Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Gjest Baardsen skrev (Akkurat nå):

Hva er en ulykke? Man har ingen garantier her i livet...vel jo, man er faktisk garantert at ulykker skjer. Ulykker kan like gjerne ramme "kyndig personell" som "vanlige borgere" Du kan ikke (basert på et veldig lite mindretall) rette tvil om vanlige folks gode dømmekraft og derfor insinuere at vi ikke vet hva vi holder på med og at vi på død og liv må skjermes. Det er ikke rart at dyr blir skremt av fyrverkeri når det er noe dyrene blir eksponert for kun 1 gang hvert 365 dag. Hadde de blitt eksponert for slike lyder oftere tipper jeg at mange dyr hadde lært seg å venne seg til disse lydene.

Ulykker eller uansvarlig håndtering av fyrverkeri fører til skader, hvert eneste år, ikke bare på nyttårsaften, men også i dagene før og etter. Feks har unger fyrt av fyrverkeri inne på 11 forskjellige skoler i år, det er flaks at ingen har blitt skadet, drept eller at skoler har brent ned.  

Ved å tillate at alle og hvermansen kan erverve seg fyrverkeri, så øker man også drastisk risikoen for at ulykker eller uansvarlig håndtering skjer, eller at folk som absolutt ikke bør drive med fyrverkeri gjør det, feks barn. 

Jeg insinuerer ikke at ikke de fleste vet hva de driver med, ei heller at de fleste ikke er forsiktig og følger alle forhåndsregler, men det er ikke veldig vanskelig å finne eksempler der folk bruker det på direkte farlige metoder i media, eller bare ta en 360 på nyttåraften og se at folk gjør mye rart rundt fyrverkeri. 

Ved ordentlige arrangementer kan også ulykker skje, men hvis vi først skal ha fyrverkeri så er det å foretrekke at noen som virkelig vet hva de driver med, og som kan utføre dette med tryggere rammer. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (2 timer siden):

Kan heller forby fyring i peisovn i tettbygde strøk først.  Maken til lokal forurensning som skaper dårlig luftkvalitet, soter ned naboene og ødelegger luftfilter i rekordfart skal man lete etter.

Srømpris inkl alle avgifter, nettleie etc har vært oppe i ca 2,60 kr/KWh på det meste.  Vedsekk til 100kr for 60L og optimal fyring i ny ovn (75% virkningsgrad) ligger på ca 2,70 kr/KWh.  Er det sakte fyring eller fyring med litt fuktig ved som produserer mest røyk og lite varme er prisen fort 4 kr/KWh men likevel har folk gått helt av skaftet med fyring...   Forurenser betaler som vanlig ikke for at naboene må skifte ekstra  luftfilter osv.

Der er jeg nok uenig med deg, det er greit nok at man kan pirke på og reine frem og tilbake på forbruker at og priser på elektrisk oppvarming så vell som generelt utgifter på vedlikehold av diverse husholning og slitasje på filtre, men det blir uansett mye synsing siden det i bunn og grund faller ned på menneskelige faktorer, mikro økologi opp mot ulike Arkitektoniske fortore som kan ha ulike utfall ut fra materialvalg og omgivelser som er alt for individuelle og alt dette mener jeg at kommer i annen rekke når man ser dem i forhold til at det som hører til sikkerhet og beredskap, at ALLE skal kunne fyre opp og kunne holde vedlike kunnskapen om å kunne ta vare på seg selv i eget hjem inntil man kan bli avlastet av samfunnet beredskaps ordninger, om dette går ut over hyppigheten på utskiftning av filtre for ventilasjon hos enkelte individer kan ikke være en priotert faktor for hele samfunnet ved og vell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Jeg synes det burde være samme promillegrense som i sjøloven, altså 0,2, og at man ikke trenger å være generøs.

Har man 1,0 i promille bør man så definitivt ikke håndtere fyrverkeri etter min mening.

 

Har de senket promillegrensen? Trodde nivået lå på 0,5 eller 0,7 til sjøs jeg.

