Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før


Anbefalte innlegg

:utakt skrev (På 2021-8-26 den 18.54):

Lenge siden sist! 

Jeg prøver å komme meg gjennom et gammelt barndomsminne, "The Guardian Legend" til NES. Jeg kom aldri særlig langt i spillet som barn, og etter å ha spilt et par timer nå så husker jeg hvorfor. Gud bedre, vanskelighetsgraden er skrudd til 11 og vel så det. Men denne gangen er jeg utstyrt med et hemmelig våpen: save states! 😎

Kult spill, herlig soundtrack, men altså drit vanskelig. Jeg er ikke sikker på at jeg orker (eller klarer!) å fullføre, men skal prøve noen dager til. 

Runda det i dag! 😎 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (På 2.9.2021 den 15.52):

Liker dere å se på folk som spiller gamle spill eller kun spille selv?

Jeg ser på hardware videoer på YouTube. De jeg ser på tester hardware med diverse emulatorer.

Retro gaming for meg er emulatorer og ikke på original konsoll. Har spilt litt original Xbox med XEMU. Spilte litt snes og PSP i går. 

Fikk en 2TB HDD jeg hadde bestilt fra Aliexpress for noen dager siden. 63.000+ spill.

Bruker Batocera Linux.

Lenke til kommentar

Jeg bruker også emulatorer. Det hadde jo så klart vært kult å ha de originale konsollene og en god CRT tv til, men jeg har ikke plass. Eller økonomi for den del, retro er dyrt. 

NortonM skrev (2 timer siden):

Fikk en 2TB HDD jeg hadde bestilt fra Aliexpress for noen dager siden. 63.000+ spill.

En av "utfordringene" med å bruke emulator er at det blir nesten for mange spill. Når jeg teller opp alt jeg har lastet ned til diverse systemer så er jeg på rundt 300 titler. Det blir jo ikke til at jeg spiller alt det. Og enda ser jeg på retrokanaler og får lyst til å prøve enda flere. Hvis jeg hadde en disk med 63 000 spill ville jeg sikkert prøvd å finne ut hva som manglet. 😅

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Russ (Retro Game Corps) gjør en kjempejobb med å teste og fortelle om alle disse kinaproduserte dingsene. Virker som en veldig fin fyr også, han har svart meg på noen kommentarer her og der. Absolutt en kanal verdt å følge med på. 🙂

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Han og ETAPRIME. Sistnevnte tester sinnsykt mye hardware. Flere videoer i uka. Mye Ryzen APU og miniPCer. 

Dreamcast er en konsoll jeg ikke visste om før nå i senere tid etter jeg begynte å se på disse Youtuberne. Har en Acer Travelmate med Celeron N3160 som aldri ble brukt, installerte Chrome OS på den for snart to år siden for moro skyld og ble aldri tatt i bruk. Forleden installerte jeg Batocera v32 og en del SNES, Dreamcast og PSP spill på den. Har blitt brukt av guttungen og meg. Wi-Fi og Bluetooth fungerer. Tilkoblet Bluetooth kontrollere...

 

IMG_20211009_200905993_HDR-01.thumb.jpg.72c5aa0e999dab2fbf1fc64fcc2d93d7.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker da Dreamcast kom på markedet. Den lokale Spaceworldbutikken hadde en på utstilling, og vi sto rundt og så på den med store øyne. Grafikk av en annen verden! Spesielt et spill som het Power Stone gjorde inntrykk. Og Crazy Taxi, som du har bilde av. 

Så kom Playstation 2, og noen måneder senere var det ingen som ofret Dreamcast en tanke. Det var det siste man så av konsoll fra Sega. Synd at det skulle gå den veien med dem, etter å ha kommet ut med så mye gull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har shoppet seg en MiSTer ?

Virker som en ganske grei FPGA-sak (=temmelig eksakt hardware-emulering) med ganske mange spill/konsoll-kjerner. En lager egentlig gammel hardware ved å emulere logikken i programmerbare logikk-kretser heller enn i software.

Kommer ny hardware til denne som er mye rimeligere om ikke så lenge.

https://www.polygon.com/22640171/mister-project-classic-gaming-retro-fpga-board-chip-io-explainer-usb-hub

DF har også en grei video om den her;

 

Lenke til kommentar

Da er du hakket mer kresen. En god FPGA-implementrasjon gjort rett er til forveksling lik originalen, men jeg skal innrømme at alle løsninger basert på DE10-Nano ikke er perfeksjonert enda, men det er en rivende utvikling. Kraftige konsoller som N64 og Jaguar må nok tukles til med litt Linux-kode, men kjenner jeg folkene rett blir dette mindre kritisk kode.

