Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før


Anbefalte innlegg

vidor skrev (På 21.4.2021 den 21.22):

Archive.org har lagt ut ca 2500 eldre DOS-spill for nedlastning. Perfekt for nostalgikere i disse Covid-tider.

https://archive.org/details/softwarelibrary_msdos_games

Siterer denne fra en annen tråd inn her. Archive.org er alltid verdt å titte innom, og dæven så mye gull det ligger blant disse gamle DOS-spillene. :D

Dagens anbefaling: One Must Fall 2097. Robot-fighting! 

https://archive.org/details/msdos_One_Must_Fall_2097_1994

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

For noen uker siden kjøpte jeg en Anbernic 350M. Artig liten dings. Emuleringen går stort sett som en drøm, men jeg merker at når jeg starter et spill, hva som helst fra NES til PS1 egentlig, så hakker og lugger det litt i de første ti-femten sekundene. Etter den "oppstartsperioden" er det ikke noe problem i det hele tatt. 

Men det er jo litt irriterende at det er sånn. Noen som har noen ide om hva det kan komme av? Jeg tenkte litt på SD-kortet, jeg bruker det som fulgte med enheten. Et ubrandet "Kinakort". Kan det ha noe med saken å gjøre? 

@OmnithunderTagger deg siden du driver litt med disse dingene. :) 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lenge siden sist! 

Jeg prøver å komme meg gjennom et gammelt barndomsminne, "The Guardian Legend" til NES. Jeg kom aldri særlig langt i spillet som barn, og etter å ha spilt et par timer nå så husker jeg hvorfor. Gud bedre, vanskelighetsgraden er skrudd til 11 og vel så det. Men denne gangen er jeg utstyrt med et hemmelig våpen: save states! 😎

Kult spill, herlig soundtrack, men altså drit vanskelig. Jeg er ikke sikker på at jeg orker (eller klarer!) å fullføre, men skal prøve noen dager til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Jeg prøver å komme meg gjennom et gammelt barndomsminne, "The Guardian Legend" til NES.


En av de bedre til NES, har originalen, og har fullført det, men det er mange år siden.

Nå i dag finnes det videoer og tips på nettet, det var litt verre på åttitallet, men svært mange NES-spill var sånn, de var ikke så "lange", men kunne være helt usannsynlig vanskelige å komme seg igjennom.

Det gjorde dog at man brukte mye tid på de. Litt kjipt når et spill som den gangen kostet en arm og et bein, er ferdigspilt på fem minutter. I beste fall kunne man ringe Nintendoklubben dersom man satt helt fast, det fantes ikke noe sted man kunne se en hel video av spillet osv.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Ja, jeg har juksa litt og kikket på noen videoer på YouTube. Men, du veit det er ille når de som har lagt ut videoen sier "dette er femtiende forsøk på denne bossen, jeg har redigert vekk de andre forsøkene". 😂

Det er jo ikke så mye taktikk og kunnskap i og for seg. Bare reflekser. 

Lenke til kommentar

Hvis du er retro-interessert er første Xbox (2002) med CoinOPS 8 en grei løsning. Her finner du det meste. Egentlig utrolig at denne Pentium/Celeron III 733 MHz / 64 MB RAM løsningen fremdeles er dugelig bra i 2021 og fremdeles utvikles for. Brukes av og til sammen med en 4:3 Samsung LCD TV. Ellers har man det til PC også som f.eks CoinOPS Next eller Next2. Eneste som normalt kreves på en ok PC er enkle 3D muligheter og en grei kontroller. Ren 2D grafikk vil ikke fungere. 4:3 støtte er kjekt å ha i monitor.

Lenke til kommentar
vidor skrev (16 minutter siden):

Hvis du er retro-interessert er første Xbox (2002) med CoinOPS 8 en grei løsning. Her finner du det meste. Egentlig utrolig at denne Pentium/Celeron III 733 MHz / 64 MB RAM løsningen fremdeles er dugelig bra i 2021 og fremdeles utvikles for. Brukes av og til sammen med en 4:3 Samsung LCD TV. Ellers har man det til PC også som f.eks CoinOPS Next eller Next2. Eneste som normalt kreves på en ok PC er enkle 3D muligheter og en grei kontroller. Ren 2D grafikk vil ikke fungere. 4:3 støtte er kjekt å ha i monitor.

Irriterer meg litt at jeg hadde en slik Xbox, men solgte den for noen år siden. Rett før jeg fikk retro-dilla igjen. 

Nå bruker jeg en moddet SNES Classic og en håndholdt Anbernic 350M. Det funker greit. Litt dårlig lagringsplass på SNES'en, så der blir det bare 8- og 16 bit frem til jeg får somlet meg til å kjøpe noe USB løsning, men den håndholdte bruker SD kort og der er det tut og kjør opp til PS1 hvertfall. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Liker dere å se på folk som spiller gamle spill eller kun spille selv?

Å se på andre spille, er som å se på andre ha sex, slikt er kjed........ vent nå litt !

Ser sjelden på youtube-kanaler med folk som spiller dog, ser ikke helt poenget, spiller heller selv.
Har også OG XBox, kassevis av de, funker greit med XBox Origins skin fra Arcadepunks, men original hardware er litt mer artig, selv om man trolig ikke merker forskjellen.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Det kan vel være at folk vil se på folk som får til mer enn de selv. Eller at de liker å høre på folk som deler sin kunnskap.


Mange av de som driver med sånt har jo enorme mengder følgere og visninger på sine videoer, så at det er populært er det vel liten tvil om.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (13 minutter siden):

Det tar ikke veldig lang tid. Typisk 5-30 minutter å komme gjennom et gammelt spill.


Kommer vel an på spillet?
Noen gamle spill tar 50-60 timer å komme gjennom, selv det vanlige Ikari Warriors til NES (og en haug andre plattformer) var vel over ti timer, Lolo var rimelig håpløst, til SNES var det Lufia, Earthbound, m.fl.
Alt av Final Fantasy, til alle mulige plattformer, var flere ukers spilling, sikkert 50-60 timer.
Starcraft til N64 var rundt 100 timer, mye lengre dersom man plundret med å komme videre enkelte steder.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Det tar ikke veldig lang tid. Typisk 5-30 minutter å komme gjennom et gammelt spill.

Det er nok noen spill du klarer på en halvtime, men jeg ville ikke sagt at det er "typisk". Men uansett, ikke så interessant å se noen spille igjennom hele greia, det vil jeg gjøre selv. Som sagt, jeg kan se "reviews", det er litt artig å se klipp fra spill jeg ikke har prøvd, og høre hva andre syns om det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...