Jaja, spiller ingen rolle - har nemlig ingen jolle! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Baranladion said:

Ulykker eller uansvarlig håndtering av fyrverkeri fører til skader, hvert eneste år, ikke bare på nyttårsaften, men også i dagene før og etter. Feks har unger fyrt av fyrverkeri inne på 11 forskjellige skoler i år, det er flaks at ingen har blitt skadet, drept eller at skoler har brent ned.  

Ved å tillate at alle og hvermansen kan erverve seg fyrverkeri, så øker man også drastisk risikoen for at ulykker eller uansvarlig håndtering skjer, eller at folk som absolutt ikke bør drive med fyrverkeri gjør det, feks barn. 

Jeg insinuerer ikke at ikke de fleste vet hva de driver med, ei heller at de fleste ikke er forsiktig og følger alle forhåndsregler, men det er ikke veldig vanskelig å finne eksempler der folk bruker det på direkte farlige metoder i media, eller bare ta en 360 på nyttåraften og se at folk gjør mye rart rundt fyrverkeri. 

Ved ordentlige arrangementer kan også ulykker skje, men hvis vi først skal ha fyrverkeri så er det å foretrekke at noen som virkelig vet hva de driver med, og som kan utføre dette med tryggere rammer. 

 

Nei, ulykker er ikke det samme som uansvarlig håndtering av fyrverkeri. Dette er to vidt forskjellige ting. En ulykke kan selvfølgelig også skje ved forsvarlig bruk og omgang av fyrverkeri så her bommer du litt.

Jeg vil nok heller vri om på ordene dine og påstå at det hadde vært uflaks om en skole hadde brent ned eller noen hadde blitt skadet, noe som vel ikke var tilfellet (dramatic background music playing)

Fyrverkeri er allerede tillatt for hvermansen, men likevel ordlegger du deg som om det var forbudt. Man kan ikke øke en risiko som allerede er tilstede og som allerede er tatt med i risikovurderingen.

Jeg er forøvrig tilhenger av å eksponere også barn ned til en viss alder for fyrverkeri da jeg mener at eksponering er et sunnere og mer levedyktig alternativ enn å skjerme barna og plassere de trygt inne på barnerommet bak en dataskjerm og håpe at de ikke blir lidende av for mye innesitting.

Som liten gutt fant jeg utrolig mye glede i fyrverkeri og i å ha muligheten til å prøve og feile. Jeg brant meg noen ganger, men lærte av mine feil. For meg har denne gleden aldri opphørt, men vært et glødende symbol på selve friheten vi har i dette landet til å gjøre som vi vil. For meg så har jeg en stor interesse for både kinaputter og pinneraketter, så for meg er det fyrverkeriet som er lovlig her i Norge nådd et bunnpunkt da jeg egentlig ikke får pleid mine interesser på dette området på en tilfredsstillende måte. Norge i et nøtteskall...sukk.

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Rune_says said:

Kan heller forby fyring i peisovn i tettbygde strøk først.  Maken til lokal forurensning som skaper dårlig luftkvalitet, soter ned naboene og ødelegger luftfilter i rekordfart skal man lete etter.

Det er nok mer skadelig å gå på gata og puste inn eksos fra busser og lastebiler. Eller å tenne stearinlys inne, det er faktisk en skikkelig killer for innemiljøet. Man må også huske på at mange bor i eldre og trekkfulle hus. De bruker et par dager hvert år på å hugge denne veden som de gjerne får gratis, og samtidig liker de jobben med det. Det er som en liten hobby. Uten all denne effekten fra vedovner rundt om ville man hatt betydelig belastning på kraftnettet i de kaldeste timene. En vedovn som yter 7-8 kW konstant skal litt til å erstatte. Ja man har varmepumper etc, men man får bare halv effekt av en luftpumpe i 15-20 minusgrader.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (53 minutter siden):

Ulykker eller uansvarlig håndtering av fyrverkeri fører til skader, hvert eneste år, ikke bare på nyttårsaften, men også i dagene før og etter. Feks har unger fyrt av fyrverkeri inne på 11 forskjellige skoler i år, det er flaks at ingen har blitt skadet, drept eller at skoler har brent ned.  

Er det flaks at ingen skoler brant ned i år? Hvor mange skoler brant ned pga fyrverkeri i fjor da? Året før der? Og før det igjen?

