Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

scuderia skrev (2 timer siden):

Eller slik.. nå ser vi ræva ut.. snakk om å cherry pick data :(

Nei, her er det du som cerry picker data.

USA, Storbritannia og Israel er ikke land vi kan sammenligne oss med på vaksinering. Disse har av ulike grunner helt andre avtaler og forutsetninger enn hva som er realistisk for Norge, og blokkerer leveranser til oss.

Derfor er det mye mer beskrivende å sammenligne med de andre nordiske landene og Europa forøvrig, slik jeg gjorde i grafen over. Norge er vel på sjuende plass i Europa nå, selv om man inkluderer Storbritannia og Serbia som har kommet ekstremt mye lengre enn alle andre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Når du limer inn, trykk "lim inn uten formatering". Ellers er denne knappen nyttig: 2129690111_Skjermbilde2021-03-16kl_11_52_08.png.e2168c8c4a3d1f7d5c41028551add703.png Dessverre er den ikke tilgjengelig på mobil av en eller annen grunn. 

Jeg trykker både her og der - fra en Mac. Enkelte ganger får jeg en fulltreffer, og da blir jeg veldig fornøyd 🙂

Jeg har prøvd "lim inn uten formatering". OK, prøver det på nytt.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Nei, her er det du som cerry picker data.

USA, Storbritannia og Israel er ikke land vi kan sammenligne oss med på vaksinering. Disse har av ulike grunner helt andre avtaler og forutsetninger enn hva som er realistisk for Norge.

Derfor er det mye mer beskrivende å sammenligne med de andre nordiske landene og Europa forøvrig, slik jeg gjorde i grafen over.

Selvsagt er du selektiv når du plukker vekk alle land som gjør det bedre.. betydelig bedre enn Norge.

Vi er et rikt lite land som burde ha klart dette massivt bedre. Men siden noen mener at Norges image utad er viktigere enn nordmenn så er vi der vi er..  Norge har bundet seg til EU helt unødvendig og betaler nå prisen.

Hvilket fantastiske ulike forutsetninger mener du Israel har i forhold til Norge? 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (Akkurat nå):

Jeg trykker både her og der - fra en Mac. Enkelte ganger får jeg en fulltreffer, og da blir jeg veldig fornøyd 🙂

Jeg har prøvd "lim inn uten formatering". OK, prøver det på nytt.

Eventuelt kan du prøve å lime inn med ctrl+shift+v da fjerner en og formatering. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Forskjellen er at man i kassakøen er uvitende om at den med munnbind bak eller foran deg er smittet men på sykehus blir man veldig blasert og bryr seg ikke nevneverdig mer.

Det virker ikke som at de har hørt om asymptomatiske smittebærere på Ahus i hvert fall. Eller at de bryr seg nevneverdig om mutasjoner.

Men de som jobber der har vel ikke så mye de skulle ha sagt. Kan hende de får stjerne i boka hvis det er flinke til å spare på smittevernsutstyret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Drammen: Ikke mulig å bestille time til coronatest

Tirsdag morgen gikk Drammen kommune ut med en melding om at det ikke er mulig å bestille time til coronatesting, skriver Drammens Tidende.

Årsaken er problemer med helseboka.no.

– Det er dessverre heller ikke mulig å ringe for å bestille time til coronatest. De ansatte i kommunen som legger inn bestillinger på telefonnummer bruker samme system ved bestilling over telefon, opplyser kommunen ifølge avisen.

 

Sitat

Antall innlagte fortsetter å stige - 224 coronapasienter på norske sykehus

Det er nå 224 coronapasienter innlagt på norske sykehus, viser Helsedirektoratets oversikt. Det er tre flere enn i går.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da blir Vestfold også stengt ned som Viken:

Sitat

Kommunene i Vestfold vil videreføre strenge coronatiltak

Det er enighet mellom alle seks kommunene i Vestfold om at de ønsker å viderefører regionale coronatiltak, melder Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.

I løpet av dagen sender Statsforvalteren et skrift til Helsedirektoratet der de ber om at det innføres særlig høyt tiltaksnivå for alle deres kommuner til og med 6. april.

Statsforvalteren og kommunene i tidligere Vestfold kom fram til avgjørelsen under et møte tirsdag, melder de på sine nettsider.

Bakgrunnen er at smitten ikke har gått ned i kommunene.

Alle de seks kommunene står nå sammen om å ønske særlig høyt tiltaksnivå (5A). Fra tidligere har Horten, Sandefjord og Larvik tiltak på delvis høyt nivå (5B).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Subara said:

Men de som jobber der har vel ikke så mye de skulle ha sagt. Kan hende de får stjerne i boka hvis det er flinke til å spare på smittevernsutstyret.

