Gå til innhold

Dette er de nye elbilene du faktisk får kjøpt i 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Redaksjonen. skrev (16 timer siden):

«Det som er helt sikkert er at det begynner å bli få bilsegmenter hvor det ikke lenger finnes et elektrisk alternativ. »

 

Men den trauste stasjonsvogna skal vi få vente lenge på ennå.

 

Sjekket opp dimensjonene på denne I.D. Space Vizzion — svær som en…, tja, e-Tron?

 

Redaksjonen. skrev (16 timer siden):

«At over 3600 MG ZS er registrert her i landet i 2020 tyder på at nordmenn ikke er så skeptiske til kinesiske produsenter som man kanskje skulle tro.»

 

…eller kanskje kundene begynner bli mektig lei av å vente på at mer hjemlige fabrikanter skal levere det vi faktisk spør etter? Som de under ingen omstendighet ønsker levere?

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 7
Lenke til kommentar
ZHEGYZJR skrev (4 timer siden):

Ja nettopp. Hvor blir det av brukbare el-varebiler ?.

Kommer nå. De er jo til og med listet opp i oversikten. De kommer som både ren varebil, men og i personbil-utgave.

MB EQV er allerede nevnt og lansert, og de første kundebiler kommer vel i starten av året, om de ikke allerede har levert mer enn bare demo-biler. Varebilversjonen vil vel kalles V-klasse eller e-Vito, til erstatning fra kortrekkeviddeutgaven. 

Men den får konkurranse av Fir/fem-lingene som består av:

Opel/Vauxhall Zaphira E-Life
Peugeot E-Traveller
Citroen ~e-Spacetourer
Toyota ProAce Verso

Dessuten kommer ny Ford E-Transit i samme klasse.

Maxus Euniq kommer, som vel er en MPV, dog med litt dårlig rekkevidde og lav hurtigladehastighet. Men de har og en varebil som leveres allerede, og som man får i personbilutgave.

Så kommer vel og en annen 4-5-lingene fra de nevnt over, i form av en mindre varebil. Disse er forventet å få konkurranse fra Nissans E-NV200-erstatter som forventes å bli kalt E-NV250. Denne vil og komme i en MB-versjon, som vel vil få navnet Citan. Og den vil sikkert dukke opp under flere navn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fin oversikt.

"Rekkevidde angitt for variant med lengst rekkevidde. I tilfellene produsenten ikke har presentert WLTP-rekkevidde for en produksjonsmodell, er det angitt med stjerne*. Når kun NEDC-rekkevidde er angitt, estimerer vi at WLTP vil være 76 prosent av rekkevidden, markert med to stjerner**"

Når blir det slutt på at bilprodusenter oppgir NEDC og begynner med kun WLTP? Er det ikke en fastsatt dato for når de skal oppgi kun WLTP og ikke begge deler? Jeg ser der er litt blandet, der noen nettsider som feks Toyota sine nettsider oppgir både NEDC og WLTP.

Edit: fant dette hos FCA:

"Until the end of 2020, both fuel consumption and CO2 emission values in WLTP and NEDC will be present in the vehicle documents. Indeed, NEDC values will be used to assess the average emissions of cars and light commercial vehicles registered in the EU throughout 2020. In addition, some countries may continue to use the NEDC data for fiscal purposes. From 2021 onwards, WLTP data will be the only consumption/ CO2 emission values for all vehicles."

Så fra 2021 er det kun WLTP som skal vises for kundene.

https://www.fiatprofessional.com/WLTP

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
ZHEGYZJR skrev (3 timer siden):

Nei ikke helt. Det bør være noe som f.eks. Ford Transit Connect høy og lang.

 

Transit Connect er størrelsesmessig i klasse med E-NV200. Som sagt kommer det flere versjoner iløpet av 2021-2022.

Om Ford har sin variant på tapeten allerede, vet jeg ikke. Om de kommer i en høy utgave? Neppe med det første, pga elendig aerodynamikk.

Det er nok og grunnen til at det ikke kommer høyere versjoner i klassen til e-Transit heller. Som sagt, foreløpig.

Med SS-batterier vil det nok være større sjanse for at dette kommer, men foreløpig blir rekkevidde for kort med høye varebiler med dagens batterier.

Alternativt, når Li-Ion-batterier får enda bedre tall for energitetthet. Ellers så blir batteriene for store og tunge.

Men foreløpig så blir de altså både for store, tunge og plasskrevende, for ikke å snakke om alt for dyre.

Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (19 timer siden):

Men den trauste stasjonsvogna skal vi få vente lenge på ennå.

Stasjonsvogn er uansett ikke så populært lenger. Biler nå skal være "suv-ete". Men er ikke e-Tron egentlig den moderne stasjonsvogna? Ser mer ut som stasjonsvogn enn SUV, spør du meg. Den selger bra, så den må jo inneha egenskaper som manger er ute etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gunstein skrev (1 time siden):

Ioniq 5 heter kun Ioniq 5 (skilt ut som eget merke). Maxus Euniq har WLTP rekkevidde på 356km (Har sett andre medier også oppgi 260...)

Maxus Euniq har reklamert for "Urban WLTP range" på 356 km, uten å fortelle at det var det tallet de brukte, og samtidig at "mixed WLTP range", som er den relkevidden de er nødt å ha med i markedsføringen, er kun på 260 km. Denne har de holdt skjult inntil nylig.

Det er den rekkevidden som den skal sammenlignes mot de andre, for å ha en så lik måling å gå etter som mulig. Å bare reklamere for urban-rekkevidde er egentlig ikke godkjent, så rart ingen har anmeldt/klaget inn RSA (importøren) for villedende maerkedsføring.

Endret av Snowleopard
Lagt til ny setning (uthevet) i første avsnitt, for å presisere
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (På 24.12.2020 den 15.42):

Stasjonsvogn er uansett ikke så populært lenger. Biler nå skal være "suv-ete". Men er ikke e-Tron egentlig den moderne stasjonsvogna? Ser mer ut som stasjonsvogn enn SUV, spør du meg. Den selger bra, så den må jo inneha egenskaper som manger er ute etter.

Har tenkt det samme, den er nok den elbilen som kommer nærmest å være en stasjonsvogn akkurat nå.

Lenke til kommentar

Det interessante med lista var rekkevidde på kommende biler. Tesla Y vil jo være langt nede på listen med tanke på rekkevidde. Mak e vw id 4 skoda bmw ix x peng osv har vesentlig bedre rekkevidde.

Den lader vel kanskje ikke hurtigere enn en 2021 m3 heller. Når teslas lade nett åpens forsvinner siste argumentet for å kjøpe model y. Tror den vil slite i Europa.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...