Gå til innhold

Langtur i kulda med Citroën ë-C4 er risikosport. Bilen driver med rekkevidde­gjetting


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (21 minutter siden):

Hvor lang rekkevidde føler du at du trenger?

Bør være over 50 mil WLTP, la oss si rundt 60 mil WLTP. Det bør gi rundt 40 mil under de fleste vinterforhold. Og over 30 mil under worst case forhold. Innen kort tid har vi nok flere biler som er innenfor. Så neste bil blir en elbil (hybrid nå).

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hans Reier Sigmond skrev (6 timer siden):

Enda en ubrukelig elbil. Ikke hengerfeste, kort rekkevidde, ubrukelig til langturkjøring om vinteren, lav max hastighet. Liten bagasjeromskaptasitet. Da blir den bare brukt som nr 2 bil av noen. Det er da noen elbiler av de dyrere jeg kunne ha tenkt meg. Men blir skremt av stort potensiale for ladekøer. I stedet for 3 bensinslanger må ha 30 ladepunkter for samme kapasitet.Bilene blir også alt for tunge og sliter på veien. Jeg synes ikke denne teknolologien og ladeinfrastrukturen er moden nok enda.

Dette er svada. En elbil sliter ikke merkbart mer på veien enn en fossilbil i samme klasse.

Man trenger dessuten ikke like mye kapasitet på hurtigladestasjoner fordi de fleste lader hjemme i hverdagen.

Du må synse mindre og se mer på fakta.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kunne kjøpt den bilen til mitt bruk. Og: En elbil er ikke en null utslipps bil. Den må kjøre ca 100000km før den bli mer miljøvennlig enn min bensinbil, og det er faktisk en god del år med den kjørelengden jeg har. Og: Hvis du tror at elbiler er den globale løsningen på C02 problemet så tar du feil. Det er bare fordi vi er så svineheldige å ha vannkraft i Norge. Hadde det ikke vært for pandemien så hadde jeg anbefalt en ting: Kjør kollektivt. Mye mer miljøvennlig enn alt av privatebiler. Uansett. Og, desssverre. Prisen på elbiler må opp for at staten skal få inn intekter, Det er helt uungåelig. Og dere slipper ikke unna bompenger på sikt for veier må finansieres. Og blir det enda flere elbiler kan dere bare glemme å kjøre i noe som helst kollektivfelt. Husk at Norge er ikke bare Oslo og en to tre andre "storbyer" og avstandene i dette landet er enorme, med tildels også lite utbygde kollektivtransport og alt for dårlig utbygde ladenettverk. Og rent teknisk er 30 min for å hurtiglade en bil helt håløst hvis det blir kø på ladestasjonene. Ville ikke gjort det slik det er nå i -15 grader og halvert kjørelengde før elbilene stopper av seg selv. Og savner fullstendig en gloabel tankegang på dette CO2 problemet. Det må løses internasjonalt, dte hjelper ikke om hele Norge kjører rundt med elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men sjekk prisen på denne i forhold til min bensinbil. Jeg har vurdert plug in hybrider, men foreløpig forkastet disse fordi de nødvendigvis blir enda tyngre med 2 motorer. Da må jeg ha en større bil en nødvendig egentlig for å få nok plass til bagasje. Prøvde f.eks. en V60 plug in hybrid. Bare sånnn passe OK å kjøre. Men alt for dyr, ikke verdt prisen. Alt for kort rekkevidde på batteri. Bør være 10 mil. Men tipper at det likevel blir en plug in hybrid på sikt. RAV4 ser ikke så helgærn ut (Har også prøvd en Toyota C-HR, bare vanlig hybrid), da er den vi faktisk har nå som er en Audi A3 bensin (litt liten den og), mye bedre å kjøre og har ikke høyere forbruk enn denne Toyotaen og like god plass. Hvis ikke elbilteknologien blir dramatisk forbedret i løpet av noen få år... Av elbiler så er det bare de litt større med hengerfeste og minst 1200kg hengervekt som er aktuelle.

Lenke til kommentar
TorHansen skrev (1 time siden):

Jeg vil nok mer hevde at det er urimelig ut fra et miljøperspektiv å anskaffe en elbil til kortkjøring istedenfor å bruke kollektivtransport.

