Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før


Anbefalte innlegg

Ja nå har det kommet litt forskjellig morro siste dagene..greide omsider, ENDELIG det kunststykket å få fatt på en pro-monitor tiltenkt retrokroken! Nå håper jeg RGB-SCART input kortet jeg bestilte dukker opp i løpet av uken!
Var veldig ren på innsiden, enkel rengjøring og fersk dielektrisk grease under anode cap'e  var det som ble gjort!

JVC TM-H1950CG

6B31EAC8-A81C-4605-A687-637C226D4F7B.thumb.jpeg.c58452f8ac4fccb971cfc2b62147d934.jpegspacer.png39F7D98C-80E4-474D-8EB1-CB0B74B69133.thumb.jpeg.3b69aeabee94f81be8ac4ea60337b746.jpeg

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da går jeg bare å venter på 128 MB RAM-brikke til DE-10 Nano. Fikk beskjed akkurat når kortet var sendt så nye RAM-brikken tar litt tid i frakt etter kjøp på eBay. Egentlig trenger en bare 32 MB for de fleste kjerner, men Neo Geo, PSX og Jaguar etc må ha minst 128 MB.

Gidder ikke helt å koble opp greiene for å kunne kjøre Atari7800 og en spesialRAM-løs kjerne til, så venter heller på RAM-brikken.

Lenke til kommentar

Tror du må til utenlandske leverandører for å få gode kabler. Ikke kjøp på AliExpress etc, da de som regel gir blanke i riktige motstander (vanligvis 180 ohm) og god skjerming (du hører bildesignalet smitter over på lydkanalene og bildet gir gjerne for lyst signal uten motstand). Søker du litt så finner du som regel seriøse kvalitetsleverandører / entusiastleverandører, gjerne noen som lager kabelen du trenger på forespørsel. Disse er som regel ikke billige, men du får det du leter etter. En og annen eBay.co.uk leverandør kan være i entusiast-sjiktet, men trå forsiktig og sjekk opp ordentlig før du bestiller derfra.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ser ut som det er en trend nå innenfor DE-10 Nano FPGA at en del av core-utviklerene begynner å bruke BRAM (Block-RAM). Grunnen til at det ble laget SDRAM som fungerte via GPIO-bussen var fordi det interne minnet var for tregt, men det ser ut til å være løst nå siden flere av de kjernene som trenger mye RAM går får det interne BRAM-minnet. Sånn jeg forstår det er det kun internt minne og ikke i kombinasjon med SDRAM heller. En SDRAM-brikke på 128 MB ligger på rundt 500+ Kr, så det virker som de fleste klarer seg med 32 MB (ca 100+ Kr) hvis de krevene kjernene alle byttes over til BRAM (PSX, Jaguar og en til mener jeg å huske)

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Da dumpet 128 MB SDRAM-brikken ned i postkassen, så det er vel på tide å fortsette prosjektet.

Det er vel egentlig C64 som har fristet mest for et retro tilbakeblikk. Har en C64 maskin liggende jeg hadde planer om å fikse, men tror det prosjektet blir skrinlagt nå som jeg har kjøpt MiSTer. Hadde også Amiga i sin tid, og MiSTer takler også fint å kjøre en sånn maskin også, så det blir vel testet ut etterhvert.

Nå gjenstår bare å stappe siste versjon av all software på SD-kortet og boote opp greiene. Har også en Competition-joystick med USB liggende som nok funker bra og en DS4-kontroller om det andre joysticken blir for slitsom.

La til bilde

spacer.png

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (10 minutter siden):

Noen som har tips til en god håndholdt konsoll som spiller alt helt opp til SNES? Helst ikke noe med android som OS

Hvis du ikke skal høyere enn SNES har du en del å velge i. Forslag:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=269111255

Jeg har en slik selv. Den spiller alt opp til Playstation 1 (enkelte spill på PS1 kan gå litt tregt, men det aller meste er helt fint spillbart). SNES er ikke noe problem på den. Jeg har merket bittelitt lag i enkelte partier i Super Metroid, bortsett fra det går alt fint.

351-serien fra samme produsent (Anbernic) har litt kvassere maskinvare. 

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (Akkurat nå):

Takker for tipset :) Den virker jo perfekt til mitt bruk. Skal se på 351-serien også 

Ali Express har en hel haug av disse konsollene. Det kommer nye modeller annenhver uke. :wee:

Jeg kan tipse om denne siden: https://retrogamecorps.com/

Og tilhørende Youtube-kanal: https://www.youtube.com/c/RetroGameCorps

Han som driver "Retro Game Corps" har pløyd seg gjennom det aller, aller meste av håndholdte kinakonsoller. Han legger ut tester og guider til oppgradering av software osv. på de ulike modellene. 

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (3 minutter siden):

 

Ja jeg så på endel reviews på den kanalen, nå gjelder det bare å spare opp til en Anbernic konsoll :)

Andre gode tips til konsoll er Retroid Pocket 2+ (4:3 skjerm) og Retroid Pocket 3 (16:9 skjerm), og Miyoo Mini. 

Russ på Retro Game Corps har fyldig omtale av alle tre. 

Miyoo Mini er kul og ganske billig. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er det noen her som bruker SNES Mini? 

Jeg har lagt inn Hakchi på min og bruker den til å spille spill fra litt forskjellige konsoller. For en stund siden oppdaterte jeg Hakchi, kom borti noe feil i Retroarch, alt ble dritt og jeg trykket for å tilbakestille Retroarch. Og nå funker ikke lenger N64. Det har aldri funka optimalt, men Wipeout 64 og Mario Kart har vært fint spillbart. Nå har de sikkert 3 fps og er helt ubrukelige. 

Jeg bruker "Glupen 64" core. Det er en del å velge i, er det kanskje noen andre som funker bedre? Nå husker jeg ikke lenger hva jeg hadde før, og det er litt frustrerende at det ikke virker som det gjorde. 

Noen som har tips her? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...