Gå til innhold

Eks-ansatte i Elkjøp og Power forteller: – En ekstremt kynisk bransje som aldri vil kundens beste


Anbefalte innlegg

Eks-ansatte i Elkjøp og Power forteller: – En ekstremt kynisk bransje som aldri vil kundens beste

Hva mener dere om dette? er ikke særlig overrasket, men usikker på hva forbrukerrådet og kjøpsloven gjør med slike ting? bør vel informeres selgerne eies av produsentene ikke butikkene eller ligene. Da ikke alle butikker driver bevist å lurer folk å selge de dyreste varene for best fortjeneste.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

... kjøpsloven gjør med slike ting?

Hva har Kjøpsloven med dette å gjøre?

 

Sitat

... selge de dyreste varene for best fortjeneste.

Alle som selger varer vil vel selge det de har fortjenest på og tjene penger, uansett bransje. Er det verre at en Elkjøp- eller Power-selger selger varer med god fortjeneste enn at f.eks. en møbelbutikk-selger gjør det?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Mr D said:

Alle som selger varer vil vel selge det de har fortjenest på og tjene penger, uansett bransje. Er det verre at en Elkjøp- eller Power-selger selger varer med god fortjeneste enn at f.eks. en møbelbutikk-selger gjør det?

Jeg er enig i hva du sier, men i denne saken ser det ut til å være mer enn sunn kapitalisme. Det hevdes at det lyves for kunder og brukes sleipe knep for å lure prissammenligningstjenester.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er bare noen måneder siden jeg sto å krangla med sjefen i tv avdelingen på den lokale elkjøp butikken...

Hun ville absolutt ikke selge tv'n som var på tilbud, og det var ikke måte på hva som var feil med denne. Det var ikke akkurat godt skjult at denne var noe de hadde fått beskjed om å selge minst mulig av, og de hadde den selvfølgelig heller ikke utstilt. 

Ikke overraskende for min del, og heller ikke første gangen, hadde jeg ikke vist hva jeg skulle ha så hadde det nok blitt kjøpt en av de som ble anbefalt....

 

Noe som er enda mer irriterende er at mange selgere virkelig ikke har noe peiling på hva de selger! Gjør du et minimum av research før du handler noe er du i 95% av tilfellene bedre opplyst enn de som faktisk selger det. Det syntes jeg at jeg opplever "overalt", i elektronikkbransjen, byggevarer, bilbransjen etc.

Er det bare jeg som opplever sånn? (jeg er sikkert en vanskelig kunde :p)

Endret av daruu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dette har jeg opplevd ved enkelte anledninger. Jeg har både overhørt samtaler mellom selger og kunde, samt forsøkt å spille dum selv. Det har ikke hendt ofte, men mitt inntrykk er at har man ikke peiling på noe innen elektronikk så kan man lett gå i fordyringsfella. Et eksempel var en kunde som spurte etter forskjellen på 2 HDMI-kabler. Samme lengde, men den ene var omtrent dobbelt så dyr som den andre. Hva var svaret til selger? Noe sånn som at den ene bare var bedre enn den andre, så den var nok det beste valget. Så lenge man får signaler overført via en HDMI-kabel, så spiller kvaliteten på kabelen tilnærmet ingen forskjell. De aller fleste har ikke bruk for noen fordyret kvalitet, men det er nok flere som går "fem på". Det sagt har jeg oftere fått god hjelp og service enn det motsatte. Sist jeg var der fikk jeg til og med hjelp og tips som gjorde kjøpet billigere for meg, så det varierer nok en del. Kanskje de har blitt noe bedre på dette etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som regel så vet jeg hva jeg skal ha, plukker det, betaler og går ut igjen på Power og Elkjøp uten noe mer dikkedarer.

Men, kjøpte meg soveroms tv på Power for et par år siden, og selger skulle da prakke på meg en dyrere tv, forsikring og kalibrering, enda jeg forklarte at, NEI, jeg skal ha denne tv'n og ikke noe mer. Ser jo at selger blir grinete da han skjønner at han ikke kommer noen vei. Det samme når jeg kjøpte meg komfyr på power, selger ble nesten ufin da han ikke fikk solgt meg uhellsforsikring, da jeg sa at jeg har slikt dekket på innbo. Slikt hever jo ikke akkurat kjøpsopplevelsen når man blir stående der med en sur grinete selger.

Husker også at jeg skulle kjøpe skjermrens for mange år siden, da var det eneste dugbare ifølge Power, Monster sin overprisa rens istedenfor den det sto Power på.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, daruu said:

Hun ville absolutt ikke selge tv'n som var på tilbud, og det var ikke måte på hva som var feil med denne. Det var ikke akkurat godt skjult at denne var noe de hadde fått beskjed om å selge minst mulig av, og de hadde den selvfølgelig heller ikke utstilt. 