Kollektivtransporttilbudet er alt for dårlig til dette i store deler av Norge. Men mindre man ønsker å bruke halve dagen på en tur på matbutikken. Jeg bor bare 40 km fra Oslo sentrum, men busstilbudet er helt ubrukelig.

Men om du ønsker å ofre store deler av din fritid i miljøets navn så gjør gjerne det!

Endret av ITtraktor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du har kanskje ikke fått med deg at rekkevidden med bruk av tilhenger faller kraftig. Bilen er ikke bygd for det. Dessuten så er det feil å si at denne bilen har liten bagasjekapasitet. Det er minst på høyde med de andre i klassen den sammenlignes med. Har lav pris, den beste komforten av alle i klassen. Dette er sikkert ikke riktig bil for deg, men for de som ikke til daglig kjører langturer, ikke avhengig av tilhenger, men liker god komfort - så er denne et godt valg. Det er nå bare slik at det finnes ikke en bil som er brukelig for alle. Da hadde det ikke vært behov å produsere så mange forskjellige modeller/biltyper...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (2 timer siden):

Bør være over 50 mil WLTP, la oss si rundt 60 mil WLTP. Det bør gi rundt 40 mil under de fleste vinterforhold. Og over 30 mil under worst case forhold. Innen kort tid har vi nok flere biler som er innenfor. Så neste bil blir en elbil (hybrid nå).

Da er Ford Mach-e en mulighet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 timer siden):

Når var sist gang du kjørte 350 km?

Jeg kjørte 5500km på 3 uker I aogust 2019, og derfor trenger jeg minst 1000km rekkevidde på elbilen. /s

 

TorHansen skrev (10 timer siden):

Kan ikke fatte og begripe at bilprodusenter tror det er lurt å lage biler med så små batteri. De er kun egnet som bil nummer to og til noe mer kjøring om sommeren.

Bmw i3 har mindre batteri, og fungerer utmerket til ganske lange turer. Har sett flere som kjørte Østlandet til Nordkapp i sommer. Krever litt planlegging nord for Trondheim. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig lett å se hvem i denne tråden som ikke har prøvd elbil 😅

Man skal ha et rimelig særegent kjøremønster dersom en normal elbil i dag ikke skal dekke behovene som bil nr. 1. At en elbil ikke kan være primærbil hører til fra i-MiEV og Th!nk-tiden. Den ene gangen i året du trenger å kjøre mer enn 300 km uten pause, kan du leie deg en luksusbil for pengene du har spart inn.

Kort fortalt; å være elbil-eier har vært mye lettere enn jeg fryktet. Jeg kjører 12-15000 km i året, og da trenger jeg å lade 1 gang i uken. Om jeg skulle ta bilen på en skikkelig langtur, så er det brukbart med hurtigladere rundt om etter hvert, nå også i finnmark. Men enn så lenge har jeg ikke hatt et faktisk behov for å hurtiglade i det hele tatt, etter ca. 7500 kilometer.

Når det gjelder lading; bor du på landet har du mest sannsynlig god mulighet til å sette opp hjemmelader. Bor du i byen står ladepunktene såpass nært omkring, at selv uten hjemmelader så er det som regel rimelig gunstige lademuligheter i nærheten. Og nå som alle som bor i borettslag og sameier kan kreve å få lader montert, blir dette bare enklere og enklere.

Jeg kan faktisk ikke tenke på et eneste scenario der det ikke finnes et elbil-alternativ. Alle elbiler er ikke for alle, men sett bort i fra fantasi-scenarioer der du reiser tur retur bergen - finnmark hver helg, så finnes det virkelig en elbil for alle.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (12 timer siden):

Du tenker kanskje på Mirai på 1800+ kg? ;)

Tja, utgangspunktet mitt var vel at fra ca.400 km rekkevidde, så er fuel-cell gunstigere enn batteri på grunn av vekt. Siste Mirai er vel ca. 0,5 tonn letter enn Tesla S Longrange med samme rekkvidde. Ladetiden for Mirai er vel ca. 5 minutter.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (6 timer siden):

Tja, utgangspunktet mitt var vel at fra ca.400 km rekkevidde, så er fuel-cell gunstigere enn batteri på grunn av vekt. Siste Mirai er vel ca. 0,5 tonn letter enn Tesla S Longrange med samme rekkvidde. Ladetiden for Mirai er vel ca. 5 minutter.

