Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pangaea skrev (1 time siden):

I de tidene var dollarkursen lavere også. Husker tommelfingerregelen lenge var 7 kroner per dollar, og den holdt seg rimelig bra. Nå er det rundt 10 kroner.

Spill var betraktelig dyrere på den tida. Kostet ikke N64 faktisk 700-800 kroner? Justerer du for prisstigning på 80% så blir det jo 1200-1400 kroner per spill.

Lenke til kommentar

Neo Geo banket skiten ut av alt på første halvdel av 90-tallet. Hadde man King of Fighters, Viiewpoint, Metal Slug og sist men ikke minst Puzzle Bubble, var det julaften hver dag hele året. 1500+ kr per spill, men det var det verdt. Ikke var det regionlås heller. Joda, det var fint med NES og SNES; men det er bare mindfuck den dagen man oppdager at spillene kjører nesten 17% tegere i Europa og at man har kastet bort kanskje 10 år på å spille i feil hastighet. Det er fremdeles uvitende folk som kaster bort penger på å kjøpe PAL NES og SNES i bruktmarkedet 30 år senere.

I 94 kom Super Metroid, så da var det verdt å heve øyenbrynene andre steder enn Neo Geo. Det var også ganske fett å få spille RIdge Racer hjemme i 95, selv om seriøse nok hadde spilt seg lei innen den tid i arkadehallen. Ikke alt var bra med 1994, det var det året Commodore skrudde av lyset. Jeg hadde tatt i bruk PC innen PlayStation tok av i hjemmemarkedet. Etter snart 30 år ser det endelig ut til at det meste som tidligere har vært eksklusivt på PS i fremtiden blir å finne PC ikke så alt for lenge etter release.

Jeg er med i noen tialls AMIGA-grupper og det er sykt hvor dedikerte folkene er. De kan jobbe måneder og år med prosjekter enten det er kode eller maskinvare.

10 desember er kjent for å være dagen DOOM ble sluppet, men i 2022 var det noe annet som vakte oppsikt på den gagen. Batman Group vender tilbake 27 år etter forrige Batman-demo og slipper "Batman Rises" 10 desember 2022.

Det er sylt at dette kjører 50 FPS på den maskinvaren det kjører på

 

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (55 minutter siden):

Elleville priser på N64 ja,  var litt lavere terskel for å ta noen sjangser på PlayStation spillkjøp :p

Det gikk ikke så lenge før Sony introduserte "Platinum" spill. Spill som hadde solgt godt fikk en sølvstripe nederst på coveret og halv pris. Spill med høye salgstall pleier jo å være sånn noenlunde ålreite hvertfall, så der var det mange gode kjøp å plukke med seg. Husker jeg hadde en ganske grei samling slike. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 minutter siden):

Det gikk ikke så lenge før Sony introduserte "Platinum" spill. Spill som hadde solgt godt fikk en sølvstripe nederst på coveret og halv pris. Spill med høye salgstall pleier jo å være sånn noenlunde ålreite hvertfall, så der var det mange gode kjøp å plukke med seg. Husker jeg hadde en ganske grei samling slike. 

Jepp! Husker når tom. Narvesen solgte en rekke med slike Platinum titler blandt annet. Helsike jeg savner det å kunne gå inn i en butikk og se vegg til vegg med et fete spill artwork og spillmagasiner altså..

Endret av Mala
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det som er drit med gamle konsoller er at det mangler digital nedlasting. Det hadde de kun i Japan på 80- og 90-tallet. Mulig at SEGA og 3DO hadde nedlasting i USA på 90-tallet.

Fysiske spill er en uting. Samlingen blir på grensen til hoarding og man må være redd for samlinga og drasse rundt på det resten av livet.  Jeg har ei samling på noen tusen fysiske spill, men det utgår helt på nye lanseringer.
Jeg samler også på flippermaskiner og de veier 120 kg per stk. Jeg hadde aldri kjøpt så mange hvis jeg på forhånd hadde visst at det er studioopptak som står i fokus og ikke å ha meter på meter med spill. Joda. noe må man ha å øve på til turneringer, men alt med måte for man kan angre 10 år senere. Det står i veien for meg og det er alt for verdifult til å hive ut. "Between a rock and a hard place.", som de sier over fjorden.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (28 minutter siden):

Jeg er med i noen tialls AMIGA-grupper og det er sykt hvor dedikerte folkene er. De kan jobbe måneder og år med prosjekter enten det er kode eller maskinvare.

10 desember er kjent for å være dagen DOOM ble sluppet, men i 2022 var det noe annet som vakte oppsikt på den gagen. Batman Group vender tilbake 27 år etter forrige Batman-demo og slipper "Batman Rises" 10 desember 2022.