Dersom en hendelse svært sjeldent inntreffer, mener jeg det er sleivete å kalle dette for flaks!

At ingen skoler tok fyr i år (også) er statistisk forventet. Altså det motsatte av flaks! 

Hadde derimot en skole tatt fyr pga uvettig bruk av fyrverkeri, ville jeg definert det som u-flaks! Ja, også hadde jeg såklart forventet strenge reaksjoner mot personene som stod bak! 

Selv om det som oftest ikke brenner ned skoler, vil jeg ikke tillate slike episoder. Vi må forhindre uvettig bruk fra å skje. Så vi er jo egentlig enig. Bare at jeg ikke liker ordet "flaks", når det egentlig er det vanligste scenarioet som oppstod ... 😝

 

EDIT: Ser at @Gjest Baardsen argumenterer for mye av det samme som meg. Æsj; du kom meg i forkjøpet — jeg var nok for slapp på avtrekkeren?!

 

Nuvel .. Når vi først er inne på statestikk! Vet vi noe om hvor mange raketter som sendes opp i Norge hvert år? Tidligere i tråden har jeg sett statistikk over antall personskader og branner. Dette virker å være temmelig jevne tall fra år til år. Men jeg vet ikke hvor mange oppskytninger som ble gjort. 

Er det en av 1000 som får uheldig resultat? En av 10k? 100k? Kun en negativ hendelse pr million oppskytninger? 

Videre: vet vi med sikkerhet at personskader og branner skyldes uvettig bruk, eller ville det oppstått i samme mengde dersom profesjonelle aktører fikk i ansvar å skyte opp et like stort volum?

Jeg tror skadeomfanget vil reduseres. Kanskje halveres? Men helt elimineres tviler jeg på. Uventete hendelser kan oppstå dersom man sitter på mange nok oppskytninger (er det dette som heter «store talls lov»?).

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Nei, ulykker er ikke det samme som uansvarlig håndtering av fyrverkeri. Dette er to vidt forskjellige ting. En ulykke kan selvfølgelig også skje ved forsvarlig bruk og omgang av fyrverkeri så her bommer du litt

Liten feil i grammatikken min, skulle vært "og". 

 

Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

eg vil nok heller vri om på ordene dine og påstå at det hadde vært uflaks om en skole hadde brent ned eller noen hadde blitt skadet, noe som vel ikke var tilfellet (dramatic background music playing)

 

qualbeen skrev (1 time siden):

Er det flaks at ingen skoler brant ned i år? Hvor mange skoler brant ned pga fyrverkeri i fjor da? Året før der? Og før det igjen?

Dersom en hendelse svært sjeldent inntreffer, mener jeg det er sleivete å kalle dette for flaks!

At ingen skoler tok fyr i år (også) er statistisk forventet. Altså det motsatte av flaks!

Nå er dette med avfyring av fyrverkeri inne på skoler vel ikke noe som har skjedd hvert eneste år, men jeg vil påstå at det ikke er sleivete å si at det er flaks at ikke noe tok fyr eller ble skadet når noen først fyrer av fyrverkeri i et rom med brennbart materiale, er det så galt å hevde det, selvom ikke skoler brenner ned hvert eneste år pga fyrverkeri? 

Hvis saken hadde gjeldt at skoler generelt tar fyr pga fyrverkeri på nyttårsaften, så er det flaks at det ikke skjedde iår. 

Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Fyrverkeri er allerede tillatt for hvermansen, men likevel ordlegger du deg som om det var forbudt. Man kan ikke øke en risiko som allerede er tilstede og som allerede er tatt med i risikovurderingen.

Der er jeg arrestert, greit! 

 

Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Jeg er forøvrig tilhenger av å eksponere også barn ned til en viss alder for fyrverkeri da jeg mener at eksponering er et sunnere og mer levedyktig alternativ enn å skjerme barna og plassere de trygt inne på barnerommet bak en dataskjerm og håpe at de ikke blir lidende av for mye innesitting.

jeg vil si det er behovsprøvd? Med våpen kan jeg være enig, men jeg ser egentlig ingen nytteverdi av å være den som setter fyr på fyrverkeriet. Jeg ser dog nytteverdien i fyrverkeri. 

