Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Kryptodebunker skrev (24 minutter siden):

Reisende fra europeiske land med særlig høye smittetall, må være på karantenehotell fram til negativ test tidligst etter sju døgn. Det kommer mer informasjon om denne gruppen senere.

Da er spørsmålet, hva regnes som "særlig høye smittetall" ?

Synes myndighetene godt kunne være litt mer spesifikke.

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (3 minutter siden):

Det går ei stund til alle i risikogruppene er fullvaksinerte. Friske under 65 vil ikkje vere fullvaksinerte før langt ut på hausten. Ein får då håpe at ikkje den indiske varianten får spreidd seg så mykje i mellomtida.

De fleste som fikk det, eller ihvertfall ble alvorlig syke av den varianten i England var uvaksinerte uansett. Som ED over her tar jeg indisk variant med knusende knusende ro. De med alvorlig overhengende fare for død og innleggelse er fullvaksinerte allerede og de er ikke redde for indisk variant så hvorfor skal vi andre være det? Jeg er ikke det. Og kommer ikke til å bli det heller. Håper til og med at de fjerner munnbindpåbudet snart også. Her jeg bor regner jeg med at de har gjort det innen slutten av måneden.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Det går ei stund til alle i risikogruppene er fullvaksinerte. Friske under 65 vil ikkje vere fullvaksinerte før langt ut på hausten. Ein får då håpe at ikkje den indiske varianten får spreidd seg så mykje i mellomtida.

Om en skal følge FHI sine prediksjon skal alle i risikogruppa være fullvaksinerte i uke 29. Nå vet jo vi det at det ikke kommer til å være tilfelle, men jeg håper at det ikke sklir for mye ut. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (4 minutter siden):

Da er spørsmålet, hva regnes som "særlig høye smittetall" ?

Synes myndighetene godt kunne være litt mer spesifikke.

Myndighetene er veldig spesifikke, alt står her: 
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/endringer-i-karantenehotellordningen-og-lettelser-i-innreiserestriksjonene/id2850375/

Sitat

Reisende fra europeiske land som har færre enn 150 nye smittede per 100 000 de siste 14 dagene og maks 4 prosent av de som testes, er positive, slipper å oppholde seg på karantenehotell.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Over én million nordmenn er fullvaksinert

Nær 35.000 nordmenn fikk sin andre vaksinedose i helgen, og dermed er over én million nordmenn fullvaksinert mot covid-19.

1.637.918 personer er vaksinert med første dose av coronavaksine i Norge, viser FHIs statistikk mandag. 1.006.268 personer har fått andre dose.

Foreløpig har FHI registrert at 5.617 personer fikk første dose over helgen, og 34.500 personer fikk andre dose.

De som har gitt første dose til størst andel av befolkningen over 18 år, er Viken (40 prosent) og Innlandet (39,6 prosent). Lavest andel er i Trøndelag (36 prosent) og Rogaland (36,5 prosent). For andre dose ligger fylkene Viken (25 prosent) og Innlandet (24,7 prosent) best an.

Pfizer og Biontech produserte den første coronavaksinen brukt i Norge, og første dose ble satt den 27. desember 2020. 15. januar ble første dose av Moderna-vaksinen satt, og 7. februar ble AstraZeneca-vaksinen tatt i bruk. 11. mars ble AstraZeneca satt på pause, før regjeringen kunngjorde den 12. mai at den tas ut av vaksinasjonsprogrammet på grunn av alvorlige blodpropptilfeller.

Det kan være forsinkelser i registrering av vaksinasjon som fører til at tallene endrer seg over tid.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/over-en-million-nordmenn-er-fullvaksinert.6HEZNiXcK?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Myndighetene er veldig spesifikke, alt står her: 
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/endringer-i-karantenehotellordningen-og-lettelser-i-innreiserestriksjonene/id2850375/

Reisende fra europeiske land som har færre enn 150 nye smittede per 100 000 de siste 14 dagene og maks 4 prosent av de som testes, er positive, slipper å oppholde seg på karantenehotell.