Toyota Mirai veier mer enn Tesla model 3 LR (1930 vs 1847 kg) til tross for at den har mindre bagasjeplass (361 vs 425 liter). Til tross for mindre bagasjeplass så er nye Mirai faktisk både lengre, bredere og høyere enn model 3. Rekkevidden til TM3 er 580 km WLTP. Nye Mirai har ikke fått offisiell WLTP rekkevidde ennå, men Toyota anslår ca 650 km og ca 30% mer enn forrige modell som hadde offisielt 502 km etter EPA-syklusen. Miraiens antatt 12% lengre rekkevidde enn Model 3 mener jeg må veies opp mot mangelen på mulighet for hjemmelading, antall steder å fylle den og drivstoffpriser. Edit: Jeg glemte å nevne at startprisen på Miraien med bakhjulsdrift er 90 000 kr høyere enn for TM3 LR med firehjulsdrift, samt at Miraien er langt svakere motorisert (134 vs 258 kW og 9,1s fra 0-96,6 km/t vs 4,4s fra 0-100 km/t).

Valget mellom de to er uhyre enkelt.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

intil for ca 2 år siden var det kanskje EN ! svært dyr elbil (Tesla) som var aktuell pga. at jeg er helt avhengig av hengerfeste og å kunne trekke noe med hengervekt inntil 1200 kilo. Nå er det kommet noen relatit dyre elbiler som dekker det behovet. Og pga. pandemien har jeg måttet kjøre ganske langt for å unngå tog/fly/kollektivt, så langt at det ikke hadde vært særlig praktisk med elbil. Så alternativet hadde vært å leie fossilbil i disse tilfellene. Jeg husker jeg spurte noen i Oslo som jeg jobber sammen med hvorfor de ikke hadde elbil, og svaret forbauset meg først men er veldig logisk. Hvis borettslaget etc. ikke tilbyr hjemmeladere blir elbil i praksis omtrent umulig. Og det er mange som bor slik i Oslo. Og de grønne gjør det ikke enklere i Oslo ved å fjerne parkeringsplassser slik som de gjør i stor stil. Jeg har vært mye i Oslo, pendle med tog uten bil i Oslo, men det var før pandemien. Kravene til bil ute i distriktene er ikke det samme som i det store byene.Og jeg trenger ikke kjøre elbil for å lese om spesifikasjoner og rekkevidde i praksis. De begynner jo å bli like bra som vanlige biler når det gjelder alle andre ting enn å trekke tung last og lade treigt og ofte. Men elbilfordelene har vart for lenge, staten må ha inntekter og vedlikeholde veier, og trenger penger inn også av elbilister.

Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (På 30.1.2021 den 16.16):

Jeg hadde ikke kunne kjøpt den bilen til mitt bruk. Og: En elbil er ikke en null utslipps bil. Den må kjøre ca 100000km før den bli mer miljøvennlig enn min bensinbil, og det er faktisk en god del år med den kjørelengden jeg har. Og: Hvis du tror at elbiler er den globale løsningen på C02 problemet så tar du feil. Det er bare fordi vi er så svineheldige å ha vannkraft i Norge. Hadde det ikke vært for pandemien så hadde jeg anbefalt en ting: Kjør kollektivt. Mye mer miljøvennlig enn alt av privatebiler. Uansett. Og, desssverre. Prisen på elbiler må opp for at staten skal få inn intekter, Det er helt uungåelig. Og dere slipper ikke unna bompenger på sikt for veier må finansieres. Og blir det enda flere elbiler kan dere bare glemme å kjøre i noe som helst kollektivfelt. Husk at Norge er ikke bare Oslo og en to tre andre "storbyer" og avstandene i dette landet er enorme, med tildels også lite utbygde kollektivtransport og alt for dårlig utbygde ladenettverk. Og rent teknisk er 30 min for å hurtiglade en bil helt håløst hvis det blir kø på ladestasjonene. Ville ikke gjort det slik det er nå i -15 grader og halvert kjørelengde før elbilene stopper av seg selv. Og savner fullstendig en gloabel tankegang på dette CO2 problemet. Det må løses internasjonalt, dte hjelper ikke om hele Norge kjører rundt med elbiler.