 

Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Som liten gutt fant jeg utrolig mye glede i fyrverkeri og i å ha muligheten til å prøve og feile. Jeg brant meg noen ganger, men lærte av mine feil. For meg har denne gleden aldri opphørt, men vært et glødende symbol på selve friheten vi har i dette landet til å gjøre som vi vil. For meg så har jeg en stor interesse for både kinaputter og pinneraketter, så for meg er det fyrverkeriet som er lovlig her i Norge nådd et bunnpunkt da jeg egentlig ikke får pleid mine interesser på dette området på en tilfredsstillende måte. Norge i et nøtteskall...sukk.

Jeg har sprengt noen postkasser gjennom årene jeg også, den gang kinaputter var den første varen man puttet i handlekurven når man var over grensa. Sett i retrospekt, så var ikke den eksponeringen særlig smart, selvom det som regel gikk greit. Det var snakk om å holde kinaputtene mens de sprang, putte dem i røyken til folk osv osv.  

Frihet til å gjøre som man vil her i landet? vel...... Arresterer deg litt tilbake der altså, den er faktisk ganske innsnevret. 

qualbeen skrev (1 time siden):

Selv om det som oftest ikke brenner ned skoler, vil jeg ikke tillate slike episoder. Vi må forhindre uvettig bruk fra å skje. Så vi er jo egentlig enig. Bare at jeg ikke liker ordet "flaks", når det egentlig er det vanligste scenarioet som oppstod ...

Joda, kan godt henge oss opp i begrepsbruken, men faktum er at når fyrverkeri er så lett tilgjengelig som det er, så vil det også øke antallet slike hendelser som dette. Så får vi håpe vi har uflaks eller flaks en god stund til, alt ettersom. 

 

qualbeen skrev (1 time siden):

Videre: vet vi med sikkerhet at personskader og branner skyldes uvettig bruk, eller ville det oppstått i samme mengde dersom profesjonelle aktører fikk i ansvar å skyte opp et like stort volum?

Jeg tror skadeomfanget vil reduseres. Kanskje halveres? Men helt elimineres tviler jeg på. Uventete hendelser kan oppstå dersom man sitter på mange nok oppskytninger (er det dette som heter «store talls lov»?).

Nei, vi vet ikke det, men en pyroteknikker som setter opp stativer og lager fyrverkeri som går veldig mye høyere enn annet fyrverkeri vil være mye tryggere, og dersom det skjer ulykker så kan man forhindre at det står massevis av mennesker i klynge rundt eksplosjonen, eller stativet som velter. Jeg vil anta, at organisert oppskyting av fyrverkeri er mye tryggere enn å la hvem som helst holde på med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Baranladion said:

Alle kan skade seg på fotballbanen, kyndig eller ikke. Tilogmed tilskueren. Jeg forstår ikke argumentet ditt, ei heller hva i all verden det har med å forsøke forhindre skader og forsøpling uten noen annen konsekvens at du ikke får brukt lighteren din og løpt 5 meter tilbake rett etterpå. 

Det er mer meningsfylt for meg å tenne på og løpe enn å spille fotball, og langt færre skader seg på det. 99,99999% går det fint med.

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (2 timer siden):

Jeg er forøvrig tilhenger av å eksponere også barn ned til en viss alder for fyrverkeri da jeg mener at eksponering er et sunnere og mer levedyktig alternativ enn å skjerme barna og plassere de trygt inne på barnerommet bak en dataskjerm og håpe at de ikke blir lidende av for mye innesitting.

Ja.. jeg også uffer meg, over at ungdommene nå til dags bare sitter inne foran skjermen, og ikke får lov i å klatre i trær osv, dette er forøvrig en bekymring som Platon (?) også nevnte? Tanken om at barna må lære og gjøre det samme som de voksne gjorde, siden de voksne gjorde det er litt utadert. Barns fremtid MÅ ikke være fyrverkeri, og det kan godt tenke at det heller ikke er det fordi det feks blir byttet ut med droneshow. Således kan det være helt unødvendig å drive å lære opp barna til å behandle fyrverkeri. 

