Gå til innhold

Trump-supportere stormer Capitol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja, videoen og alle som har trukket seg i protest. Altså han nærmeste.

Han sa FØRST:
"You have to go home now, we have to have peace".
"We don't want anybody hurt"
Så litt uti:
"..we love you"

Dette var for å roe gemyttene. Dette var for å sørge for at folk dro hjem. 
Og "we love you" er ikke like sterkt som "elsker" på norsk. 

Dette var ment som "vi er glad i dere alle", men IKKE ment som en støtte til handlingene.
Da skal du være ganske selektiv i hvordan man tolker ting.

Og siden du ikke gidder selv. Her er link til videoen:

 

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (3 minutter siden):

Det blir KUN tolkning. Det er hva DU mener. Han snakket til hele nasjonen, til alle.

Nei det er ikke mib tolkning, han snakker direkte til de i capitol. Han snakker direkte om lov, orden, fred osv. Det gjør en ikke til fredlige folk på gaten. Han ble også oppfordret til dette av biden mfl og tok han på ordet. I tillegg har han nærmeste trukket seg. Det er åpenbart av majoriteten mens søkvhatt gjengen ser andre veien.

 

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-election-2020/trump-twitter-video-today-mob-address-b1783518.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens dagens sosiale medier sensurerer konservative så bygges det opp alternativer som rumble etc. Snart vil dette også dessverre gå samme veien som MSM med at hver sin side sitter å ser hver sine nyheter og all diskusjon mellom partene blir umulig siden deres perspektiv på virkeligheten er forskjellig. Velkommen til total polarisering og borgerkrig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (Akkurat nå):

Han sa FØRST:
"You have to go home now, we have to have peace".
"We don't want anybody hurt"
Så litt uti:
"..we love you"

Dette var for å roe gemyttene. Dette var for å sørge for at folk dro hjem. 
Og "we love you" er ikke like sterkt som "elsker" på norsk. 

Dette var ment som "vi er glad i dere alle", men IKKE ment som en støtte til handlingene.
Da skal du være ganske selektiv i hvordan man tolker ting.

Og siden du ikke gidder selv. Her er link til videoen:

 

Jeg har linket til video. Det er ikke jeg som er selektiv her. En er ikke glad i terrorister, punktum. Så lenge en ikke står ved deres side såklart. Og der ser en resten av støtte spillerene sine actions. De trekker seg, for i motsetning til trump så står de ikke ved deres side som trump sier i videoen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 minutter siden):

Mens dagens sosiale medier sensurerer konservative så bygges det opp alternativer som rumble etc. Snart vil dette også dessverre gå samme veien som MSM med at hver sin side sitter å ser hver sine nyheter og all diskusjon mellom partene blir umulig siden deres perspektiv på virkeligheten er forskjellig. Velkommen til total polarisering og borgerkrig.

Akkurat. 
Jeg er skremt over hvor svart/hvitt enkelte ser på ting og hvor lett ALT en meningsmotsander sier blir skutt ned, uavhengig av budskapet.

EDIT: 
Og at meningsmotstandere dehumaniseres bare de står på "feil side".
ALLE er mennesker uavhengig av ståsted.
Til og med terrorister er mennesker. 

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, scuderia said:

Mens dagens sosiale medier sensurerer konservative så bygges det opp alternativer som rumble etc. Snart vil dette også dessverre gå samme veien som MSM med at hver sin side sitter å ser hver sine nyheter og all diskusjon mellom partene blir umulig siden deres perspektiv på virkeligheten er forskjellig. Velkommen til total polarisering og borgerkrig.

Helt enig. Sensur og meningsforfølgelse ender aldri vel, radikalisering og ekkokamre øker proporsjonalt. Kontroversielle temaer gjør seg best i åpen og fri diskusjon, kun slik kan man peke ut feil på en skikkelig måte og nå en demokratisk konsensus rundt ting.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (7 minutter siden):

Akkurat. 
Jeg er skremt over hvor svart/hvitt enkelte ser på ting og hvor lett ALT en meningsmotsander sier blir skutt ned, uavhengig av budskapet.

