liggende som grisete olje. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, RJohannesen said:

Strøm har like høye avgifter som diesel, både når man lader elbilen og når man lager kaffe.

Hva er veibruksavgiften på strøm? (hint, den er på null kroner og null øre). Hva mener du med at strøm har like høye avgifter som bensin og diesel?

3 hours ago, RJohannesen said:

Staten tapte mer på drivstoffavgifter når folk byttet ut bensinbilen som brukte 1 liter på mila med dieselbil som brukte 0,5 liter på mila enn når folk nå bytter ut dieselbilen som bruker 0,5 liter på mila med elbil.

Fullstendig uvesentlig, det er veibruksavgift på alle energibærere bortsett fra strøm.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (2 timer siden):

Alle som har fylt diesel vet at pumpepistolen er seig av olje, 

Legger spesielt merke til det etter at jeg begynte å kjøre elbil, og kun en sjelden gang må fylle diesel på firmabil eller leiebil. I tillegg er det gjerne søl på bakken. Var ganske oppgitt på første langtur med ny elbil da jeg stoppet på en bensinstasjon for å vaske lyktene. Stinka diesel i bilen etterpå fordi jeg dro det inn via skoene. Stoffmatter også... 😡

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (4 minutter siden):

Legger spesielt merke til det etter at jeg begynte å kjøre elbil, og kun en sjelden gang må fylle diesel på firmabil eller leiebil. I tillegg er det gjerne søl på bakken. Var ganske oppgitt på første langtur med ny elbil da jeg stoppet på en bensinstasjon for å vaske lyktene. Stinka diesel i bilen etterpå fordi jeg dro det inn via skoene. Stoffmatter også... 😡

Ser endel telsabjørn videoer. Det ser ikke veldig appetittlig  ut på ladestasjoner heller. 
 

Lenke til kommentar

Tok faktisk ett bilde sist jeg fylte på firmabilen en kald morgen før jobb. Ikke så mye søppel men er gris på bakken som setter seg i skoene ja.
Vanskelig å unngå dieselsøl på bakken når det drypper av pumpen hver gang man tar den ut.

PXL_20210118_080520210.jpg

 

Fant ett bilde fra sist jeg måtte lade på farten med min egen bil. Var i fjor sommer.

Fin kafe rett atmed så fikk gått på toalettet og kjøpt meg en baguett til turen videre. Ladet i ca 15 minutter. Vesentlig billigere og slapp å få diesel på meg.

superlading.thumb.jpg.7ddb075735bf4db6fc9b2a18dba52998.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 timer siden):
RJohannesen skrev (6 timer siden):

Strøm har like høye avgifter som diesel, både når man lader elbilen og når man lager kaffe.

Hva er veibruksavgiften på strøm? (hint, den er på null kroner og null øre). Hva mener du med at strøm har like høye avgifter som bensin og diesel?

RJohannesen skrev (6 timer siden):

Staten tapte mer på drivstoffavgifter når folk byttet ut bensinbilen som brukte 1 liter på mila med dieselbil som brukte 0,5 liter på mila enn når folk nå bytter ut dieselbilen som bruker 0,5 liter på mila med elbil.

Fullstendig uvesentlig, det er veibruksavgift på alle energibærere bortsett fra strøm.

Du har ikke hørt om elavgift på strøm?

Strøm: Elavgift + enovaavgift + mva utgjør ca 50% av det man betaler pr kWh.

Diesel: Veibruksavgift + CO2-avgift + mva utgjør ca 50% av det man betaler pr liter.

Dvs at de begge har ca 100% påslag i avgifter.

 

Det som er fullstendig uvesentlig er hva man kaller dem, man kan likegodt kalle elavgiften for veibruksavgift og CO2-avgift. Disse går alle rett i statskassen uten å være øremerket til noe, bortsett fra enovaavgiften. 

 

Det er fulle avgifter for bensin, autodiesel og strøm, men flere avgiftsfritak for:

Båtdiesel

Landbruksdiesel

Anleggsdiesel

Biodiesel

Fyringsolje

 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, RJohannesen said:

Du har ikke hørt om elavgift på strøm?

Strøm: Elavgift + enovaavgift + mva utgjør ca 50% av det man betaler pr kWh.

Diesel: Veibruksavgift + CO2-avgift + mva utgjør ca 50% av det man betaler pr liter.

Dvs at de begge har ca 100% påslag i avgifter.

Det som er fullstendig uvesentlig er hva man kaller dem, man kan likegodt kalle elavgiften for veibruksavgift og CO2-avgift. Disse går alle rett i statskassen uten å være øremerket til noe, bortsett fra enovaavgiften.

Elavgift har ingenting med biler å gjøre og mva. betaler man på nesten alt. Når jeg kjøper miljøbensin til gressklipper/snøfreser betaler jeg veibruksavgift. Når jeg kjøper vanlig bensin til båten betaler jeg naturlig nok også veibruksavgift siden ingen vet hva bensinen brukes til. Men hvorfor skal jeg betale veibruksavgift på gressklipperen? Det er ingen som fyller alkylatbensin til 20 kroner per liter på bilen sin. Poenget mitt er at avgiftsystemet er et hullete lappeteppe.

Isteden for å tømme sparegrisen for fremtidige generasjoner må alle bilister betale for bruk av bil. Så hvis vi ønsker lavere engangsavgifter slik at vi får et insentiv for å modernisere bilparken fortere må vi ta inn avgifter på bruken.

En mulig løsning er å la alle kommersielle ladetilbydere kreve inn veibruksavgift fra kundene mens ved å lade hjemme slipper man unna. Man kan kreve at alle hjemmeladere også rapporterer inn men det vil ta mye lengre tid å innføre. Hvis man vil kreve inn veibruksavgift fra alle el-biler er det selvfølgelig mulig men vil kreve noe ala. km-avgift eller tilsvarende.

Hvis du mener at mesteparten av avgiftene skal ligge på bilkjøpet innfører vi bare engangsavgifter og mva. på el-biler. Hvis du mener at mesteparten skal ligge på bruk må el-biler betale ca. det samme per kjørte kilometer som det vanlige biler gjør.

Lenke til kommentar

Nøkklen er energi og hva den bør koste. Idag er ikke prismodellen laget slik at den gjennspeiler dette. Å skyve en bil avgårde, uansett om det er diesel, bensin eller El, krever energi. Det er dette vi egentlig betaler for, selv vi motar den i form av strøm, bensin eller diesel. Energi mengden i diesel er f.eks. mye høyere enn i bensin, likevel koster energien i denne formen mindre er enn bensin. Hvordan løse dette har jeg ikke noe godt svar på, men vi bør slutte å selge fosil energi på billigsalg i fremtiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...