Det gjelder:

Sitat

"Storbritannia og EØS/Schengen-land som har flere smittede enn 150 smittede per 100 000"

ikke

Sitat

"særlig høye smittetall"

som er en annen kategori. Og jeg vet ikke, men jeg regner at Sverige tilhører denne andre kategori..

 

Ser nå at det står:

Sitat

"Det kommer mer informasjon om denne gruppen senere."

så man får vel bare vente da...

(begravningen av min svenske venn den 10 juni kan dokk ikke vente)

Endret av Kato85
Lenke til kommentar
Kato85 skrev (6 minutter siden):

Det gjelder:

ikke

som er en annen kategori. Og jeg vet ikke, men jeg regner at Sverige tilhører denne andre kategori..

 

Ser nå at det står:

så man får vel bare vente da...

(begravningen av min svenske venn den 10 juni kan dokk ikke vente)

Sitat

Unntakene ved sterke velferdshensyn blir videreført. Regjeringen vil innføre en dispensasjonsordning for denne gruppen  som gjør at en kan søke om unntak fra karantenehotell og få vedtak før du står på grensen.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/endringer-i-karantenehotellordningen-og-lettelser-i-innreiserestriksjonene/id2850375/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Norge ønsker 90% å ta vaksinen noe som er langt høyere enn det som i det hele tatt kreves for flokkimmunitet(som jo er 70%). Om det i verste fall skulle være oktober før noen får den siste dosen vil det uansett ikke være andre enn unge personer som ikke er i noen høyrisikogruppe uansett; Norge vil ha fått flokkimmunitet for lenge før den tid samt at første dosen virker mye bedre på yngre mennesker. Men dette er jo innlysende uansett. Med 90% vaksinasjonsdekning ligger vi an til å bli tilnærmet fri for corona. Pandemien vil være over i Norge lenger før den siste superfriske 30-åringen får dose to av vaksinen. Sannsynligvis behøver man ikke munnbind eller to-meter på vaksinesenteret når vi har kommet til det tidspunktet.

Kjenner jeg gleder meg til sommeren jeg....:)

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trondheim strammer inn
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Sitat

Trondheim kommune innfører forbud mot å ha flere enn to gjester i private hjem. Det blir også forbudt med arrangementer og det innføres skjenkestans. Treningssenter og svømmehaller stenges, og påbudet om hjemmekontor videreføres. I tillegg blir det digital undervisning på universiteter og høyskoler.

Idrettsaktiviteter for alle over 20 år stanser. Det blir innført gult nivå i grunnskolen og rødt nivå i videregående skoler, sa kommunedirektør Morten Wolden i Trondheim på en pressekonferanse mandag ettermiddag.


https://www.adressa.no/livestudio/2021/05/31/Pressekonferanse-Nye-tiltak-i-Trondheim-24045443.ece

Sitat

- Vi har opplevd flere karantenebrudd i det siste. Vi har også hatt situasjoner der folk som har sittet i smittekarantene har brutt denne, og så smittet andre. Da har smittesporerne sett at folk har vært sosialt aktive i karanteneperioden. Det er grunn til bekymring, for da tar smitten av, sier fagansvarlig overlege ved smittesporingen i Trondheim, Eli-Anne Skaug.

Sitat

- Vi ser at veldig mange tror at ventekarantene betyr at man får fri fra jobb og skole, men ellers kan gjøre som man vil. Det stemmer ikke. Ventekarantene betyr karantene, til den du sitter og venter på grunn av har testet negativt med PCR. Vi har også opplevd at flere har tatt kontakt med private aktører for å få hurtigtest, og derfor mener at de er fri fra karantene. Det er i strid med forskriften, og ikke lov, sier Skaug.

Øøh, dette burde da folk ha lært etter over et år med pandemi. Merkelig, kan ikke huske å ha hørt om at dette er utbredt i Norge før nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rakna helt i Trondheim folk byr seg ikke om karatene. Tester seg men fortsetter å sosialisere seg før de får positivt resultat.