For min del fungerer emulatorer greit så lenge jeg ikke har brukt systemene i original hardware. C64 kjenner jeg inngående og emulering av den reagerer jeg på, mens f.eks PCEngine eller NEO GEO går helt greit

Lenke til kommentar

Emulering kan jo være så mangt. Enkelte systemer fungerer bra, andre fungerer elendig.

DosBox er jo bedre enn original hardware noen gang var, men det er enkel emulering fordi alt er kjent.
En del systemer fra Nintendo, Atari, Neo Geo osv. fungerer okay, men ikke som originalen.

Nintendo 64, Sega Saturn, Neo Geo m.fl. er notorisk vanskelig å emulere, fordi lite er kjent om den originale koden, og i noen tilfeller også hardware.

Det er en grunn til at det kreves kraftig maskinvare for å emulere en del systemer som egentlig var veldig enkle, og det er rett og slett at man ikke har klart å emulere hardware godt nok, og derfor må rette på feil og mangler i software-emuleringen, som krever mye maskinkraft.

Per i dag er det fremdeles ingen som har klart å gjenskape noe som enkelt som GPU'en i en Nintendo 8-bits NES (kalt PPU på Nintendo-språket), som er en av de tidligste og enkleste brikkene i en spillkonsoll, rett og slett fordi alt er proprietært.

Neo Geo bruker i stor grad brikker som var lett tilgjengelig (68k og Z80), og som ble brukt av mange andre produsenter, men måten spillene fungerer på, med doble kretskort og dobbelt opp med hardware osv. gjør det vanskelig å emulere.
De markedsførte AES'en som "24-bit", selv om det ikke er mulig, og hadde til og med reklame som sa "32-bit", men det er en 16-bits konsoll med 8-bits grafikk, det var en del andre fiffige ting som gjorde at Neo Geo var milevis foran alle andre på den tiden (farger, sprites, lyd osv.).

Nintendo 64 er enda verre, med en prosessor som er mer som en moderne risc-brikke, som ble utviklet spesielt for å takle den tidens 3D-grafikk osv. som har vist seg å kreve veldig mye datakraft for å emulere i moderne PC'er.

Det er helt supert med emulering, spiller mye på emulator selv, men som oftest er originalen bedre.
FPGA'er har gjort ting litt bedre enn ren software-emulering, men det er fremdeles mye "feilretting" fordi man fordi ikke vet hvordan de originale systemene fungerte, og selskaper som Nintendo, SNK, Sega osv. ser ikke ut til å ha noen ønske om dele den informasjon, tvert i mot, 30 år gammel kode voktes som om det var statshemmeligheter.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Ja, til ren gjetning hjelper selv ikke FPGA 100%, men tror nok kvaliteten etterhvert kommer generelt opp på et bedre nivå enn rene emulatorer.

Neo Geo siklet vel de fleste på når man satte der med en langt mindre spill-kapabel hjemmecomputer. Enkelte originale spill koster vel i dag ganske betydelige summer.

For min del bruker jeg mest CoinOPS 8 Massive på Original Xbox som generelt er en imponerende emulatorpakke som kjører på en custom Pentium III 733 MHz, NV2A GPU (DX 8.1) og 64 MB RAM.

DE10 Nano har 128 MB RAM til FPGA på MiSTer så vidt jeg vet. Mener det kommer standard fra leverandør på utskiftbar brikke.

Her er specs på selve kortet;

https://www.digikey.com/en/product-highlight/t/terasic-tech/de10-nano

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

For min del bruker jeg mest CoinOPS 8 Massive på Original Xbox som generelt er en imponerende emulatorpakke som kjører på en custom Pentium II 733 MHz, NV2A GPU (DX 8.1) og 64 MB RAM.


Kjører også på OG Xbox, med Xbox Origins. Enkleste måten å spille spill fra en rekke systemer med emulator.

Lenke til kommentar

Her må jeg innrømme at jeg ikke henger med på hva dere prater om engang. :wee: Vokste opp med 8- og 16 bit systemene, og merker null forskjell mellom emulator og det jeg husker av opplevelsen på datidens hardware. Det eneste er at spillene noen ganger går litt raskere, fordi jeg var vant med PAL og av og til er innstillingene satt til NTSC. 

Det gikk plutselig opp et lys fra den gangen jeg hadde en amerikansk unge på besøk og han spurte "why is it so slow?" da vi spilte Sonic. 10 år gamle meg skjønte ikke hva han mente i det hele tatt. Nå skjønner jeg!

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...