Jeg synes at jeg blir møtt av mange mennesker med et åpent sinn og evne til å sette seg inn i mine argumenter selv om de har kommet til en annen konklusjon. Nordmenn har utdanning, leseferdigheter og felles referanser som gjør at det er mulig å diskutere og være uenig med mange av oss.

Trump og hans følgere har vel satt seg selv ute på sidelinja med retorikk nå i 4+ år. At det gir redusert tillit fra alle andre enn tilhengerne er vel bare å forvente?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (Akkurat nå):

Akkurat. 
Jeg er skremt over hvor svart/hvitt enkelte ser på ting og hvor lett ALT en meningsmotsander sier blir skutt ned, uavhengig av budskapet.

...men det er feil. Konservative bryter retningslinjene oftere, siterer botter og troll, oppfordring til vold, trusler, poster materiale som kvalifiserer til inkurie og sjikane.

https://www.cjr.org/the_media_today/platform-bias.php

De blir ikke forskjellsbehandlet, de har bygget en ekstrem toleranse for personangrep, som ikke finnes eller gjengjeldes på motsatt side.

2021-01-07.thumb.png.e4f2252b3f824cd939a61b1631231961.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Jeg synes at jeg blir møtt av mange mennesker med et åpent sinn og evne til å sette seg inn i mine argumenter selv om de har kommet til en annen konklusjon. Nordmenn har utdanning, leseferdigheter og felles referanser som gjør at det er mulig å diskutere og være uenig med mange av oss.

Trump og hans følgere har vel satt seg selv ute på sidelinja med retorikk nå i 4+ år. At det gir redusert tillit fra alle andre enn tilhengerne er vel bare å forvente?

-k

Mulig de som ikke klarer dette er overrepresentert her på forumet...

Men synes også det som dukker opp i media er sørgelig blottet for argumenter og ikke minst gode fakta. Mye synsing. Særlig i Oslo der jeg bor har dette tatt fullstendig av de siste årene. Ting skjer fullstendig uten konsekvensanalyser og kun ut i fra hva noen politikere selv tror er en god løsning.

Ellers enig i at Trump og hans støttespillere har hatt en håpløs retorikk i 4+ år. Glad for at vi får et skifte. 
Usikker på at Biden er et godt valg, men i valget av to onder mener jeg tross alt at han var den beste.

Tross alt var det mange som fortsatt stemte på Trump. Det blir spennende å se hvordan Biden takler dette. Han skal samtidig balansere dette med en forholdsvis radikal venstreside i sitt eget parti. (Noe av utfordringen med toparti-systemet)

Får håpe vi på begge sider får mer fornuftige kandidater om 4 år.

Litt mer on-topic:
Noen som vet noe mer om de andre som døde av "medisinske årsaker"?
Så langt har jeg kun hørt om 1 kvinne som ble skutt i det hun brøt seg gjennom et vindu inne i bygningen ved en barikadert dør.
De andre virker som har dødd av andre årsaker som ikke direkte er relatert til selve opptøyene?

Det var vel også rykter om en død politimann, men ble ikke dette trukket tilbake etterpå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Red Frostraven said:

...men det er feil. Konservative bryter retningslinjene oftere, siterer botter og troll, oppfordring til vold, trusler, poster materiale som kvalifiserer til inkurie og sjikane.

De blir ikke forskjellsbehandlet, de har bygget en ekstrem toleranse for personangrep, som ikke finnes eller gjengjeldes på motsatt side.

 

Nei, konservative blir straffet for å bryte rettningslinjene mens venstre slipper unna. Og det er venstresiden som fant opp og stort sett driver med Doxing, men det faller kanskie ikke under "oppfordring til vold, trusler, poster materiale som kvalifiserer til injurie (rettet denne for deg) og sjikane."?

