Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

-ɐMoԀ- skrev (39 minutter siden):

Det siste døgnet er det registrert 1.069 coronasmittede i Norge. 🤯

Sitat

1069 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER

Tirsdag ble det registrert 1069 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 197 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 872.

Mandag ble det registrert 989 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet søndag var 681. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Forrige tirsdag ble det registrert 1085 nye smittetilfeller, mens det så langt høyeste tallet i pandemien var tirsdag 16. mars med 1150 nye smittetilfeller.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat, mens 40 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 95.208 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Blir nok ordentlig kjipt på sykehusene fremover. Går mot portforbud dette her. Håper noen får stilt inn russen på at de bare kan drite i å feire før i juli og august. 

Endret av Pc Lynet
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (9 minutter siden):

Blir nok ordentlig kjipt på sykehusene fremover. Går mot portforbud dette her. Håper noen får stilt inn russen på at de bare kan feite i å feire før i juli og august. 

Vi får håpe dette går veien. For hver uke som går så får tross alt flere og flere vaksine. I fjor ble det tross alt en fin 17 mai på tross av at det var 324 innlagte 1 april i fjor og 99 på respirator var det vel. Og da hadde ingen vaksine. Kommer nok over denne kneika tenker jeg, men da må man ha full kontroll over importsmitten. Det gjør meg rett og slett litt skremt over at alt Oslo nå står i skyldes et titalls importer fra diverse land. Skjenkeforbudet har vart i 5 måneder snart her, treningsstudioene har vært stengt like lenge. Mens det stadig har kommet påfyll av mer eller mindre spennende mutanter særlig etter nyttår.  Synes man nå nesten kunne utvida karantenen til 14 dager igjen.

Nei vet sannelig ikke - jeg vil ha minst mulig inngripende tiltak - men samtidig så må importsmitten være noe man har ekstremt god kontroll på. Viruset kommer jo fra et sted. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

Blir nok ordentlig kjipt på sykehusene fremover. Går mot portforbud dette her. Håper noen får stilt inn russen på at de bare kan drite i å feire før i juli og august. 

Mye som tyder på det?

VG melder om synkende trend i Oslo, så det kan man jo håpe fortsetter. Samtidig er man på en flat trend, og gårsdagens tall er lavere enn forrige tirsdag. Blir selvsagt spennende etter påsken, men kan jo håpe man får en lignende trend, som i fjor. 

Importsmitten kunne man jo selvsagt tatt tak i, men skaden er vel dessverre gjort såpass der. Håper også tiltakene, som er gjort innenfor skolesektoren gir positive resultater, men vi får vente tålmodig å se.

Lenke til kommentar

Liker ikke smittetallene den siste uka. Det virker å flate ut på et veldig høyt nivå, og med påskemobiliteten er det høy risiko for at den kan begynne å øke ganske raskt igjen, og samtidig spres mer jevnt utover landet. 

Ikke godt å si hva man må gjøre hvis det skulle skje. Portforbud blir det nok ikke (for hundrede gang), men et generelt besøksforbud og totalt ansamlingsforbud har myndighetene sagt at kan være aktuelt dersom ikke de tiltakene vi har nå fungerer.

Et slikt eventuelt forbud vil kreve store ressurser sannsynligvis utover politiet å håndheve, så det vil oppleves helt ekstremt inngripende hvis for eksempel heimevernsoldater med politimyndighet bryter opp eventuelle ansamlinger og er synlig i samfunnet. Det vil skje noe drastisk med alvorsoppfattelsen til folk hvis det er militære uniformer i gatene. Ikke en ønskedrøm at dette skjer akkurat, men det er nå dette andre land har gjort når man bare er helt nødt til å unngå at folk møtes. Jeg tror og håper vi unngår det.

Per nå er jo disse tingene som å unngå alle besøk og ansamlinger allerede innført som råd og anbefalinger i Norge, men det er kanskje litt usikkert foreløpig hvor godt tiltakene fungerer nasjonalt.

Sykehusinnleggelser vil uunngåelig fortsette å øke noen uker til med disse smittetallene vi har hatt nå, og det vil bli økende problemer med å håndtere det. Kanskje vil bilder av fulle intensivavdelinger på norsk jord med norske innlagte og norske overarbeidede sykepleiere ironisk nok på ett eller annet vis hjelpe på motivasjonen til å overholde eventuelle enda strengere tiltak. Da folk så bildene fra Italia for et år siden sank det inn et alvor over at noe lignende kunne skje også her, og selv om det ikke vil være i nærheten av samme skala er det noe med det når det kommer så nært.