Jeg tror kanskje du har litt rett i det. Det som ikke er betryggende er at de ofte svarer på spørsmål rundt slik med hersketeknikk eller følelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (45 minutter siden):

Bruk av munnbind på Ahus. Oppdatert informasjon 18.02.21:

https://www.ahus.no/nyheter/bruk-av-munnbind-pa-ahus#korrekt-bruk-av-munnbind

Sprutsmitte er viktigere en luftsmitte på Ahus. Undersøkelser av pasienten som varer under 15 min. går helt greit uten munnbind. Man skulle ikke tro at mutasjonene var kommet til Ahus.

Det eneste grunnen er at igjen har ikke Norge nok munnbind. De må rasjonere for å ha nok til intensiv i ukene framover. Helt utrolig.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490
scuderia skrev (4 minutter siden):

Selvsagt er du selektiv når du plukker vekk alle land som gjør det bedre.. betydelig bedre enn Norge.

Vi er et rikt lite land som burde ha klart dette massivt bedre. Men siden noen mener at Norges image utad er viktigere enn nordmenn så er vi der vi er..  Norge har bundet seg til EU helt unødvendig og betaler nå prisen.

Hvilket fantastiske ulike forutsetninger mener du Israel har i forhold til Norge? 

Her er du langt ute på ville veier. Når du tar inn enkeltland sånn er du selektiv i stedet for den andre som viser europa. Kan jo ikke sammenligne Norge med Emiratene (bruker ikke godkjent kinesisk vaksine) USA (nødgodkjente raskt egenprodusert vaksine og blokkerer eksport) Storbritannia (nødgodkjente egenprodusert vaksine, blokkerer eksport) og Israel (spesialavtale om klinisk testing på egen befolkning og betaler 3 til 4 ganger mer pr. dose). Helt urealistisk er det at Norge eller andre land skulle fått til bedre avtaler utenfor EU samarbeidet for å få flere vaksiner enn vi har til bestilling nå. Mest fornuftig å sammenligne Norge med resten av Europa og andre land i Norden og der ligger Norge en del over snittet, altså gjør Norge det ganske så ut fra det som realistisk sånn grafen til snikepeliken viser. 

Anonymous poster hash: 552c6...490

Lenke til kommentar

Seks tilfeller med ukjent smittevei: Bodø strammer ytterligere inn
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/seks-nye-smittetilfeller-i-bodoe-alle-har-ukjent-smittevei.zy0VMpA8D

Sitat

Under pressekonferansen tirsdag opplyser kommunikasjonssjef i Bodø, Tord Berthinussen, at seks nye smittetilfeller er registrert det siste døgnet.

– Alle har ukjent smittevei, sier Berthinussen.

41 personer er i isolasjon og 150 i karantene.

Fredag innførte Bodø strenge tiltak for å få kontroll på utbruddet av den sørafrikanske virusvarianten.

Bodø strammer nå ytterligere inn tiltakene, og stenger ned frisørsalonger og andre ikke-medisinske en-til-en-virksomheter fra og med torsdag.


Bodø kommune stenger ned frisørene: – Vi må slå ned utbruddet nå
Bodø kommune blir ikke kvitt den sørafrikanske mutanten, som smitter mer blant unge. De siste tre ukene er det bekreftet cirka 180 nye smittetilfeller. Klokka 12.00 holder kommunen pressekonferanse.
https://www.nrk.no/nordland/korona-oppdatering-fra-bodo-kommune-1.15419514

Spoiler

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Subara skrev (1 time siden):

Bruk av munnbind på Ahus. Oppdatert informasjon 18.02.21:

https://www.ahus.no/nyheter/bruk-av-munnbind-pa-ahus#korrekt-bruk-av-munnbind

Sprutsmitte er viktigere en luftsmitte på Ahus. Undersøkelser av pasienten som varer under 15 min. går helt greit uten munnbind. Man skulle ikke tro at mutasjonene var kommet til Ahus.

Har selv blitt bedt om å komme til Ahus med feber når jeg prøvde avbestille en time.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Hva mener du med ingen plan? Norge gjør det fortsatt veldig bra målt mot andre land, jeg tror overskrifter i noen av mediene kan ha påvirket at det fremstår fullstendig mislykket? For det er det på ingen måte. 

