Jump to content

Gunstein

Medlemmer
  • Content Count

    89
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

108 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Skal fritidsbåter elektrifiseres, må det gjøres parallellt med løsninger som de som omtales i denne artikkelen, https://www.tu.no/artikler/etter-et-langt-liv-pa-havet-pensjonerte-han-seg-og-ble-elbat-grunder/510058 nemlig å få båtene opp av vannet med foiler og/eller å redusere friksjonen på andre måter
  2. Det høres ut som marginene kan bli veldig små, med så store investeringer i flyteanretningen. Da er det en mye bedre ide å satse på gjenbruk av et eller annet, f.eks brukte merder, som det linkes til. Man burde uansett plassere pengene i solcellene, og satse på gjenbruk / noe som helst er gratis (brukte 25L-plastkanner? ) til å lage det som skal holde dette flytende
  3. Fin bil, men konseptet tror jeg ikke vil friste Nordmenn (vi er opptatt av å eie). Og det å først betale €58650, - sannsynligvis med lån, og så på toppen betale 1500,- i måneden for batteriet tror jeg ikke kommer til å slå an. Jeg tror også at de må revurdere tillatt kjørelengde her. 500 km i mnd (11000 i året) er veldig lite i Norge, selv for dem som kjører "lite".
  4. Det er også oppgitt feil (blandet kW og HK) effekt i artikkelen. Jeg begynte å stusse på at en bil som dette, med 228 KW (310 HK) ikke greier 0-100 raskere enn 8 sek. Det riktige er at EQB300 har 168 kW effekt (225 HK) og EQB350 har 215kW effekt (292 HK)
  5. Helt enig. Det er forbløffende at dette skjer gang på gang, rapport etter rapport: Altså, ja en elbil har et større co2-avtrykk i produksjon pga batteriene. Men hvorfor er det KUN elbilen som må svare for co2-utslipp knyttet til produksjonen av drivstoffet?? Fossilbiler må KUN svare for utslipp ved forbrenningen. Produksjon av bensin og diesel nevnes nesten aldri... Jeg skjønner det ikke. Er ikke dette forskere? Og hvis man skulle regnet med produksjon av bensin og diesel, hvor skulle man begynt? Ved seismologiske undersøkelser, eller før? Det regnestykket vil jo se grusomt ut. Denne har blitt delt en del ganger før, men det hjelper visst ikke https://youtu.be/1oVrIHcdxjA
  6. Ja, du vil kunne få nøyaktige data om bilens posisjon og fart med slike holdepunkter. Men hva skal hindre bilen i å kjøre av veien? Du har bare data om at bilen er på vei ut i grøfta i en viss hastighet... Du er nødt til å sammenligne denne informasjonen med noe som også forteller hvor veien er, f. eks kartdata. Men er veier tegnet cm-presist inn på kartet? Neppe. Eller tenker du at punktene/refleksene skal ha unike identiteter med nøyaktig posisjon? Da er vi i tilfelle tilbake til gps-systemet... (noe jeg mener kan utnyttes bedre, f.eks sammen med basestasjonsdata, slik GLONASS gjør for mobil)
  7. Burde det ikke være rimelig enkelt å frese ned signnalkabler(lignende de som robotklippere bruker), med ulike signaler for høyrekant, midtlinje osv. Der det er flere km/mil uten f. eks veilys eller annen strømtilførsel kunne man hatt et enkelt solcelleanlegg(med batterier) for hver x km. Evt, eller kombinert med at gps-data fra alle biler som har gps, brukes til å tegne opp nøyaktig hvor veier, kanter, kryss osv er lokalisert. Jo mer data, jo mer nøyaktig blir det. Dette vil jo kreve at de mest nøyaktige gps-systemene åpnes for allmennheten
  8. Det spørs vel litt hvordan man definerer/måler energieffektivitet. Ser på nettsiden over at de estimerer 1.67 kwh/mil. Det finnes en god del elbiler som bruker mindre enn dette, men muligens ikke i forhold til vekt...
  9. Og kva med solkraft? Potensialet er stort. Arealet er allerede utbygd, infrastrukturen er på plass. Ein kunne starta med alle eigna næringsbygg, som kan bruka energien direkte. Det må jo vera eit enkelt politisk tiltak å støtta dette såpass (70-80%??) at det vil vera "dumt" å ikkje gjera det. Meir info her https://e24.no/olje-og-energi/i/1Bvq9W/nytt-veikart-om-solkraft-kan-bygge-ut-mye-mer
  10. Håper de lager en flytende modell som kan samle opp plast i havet... 😅
  11. Nå igjen?? I debatten er det slik at for elbil regner man med livsløpsanalysen både av bilen og av drivstoffet. Men for fossilbiler tar man kun med bilen og forbrenningen av drivstoffet, IKKE produksjonen av det. Vil anbefale alle å se denne videoen som tar for seg hele analysen
  12. Tror VG fikk opplyst at mannskapet hadde lagt ut sleper bak før de ble berget. Men, har ikke slike skip ballasttanker på begge sider, som kan gi litt kontroll?
  13. Denne artikkelen burde NTB gjort om på. Når de skriver "Alle de tre reaktorkjernene smeltet ned, noe som medførte utslipp av radioaktive stoffer." og neste avsnitt: "Over 18.000 mennesker omkom i katastrofen..." Dette mer enn antyder at over 18000 omkom av at kjernekraftverkene ble ødelagt. Det gjorde de ikke (var det 1 som omkom av stråling??), de omkom selvsagt av tsunamien. Alle reaktorer i Japan ble stengt ned for å vurdere sikkerheten rundt kjøling. Dette er nok et eksempel på skremselspropaganda rundt kjernekraft. Japan vil dessuten fortsatt satse på kjernekraft. Dette er for dårlig av NTB. https://world-nuclear-news.org/Articles/Japan-needs-nuclear-power-says-energy-minister?fbclid=IwAR2M10Mcc886JSR4PfsjKqz8duq-2iCB-ujPsIdPz83yJ8bg7OsiytPyZVk
  14. Ioniq 5 heter kun Ioniq 5 (skilt ut som eget merke). Maxus Euniq har WLTP rekkevidde på 356km (Har sett andre medier også oppgi 260...)
×
×
  • Create New...