Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Subara skrev (3 timer siden):

Bruk av munnbind på Ahus. Oppdatert informasjon 18.02.21:

https://www.ahus.no/nyheter/bruk-av-munnbind-pa-ahus#korrekt-bruk-av-munnbind

Sprutsmitte er viktigere en luftsmitte på Ahus. Undersøkelser av pasienten som varer under 15 min. går helt greit uten munnbind. Man skulle ikke tro at mutasjonene var kommet til Ahus.

Selv på et fullvaksinert sykehjem hvor jeg har praksis på må alle ansatte ha munnbind.... også   resepsjonisten 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (14 minutter siden):

@toreae Antall testede publiseres daglig som offentlig info i min kommune i hvert fall, helt ned på antall per teststasjon per dag.

Tipper pleieren ikke hadde peiling og syntes du spurte så vanskelig at det var det beste "vet ikke - pell deg vekk"-svaret hen fant på.

Snip

Det kan jeg tro. Det er svært mange mennesker som har svært vanskelig for å svare det vet jeg ikke. Alle andre svar er liksom bedre...

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

 

@Snikpellik Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal tro. I følge noen utnytter vi under 10% av kapasiteten. I følge andre nærmer vi oss bristepunktet. Hvis sistnevte stemmer så er det intet mindre enn en skandale med sprengt kapasitet når vi bare har en brøkdel av antall innleggelser per million innbygger som det en del andre land har, som faktisk takler det.

Det er kanskje fordi den egentlige kapasiteten er mer enn antall senger og rom, men også personell og annet. Kanskje litt forskjell i hvem som uttaler seg om hva. Men den siste uka nå opplever jeg det som at de aller fleste (HDIR, HDEP, sykehusene selv, ansatte, fylkene, ekspertne etc) er bekymret for kapasiteten fremover dersom innleggelser fortsetter i nærheten av samme tempo som nå. Med mer smitte i samfunnet øker også antallet sykehusansatte i karantene (akkurat nå over 1000 i Sør-Øst).

Nå er vi jo allerede der at flere sykehus i Sør-Øst har måttet utsette eller sløyfe andre tjenester. Ekstremt sårbart er det også for smitteutbrudd på sykehus, som risikoen øker for nå.

EDIT: Mens vi snakker om sola:

Smitteutbrudd ved Lovisenberg - minst 70 ansatte i karantene

Sitat

Sykehuset har nå inntaksstopp ved én sengepost og det er stort press på de ansatte etter smitteutbruddet som ble oppdaget i helgen.

Lovisenberg Diakonale Sykehus i Oslo har nå inntaksstopp på én av sine medisinske sengeposter som følge av et smitteutbrudd i helgen, bekrefter klinikksjef Hallvard Fanebust til VG.

Smittesporing og utvidet testing har så langt avdekket coronasmitte hos fire pasienter og fem ansatte. Minst 70 ansatte er i karantene.

Sengeposten det er snakk om er en post for geriatri, slag og hjerte. Utbruddet ble oppdaget i helgen, og antall smittede og personer i karantene har vokst i takt med smittesporingen og testingen opplyser klinikksjef Hallvard Fanebust til VG.

– Per nå klarer vi å omdirigere pasientene internt, slik at de som kommer inn via akuttmottaket sendes til noen av de andre sengepostene. Det er både fordi vi må smitteisolere pasienter, og fordi vi mangler personell, sier Fanebust.

https://www.vg.no/nyheter/i/7KREKv/smitteutbrudd-ved-lovisenberg-minst-70-ansatte-i-karantene

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Oslos UDF-leder: – Vi er ikke beroliget

Sitat

Lærere i Oslo er urolige for om tiltakene som er iverksatt er nok til å slå ned smitten. 

– Helsebyråd Steen konstaterer at smitteøkningen er størst i aldergruppen 0-15 år og at mye av smitten kan spores tilbake til barnehage og skole. Vi er derfor ikke beroliget og stiller spørsmål ved om tiltakene som iverksettes er kraftfulle nok for å slå ned smitten, sier leder i Utdanningsforbundet i Oslo, Aina Skjefstad Andersen.

– Vi er også bekymret for at effekten av tiltakene kan bli svekket av at de ikke innføres i hele byen. Det er høy mobilitet mellom bydelene, både ved at ansatte bor og jobber i ulike bydeler og annen bevegelse på tvers av bydelsgrensene, sier hun.

https://www.utdanningsnytt.no/aina-skjefstad-andersen-digital-undervisning-hjemmeskole/oslos-udf-leder--vi-er-ikke-beroliget/277758

Lenke til kommentar

Selv i småbyer som Larvik følger smitten innvandrere.

Sitat

Fem nye smittetilfeller: – Har du vært på disse butikkene bør du teste deg

Det første Winsvold forteller ØP er at sporingsarbeidet viser at en person med påvist smitte har vært innom tre ulike butikker i sentrum forrige uke.

– Det betyr at kommunen ber personer som har vært i disse butikkene onsdag 10. mars mellom klokken 11.00 og 17.00, om å teste seg, sier hun.

