Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (4 minutter siden):

Aha, da har jeg missforstått hva Stor-Oslo er for noe. Moss f.eks er jo inkludert... 

Ja, Stor-Oslo er mer beskrivende for hele regionen. Tar man det urbane området som er sammenhengende tettbebygd fra Oslo er tallet 1 036 059 innbyggere (2020). Dette kalles "tettstedet Oslo". 

Så altså:

  • Oslo kommune: 640.000
  • Byområdet/tettstedet Oslo: 1 mill
  • Stor-Oslo regionen: 1,54 mill
Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Synd att det varken finns noe detaljerat eller korrekt vaksinere scenario. 

Nu kommer det bli skjevfördelninger och olika tid mellan doser samtidigt som olika kommuner har kommit olika långt. Kommer för eksempel Oslo direkt gå ned på vaksineintervallet når du har vaksinerat alle och får fler doser till dose 2?  

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (36 minutter siden):

Spennende at det holder med 35-50% da når Storbritannia er over det og der stiger smitten som bare det. 

Tror ikke du forstår i hvilken grad adferd, tiltak og andre samfunnsfaktorer påvirker R. Britisk R kan ikke overføres til norske forhold.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Hvis man har bestilt hytte på sørlandet i 4 uker i sommer. Kan man risikere at man ikke får reise dit?

Det kan jeg aldri tenke meg kommer til å bli et problem.

Det skal MYE til før vi innfører nærmest portforbud og bevegelsesforbud mellom kommuner.

Om du får reise til Granka uten karantene på hjemreisen er et mer usikkert spørsmål.

Men om du spør de største pessimistene her, kommer viruset til å mutere og drepe oss alle. Da får du ikke dra.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Quakecry said:

Hvordan kan smitten stige slik i et land med så mange vaksinerte? 

Kommer an på hvor godt vaksinene fungerer. Sechellene fikk smittebølge selv om de hadde høyest vaksineprosent i verden, men det var med den kinesiske vaksinen med lav effektivitet. 

Storbritannia bruker mest AZ, og har hatt mye britisk, sør-afrikansk og indisk mutasjon. De har vel også hatt mye innreise fra steder med mye mutasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gøy med regneark :)

Framgang på vaksineringa i ulike aldersgrupper. NB. Jeg har forskjøvet de oransje grafene for "minst én dose" med 6 uker for å stipulere når folk får sin andre dose. Det stemmer ganske bra fram til uke 21 (forrige uke). Uke 22 har bare tall for mandagen foreløpig så de høyre endepunktene på grafene vil nok stige høyere i diagrammet. Prosent vaksinerte på vertikal akse. Ukenummer på horisontal akse (der kun oransje graf er 6 uker forskjøvet)

Vaksinerte85.png.4120dc59d7487ac7bc5a07d49c40d15c.png

Årsak til spriket på 85+ tror jeg skyldes AZ førstegangsvaksinerte + økt tilbakeholdenhet med å vaksinere ekstra skrøpelige personer.

Vaksinerte75.png.ccce7edb1d889b2ba0bf5e30c0a9c1d5.png

Årsaken til spriket for 75-84 er nok bare litt økt etterslep i vaksinering med noen få dager, samt at siste punkt bare er 1 av 7 dager i uke 22.

Vaksinerte65.png.08af9256ddbc3e12af72309a1f402589.png

Andelen fullvaksinerte 65-74-åringer er bare 55,5% nå. Diagrammet starter på 80%. Derfor er ikke den blå grafen med her ennå.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...