Jeg håper virkelig vi ser en nedgang i smitten etter påske lik den vi hadde etter jul, for de neste verktøyene i kassa er ikke veldig trivelige.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Liker ikke smittetallene den siste uka. Det virker å flate ut på et veldig høyt nivå, og med påskemobiliteten er det høy risiko for at den kan begynne å øke ganske raskt igjen, og samtidig spres mer jevnt utover landet. 

Ikke godt å si hva man må gjøre hvis det skulle skje. Portforbud blir det nok ikke (for hundrede gang), men et generelt besøksforbud og totalt ansamlingsforbud har myndighetene sagt at kan være aktuelt dersom ikke de tiltakene vi har nå fungerer.

Et slikt eventuelt forbud vil kreve store ressurser sannsynligvis utover politiet å håndheve, så det vil oppleves helt ekstremt inngripende hvis for eksempel heimevernsoldater med politimyndighet bryter opp eventuelle ansamlinger og er synlig i samfunnet. Det vil skje noe drastisk med alvorsoppfattelsen til folk hvis det er militære uniformer i gatene. Ikke en ønskedrøm at dette skjer akkurat, men det er nå dette andre land har gjort når man bare er helt nødt til å unngå at folk møtes. Jeg tror og håper vi unngår det.

Per nå er jo disse tingene som å unngå alle besøk og ansamlinger allerede innført som råd og anbefalinger i Norge, men det er kanskje litt usikkert foreløpig hvor godt tiltakene fungerer nasjonalt.

Sykehusinnleggelser vil uunngåelig fortsette å øke noen uker til med disse smittetallene vi har hatt nå, og det vil bli økende problemer med å håndtere det. Kanskje vil bilder av fulle intensivavdelinger på norsk jord med norske innlagte og norske overarbeidede sykepleiere ironisk nok på ett eller annet vis hjelpe på motivasjonen til å overholde eventuelle enda strengere tiltak. Da folk så bildene fra Italia for et år siden sank det inn et alvor over at noe lignende kunne skje også her, og selv om det ikke vil være i nærheten av samme skala er det noe med det når det kommer så nært.

Jeg håper virkelig vi ser en nedgang i smitten etter påske lik den vi hadde etter jul, for de neste verktøyene i kassa er ikke veldig trivelige.

Tror det smeller mot slutten av påsken/rett etter. Vi "hadde" ett jevnt trykk av smittede før påskehelgen som var. Etter dette har testinger droppet til ett lavt tall og smittede går litt opp og ned men er naturligvis mye lavere.

 

Etterhvert som hyttefolket blir sjuke vill de nok returnere og teste seg og alle de har smittet i stolheisen(les køen før) kommer også ned av fjellet med snue.

Tror vi ser den værste perioden av pandemien etter påske, men jeg håper inderlig at jeg tar totalt feil:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei dette var ikke bra.... tøffe uker framover for sykehusene. Vaksinen blir vesentlig. Jeg lurer på hvordan det skulle gått om vi ikke hadde begynt vaksineringen enda. Ekstremt vanskelig å kontrollere dette britiske viruset. La oss inderlig håpe at det ikke blir flere forsinkelser i leveransene. 

Påsken ja. Vi vet jo allerede at i Bergen har mange studenter dratt hjem til sine hjemsteder og det er smitteutbrudd i studentmiljøet.

 

 

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Vi "hadde" ett jevnt trykk av smittede før påskehelgen som var. Etter dette har testinger droppet til ett lavt tall og smittede går litt opp og ned men er naturligvis mye lavere.

Tallene for testing lagger ganske mye. Det ser du bla på grafikken på tallene på vg. Der bergner man 7-dagers snitt bare fram til sist fredag, fordi tallene etter det vil endre seg:

1873926626_Screenshot2021-03-31at08_42_26.thumb.png.3173acd44a852accc0d0e04c6e5cd938.png

Jeg tror derfor det er alt for tidlig å si at få tester seg, vi må vente en del dager før vi har fasiten der. Hvis vi faktisk er nede på 1/4 av antall testede fra forrige uke så er det selvsagt alarmerende med så høye smittetall som vi har, men jeg ser ingen grunn til å tro det pr nå.

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (Akkurat nå):

Tallene for testing lagger ganske mye. Det ser du bla på grafikken på tallene på vg. Der bergner man 7-dagers snitt bare fram til sist fredag, fordi tallene etter det vil endre seg:

1873926626_Screenshot2021-03-31at08_42_26.thumb.png.3173acd44a852accc0d0e04c6e5cd938.png

Jeg tror derfor det er alt for tidlig å si at få tester seg, vi må vente en del dager før vi har fasiten der. Hvis vi faktisk er nede på 1/4 av antall testede fra forrige uke så er det selvsagt alarmerende med så høye smittetall som vi har, men jeg ser ingen grunn til å tro det pr nå.