100 000 km stemmer ikke. I ca 2017 var dette beregnet til ca 20 000 km på Amerikansk kraftmiks den gangen. I Norge er kraftmiksen mye renere. Europa også. Elbiler løser ikke klimakrisen alene, men er en viktig brikke som trengs for å løse det.

Kollektivt har lavere el-andel enn bilene, sliter mye hardere på veiene, støyer mer og er ikke så rent som du kanskje tror.

Prinsippet er at forurenser-betaler, ikke at den som ikke forurenser må betale mer for at staten skal få nok inntekter.

Ja, ladenettverkene har stort forbedringspotensial selv om mange, inkludert meg her oppe i nord, ikke plages med det sånn som det er nå.

Nei, 30 minutter ladetid er ikke håpløst selv om det er kø. Jeg har stått i kø hele 2 ganger i løpet av 4 år og sikkert 100 gangers hurtiglading og ingen av tilfellene varte køa mer enn 5 minutter. Selv om mange bruker en halvtimes tid på å lade. Hvor mye erfaring har du egentlig med lading?

Bensin og diesel-biler får omtrent like mye kortere rekkevidde i -15°C som elbilene. Ingen krise for de, akkurat som for elbilene.

Det løses internasjonalt. Jo, det hjelper at nordmenn kjører rundt med elbiler. Vi har vært pionerer på elbilismen og beregninger antyder at vårt bidrag har fremskyndet global elektrifisering av bilparken med 1-2 år.

Hans Reier Sigmond skrev (På 30.1.2021 den 16.47):

Ja men sjekk prisen på denne i forhold til min bensinbil. Jeg har vurdert plug in hybrider, men foreløpig forkastet disse fordi de nødvendigvis blir enda tyngre med 2 motorer. Da må jeg ha en større bil en nødvendig egentlig for å få nok plass til bagasje. Prøvde f.eks. en V60 plug in hybrid. Bare sånnn passe OK å kjøre. Men alt for dyr, ikke verdt prisen. Alt for kort rekkevidde på batteri. Bør være 10 mil. Men tipper at det likevel blir en plug in hybrid på sikt. RAV4 ser ikke så helgærn ut (Har også prøvd en Toyota C-HR, bare vanlig hybrid), da er den vi faktisk har nå som er en Audi A3 bensin (litt liten den og), mye bedre å kjøre og har ikke høyere forbruk enn denne Toyotaen og like god plass. Hvis ikke elbilteknologien blir dramatisk forbedret i løpet av noen få år... Av elbiler så er det bare de litt større med hengerfeste og minst 1200kg hengervekt som er aktuelle.

Jeg synes du bør leie deg en elbil en måneds tid og teste variert kjøring. Jeg tror du vil bli overrasket.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 1/30/2021 at 4:16 PM, Hans Reier Sigmond said:

Jeg hadde ikke kunne kjøpt den bilen til mitt bruk. Og: En elbil er ikke en null utslipps bil. Den må kjøre ca 100000km før den bli mer miljøvennlig enn min bensinbil, og det er faktisk en god del år med den kjørelengden jeg har. 

Det er slik "alternative" fakta fungerer. "Tools" som kjøper slikt svada fordi det passer deres allerede forutinntatte meninger.
Godt backet opp av bilbransjens svar på Kodak - Toyota.. Ser den senile sjefen til Toyota er blitt sitert idag på at elbil forurenser mer (CO2) enn fossil-biler.
Med slike aktører i bransjen tar det dessverre litt lengre tid å bli kvitt fossil-"teknologien". 😒

Ad topic:
Som Simen over her påpeker... At en elbil får vesentlig dårligere rekkevidde i kulde gjelder også for særlig bensin-drevne biler. Ikke fullt så "ille" for diesel-drevne. Verst selvsagt med mye småkjøring, som det tross alt er mest av til tross for elbil-skeptikere velger å tro at det er mest pendling Kristiansand-Kirkenes som er vanlig. Med 2 tonns henger. 🤪

Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (9 minutter siden):

intil for ca 2 år siden var det kanskje EN ! svært dyr elbil (Tesla) som var aktuell pga. at jeg er helt avhengig av hengerfeste og å kunne trekke noe med hengervekt inntil 1200 kilo. Nå er det kommet noen relatit dyre elbiler som dekker det behovet. Og pga. pandemien har jeg måttet kjøre ganske langt for å unngå tog/fly/kollektivt, så langt at det ikke hadde vært særlig praktisk med elbil. Så alternativet hadde vært å leie fossilbil i disse tilfellene. Jeg husker jeg spurte noen i Oslo som jeg jobber sammen med hvorfor de ikke hadde elbil, og svaret forbauset meg først men er veldig logisk. Hvis borettslaget etc. ikke tilbyr hjemmeladere blir elbil i praksis omtrent umulig. Og det er mange som bor slik i Oslo. Og de grønne gjør det ikke enklere i Oslo ved å fjerne parkeringsplassser slik som de gjør i stor stil. Jeg har vært mye i Oslo, pendle med tog uten bil i Oslo, men det var før pandemien. Kravene til bil ute i distriktene er ikke det samme som i det store byene.Og jeg trenger ikke kjøre elbil for å lese om spesifikasjoner og rekkevidde i praksis. De begynner jo å bli like bra som vanlige biler når det gjelder alle andre ting enn å trekke tung last og lade treigt og ofte. Men elbilfordelene har vart for lenge, staten må ha inntekter og vedlikeholde veier, og trenger penger inn også av elbilister.

Har du noen eksempler på ruter der du ser for deg å måtte leie fossilbil?

Kollegaene dine kan ha hatt rett inntil november i fjor. Nå har de rett til lading av elbil i borettslaget.

Statens inntekter i 2017 var 1225 milliarder kroner. I 2018 var det 1350 og 2019 1407 milliarder. Altså stigende til tross for at elbilandelen steg alle disse årene. Til sammenligning var samferdselsbudsjettet for 2020 på 75,4 milliarder. Dvs. at gjennomsnittlig årlig økning har vært større en hele samferdselsbudsjettet.

         
       
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Interessant at når det gjelder elektrisk bil - så er det alltid rekkevidde som står i fokus - mens i testen er det nevnt med en setning: "..er også god på vinterføre" (en uviktig ting i Norge). Det er sikkert plagsomt å sette inn støpselet i 10A kontakten hver dag når du parkerer! Eller å stoppe en halvtime et par ganger i året for å ta en kopp kaffe på en ladestasjon. Synes også det er en sterk begrensning at 0-100km/time går på over 5 sekunder!! Gøyalt å ligge bak - eller skulle slippe inn en "racer" (elektrisk/fossilt) som såvidt akselererer opp til 70 i påkjøringsfeltet til 110 sona og sågar bremser ned for å bli stående stille i enden av akselerasjonsfeltet - men 500 hestekrefter skal man ha!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 31.1.2021 den 12.15):

Toyota Mirai veier mer enn Tesla model 3 LR (1930 vs 1847 kg) til tross for at den har mindre bagasjeplass (361 vs 425 liter). Til tross for mindre bagasjeplass så er nye Mirai faktisk både lengre, bredere og høyere enn model 3. Rekkevidden til TM3 er 580 km WLTP. Nye Mirai har ikke fått offisiell WLTP rekkevidde ennå, men Toyota anslår ca 650 km og ca 30% mer enn forrige modell som hadde offisielt 502 km etter EPA-syklusen. Miraiens antatt 12% lengre rekkevidde enn Model 3 mener jeg må veies opp mot mangelen på mulighet for hjemmelading, antall steder å fylle den og drivstoffpriser. Edit: Jeg glemte å nevne at startprisen på Miraien med bakhjulsdrift er 90 000 kr høyere enn for TM3 LR med firehjulsdrift, samt at Miraien er langt svakere motorisert (134 vs 258 kW og 9,1s fra 0-96,6 km/t vs 4,4s fra 0-100 km/t).

Valget mellom de to er uhyre enkelt.

Man må vel sammenligne nye Mirai med den eneste sammenlignbare Tesla, og det er nok modell S LR.  Og en "Lexus" er jo i tillegg et kjøretøy med et langt bredere publikum enn nyskapningen Tesla. Det blir som å sammenligne analog lyd med digital lyd. Det siste er et forsøk på etterligning hvor man er mest opptatt av teknologien fordi man ikke klarer det helt.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...