At barn sitter mye inne er kanskje dumt for generasjonen som bare var ute, men det er sannsynlig at barnas fremtid faktisk kommer til å inneholde veldig mye innesitting og skjermtid, og ikke så mye fysisk arbeid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (27 minutter siden):

Det er mer meningsfylt for meg å tenne på og løpe enn å spille fotball, og langt færre skader seg på det. 99,99999% går det fint med.

For all del, hvis det er det de aller fleste liker med fyrverkeri, så er det jo et godt argument for å få lov å drive med det. Dersom det kun er en liten gruppe som blir tilfredstilt av dette, så er jeg mer usikker på om det er verdt risikoen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?"

Nei. Men av hensyn til dyr og mennesker. 

Når en tenker over det så er det jo totalt galskap at en gang i året så skal folk få kjøpe raketter som dem sender i hytt å pine. Hadde det ikke vært for at en vokste opp med det så hadde alle sett hvor så på tryne det faktisk er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, LarZen said:

"Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?"

Nei. Men av hensyn til dyr og mennesker. 

Når en tenker over det så er det jo totalt galskap at en gang i året så skal folk få kjøpe raketter som dem sender i hytt å pine. Hadde det ikke vært for at en vokste opp med det så hadde alle sett hvor så på tryne det faktisk er.

Så hva styrer du på med da på nyttårsaften rundt midnattstider?   

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gjest Baardsen skrev (4 timer siden):

Hva er en ulykke? Man har ingen garantier her i livet...vel jo, man er faktisk garantert at ulykker skjer. Ulykker kan like gjerne ramme "kyndig personell" som "vanlige borgere" Du kan ikke (basert på et veldig lite mindretall) rette tvil om vanlige folks gode dømmekraft og derfor insinuere at vi ikke vet hva vi holder på med og at vi på død og liv må skjermes. Det er ikke rart at dyr blir skremt av fyrverkeri når det er noe dyrene blir eksponert for kun 1 gang hvert 365 dag. Hadde de blitt eksponert for slike lyder oftere tipper jeg at mange dyr hadde lært seg å venne seg til disse lydene.

Løsningen din er å eksponere dyr for fyrverkeri ofte - slik at dyrene kanskje, antagelig, muligens, "fingeren i lufta", blir fortrolig med fyrverkeri?

Fordi din antagelse, ikke basert på fakta - skal tilfredsstille din iver etter å fyre opp raketter overgår andres behov?

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (20 minutter siden):

Så hva styrer du på med da på nyttårsaften rundt midnattstider?   

De aller fleste fyrer IKKE opp fyrverkeri, men de står og ser på. Så er det alltids en i gjengen som fyrer de opp, med den risikoen det medfører. HEnsikten er altså å se et kult show på himmelen, et show som kunne vært veldig mye fetere, og veldig mye tryggere dersom det ble gjennomført av personer som kan sine saker. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gjest Baardsen skrev (17 minutter siden):

Så hva styrer du på med da på nyttårsaften rundt midnattstider?   

De aller fleste styrer på med å feire at et år er omme og at et nytt år kommer - med god mat og stemning.

At "Onkel Børre" med 2 i promille ønsker å imponere resten av flokken med brannskader, både på "nære og fjærne" kan fint unngås ved at "Onkel Børre" lar vær å fyre opp raketter.

Som andre nevnt i tråden, la profesjonelle fyre opp fyrverkeri, ikke Onkel Børre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

For all del, hvis det er det de aller fleste liker med fyrverkeri, så er det jo et godt argument for å få lov å drive med det. Dersom det kun er en liten gruppe som blir tilfredstilt av dette, så er jeg mer usikker på om det er verdt risikoen. 

 

Det er veldig lite i samfunnet som blir lov til slutt hvis alle tenker som deg. Jeg er helt for å straffe de som er uvettige. De kan heller ta tak i det. Full regress hvis man har promille og man har vitner på at man ødela andres eiendom. Må betale helseutgifter osv av egen lomme.

16 minutes ago, Bugle said:

De aller fleste styrer på med å feire at et år er omme og at et nytt år kommer - med god mat og stemning.

At "Onkel Børre" med 2 i promille ønsker å imponere resten av flokken med brannskader, både på "nære og fjærne" kan fint unngås ved at "Onkel Børre" lar vær å fyre opp raketter.

