Gå til innhold

Bosch solgte seg ned i Nikola


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om NEL òg har seld medan dei kunne fått forteneste på aksjane sine, eller om dei òg er låst til ein obligatorisk haldeperiode som Bosh hadde? Nikola Motors er børsballongen som aldri fekk til noko trass massive investeringar. Hydrogenprisen som Trevor Milton stadig twitra om er òg heilt urealistisk låg, so her kjem fleire skjelett til å ramle ut av skåpa. Sjølv om teknologien til Nikola Motors hadde eksistert på ekte, er han uinteressant i 2023. Med unnatak av batteriteknologien han skrytte av, men den eksisterer jo heller ikkje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Batteriutgaven av bilen heter Nikola Tre, og ble vist frem i november. Ivecos eier CNH Industrial har satt penger i Nikola, og annonserte i februar at de hadde handlet aksjer for 250 millioner dollar. Sammen skal de bygge lastebilene ved Ivecos fabrikk i Ulm i Tyskland.

Det er feil, den investeringen er splittet og 100 milliner dollar er kjøpt i form av aksjer, mens 150 millioner dollar er gitt i form av produktutvikling, produsering, assistanse, samt underleverandør. Første fabrikk i NA vil f.eks ha assistanse fra IVECO for å få den stilt inn o.l.  

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Hydrogenprisen som Trevor Milton stadig twitra om er òg heilt urealistisk låg, so her kjem fleire skjelett til å ramle ut av skåpa.

Løkke hos NEL har aldri rynket på nesen av den prisen, og han har faktisk gjentatte ganger sagt at de er på vei til en lavere pris enn det der igjen, der TM ropte $2,5/kg rundt seg flere ganger, så gjør Løkke noe enda bedre og sier at de er på vei til å få til en pris rundt $1.5/kg. 
image.thumb.png.91d03a06712e5bcfc989b9a13806162e.png

Ikke noen spesielle priser sånn sett for det er priser alle analyser også peker mot, men de sikter ofte på slike priser i bakkant av 2030, og ikke i forkant av 2030 som NEL mener vil bli realiteten. 

Lenke til kommentar

Merkelig å konvertere el-kraft til den svært mye dårligere energibæreren hydrogen, når man kan putte kraften rett i et batteri i stedet. Hydrogendrevne lastebiler hadde vel noe for seg før dagens batteriteknologi, men nå er det bare rart. Daglig kjøres det med 50-tonnere på veiene, om en går tilbake til 30+ tonn nyttelast, så er det rikelig med bæreevne i et vogntog til så mye batterier som helst.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bra at kritiske spørsmål blir stilt, og at Nikola stilles til veggs på tvilsomme elementer/løgner.

Samtidig misliker jeg sterkt at rapporten kommer fra en person med så syke sterke økonomiske interesser i å ødelegge for Nikola. Han ble styrtrik på at kursen falt! Rapporter fra short-selgere burde egentlig aldri fått spalteplass. For meg har vi krysset en grense, og en slik rapport blir i mitt hode svindel.

Så selv om alt som står der kanskje er 100% riktig og vanntett, blir det helt feil når den signeres av noen med sterke short-interesser! Rapporten burde kommet fra nøytral hånd. Noen uavhengige. 

Jeg liker virkelig ikke denne delen av aksjemarkedet, og med tanke på hvor fristende det blir å spre fake news for egen vinning, ville jeg som bedrift virkelig ha revurdert om børsen er en attraktiv plass å være i fremtiden.. ☹️

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreibjo2 skrev (På 11.12.2020 den 23.34):

Merkelig å konvertere el-kraft til den svært mye dårligere energibæreren hydrogen, når man kan putte kraften rett i et batteri i stedet. Hydrogendrevne lastebiler hadde vel noe for seg før dagens batteriteknologi, men nå er det bare rart. Daglig kjøres det med 50-tonnere på veiene, om en går tilbake til 30+ tonn nyttelast, så er det rikelig med bæreevne i et vogntog til så mye batterier som helst.

Snakket seinest i føregård med en som kjørte mjøl for «Felles Kjøpet», den bilen kunne ta 28 tonn og da var den i overkant lesset mht en totalvekt på 50 tonn.

 

Aksellast på 10 tonn bør ungås, overnevnte doning var 7 (4+3) akslet noe som gir gode 7 tonn pr aksel. Over dette bør ikke aksellaster være da bærelagskader øker mer en eksponentielt fra 6 tonn og oppover.

 

Ved å utvikle en god «boggi» med drift på kan man doble momentet når man legg inn driften på aksel nummer to via en planet fordeling.

Og bygge alt inn i «traversen» som man så linker til rammen / de bærendes strukturer. Kansje man kan klare å spare en 500 kilo, og gi «dollyen» muligheter for å flytte seg på rammevangene for vektfordeling når det høver seg (2 faste i front + 2 som drivende flyttbar lang - boggi, opp til 3 faste i front med 2 drivende + en uten bak)

Men joda, å flytte batteripakken litt (2 meter) kan være nok (veg jo + 3 000 kg), om det lar seg gjøre enkelt og uten ulemper.

 

Tenke nytt er ikke nødvendig, men takgrind, krok og svingskive er minimum utrustning :

Hovedregel er jo at det tar + 30 år før ting blir noe for massene (pop - u - lært)

 

FF2DE216-38AA-464D-96DA-EBB8C6A57AB9.thumb.jpeg.2c3b623a95043bc28ef00fdfe3958a53.jpeg

 

Lage en SJØL kan Du...., for dei er neppe å få kjøpt for småpenger i dag.

Kjøp denne med VOLVO B12M (mitelmotor) så er Du der så å si, eller vætfall komt godt i gang om Du tar med en meter å ser på greiene (radiator kan jo flyttes til andre siden og bakover om ønskelig).

https://www.finn.no/b2b/bus/ad.html?finnkode=198863799

Obs ! Husk å ha peng til en vinkelsliper og sveiseapparat, så er Du der nesten......

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...