Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (46 minutter siden):

Nå er ikke jeg en som skal uttale meg for skråsikkert om vaksineprioritering men burde kanskje Oslo avse doser til Trondheim nå? Jeg går ut i fra at om ikke alle så er tilnærmet alle i risikogruppene i Oslo godt vaksinerte nå; de vaksinerte til og med yngre og friske folk ned til 30 i april. Oslo får sikkert flokkimmunitet snart så det bør kanskje være mulig å være litt solidariske med de som sitter skikkelig i det nå? Men jeg har ikke peiling, bare en tanke.

Det kjem uansett for seint for å ha effekt på det utbrotet som ein ser no.

Men eg meiner at ein burde prioritert å gjere ferdig risikogruppene og helsepersonell over heile landet, og så skeivfordele etterpå. Då ville det heller ikkje vere så farleg om smitten aukar litt enkelte stader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Det kjem uansett for seint for å ha effekt på det utbrotet som ein ser no.

Men eg meiner at ein burde prioritert å gjere ferdig risikogruppene og helsepersonell over heile landet, og så skeivfordele etterpå. Då ville det heller ikkje vere så farleg om smitten aukar litt enkelte stader.

Er det deler av landet hvor man ikke har fått vaksinert helsepersonell ennå? Men uansett så går det ganske så bra i Oslo nå så jeg tror de trygt kan gi fra seg doser uansett.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det er registrert ni nye coronasmittede i Bergen, opplyser kommunen mandag, samme dag som lettelsene i smitteverntiltak begynte å gjelde.

Fredag, lørdag og søndag var tallene henholdsvis seks, tre og én.

Av de ni er tre importsmitte og seks nærkontakter. Én av de smittede er i alderen 6–12 år, mens tre er i gruppen 13–19 år. Videre er to mellom 30 og 39 år og tre mellom 40 og 49 år.

Det var totalt 870 personer som testet seg søndag

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

EU: Fullvaksinerte bør slippe karantene og testing

EU-kommisjonen foreslår at fullvaksinerte personer kan unntas karantene og coronatest to uker etter siste stikk. De vil at dette unntaket også skal gjelde for personer som har gjennomgått covid-19 og fått én vaksinedose.

Da blir det god spredning av indisk mutasjon over landegrensene i sommer. Ett stikk Pfizer eller AstraZeneca kun 33% beskyttelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

I kommunen min er de det ihvertfall. Og der kom de forrerst i køen.

Sitat

Selv om sykepleiere skal prioriteres, er kun halvparten fullvaksinert

– Friske 18-åringer kalles inn til vaksine foran sykepleiere, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund. Høie forsikrer at vaksinene kommer i ukene fremover.

https://www.nrk.no/vestland/selv-om-sykepleiere-skal-prioriteres_-er-kun-halvparten-fullvaksinert-1.15502749

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ok67 skrev (34 minutter siden):

Eg trur nok også det i stor grad er andre enn studentar som er årsaka her, det er nok heller gutta i jobb som har mykje "laks" å bruke på byn. Det ser ut for at NTNU i liten grad er berørt som stad der smitta har opphalde seg. Studentane er vel forhåpentlegvis meir opptatt med eksamen enn fest for tida, og kontoen brukar vel også å vere ganske tom på slutten av semesteret.

Då eg budde på Moholt studentby på slutten av 90-talet var det full fest både natt til 17. mai og etter kvart som folk var ferdige med eksamen. Eg hugsar ein gong eg drog ned til ein tom lesesal for å greie å konsentrere meg om å lese til eksamen 18. mai.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Så lenge to stikk Pfizer gir god beskyttelse mot den indiske , som det sies at det gjør så tar jeg den indiske varianten med knusende ro  ☺️

Sitat

EU: FULLVAKSINERTE BØR SLIPPE KARANTENE OG TESTING

EU-kommisjonen foreslår at fullvaksinerte personer to uker etter siste vaksinestikk kan unntas karantene og coronatest ved innreise. De vil at dette unntaket også skal gjelde for personer som har gjennomgått covid-19 og fått én vaksinedose.