Det er sylt at dette kjører 50 FPS på den maskinvaren det kjører på.
https://www.youtube.com/watch?v=bEiouXja3P

Videoen du linket er ikke tilgjengelig lenger, men jeg tror deg så gjerne, det er utrolig hva folk i dag klarer å presse ut av gammel maskinvare. Synd at ikke datidens utviklere var i samme liga, men så hadde ikke de 30 år på å lære seg triks for maskinvaren heller. :)

Lenke til kommentar

Jeg skrev 10 avsnitt som alle ble borte 😕 Jeg skrev en lang forklaring om folk som var gode i det feltet og andre felt på 80 og 90-tallet. Felles for alle er at de ble tilfeldigvis best mens de gjorde andre jobber. Den beste designeren og konseptuvikleren var ikke det, han var koder og effektlager og straks han fikk være conseptuvikler og designer så var han i verdensklasse med en gang helt uten anstrengelse.

Da får det bare være. Kanskje jeg skriver det på nytt senere. Jeg må komme igang med jobbinga her. Ulempen med mekanisk tastatur som aktuerer på 1mm. Hvis man så mye som lener seg på en tast så kan all teksten bli borte på grunn av tastekombinasjoner som gjør browserhopp.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 timer siden):

Neo Geo banket skiten ut av alt på første halvdel av 90-tallet. Hadde man King of Fighters, Viiewpoint, Metal Slug og sist men ikke minst Puzzle Bubble, var det julaften hver dag hele året. 1500+ kr per spill, men det var det verdt.


Neo Geo var en fantastisk konsoll, som lå milevis foran de andre.

Konsollen var jo ikke så dyr, trolig rundt 6-8000,- her når den kom ut ( $400 i USA ) , men spillene startet på ca. 3000,- for KOF94, og gikk bare oppover til 7-8000,- for ett enkelt spill, retail i USA var $500 for mange av spillene.

Puzzle Bobble var det nok verre med, ettersom det aldri kom til Neo Geo's hjemmemaskin AES, men ble kun sluppet til arkade (MVS).
Det første Metal Slug solgte også dårlig, noe som har gjort at USA-utgaven i dag er verdt flere hundre tusen kroner.

Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:


Neo Geo var en fantastisk konsoll, som lå milevis foran de andre.

Konsollen var jo ikke så dyr, trolig rundt 6-8000,- her når den kom ut ( $400 i USA ) , men spillene startet på ca. 3000,- for KOF94, og gikk bare oppover til 7-8000,- for ett enkelt spill, retail i USA var $500 for mange av spillene.

Puzzle Bobble var det nok verre med, ettersom det aldri kom til Neo Geo's hjemmemaskin AES, men ble kun sluppet til arkade (MVS).
Det første Metal Slug solgte også dårlig, noe som har gjort at USA-utgaven i dag er verdt flere hundre tusen kroner.

Nå i våre dager så er det kun samlere som er interessert i AES, da det er mye mer MVS i omløp, så det er mye billigere å skaffe seg en MVS hvis man først og fremst er interessert i å spille. Finnes også multi-slot MVSer der man bare bruker en knapp for å bytte spill, og ikke trenger å bytte kassetter. I tillegg til Metal Slug så er det jo et utall slåssespill på Neo Geo (KOF, Samurai Shodown, Art of FIghting, Last Blade). Var et av de siste systemene som fortsatte å satse på 2D helt på slutten av 90-tallet og begynnelsen på 2000.

Nå i våre dager kan man spille hva man vil av arcadespill via MAME osv, tror ikke folk forstår hvor stort det var å kunne spille arcade-spill hjemme på 90-tallet. Etter hvert så tok konsollene igjen arcade-HW (og i noen tilfeller så bruke de nesten samme HW, slik som Sega Naomi=Dreamcast og Namco System 11=PSX) og da gikk det fort nedover med arcade, dessverre. 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, 0laf said:


Neo Geo var en fantastisk konsoll, som lå milevis foran de andre.

Konsollen var jo ikke så dyr, trolig rundt 6-8000,- her når den kom ut ( $400 i USA ) , men spillene startet på ca. 3000,- for KOF94, og gikk bare oppover til 7-8000,- for ett enkelt spill, retail i USA var $500 for mange av spillene.

Puzzle Bobble var det nok verre med, ettersom det aldri kom til Neo Geo's hjemmemaskin AES, men ble kun sluppet til arkade (MVS).
Det første Metal Slug solgte også dårlig, noe som har gjort at USA-utgaven i dag er verdt flere hundre tusen kroner.

Det var mulig på Neo-Geo CD.

s-l1600.jpg

Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Det var mulig på Neo-Geo CD...


Jepp, men det var derimot ikke en særlig bra konsoll.

Vet ikke hvorfor ingen av "puzzle"-spillene kom til AES, det var jo en rekke av de til arkade, men de anså de kanskje ikke som egnet til hjemmebruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...