Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (1 time siden):

Høres ut som en fabelaktig ide å satse på at vaksinerte blir smittet for en immun booster nå når kommuner med høy vaksinedekning skal til å ta fart på norgesferien til kommuner med lav vaksinedekning! Mister bare mer og mer troa på hele FHI.

Eg ser på dette som litt svada om situasjonen når pandemien er over og korona blir som forkjølelse eller influensa. Det er uansett ei stund til vi er komne dit.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (40 minutter siden):

Eg ser på dette som litt svada om situasjonen når pandemien er over og korona blir som forkjølelse eller influensa. Det er uansett ei stund til vi er komne dit.

Én problemstilling jeg ikke har sett noen drøfte, er hvorvidt et lett sykdomsforløp hos vaksinerte, fremdeles kan gi problematiske ettervirkninger.

For det er jo liksom ikke måte på hvor mange kjipe ettervirkninger - også hos folk som har hatt lette symptomer - som er blitt identifisert og dokumentert - om enn i publikasjoner med ganske varierende kvalitet.

Nå sist tap av hjernevev, jf. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.11.21258690v1.full-text.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, G said:

Israel er igjen viktig for verden.

Sv ville vi skulle slutte å støtte israel.

PS: Jepp off topic.

Fortsetter å se em nå.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, DaniNichi said:

Viktig for mange og derfor fint å åpne slikt.

Jeg selv drikker nesten ikke og misliker mye av "alko" kulturen i Norge, men jeg unner andre den gleden.

Selv har jeg jo vært for tiltak så at noen klare få det til å framstå som jeg ikke er det synes jeg er rart, men som en annen skrev over her 

 

Jeg frontet at man skulle åpne etter de over 45år var vaksinert og de under i risikogruppen, og ble nesten brent på bålet her inne for det..Sier vel sitt..

Sliter med samme "traumene". Skal forklare:

Som avgiftstraumatisert nordmann så sørger jeg alltid for å kjøpe kvoten på vei inn til landet. Siden jeg nesten ikke drikker dette, så vil den bedre/andre halvdelen bli av med store deler av dette som jeg har sett på som en investering. Altså man kan ikke få investere i alkohol, fordi det er syndig at ting ikke brukes/drikkes. Kun i banken så står investeringene fri for slik påvirkning?

Siden vinmonopolet ikke tilbyr innskudd av importert alkohol, hvor man senere kunne gjort uttak eller pengeuttak, eller pengeuttak med renter. Så må man stable sånt hjemme.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Kato85 said:

Det er ikke enten eller. Hvis staten vil sette folk i arrest, la de da stå for den kostnaden.

Nå ble jo karantenereglene for folk fra EU/EØS-lendene endret, hvilken altså viser at karantenehotellordningen faktisk ikke er så viktig som alle sier den er, ellers skulle de ikke endret på den bare fordi det handler om EU/EØS-lender, det finns fortsatt mange lender der som har mye smitte.

Enig, veldig dobbeltmoralsk. Men, så skal de også tekke reisende nordmenn og neste stortingsvalginnspurt.

Innenlands, så kan myndighetene altså være for lokale tiltak. Men, på samme tid så kan de ta en "spansk én" og åpne for hele EU/EØS.

På samme tid så har jeg et reisebehov selv. Så jeg ønsker tydeligere røst og nye vurderinger av hvor trygge forskjellige land er å reise til. For man behøver jo reiseforsikring til nødvendige reiser.

Hvorfor tegner de fortsatt kun opp kart over Europa. Hvor blir resten av verden med i denne vurderingen? Resten av verden er enklere for dem å tegne rødt.

Endret av G
Lenke til kommentar
18 hours ago, knipsolini said:

Sikkert blitt diskutert her tidligere, men den konserten hvor 70 personer har blitt smittet med delta. Personen som smittet dem hadde blitt smittet i utlandet? Hvorfor var hen ikke da i karantene?! Kom vedkommende fra et av de få landene som har lite smitte at det ikke var påkrevd med karantene, eller var fullvaksinert og slapp karantene? Og hvorfor uansett ta risikoen med å gå på konsert etter nylig å ha vært i utlandet? Og hvorfor avholdes det innendørs konsert uten løsning med koronasertifikat? Mange spørsmål fra meg. 