 

 

Jeg snakket i all hovedsak om min kommune, det kom absolutt dårlig frem! Her har antall tester gått dramatisk ned.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (4 minutter siden):

Tallene for testing lagger ganske mye. Det ser du bla på grafikken på tallene på vg. Der bergner man 7-dagers snitt bare fram til sist fredag, fordi tallene etter det vil endre seg:

1873926626_Screenshot2021-03-31at08_42_26.thumb.png.3173acd44a852accc0d0e04c6e5cd938.png

Jeg tror derfor det er alt for tidlig å si at få tester seg, vi må vente en del dager før vi har fasiten der. Hvis vi faktisk er nede på 1/4 av antall testede fra forrige uke så er det selvsagt alarmerende med så høye smittetall som vi har, men jeg ser ingen grunn til å tro det pr nå.

 

 

Enig det tar ofte tid før testregnskapet gjøres opp i de ulike systemene 

Lenke til kommentar
1 minute ago, ilalo said:

Hvem bryr seg om hvor mange som er smittet 
Det jeg vil ha svar på er 
hvor mange av disse som er smittet er SYK 

Tall fra 2020 
Hvor mye "verre" kan de tallene være per dags dato.... 

 

Screenshot 2021-03-31 at 08.52.03.png

Verre ? Folk har nesten helt sluttet å dø av dette. Senskadene er kanskje like skumle men både innleggelse og død er kraftig ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilalo skrev (3 minutter siden):

Hvem bryr seg om hvor mange som er smittet 
Det jeg vil ha svar på er 
hvor mange av disse som er smittet er SYK 

Tall fra 2020 
Hvor mye "verre" kan de tallene være per dags dato.... 

 

Screenshot 2021-03-31 at 08.52.03.png

Jo flere som er smittet jo flere får det... Jo flere som får det jo flere dør, blir syke, får sen virkninger etc.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, scuderia said:

Verre ? Folk har nesten helt sluttet å dø av dette. Senskadene er kanskje like skumle men både innleggelse og død er kraftig ned. 

Nettopp 
Siden nesten ingen dør mer eller blir mer og mer sjeldent, så driver media med mas om

1000 smittet, det er 54 mer enn tirsdagen i midten av februar osv osv 

Driter i hva tallet er på ,fortell meg hvor mange som er SYK 

De nevner ALDRI noe om det.... 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, scuderia said:

Verre ? Folk har nesten helt sluttet å dø av dette. Senskadene er kanskje like skumle men både innleggelse og død er kraftig ned. 

Nei, dette er feil. Innleggelser er KRAFTIG opp. Den nye varianten fra England øker sjansen for innleggelse med 260%. Det er færre dødsfall nå etter vaksiner i den aller eldste aldersgruppen, men det er økte tilfeller av dødsfall i aldersgruppen < 70. 

Definer forresten "syk". 

Endret av Benbjo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 minutter siden):

Verre ? Folk har nesten helt sluttet å dø av dette. Senskadene er kanskje like skumle men både innleggelse og død er kraftig ned. 

Brasil er uenig med deg, de hadde vell 4000 dødsfall eller omkring der de siste 24 timene.. Dette viruset har ikke fått fotfeste i Norge enda og en får håpe det ikke får det heller. Britisk mutasjon som nå brer om seg i landet har både høyere smitte og verre sykdomsbilde. Men så lenge en har effekt fra vaksinen så er en gjerne "reddet". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Jo flere som er smittet jo flere får det... Jo flere som får det jo flere dør, blir syke, får sen virkninger etc.

Merkelig at man såvidt hører om folk som dør av det mer her 

Sen virkninger er mulig noen får ja, men hører ikke mye om det heller 

Samme kan man si om at ingen vet hva som vil skje med kroppen etter de får i seg en av vaksinene... 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Pc Lynet said:

Blir nok ordentlig kjipt på sykehusene fremover. Går mot portforbud dette her. Håper noen får stilt inn russen på at de bare kan drite i å feire før i juli og august. 

Ahhh du er så deilig optimist :)

Kurven har flatet ut og med påsken vil all smitte på VGS og andre skoler falle dramatisk. Dette sammen med at varmen kommer pluss vaksinering, som hjelper både mot sykdom og å smitte, vil dette ordne seg helt fint. Du må nok dra til Kina el. om du ønsker å oppleve ditt etterlengtede portforbud.

Endret av scuderia
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...