Som andre nevnt i tråden, la profesjonelle fyre opp fyrverkeri, ikke Onkel Børre.

Feiring er skumle greier. Alle burde bare sitte inne og se fyrverkeri på TV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Så vil jeg generelt si at denne debatten i denne tråden er langt ute å kjører, og burde modereres.

Sammenligne fyrverkeri med: Fotball, slalåm og annet sport blir feil; de fleste fyrer opp fyrverkeri en gang i året, uten trening og opplæring.

Å diskutere promillebegrensning for fyrverkeri, på en dag hvor de fleste drikker, også politi utenfor tjeneste - som med en slik regel måtte bruke tid på å kontrollere 5 mill mennesker i et tidsrom mellom 18.00 og 24.00 blir for dumt.

Vi må heller diskutere hvilke tiltak som faktisk er preventiv for de ulemper fyrverkeri medfører.

Min mening er at totalforbud for private er en god løsning, slik at personskader og unødig stress hos dyr reduseres.

Hva argument har dere med frislipp av fyrverkeri?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
l0mf0mgl0mbl0og skrev (7 minutter siden):

Feiring er skumle greier. Alle burde bare sitte inne og se fyrverkeri på TV.

Eller se et fyrverkeri utført av profesjonelle, og ikke deg.

At du har behov for å vise deg frem på bekostning av andre er ditt problem, ikke de andre.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (9 minutter siden):

Det er veldig lite i samfunnet som blir lov til slutt hvis alle tenker som deg. Jeg er helt for å straffe de som er uvettige. De kan heller ta tak i det. Full regress hvis man har promille og man har vitner på at man ødela andres eiendom. Må betale helseutgifter osv av egen lomme

Hvorfor det? Det handler jo ikke om å forby alt som er gøy, eller alt som kan forårsake noen form for skade. Det vi vet, er at fyrverkeri medfører en rekke problemer. Skader på eiendom, skader på folk, det er plagsomt for dyr, det etterlater seg enorme mengder med søppel. I tillegg får barn og ungdom lett tak i, og barn og ungdom har ikke samme vurderingsevne som voksne. 

Alt dette kan man unngå, uten å ta vekk gleden av fyrverkeri (med unntak av de som gjør det fordi det er gøy å tenne på). Hvilke gode grunner finnes det for å ikke gjøre tiltak? 

 

Så du gjøre den samme øvelsen for fotball. Ja, man kan bli skadet av fotball, men det er en fritidssyssel som ekstremt mange mennesker setter stor pris på, det er generelt helsebringende, og det bygger gode relasjoner og gode nettverk, både for de som spiller og de som ser på. Hvorfor skal vi forby fotball pga skader, når fordelen overgår ulempene i så stor grad? 

Sånn, nå kan du finne fordeler ved å tenne på lunte, som overgår ulempene ved fyrverkeri.

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Baranladion said:

Hvorfor det? Det handler jo ikke om å forby alt som er gøy, eller alt som kan forårsake noen form for skade. Det vi vet, er at fyrverkeri medfører en rekke problemer. Skader på eiendom, skader på folk, det er plagsomt for dyr, det etterlater seg enorme mengder med søppel. I tillegg får barn og ungdom lett tak i, og barn og ungdom har ikke samme vurderingsevne som voksne. 

Alt dette kan man unngå, uten å ta vekk gleden av fyrverkeri (med unntak av de som gjør det fordi det er gøy å tenne på). Hvilke gode grunner finnes det for å ikke gjøre tiltak? 

Det er det mange andre ting som gjør og . Hva med fallskjermhopping? Kan gjøre skade på eiendom hvis de lander feil, de dreper seg selv osv. Kjøre fly for moro osv. Hva med skateboarding? Skjedd utrolig mye skade. Skateboard skader andre, man skader seg selv, og man skader eiendom. Og det foregår HELE året! 

 

9 minutes ago, Bugle said:

Eller se et fyrverkeri utført av profesjonelle, og ikke deg.

At du har behov for å vise deg frem på bekostning av andre er ditt problem, ikke de andre.

Jeg skyter ikke opp noe personlig. Jeg har bare empati med andre og har nevroner nok i hjernen til å ha visse prinsipper. 

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...