Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Kjetil Lura skrev (3 timer siden):

Her i landet er vel snart sjølve vaksineringa eit lotteri der dei som enno ikkje har fått vaksiner hamnar lenger og lenger bak i køa. Det har lenge vore eit mål å få vaksinert flest mogeleg med ein dose, og i tillegg er det vel slik at vaksina virkar betre med 12 vekers intervall mellom dosane. Eg forstår ikkje poenget med å fullvaksinere raskare på bekostning av dei som enno ikkje har fått tilbod. Dette medfører at dei midt mellom 18 og 44 vil måtte vente til langt ut på hausten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (4 timer siden):

Enig.

Det jeg synes er mest fasinerende med Oslo er at Stovner og Grorud/Romsås har gått fra å ha suverent høyest smitte til å være blant de med minst smitte. Jeg lurer litt på årsaken. Er det bare fordi de har fått vaksinert flere enn andre steder? Eller er det andre grunner. Holmlia har også vært prioritert i vaksineringen men har nesten tre ganger så høy smitte som de to andre.

Naturlig immunitet fordi mange har vært smittet kanskje?:shrug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, torbjornen said:

Her i landet er vel snart sjølve vaksineringa eit lotteri der dei som enno ikkje har fått vaksiner hamnar lenger og lenger bak i køa. Det har lenge vore eit mål å få vaksinert flest mogeleg med ein dose, og i tillegg er det vel slik at vaksina virkar betre med 12 vekers intervall mellom dosane. Eg forstår ikkje poenget med å fullvaksinere raskare på bekostning av dei som enno ikkje har fått tilbod. Dette medfører at dei midt mellom 18 og 44 vil måtte vente til langt ut på hausten.

Indisk variant. Bedre å få fullvaksinert flest mulig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Jeg tror jeg er siste kullet som begynte helga før 1 mai og sluttet 17 mai. De siste årene har russetiden vart fra begynnelsen av april til juni

Då eg var russ (1996) hadde vi russerevy om hausten. Så hadde vi vel grisefesten ein gong i april. Sjølve russetida varte frå 1. mai til 17. mai. Etter det var det eksamenstid. Eg hugsar ikkje heilt om russedraktene var i bruk på festar etter at skulen var slutt. Russedraktene var jo nesten som ei slags skuleuniform, og ein slapp å tenkje på korleis ein skulle kle seg.

Lenke til kommentar

OSLO: STOPPER RUSSEFEIRING I EN UKE
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/oslo-stopper-russefeiring-i-en-uke.fE4UmHS9w

Sitat

På grunn av rask økning i smitte blant russen, med store uoversiktlige nettverk som gjør det vanskelig å få oversikt over nærkontakter, har Oslo kommune, i samråd med FHI, laget et hastevedtak om å stoppe all russefeiring i en uke, det vil si til og med tirsdag 8. juni, opplyser kommunen i en pressemelding.

Det betyr at all russerelatert aktivitet i Oslo kommune må stanses, og dette gjelder både Oslo-russ og tilreisende russ fra andre kommuner.

Sitat

– Russen blir allerede testet en gang i uken på skolen, og kan bruke drop-in på teststasjonene. De kan nå også teste seg med hurtigtester på alle fire Feberpoliklinikkene, sier kommuneoverlege Frode Hagen. 

– I tillegg får alle videregående skoler i Oslo selv-test kit denne uken, slik at avgangselever, deriblant russen, kan teste seg når de ønsker. På grunn av rask økning i smitte blant russen med store uoversiktlige nettverk som gjør det vanskelig å få oversikt på antall nærkontakter, anbefaler vi å stoppe all russefeiring i 1 uke. Det er viktig at alle som har vært på fester tester seg, selv om de er russ eller ikke.

Ikke verst, det må jeg si var handlekraftig og en god avgjørelse å være så raske på ball her.

PCR av russ en gang i uka som har foregått en tid i Oslo tror jeg er veldig nyttig, og nå får de selvtest-kit i tillegg. Bra det tas på alvor at russefeiring er en «trussel».

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

OSLO: STOPPER RUSSEFEIRING I EN UKE
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/oslo-stopper-russefeiring-i-en-uke.fE4UmHS9w

Ikke verst, det må jeg si var handlekraftig og en god avgjørelse av kommunen å være så raske på ball her.

Bra nok, men det kan jo være at man bare utsetter elendigheten. Det som burde gjøres er å forby bruken av busser som annet enn transportmiddel i kollektivtrafikken og ikke steder hvor flere mennesker presser seg sammen for å "bli drita". Så lenge de tillater det har man et problem helt til man har fått vaksinert russen.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 minutter siden):

Då eg var russ (1996) hadde vi russerevy om hausten. Så hadde vi vel grisefesten ein gong i april. Sjølve russetida varte frå 1. mai til 17. mai. Etter det var det eksamenstid. Eg hugsar ikkje heilt om russedraktene var i bruk på festar etter at skulen var slutt. Russedraktene var jo nesten som ei slags skuleuniform, og ein slapp å tenkje på korleis ein skulle kle seg.