Jacobsen forteller at smitteutbruddet i Færder har sin opprinnelse i en person som ble smittet i utlandet.

Svaret er nok såre enkelt sånn i bunn. Nordmenn er ofte rett og slett helt bak mål på enkelte ting/gjøremål. Man ser dette ved å observere hvordan utlendinger løser ting når man f.eks. ferierer.

Man kan ta så enkle ting som skilting og veimerking. Her er Norge ganske lavmål, eller det forekommer mye slurv. Som et eksempel. Sånn er nordmenn, enkle og hyggelige, men ganske rotete opplegg.

Se hvordan det offentlig løser rehabilitering, byggesaker og utredninger. Helt horribelt, selv om deler av det også er helt nødvendig. Men det tar gjerne mange generasjoner før noe skjer.

Lenke til kommentar
G skrev (45 minutter siden):

Enig, veldig dobbeltmoralsk. Men, så skal de også tekke reisende nordmenn og neste stortingsvalginnspurt.

Innenlands, så kan myndighetene altså være for lokale tiltak. Men, på samme tid så kan de ta en "spansk én" og åpne for hele EU/EØS.

På samme tid så har jeg et reisebehov selv. Så jeg ønsker tydeligere røst og nye vurderinger av hvor trygge forskjellige land er å reise til. For man behøver jo reiseforsikring til nødvendige reiser.

Hvorfor tegner de fortsatt kun opp kart over Europa. Hvor blir resten av verden med i denne vurderingen? Resten av verden er enklere for dem å tegne rødt.

Ja det er dobbeltmoral. Bra for alle oss som skal reise i sommer (meg inkludert) men rent logisk så bør man enten inkludere alle lendene med høyt smittetrykk, eller da ingen lender als.

Å ekskludere europeiske kun fordi de er europeiske mangler vett.

Endret av Kato85
Lenke til kommentar

Kjenner eg blir bra provosert over at mange bedrifter faktisk krever at arbeidstaker skal ta fri for vaksinen... Dugnad? Kun når det gjelder alle andre selvsagt. 

Her har de fått penger kastet etter seg i halvannet år. Men når det koster de selv noen små kroner som de selv kommer til å nytte godt av, nei da gjelder loven. Da er dugnaden slutt. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Høres ut som en fabelaktig ide å satse på at vaksinerte blir smittet for en immun booster nå når kommuner med høy vaksinedekning skal til å ta fart på norgesferien til kommuner med lav vaksinedekning! Mister bare mer og mer troa på hele FHI.

Hvor sier fhi at de satser på vaksinerte blir smittet?

Er ikke fhi som er problemet. Men de som er vaksinerte?

De kan gjøre som normalt, har fått to doser?

Har opplevd det selv, vaksinert er immune mot c19.

Burde vert mere info om 2 doser er at du ikke er immun mot nye varianter av c19.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Høres ut som en fabelaktig ide å satse på at vaksinerte blir smittet for en immun booster nå når kommuner med høy vaksinedekning skal til å ta fart på norgesferien til kommuner med lav vaksinedekning! Mister bare mer og mer troa på hele FHI.

Tanken om booster fra å eksponeres for virus er jo ikke helt på bærtur. Men, jeg er enig med deg likevel. Dette kommer litt brått på. Og siden vi ikke har vaksinert alle enda så er det jo også noe betenkelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kato85 said:

Ja, det er meget skummelt. Virker dokk som at myndighetene tar høyde for at de skal ha fått de fleste vaksinert samtidig som de lar deltavarianten spre seg gjennom samfunnet:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mBO2yp/fhi-sirkulasjon-av-virus-blant-vaksinerte-kan-ha-positiv-effekt

EDIT: Såg nå at du selv hade delt densamme lenken.