Det er så galt at det bare er mulig i virkeligheten... :D

Men alvorlig talt, hvilke grunner kunne de ha til å ønske å ikke selge noe de hadde inne? Ditt alternativ kunne da vært å dra til en annen butikk, som ville vært tapt omsetning for Elkjøp.

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, daruu said:

Noe som er enda mer irriterende er at mange selgere virkelig ikke har noe peiling på hva de selger!

Ja det opplever jeg ofte, det er nesten "normalen", uavhengig av varekategori. Heldigvis finnes det fortsatt noen kompetente selgere her og der.

 

Lenke til kommentar

Det var den tiden av året ja. Dette er ikke nytt. Rundt hver eneste julehandel, hvert år på så lenge jeg kan huske, blir dette et tema. Og bransjen blir tilsynelatende aldri bedre. Det beste er å gå inn, kjøpe det man skal ha, og gå ut igjen. Aldri gå inn på en elektrobutikk før etter du har bestemt deg for hva du skal ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rart at det med TV går igjen. Jeg skulle også kjøpe TV hos Elkjøp og da jeg kom for å se på den hadde de den ikke utstilt og de var temmelig opptatt av å heller snakke om andre TVer som var dobbelt så dyr og hvor dårlig den på tilbud var. Det har også hendt at elektronikkbransjen nekter å innfri meg reklamasjonsrett. De hevder ofte at en del av produktet ikke dekkes av loven/retten og at dermed hele reklamasjonen faller bort.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Rart at det med TV går igjen. Jeg skulle også kjøpe TV hos Elkjøp og da jeg kom for å se på den hadde de den ikke utstilt og de var temmelig opptatt av å heller snakke om andre TVer som var dobbelt så dyr og hvor dårlig den på tilbud var. Det har også hendt at elektronikkbransjen nekter å innfri meg reklamasjonsrett. De hevder ofte at en del av produktet ikke dekkes av loven/retten og at dermed hele reklamasjonen faller bort.

TV går nok igjen ja. Var på Elkjøp for ikke så lenge siden hvor et par sto å så på TV, og hvor hun dama spurte "Men 8K er vel bedre enn 4K?" Tipper selger gnudde seg ekstra godt i henda da 😛

Lenke til kommentar

Har også merket meg at det som er attraktivt priset på nett ikke er utstilt i butikken. Det gjør nok at de tjener greit på de som bare går i butikken uten å ha undersøkt priser på forhånd.

Men det var null problem å få kjøpt en laptop som ikke var utstilt. (Vi ønsket egentlig å se på den utstilt i butikken - men de hadde i hvert fall noen laptoper av samme type med litt annet innhold utstilt.)

Lenke til kommentar
Simkin skrev (På 21.12.2020 den 16.00):

TV går nok igjen ja. Var på Elkjøp for ikke så lenge siden hvor et par sto å så på TV, og hvor hun dama spurte "Men 8K er vel bedre enn 4K?" Tipper selger gnudde seg ekstra godt i henda da 😛

TV bransjen kommer til å selge os 8K Tver i flere år fremover før det kommer en god grunn til å ha en 8K tv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
brogamer skrev (1 time siden):

TV bransjen kommer til å selge os 8K Tver i flere år fremover før det kommer en god grunn til å ha en 8K tv.

  • SamsungQE65Q800TQLED-TV SAMQE65Q800T er ikke så dyrt med 40 000 kr for en tv som kostet samme som 4k kostet før, var ikke så lenge siden slikt koster 120 000 kr eller mere.
  • LG hadde billige OLED skjermer med 4k som var omtrent like dyrt. Mange av de sliter med som plasma av innbrenninger.
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (På 21.12.2020 den 12.38):

Et eksempel var en kunde som spurte etter forskjellen på 2 HDMI-kabler. Samme lengde, men den ene var omtrent dobbelt så dyr som den andre. Hva var svaret til selger? Noe sånn som at den ene bare var bedre enn den andre, så den var nok det beste valget. Så lenge man får signaler overført via en HDMI-kabel, så spiller kvaliteten på kabelen tilnærmet ingen forskjell. 

Regner med at du tar høyde for at det er forskjell på HDMI 2.0 og 2.1. For de (veldig få) enheter som har støtte for 2.1 så er det vesensforskjell. Men, det er som nevnt veldig få setup hvor man både har en enhet som kan sende og en som kan motta 2.1.

/Thread Hijacking

Endret av Kfinn
Lenke til kommentar
Kfinn skrev (På 23.12.2020 den 23.45):

Regner med at du tar høyde for at det er forskjell på HDMI 2.0 og 2.1. For de (veldig få) enheter som har støtte for 2.1 så er det vesensforskjell. Men, det er som nevnt veldig få setup hvor man både har en enhet som kan sende og en som kan motta 2.1.

/Thread Hijacking

Ja, klar over den. Da jeg overhørte denne samtalen var ikke 2.1 på markedet enda. Er noen år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...