144642043_Skjermbilde2021-03-16kl_11_26_23.thumb.png.2eb2ec3cb96cae5e84889c959abc5a45.png

Ingen gjenåpningsplan, kun 2 nye uker med nedstengning gang på gang. Endel er vaksinert ja, men smittetallene går jo bare opp. 

Lenke til kommentar
Sensurklubben skrev (1 minutt siden):

Har selv blitt bedt om å komme til Ahus med feber når jeg prøvde avbestille en time.

Den var ikke god.

Nå slipper man å betale gebyret  på kr 1125,- hvis man avbestiller timen samme dag, så man taper ikke penger hvis man ikke møter opp. Noen behandlinger kan ikke utsettes. Ved feber bør man mottas som en mulig koronapasient.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tromsø kommune forlenger ikke lokale koronatiltak. Mener de har kontroll på situasjonen og at smittetallene er på vei ned og at kun ett tilfelle av villsmitte siste uke tyder på kontroll. Jeg synes det er en helt grei, men det står i sterk kontrast til Oslo, der kontrollen glipper stadig mer.

Men det skal sies at avgjørelsen delvis hviler på smittetilfeller helt tilbake til torsdag 25. februar. Et utbrudd som ble testet dagene etter dette, sporet tilbake til et par som fløy fra Oslo 25. februar. Det ble testet en hel masse mennesker dagene etter det og resultatet fra testene ble resultatene ble offisielt registrert mandag 1. mars, som en stor topp i smittetallene. Smittetallene de styrer tiltakene ut fra er akkumulerte tall for siste 14 dager og nå er det akkurat 15 dager siden dette utbruddet ble registrert som en topp. Dvs. at de akkumulerte smittetallene for siste 14 dager sank dramatisk kl 00.00 i natt. Derfor ble pressekonferansen lagt til akkurat i dag. Poenget mitt er at politikerne styrer tiltakene ut fra hva smittetilfeller som skjedde for 19 dager siden. Jeg synes de vektlegger gamle og nå isolerte og avgjorte saker for mye. De burde vektlegge siste dagers hendelser mye høyere enn det som skjedde for 19 dager siden. Konklusjonen ville nok blitt den samme, men det skremmer meg at de gjør den på feil/utdatert grunnlag, i stedet for ferske data. Smittetall er ferskvare. Gamle data er irrelevant for å beregne smitterisikoen nå og dagene fremover.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har astmaforverring og på grunn av det testet jeg meg i går. Fikk nettopp svar, negativt. Hurra!

Spurte pleieren som tok testen hvor mange som skulle testes i dag. Det kunne hun ikke svare det var konfidensielt. Hva i svarte h* er det som er så problematisk med antallet testede i en kommune at det må være konfidensielt?
Bare en liten utblåsing.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bekymret for sykehuskapasiteten: – I noen sykehus vil trykket bli veldig høyt

Sitat

Det kommer til å ta flere uker før gårsdagens nedstenging merkes på innleggelsestallene, sier UiO-professor Arnoldo Frigessi. Han tror det kan bli stort trykk på enkelte sykehus i tiden fremover.

– Ja, absolutt. I noen regionale sykehus i Oslo og Viken vil trykket bli veldig høyt, sier Frigessi til NRK.

Den italienske professoren ved UiO sitter i FHIs modelleringsgruppe, som er sammensatt av forskere som bruker komplekse statistiske modeller for å beregne innleggelser og belegg på sykehus de neste ukene.

Det er nettopp frykt for kapasiteten i sykehusene som er noe av begrunnelsen for de strenge smitteverntiltakene som ble innført i går.

I sin anbefaling skriver Helsedirektoratet at sykehusene i Helse sør-øst «har en sterk økning i antall innleggelser. Dersom utviklingen fortsetter, vil kapasiteten kunne sprenges i løpet av få uker».

https://www.nrk.no/norge/bekymret-for-sykehuskapasiteten_-_-i-noen-sykehus-vil-trykket-bli-veldig-hoyt-1.15419531

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@toreae Antall testede publiseres daglig som offentlig info i min kommune i hvert fall, helt ned på antall per teststasjon per dag.

Tipper pleieren ikke hadde peiling og syntes du spurte så vanskelig at det var det beste "vet ikke - pell deg vekk"-svaret hen fant på.

@Snikpellik Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal tro. I følge noen utnytter vi under 10% av kapasiteten. I følge andre nærmer vi oss bristepunktet. Hvis sistnevte stemmer så er det intet mindre enn en skandale med sprengt kapasitet når vi bare har en brøkdel av antall innleggelser per million innbygger som det en del andre land har, som faktisk takler det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...