Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Bærum sykehus i gul beredskap: Utsetter noen planlagte operasjoner

Bærum sykehus går fra grønn til gul beredskap, opplyser sykehuset i en pressemelding.

Det er nå innlagt 20 pasienter som behandles for covid-19.

– Tallet på inneliggende pasienter har økt i takt med smitten i samfunnet. Bærum sykehus velger derfor å øke til gult beredskapsnivå etter en samlet vurdering av utfordringer for sykehuset, skriver sykehuset i pressemeldingen.

– Den største utfordringen er økt press på Intensivseksjonen med flere covid-pasienter på respirator. Vi ser oss nødt til å redusere noe på planlagt kirurgi, men opprettholder all utredning og behandling av kreft samt øyeblikkelig hjelp-funksjonen. Vi vurderer fortløpende behovet for ytterligere endringer i driften, opplyser klinikkdirektør ved Bærum sykehus, Trine Olsen.

Pasienter som får utsatt sine timer eller avtaler vil bli kontaktet direkte.

– Vi tar kontakt med de som får utsatt sine timer og det er ikke nødvendig å kontakte sykehuset, da dette kan bli en ekstra belastning i en krevende tid, sier Olsen.

Tirsdag formiddag varslet Sykehuset i Vestfold at de gikk til gult nivå og måtte utsette planlagte operasjoner på grunn av økende antall corona-innlagte.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (18 minutter siden):

Så da er spørsmålet hvorfor har ikke Norge klart å kjøpe inn nok munnbind?

Vi har masse munnbind og tilgang på det i markedet, det er nok ikke det det står på. I starten av pandemien da jeg opplevde at flere leger snakket ned munnbind-bruk i media synes jeg de argumenterte bare i en klinisk kontekst som de kjenner fra før, men som egentlig ikke var særlig overførbar til hensikten med å bruke det som et generelt smitteverntiltak slik vi nå gjør. Så det handler kanskje noe om en gammel innprentet holdning om PPE, eller at andre tiltak som avstand skal gjøre at man ikke "trenger det". Det fungerer nok heller dårlig nå som mutasjonene dominerer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Helt utrolig. Kan det være at helsepersonell er så vant til korona at de ikke er spesielt redde? Eller er det ett bygde og Ahus fenomen?

Høres jo rart ut at de ikke har forsterkede smitteverns tiltak på Ahus spesielt som er vel det sykehuset med flest inneliggende coronapasienter om dagen. Folk som har timer på Ahus kommer også fra de mest belastede områdene med corona. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (19 minutter siden):

Jeg blir litt småforbanna på sykehusene våre. Har vært det siden jeg måtte dit i januar og jeg har utsatt alle avtaler på ubestemt tid.

Det er opplagt at kulturen som sitter i vegga bærer litt av skylda her.

Jeg har timeavtale til uken på Ahus, men vurderer å utsette den. Sist var det 4 pasienter og 3 sykepleiere i samme rom uten munnbind. Pasientene må ta av munnbindet, for å drikke under behandlingen.

Man har rett til nødvendig helsehjelp innen en tidsfrist. Hvis man selv velger å utsette timen har man ikke krav på ny time innen fristen.

Eventuelt å kjøpe inn et visir og drikke under visiret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Subara said:

Jeg har timeavtale til uken på Ahus, men vurderer å utsette den. Sist var det 4 pasienter og 3 sykepleiere i samme rom uten munnbind. Pasientene må ta av munnbindet, for å drikke under behandlingen.

Man har rett til nødvendig helsehjelp innen en tidsfrist. Hvis man selv velger å utsette timen har man ikke krav på ny time innen fristen.

Eventuelt å kjøpe inn et visir og drikke under visiret.

Det jeg går dit for er ikke livsnødvendig over kort tid men selvsagt en ulempe at jeg ikke går dit. Hadde samme opplevelse som deg hvor kun 1 pasient hadde på seg munnbind (han virket også betraktelig syk) og ingen av de ansatte eller andre pasienter brukte det. Vi måtte også drikke. Det var også personale som hadde luftveisinfeksjoner og bla. den jeg skulle registreres hos på et knøttlite kontor.

Nå gikk det bra for meg både i januar og februar men jeg liker ikke å ta unødig risiko.

Ellers tror jeg @Snikpellik er inne på det kulturmessige rundt det.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, William_S said:

Høres jo rart ut at de ikke har forsterkede smitteverns tiltak på Ahus spesielt som er vel det sykehuset med flest inneliggende coronapasienter om dagen. Folk som har timer på Ahus kommer også fra de mest belastede områdene med corona. 

Det er også mange områder med lave smittetall som sokner til Ahus, som da kan føre til unødig spredning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye nasjonale tiltak i morgen?

Sitat

Helseminister Bent Høie holder pressekonferanse om coronasituasjonen i Norge klokka 14 onsdag. Helsedirektør Bjørn Guldvog og direktør Camilla Stoltenberg i FHI vil også delta.

Mandag ble det innført strenge tiltak i både Oslo og Viken, mens det også andre steder i landet er økende smitte og ønske om skjerpede tiltak. Haugesund og seks andre nærkommuner ber regjeringen innføre tiltaksnivå A, som innebærer svært strenge coronatiltak i regionen.

 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Jeg holder strengere nasjonale tiltak som litt tvilsomt siden Viken og Oslo ble stengt ned i går. Blir sikkert det samme babbelet. Kan være noen få tiltak blir justert noe 

Vestfold blir stengt ned fra i morgen og Haugesund ber om tiltak fra Regjeringen. Jeg tror det kan bli avlysning av påske utenfor eget fylke.