Skjønner ikke hvor i Oslo det er slik at det har vært russetid etter 17.mai pre-corona. Ikke hvor jeg bor og heller ikke i Oslo.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det har ikke vært russetid til ut i juni her jeg bor ihvertfall. Her er det alltid slutt 17.mai. Bortsett fra i coronatiden da. Jeg kan ikke huske pre-corona å noensinne ha sett en russedress etter 17.mai.

Nei, jeg vet ikke hvor Benbjo har det fra egentlig. Jeg har heller aldri før i fjor sett russ etter 17. mai hverken i Oslo, der jeg kommer fra eller andre steder. Var merkelig å se russ midt på sommeren i fjor.

Mye av poenget er at russetiden avslutter 17. mai, med russetog og hele den pakka. Da er det også av med russedressen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

OSLO: STOPPER RUSSEFEIRING I EN UKE
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/oslo-stopper-russefeiring-i-en-uke.fE4UmHS9w

Ikke verst, det må jeg si var handlekraftig og en god avgjørelse av russen å være så raske på ball her.

Eller rettare sagt av Oslo kommune i samråd med FHI.

Når det gjeld vaksineringsplanen må det rett nok gjerast ei endring på slutten, slik at ikkje all vaksinering stoppar opp i mange veker etter at alle har fått fytste dose. Men som fredrik seier, så seier jo eigentleg dette seg sjølv.

Når hausten kjem har ein kanskje også komme fram til at alle mellom 12 og 18 skal få tilbod om vaksiner, og i så fall blir køa lenger. I så fall har ein mogelegheit til å vaksinere desse etter at alle over 18 har fått fyrste dose. Det er iallefall svært bra at born over 12 med alvorlege sjukdommar vil få tilbod om koronavaksine, og det skulle jo eigentleg berre mangle. Det er ingen vits i å utsetje desse for å bli sjuke av eit dødeleg virus.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Skjønner ikke hvor i Oslo det er slik at det har vært russetid etter 17.mai pre-corona. Ikke hvor jeg bor og heller ikke i Oslo.

Eg var russ i Florø, berre så det er sagt.

Som sagt er eg usikker på om russedrakta var i bruk på avslutningsfestar etter at skulen var slutt, men det var iallefall ikkje noko som vart brukt "offentleg" etter 17/5.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg vet ikke hvor Benbjo har det fra egentlig. Jeg har heller aldri før i fjor sett russ etter 17. mai hverken i Oslo, der jeg kommer fra eller andre steder. Var merkelig å se russ midt på sommeren i fjor.

Mye av poenget er at russetiden avslutter 17. mai, med russetog og hele den pakka. Da er det også av med russedressen.

Mulig det er en veldig lokal skikk et eller annet sted. Det finnes jo ganske mange lokale skikker i vårt langstrakte land som de færreste kjenner til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Mulig det er en veldig lokal skikk et eller annet sted. Det finnes jo ganske mange lokale skikker i vårt langstrakte land som de færreste kjenner til.

Det er noen år siden jeg var russ nå, men har yngre søsken og husker at de yngste holdt på lenger enn til 17. Tror kanskje det var til helgen etter? Husker ikke helt. 

Har også sett russebukser etter 17. mai andre år. Har inntrykket av at perioden strekkes lenger og lenger i begge ender for hvert år som går. Usikker på om det gjelder alle, eller om det bare er noen få "utvalgte" som holder på lenger. 

Er nok ikke så uvanlig:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/2oq44/forlenger-russetiden

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

kun 12 år siden jeg var russ 👴 Mine opplevelser rundt russetiden er at den starter tidligere og tidligere, gjerne helt tilbake til midten av apil, men de aller fleste avslutter den 17. Mai. 

Jepp, den har alltid startet tidligere og tidligere men aldri vart til etter 17.mai - før nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vært sånn at de som var våkne kanskje i flere netter 15.-17. mai, egentlig ikke var i stand til å gjøre noe særlig de neste dagene. De måtte hvile. Men som det stod i artikkelen, kan heldagsprøver gjøre at de heller velger å satse på heldagsprøvene og feirer mindre. 

Fyrverkeri er også noe som har sklidd ut, det begynner tidligere og tidligere, og enkelte holder på med det hele året. Julelys har også blitt mer vanlig å ha fra september til mai(!) Dette er også delvis korona sin feil, siden folk ble oppmuntret til å tenne lys i mørket i fjor vinter. 

Det er litt motstridende nyheter om hvor virksom vaksinen er mot diverse mutasjoner. Noen skriver at det ikke trengs en tredje dose, mens andre skriver at mutasjonen må holdes under kontroll med smittetiltak. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...