Butikkene det gjelder er:

1. Asia Mat 1, på Lilletorvet

2. Eksotiske Matvarer, Torget 8

3. Meditariansk eksotiske matvarer, Nansetgata 22

– Det er en sterk oppfordring til at folk tester seg, fortsetter Winsvold.

https://www.op.no/fem-nye-smittetilfeller-har-du-vart-pa-disse-butikkene-bor-du-teste-deg/s/5-36-1058436

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Ja det var det som var poenget mitt. Men det er vel rasistisk å påpeke.

Förstår ikke hvorfor du ska påpeka det eller vad poängen är. 

Har kunnat läsa rätt många sådana meldingar de senaste ukene och då har det varit bunnpris, rema1000, Coop, Ikea, intersport osv och jag tror ikke ens det har varit någon invandrar butikk.

Fra dagens adressa:

"

Fredag 12. mars ca. kl. 18-19:

Coop Extra Moholt"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490 skrev (2 minutter siden):

Bor i Nansengata og vi handler ofte på to av de så da har vi tydeligvis blitt innvandrere vi nå da 🤦‍♂️

Anonymous poster hash: 552c6...490

Men drar du innom alle tre innvandrer butikker og oppholder deg der i flere timer på samme dag?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Pasient død etter smitteutbrudd på Ullevål
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=59501

Sitat

En pasient som ble smittet under smitteutbruddet på ortopedisk avdeling på Ullevål Sykehus er død.

Det bekrefter sykehuset overfor Dagbladet.

Etter smitteutbruddet på ortopedisk sengepost på Ullevål sykehus i februar/mars, er det nå bekreftet at 17 pasienter og 24 ansatte ble smittet. En pasient er nå død som følge av Covid-19 smitte.

- Det er svært beklagelig at vi får et utbrudd av coronasmitte på en av våre sengeposter, og at en pasient dør som følge av dette. Våre tanker går til de pårørende, sier klinikkleder Rolf Riise.

Dødsfallet er meldt Helsetilsynet, opplyser sykehuset.

Sykehuset skriver videre at smitteverntiltakene på sykehuset i det foregående året har vært gode nok, men viser seg nå å ikke være tilstrekkelige for å møte den britiske varianten.

Som følge av dette har sykehuset med virkning fra i dag innført ekstra smitteverntiltak, som blant annet innebærer utvidet bruk av øyebeskyttelse sammen med munnbind og utvidet bruk av åndedrettsvern.

- God avstand er det mest effektive tiltaket, men ikke alltid gjennomførbart inne på et sykehus. Utbruddet ved ortopedisk sengepost er en påminnelse til oss alle om hvor lett viruset kan smitte, og hvor viktig smitteverntiltakene er, sier Riise.

Mens vi snakker om munnbind og smittevern på sykehus kontra munnbind ellers. Det er ikke lenge siden seks av ti innlagte døde på Sykehuset Østfold etter å ha blitt smittet på sykehuset. Skal ikke konkludere med at dårlige rutiner er årsaken her, men det er jo veldig trist. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Pasient død etter smitteutbrudd på Ullevål
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=59501

Mens vi snakker om munnbind og smittevern på sykehus kontra munnbind ellers. Det er ikke lenge siden seks av ti innlagte døde på Sykehuset Østfold etter å ha blitt smittet på sykehuset. Skal ikke konkludere med at dårlige rutiner er årsaken her, men det er jo veldig trist. 

Jeg blir litt småforbanna på sykehusene våre. Har vært det siden jeg måtte dit i januar og jeg har utsatt alle avtaler på ubestemt tid.

Det er opplagt at kulturen som sitter i vegga bærer litt av skylda her.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har vært innom litt sykehus og privat behandlere den siste tiden i Ålesund og Volda, ingen bruker munnbind og merker lite til smittevern tiltak utenom en sprit dispenser ved inngangen, en vakt som passer på du har time hos sykehusene og oppfordring om å ikke møte opp om du har nylig oppstått luftveisinfeksjoner. Hadde og mange øyne klistret på meg når jeg kom inn på venterommet med munnbind 🤷‍♂️ 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Evil-Duck said:

Har vært innom litt sykehus og privat behandlere den siste tiden i Ålesund og Volda, ingen bruker munnbind og merker lite til smittevern tiltak utenom en sprit dispenser ved inngangen, en vakt som passer på du har time hos sykehusene og oppfordring om å ikke møte opp om du har nylig oppstått luftveisinfeksjoner. Hadde og mange øyne klistret på meg når jeg kom inn på venterommet med munnbind 🤷‍♂️ 

Nøyaktig samme opplevelse jeg hadde. Besøkende er veldig forsiktig og jeg var litt treg med å ta det på meg etter å ha vært inne et sted jeg måtte ta det av meg. De ansatte bagatelliserer det og de besøkende er helt motsatt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Har vært innom litt sykehus og privat behandlere den siste tiden i Ålesund og Volda, ingen bruker munnbind og merker lite til smittevern tiltak utenom en sprit dispenser ved inngangen, en vakt som passer på du har time hos sykehusene og oppfordring om å ikke møte opp om du har nylig oppstått luftveisinfeksjoner. Hadde og mange øyne klistret på meg når jeg kom inn på venterommet med munnbind 🤷‍♂️ 

Helt utrolig. Kan det være at helsepersonell er så vant til korona at de ikke er spesielt redde? Eller er det ett bygde og Ahus fenomen?

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...