Kjører full fest i idrettsalg med unge og foreldre fordi de tror de er en kohort. Smitte på vei inn i studentmiljøet.

Indisk mutasjon inkubasjonstid kun ett døgn, rekker ikke å sette folk i karantene. TISK bryter sammen.

Folk uten risikofaktorer havner på sykehus.

FHI anbefaler tiltaksnivå 5A/B/C med ekstra tiltak.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (24 minutter siden):

I Norge ønsker 90% å ta vaksinen noe som er langt høyere enn det som i det hele tatt kreves for flokkimmunitet(som jo er 70%).

Tallet 70% gjelder kun pre-pandemisk oppførsel, ingen tiltak eller adferdsendringer. Pandemien kommer til å sette betydelige spor i adfersmønstre, smitteforebyggende installasjoner som plexiglass mange steder, skjerpede vaskerutiner, testing, smittesporing, varsomhet for symptomer etc så tallet 70% er ikke representativt nå. Jeg vil anslå at rundt 35-50% er nok for flokkimmunitet basert på at nesten alle norske utbrudd i det siste har hatt en maksimal signingsrate på R = 1,5 - 2. Ved R=2 sier matten at 50% er nok. Ved R=1,5 sier matten at 33,3% er nok.

Tallet 90% er det FHI la inn i sine framdriftsberegninger tidligere i år. Det har vist seg å være for lavt i de gruppene der de begynner å bli ferdig med vaksineringen.

I gruppa 85+ har ca 92% takket ja til første dose nå. I 75-84 er det hele 97% som har takket ja. I 65-74 er det foreløpig ca 92%, men tallet stiger fortsatt så vi vet ennå ikke hvor det stopper. Det er alt for usikkert å si noe om de yngre gruppene ennå, men foreløpig ligger det altså an til at godt over 90% takker ja til vaksine.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Tallet 70% gjelder kun pre-pandemisk oppførsel, ingen tiltak eller adferdsendringer. Pandemien kommer til å sette betydelige spor i adfersmønstre, smitteforebyggende installasjoner som plexiglass mange steder, skjerpede vaskerutiner, testing, smittesporing, varsomhet for symptomer etc så tallet 70% er ikke representativt nå. Jeg vil anslå at rundt 35-50% er nok for flokkimmunitet basert på at nesten alle norske utbrudd i det siste har hatt en maksimal signingsrate på R = 1,5 - 2.

Tallet 90% er det FHI la inn i sine framdriftsberegninger tidligere i år. Det har vist seg å være for lavt i de gruppene der de begynner å bli ferdig med vaksineringen.

I gruppa 85+ har ca 92% takket ja til første dose nå. I 75-84 er det hele 97% som har takket ja. I 65-74 er det foreløpig ca 92%, men tallet stiger fortsatt så vi vet ennå ikke hvor det stopper. Det er alt for usikkert å si noe om de yngre gruppene ennå, men foreløpig ligger det altså godt over 90% for de eldste gruppene.

Hvor har du disse tallene fra? Har noen i det hele tatt peiling på hva tallene er/vil være? Har noen noe sted som helst oppnådd flokkimmunitet enda? 

Lenke til kommentar

@Kalle Klo Andel vaksinerte som trengs for flokkimmunitet F, er et enkelt regnestykke, der man trenger følgende input: Reproduksjonstallet R og vaksinenes effektivitet mot smittespredning (ikke mot alvorlig sykdomsutvikling), jeg kaller det E. Man trenger ikke empiri for å finne det ut. Akkurat som da man helt i starten av pandemien beregnet R=3 og dermed F=0,67 når smitten bredte om seg i det stille, før noen tiltak eller adferdsendringer skjedde.

Slik er regnestykket for flokkummuniteten: F = 1 - E/R

Både F og E må oppgis i andeler (0-1) i regnestykket. Gang disse med 100 for å omgjøre til prosent.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...