Gå til innhold

Ny metode skal måle utslipp fra bremser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
OddvarM skrev (6 timer siden):

På elbiler er nok ikke bremsestøv det største problemet. Elbil-eiere bremser nesten aldri. Dekkstøv er relevant

Bremser kan kapsles inn og være plasert der reduksjonsgearet er. Mange maskiner har bremsene i oljebadet i gearkassen, og dette er maskiner som går en 10 000 timer eller mer.

 

Å måtte reparere bremser i løpet av en batteribils - levetid er jo faktisk en uting. Og hører til «bruk og kast» filosofien til bilindustrien, og industrihaller hvor det produseres «ting» ville aldrig godtatt slikt skrot, innefektivitet, vedlikeholdskrav og kostnader.

Industri - arbeidere ville ha sluttet i bedrifter som holdt en slik lav stander på utstyr.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Skrevet

Tror du bør lese artikkelen på nytt. Det kan være at vi får flere tyngre kjøretøyer på veien med mange store tunge batteripakker. Det kan påvirke bremsestøv mengde og sammensetning.

  • Liker 1
Skrevet
Fluor1 skrev (14 minutter siden):

Tror du bør lese artikkelen på nytt. Det kan være at vi får flere tyngre kjøretøyer på veien med mange store tunge batteripakker. Det kan påvirke bremsestøv mengde og sammensetning.

Jeg tror ikke du vet hvordan en elbil virker. En tung elbil/lastebil kan også regenerere for å redusere hastigheten, i stedet for å benytte bremsene. Lastebiler bremser allerede i dag ved andre måter enn å aktivere stålskivene.

  • Liker 4
Skrevet (endret)
Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke du vet hvordan en elbil virker. En tung elbil/lastebil kan også regenerere for å redusere hastigheten, i stedet for å benytte bremsene. Lastebiler bremser allerede i dag ved andre måter enn å aktivere stålskivene.

Aldeles einig.

 

Eg hadde en liten bobil på 8 tonn, 1985 modell, og det var bare untaksvis når eg ikke hadde høgt nok turtall for å få god effekt av eksosbremsen at eg nyttet bremsetromlene i hjula (bremsebanda holder livet ut ved fornuftig kjøring). Så hvordan er det da ikke med momentsterke elektromotorer som kan regenerere.

 

Joda, en ekstravekt på batteripakken medfører at man nok bør hive på en ekstra aksel. Der er eit godt økonomisk rom til å gjøre dette når løpende energiutgifter ved kjøring synker med over 4 000 000,- kroner (+ 400 000,- årlig spart) for et «tungt» kjøretøy i løpet av livslengden.

 

Eg ser ikke problemet for tungtransporten hva angår brorparten av kjøretøya. Men joda er det et problem, ta kostnaden å kjør noe annet, men det er helt bortkastet å meine seg ihel med en bagatell som bremsestøv.

Det skaper da mykje mer støv å kjøre til verksted for å skifte bremser, grunnet at batteri - biler av i dag leveres med ueignede «nød» og parkeringsbremser. Lat oss håpe dette betrer seg når industrielle aktører kommer inn med autonome flåtebiler.

Dei kjøpere lar seg ikke tulle med på samme måte som den mer eller mindre kunskapsløse personbil - kjøperen.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Skrevet

0,5 kg bremsestøv?? Det er minst to fulle runder med nye bremseklosser, det??!! Vel, kan hende noen nervøse sjåfører presterer å slite ut såpass mange bremseklosser 😎

  • Liker 1
Skrevet

Fikk ikke helt tak i problemstillingen med å måle støvmengden. Er det (primært) for å finne størrelsen på partikler de ønsker å fange alt som avgis, og så se på skadepotensialet på levende organismer (mennesker) 

I enkleste form vil man jo kunne finne ut mengden utslipp ved å veie klosser & skiver før og etter en gitt kjørelengde. Måler man det som sitter fast (av støv) på klosser og skiver og trekker det fra vekttapet, bør resten kunne anses som avgitt som partikler og støv .

Bestanddelene i nevnte komponenter bør jo også kunne være kjent. 

  • Liker 3
Skrevet

Vel, hadde feks norsk oljeindustri bygget biler, så ville selv en Golf ha kostet millioner av kroner. Snittprisen på komponenter i en modernebil ligger typisk på 15-30kr i produksjonskost. Du skal slite voldsomt med å finne en industri som produserer mer effektivt enn bilindustrien.

Skrevet

Makrofager blir også kalt spiseceller. De er  imunforsvar celler som er «Renholdsverket» som avslører og spiser opp bl.a kreftceller og celler angrepet av virus hele dagen lang. Svekker man disse sier det seg selv at man får problemer...

  • Liker 1
Skrevet
Lynxman skrev (1 time siden):

Bremsestøv er mest stål, ikke bremsekloss. Det som ligger på felgen er stort sett slitt fra skivene.

Om det var tilfelle skulle felgene vært brune av rust, ikke svarte av støv. 

  • Liker 1
Skrevet

Bremser omsetter bevegelsesenergi til varmeenergi. Friksjon gir bremestøv. Når selv hurtigtog bruker friksjonsfrie eddy current-bremser, hvorfor gjør ikke biler det samme fra høye hastigheter og ned til f.eks 50 km/t. Resterende oppbremsing har motorene nok effekt til å ta i mot. Om batteriet er begrensningen f.eks i kaldt vær, kan varmen avleveres til f.eks væskekretsen som varmer batteriet.

  • Liker 3
Skrevet (endret)
Bernt2 skrev (3 timer siden):

0,5 kg bremsestøv?? Det er minst to fulle runder med nye bremseklosser, det??!! Vel, kan hende noen nervøse sjåfører presterer å slite ut såpass mange bremseklosser 😎

Tja, hvor mange lass med asfalt og betong blir dette Du nevner ?

 

Kvalkuk er stort, men dette er å pisse i havet. Med påfølgendes undersøkelse, fra «hipstere».

Smart bil, OK. Men hva med fornuftige bremser først...?

(også på personbiler)

 

Hva angår to «minst to fulle runder» som Du nevner, har Du holdt på en eske forran og bak og veit Du noe om forskjellen på bremseskivene.

Neppe.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Skrevet

Greier du å slite, I følge artikkelen, 0,5 kg klosser (2 sett med klosser)foran og bak i løpet av ett år, bør du vurdere kjørestilen din😁

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Bernt2 skrev (17 minutter siden):

Greier du å slite, I følge artikkelen, 0,5 kg klosser (2 sett med klosser)foran og bak i løpet av ett år, bør du vurdere kjørestilen din😁

Eller verkstedet....

Selv ville eg kjørt til Sverige, billigere og Dei leverer kvalitet (også på personbiler).

 

Joda, dette med MVA (mer verdi avgift) på 25% mange år før norge og med en arbeidsgiveravgift på 35%.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...