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Er ikke helt sikker på hvilke nasjonale tiltak dem kan komme med nå, som ikke allerede er kommet ifht. nedstengingen som allerede er. 

Tromsø feks viderefører ikke sine egne tiltak lenger. Kristiansand vil nok avskaffe lokale tiltak etterhvert - ser det er 8 nye smittede siste døgnet der hvor alle har kjent smittevei. 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Vestfold blir stengt ned fra i morgen og Haugesund ber om tiltak fra Regjeringen. Jeg tror det kan bli avlysning av påske utenfor eget fylke.

Det er egentlig paradoksalt hvordan kommuner trygler om tiltak fra regjeringen når de kan vedta mye selv. Er de for feige til å ta noe som helst ansvar selv?  Kommuner i og rundt Haugesund har jo allerede innført strenge tiltak så hva som evt skulle bli strengere fra regjeringens side virker noe søkt. 

Hva gjelder hytteforbud tror jeg ikke dette er et særlig godt tiltak, man ser faktisk at det ikke har vært noe særlig til spredning i hyttekommuner etter ferier. Dessuten de som blir smitta på Oslos østkant om dagen har neppe hytte i Hafjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To Stabæk-spillere brøt karantene - fikk beskjed om å melde seg til politiet

Sitat

To Stabæk-spillere skal ha brutt karantenen etter at det brøt ut koronasmitte i Stabæks A-lag.

De to spillerne skal ha vært på en sammenkomst fredag kveld, da de egentlig skulle vært i karantene.

Begge skal ha fått oppfordring fra klubben om å melde seg selv til politiet, og det bekrefter Stabæk at de har gjort. Karantenebruddet skal ha resultert i at begge fikk en bot på 20.000 kroner hver.

– Vi angrer veldig på det som har skjedd, og skulle gjerne hatt det ugjort. Vi er lei oss, ikke minst for smittefaren vi har utsatt andre for. Vi er beredt på å ta straffen som måtte komme, sier spillerne i en felles uttalelse på Stabæks nettside.

Mandag opplyste Stabæk at syv spillere på A-laget hadde testet positivt for koronaviruset, etter omfattende testing igjennom helgen. Det er ikke bekreftet at de to spillerne som brøt karantene hadde testet positivt selv.

Totalt 43 personer i klubben har testet seg. Over 30 prøver hadde negativt svar, mens man mandag kveld fremdeles ventet på noen testsvar. Stabæk har ikke hatt koronatilfeller på A-laget tidligere.

– Jeg tror at dette var et tidspunkt som vi kan takle, fordi det er enda noen uker til seriestart. Og vi vet jo ikke enda om seriestarten blir 1. mai, sa klubblege Arne Røde til NRK mandag.

Den tidligere Stabæk-spilleren Moussa Njie, som har trent med laget i det siste, fikk påvist koronavirus allerede torsdag. I ettertid er det altså blitt oppdaget smitte hos seks andre spillere. Njie er ikke en av de to nevnte spillerne som brøt karantene.

https://www.nrk.no/sport/to-stabaek-spillere-brot-karantene---fikk-beskjed-om-a-melde-seg-til-politiet-1.15419992

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Tromsø feks viderefører ikke sine egne tiltak lenger. Kristiansand vil nok avskaffe lokale tiltak etterhvert - ser det er 8 nye smittede siste døgnet der hvor alle har kjent smittevei. 

Nettopp derfor vil regjeringen innføre nasjonale tiltak. Nå er det for å hindre at helsevesenets kapasitet blir sprengt. De vil også hindre at kommuner åpner opp for tidlig. Jeg tror hele landet får tiltaksnivå  C :

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/tiltaksniva-ved-lokale-smitteutbrudd/id2831989/?expand=factbox2835777

 

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

Nettopp derfor vil regenereringen innføre nasjonale tiltak. Nå er det for å hindre at helsevesenets kapasitet blir sprengt. De vil også hindre at kommuner åpner opp for tidlig. Jeg tror hele landet får tiltaksnivå  C :

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/tiltaksniva-ved-lokale-smitteutbrudd/id2831989/?expand=factbox2835777

 

Er det rasjonelt å stenge puben i Berlevåg fordi det er mye smitte i Oslo 1900 km unna?  Dette er sånne ting som får folk til å miste respekten for tiltakene. Man ser allerede mange Viken ordførere fra nærmest smittefrie kommuner som stusser.  Men dette er perspektiver du helt klart ikke er villig til å skjønne en dritt av. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (15 minutter siden):

Nye nasjonale tiltak i morgen?

 

Hm, er det ikke sånn at Erna alltid deltar på pressekonferanse når det presenteres nye nasjonale tiltak? Med andre ord, siden hun ikke er med, så tror jeg ikke det kommer nasjonale tiltak i morgen.

Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Er det rasjonelt å stenge puben i Berlevåg fordi det er mye smitte i Oslo 1900 km unna?  Dette er sånne ting som får folk til å miste respekten for tiltakene. Man ser allerede mange Viken ordførere fra nærmest smittefrie kommuner som stusser.  Men dette er perspektiver du helt klart ikke er villig til å skjønne en dritt av. 

Tiltaksnivå C gir skjenkestopp i hele landet ja. Det er nok fornuftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Bekymret for lokalt smittevernarbeid: − Under stort press

Over halvparten av Viken-kommunen har rapportert om store utfordringer med den helt grunnleggende smittevernstrategien TISK. Det er også en vhttps://www.vg.no/nyheter/i/rgmkQa/bekymret-for-lokalt-smittevernarbeid-under-stort-pressiktig faktor for at tiltakene nå er skjerpet i fylket.

https://www.vg.no/nyheter/i/rgmkQa/bekymret-for-lokalt-smittevernarbeid-under-stort-press

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...