Problemet er kanskje ikke nødvendigvis reglene men måten de blir praktisert på. Du ser ikke dette siden din oppfatning av virkeligheten  er basert på en annen virkelighet grunnet den informasjonen som du leser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (12 minutter siden):

Men synes også det som dukker opp i media er sørgelig blottet for argumenter og ikke minst gode fakta. Mye synsing. Særlig i Oslo der jeg bor har dette tatt fullstendig av de siste årene. Ting skjer fullstendig uten konsekvensanalyser og kun ut i fra hva noen politikere selv tror er en god løsning.

Det er mye dårlig media. Når jeg leser om fagfeltet mitt så er det begrederlig. Når jeg leser om saker som jeg ikke har kunnskap i selv så tar jeg meg selv i å lure på om dekningen er like dårlig (bare at jeg mangler tyngden til å se det), eller om det bare er slik at realfag tiltrekker seg dårligere journalister enn politikk og økonomi.

Jeg prøver å kjøpe et variert utvalg papir-medier og å støtte de som driver med journalisme.

Sitat

Litt mer on-topic:
Noen som vet noe mer om de andre som døde av "medisinske årsaker"?
Så langt har jeg kun hørt om 1 kvinne som ble skutt i det hun brøt seg gjennom et vindu inne i bygningen ved en barikadert dør.
De andre virker som har dødd av andre årsaker som ikke direkte er relatert til selve opptøyene?

Det var vel også rykter om en død politimann, men ble ikke dette trukket tilbake etterpå?

https://www.forbes.com/sites/jemimamcevoy/2021/01/08/capitol-officer-declared-dead-these-are-the-five-people-who-died-amid-pro-trump-riots/

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (3 minutter siden):

Hun døde ikke da hun "brøt seg gjennom et vindu inne i bygningen ved en barikadert dør". Hun stod i et rom helt rolig og pratet med andre da en vakt avfyrte et skudd gjennom et vindu. Hun var ingen trussel og det er uklart hvorfor skuddet ble avfyrt. Personen som skjøt er permitert er det eneste jeg har lest om dette. Selv dette klarer ikke MSM å få riktig

Det finnes video av dette som du kan finne om du klarer å komme deg forbi nåtidens deilige sensur. 

For noe tøys, det er på video når hun prøver å klatre igjennom vinduet og faller ned. Etter å ha blitt skutt såklart. Sannsynligvis etter mange warnings. Ganske åpenbart når en bryter seg inn i ett rom der folk har flyktet til. Selvforskyldt.

Nok en løgn.

Screenshot_20210108-094215__01.jpg

Endret av Salvesen.
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

Hun døde ikke da hun "brøt seg gjennom et vindu inne i bygningen ved en barikadert dør". Hun stod i et rom helt rolig og pratet med andre da en vakt avfyrte et skudd gjennom et vindu. Hun var ingen trussel og det er uklart hvorfor skuddet ble avfyrt. Personen som skjøt er permitert er det eneste jeg har lest om dette. Selv dette klarer ikke MSM å få riktig

Det finnes video av dette som du kan finne om du klarer å komme deg forbi nåtidens deilige sensur. 

Nei. Ho var den fyrste som prøvde å ta seg gjennom eit knust vindu i ei barrikadert dobbeltdør. Ho blei skutt då ho stod med den eine foten i vinduskarmen og overkroppen på den andre sida av døra av politi som stod i dekning bak dørkarmen og sikta mot døra. Dette er godt dokumentert på video frå mange vinklar.

Det er ingenting som tyder på at ho var bevæpna eller på ein anna måte ein umiddelbar risiko, men ho blei skutt som første personen som kryssa "hit men ikkje lenger" grensa som politiet hadde satt opp for å beskytte regjeringa. Hadde fleire tatt seg inn etter henne så hadde mobben utgjort ein risiko.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

For noe tøys, det er på video når hun prøver å klatre igjennom vinduet og faller ned. Etter å ha blitt skutt såklart. Sannsynligvis etter mange warnings. Ganske åpenbart når en bryter seg inn i ett rom der folk har flyktet til. Selvforskyldt.

Javel, har link til denne video'en? Den jeg har sett så er hun noen meter unna vinduet sammen med andre og IKKE på vei inn i noen vinduer

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...