Jeg lurer litt på hvordan de så bombastisk bare kan dra det ut av hatten med slike påstander? :hmm:

Quote

FHI forventer også at beskyttelsen vil avta raskere hos de aller eldste. Hvor lenge beskyttelsen varer vet de ikke ennå.

– Foreløpig ser vi ikke tegn til at ikke beskyttelsen avtar. Men selv om vaksinen mister noe av evnen mot smitte og mild sykdom, vil de fortsatt være beskyttet mot alvorlig sykdom.

Ser de har gått i en klassisk skriveleif felle. Dobbelt-ikke betyr at det skjer :lol:

De mente nok et enkelt-ikke her.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (10 minutter siden):

Snip

Burde vert mere info om 2 doser er at du ikke er immun mot nye varianter av c19.

Det er info om det. De forskjellige vaksinene har forskjellige prosenter. Det at en vaksine ikke er 100%, betyr at noen kan bli smittet. Og så får man ta til seg løpende informasjon etter hvert som det kommer, som oppdateringer og nye varianter.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, G said:

Nok en grunn til å ikke velge Gardermoen som mellomlandingsstasjon.

Velger ingen fly plasser nå. De gamle som er vaksinert og "må reise ut" av norge burdet ikke gjøre det.

Virker som de tenker" meg først, dere andre kan vente"

Som jeg sa, savner mallorca. Men kan vente, mallorca går ikke i luften.

Endret av Kjetil Lura
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, toreae said:

Det er info om det. De forskjellige vaksinene har forskjellige prosenter. Det at en vaksine ikke er 100%, betyr at noen kan bli smittet. Og så får man ta til seg løpende informasjon etter hvert som det kommer, som oppdateringer og nye varianter.

Jepp, veldig lett for alle å få den infoen?

Veldig lett for gamle å finne den, uten å søke?

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Hvorfor tegner de fortsatt kun opp kart over Europa. Hvor blir resten av verden med i denne vurderingen? Resten av verden er enklere for dem å tegne rødt.

Egentlig snakker vi om diskriminering. Man stoler bare på tallene som kommer fra Europeiske land og lager en bolk for resten av verden. Kanskje med rette? eller forteller det om vårt ståsted i verdenspolitikken.

Nei, her har de tatt noen grep.

Regler for karantene og karantenehotell per 18.06.2021

for de uvaksinerte og de som ikke har hatt korona:

  • Sitat
    • Reisende fra røde områder med moderat smittepress (gjelder de fleste land i Europa) skal i karantene i 10 dager. Karantenen skal tilbringes i egen bolig eller på egnet oppholdssted der det er mulig å unngå nærkontakt med andre, med enerom, eget bad og eget kjøkken eller matservering. Se hvilke områder som har moderat smittepress her
    •  
    • Reisende fra røde områder med høy smitte skal i karantene i 10 dager (til negativ test døgn 7) ved innreise til Norge. Karantenetiden skal tilbringes på karantenehotell ved første ankomststed til Norge. Man kan teste seg ut av karantenehotell tidligst på døgn 3 eller 7, avhengig av smittepresset i landet de kommer fra.
      Se hvilke områder som har høy smitte her
       
    • Reisende fra alle land utenfor EØS/Schengen/UK skal i karantene i 10 dager ved innreise til Norge. Karantenetiden skal tilbringes på karantenehotell ved første ankomststed til Norge, de kan teste seg ut av karantehotellet med negativ test på dag 3.
      • Mindreårige skal ikke på karantenehotell

    Nå forstår jeg mindre. Mulig de skal begynne å fargelegge hele verdenskartet.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 timer siden):

Høres ut som en fabelaktig ide å satse på at vaksinerte blir smittet for en immun booster nå når kommuner med høy vaksinedekning skal til å ta fart på norgesferien til kommuner med lav vaksinedekning! Mister bare mer og mer troa på hele FHI.

Elendig! Vi har vert forsiktige for de eldre og folk i risikogruppene sin del så lenge nå, men nå skal vi utsettes for dette. Har lenge vert skeptisk, og bekreftelsene på skepsisen fortsetter å komme…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...