Sitat

I tillegg vil de at personer som tester negativt skal slippe karantene ved innreise til medlemslandene i EU/EØS. Kravet for negativ test er senest 72 timer for PCR-test og senest 48 timer for hurtigtest.

Det opplyser kommisjonen i en pressemelding mandag ettermiddag.

Norske myndigheter har sagt at en slik ordning trolig vil komme med EUs felles coronasertfikat, som er ventet å være klar i slutten av juni og trer i kraft 1. juli.

Enda verre kun koronatest 72 timer før innreise uten vaksine. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

I kommunen min er de det ihvertfall. Og der kom de forrerst i køen.

Fra FHIs nyeste ukerapport: 
https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-20-17.05---23.05.21.pdf

Sitat

Totalt har 66 % av de som arbeider pasientnært i den norske helse- og omsorgstjenesten, fått 1. vaksinedose

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Jeg forholder meg til det jeg vet fra mitt nærmiljø ihvertfall. Der alle samtlige leger, sykepleiere og assistenter jeg har med å gjøre vaksinerte. Noe mer er det ikke å si om den saken.

Kan bero på hur mycket helsepersonal det finns i området. Du kanske inte har noe stort sjukhus i området?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Evil-Duck said:

Så lenge to stikk Pfizer gir god beskyttelse mot den indiske , som det sies at det gjør så tar jeg den indiske varianten med knusende ro  ☺️

Ja, på lang sikt er det greit, men på kort sikt er den farlig. De fleste er ikke fullvaksinerte før utpå høsten en gang. I mellomtiden har den indiske varianten god tid på seg å gjøre stor skade. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Så lenge to stikk Pfizer gir god beskyttelse mot den indiske , som det sies at det gjør så tar jeg den indiske varianten med knusende ro  ☺️

Det synes jeg vi alle skal gjøre. Det har vært et hardt og vondt år og denne sommeren synes jeg vi bør gjøre det beste ut av.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg forholder meg til det jeg vet fra mitt nærmiljø ihvertfall. Der alle samtlige leger, sykepleiere og assistenter jeg har med å gjøre vaksinerte. Noe mer er det ikke å si om den saken.

Problemet som oppsto med vaksinering av helsepersonell bunner ut i astrazeneca vaksinen. svært mange Norske helsepersonell fikk første dose av denne, når den ble tatt ut av vaksinasjonsprogrammet viste ikke helsemyndighetene hva i all verden de skulle gjøre videre, og alt har bare stått stille frem til uke 20 når de begynt å gi helsepersonell som fikk AZ vaksinen 2. dose med Pfizer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Problemet som oppsto med vaksinering av helsepersonell bunner ut i astrazeneca vaksinen. svært mange Norske helsepersonell fikk første dose av denne, når den ble tatt ut av vaksinasjonsprogrammet viste ikke helsemyndighetene hva i all verden de skulle gjøre videre, og alt har bare stått stille frem til uke 20 når de begynt å gi helsepersonell som fikk AZ vaksinen 2. dose med Pfizer. 

Jo, det stemmer nok en del steder det men her ordnet den seg floken ganske raskt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

22 smittet i Kristiansand:

Totalt er 22 personer registrert coronasmittet i Kristiansand siste døgn. Det skriver kommunen på nettsidene sine.

- Ingen av de nye smittede er russ, og fem er nærkontakter med utgangspunkt i russeutbruddet. Det er en smittet med ukjent smittevei, skriver kommunen.

Totalt er nå 19 personer bekreftet smittet etter et utbrudd i en av moskeene i kommmunen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Så lenge to stikk Pfizer gir god beskyttelse mot den indiske , som det sies at det gjør så tar jeg den indiske varianten med knusende ro  ☺️

Det går ei stund til alle i risikogruppene er fullvaksinerte. Friske under 65 vil ikkje vere fullvaksinerte før langt ut på hausten. Ein får då håpe at ikkje den indiske varianten får spreidd seg så mykje i mellomtida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...