Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

14 minutes ago, Per H said:

16. og 17. var det over 41% positive - det er jo nesten hver annen prøve, synes dette er veldig rart, er det noen vesentlige endringer i test regimet i det siste?

Trodde det var nyeste tall de viste på google (myworldindata), men ser det bare går til den 15.januar. Hvilken kilde bruker du?  
Fant det nå på FHI.no.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Per H skrev (3 minutter siden):

Jo da, kan tenkes det og det er jo til dels lange køer noen steder, men har vel ikke hørt noe i det siste at vi er "sprengt" på testkapasitet heller? (mulig jeg ikke er oppdatert her altså).

Det er fordi så mange tar hjemmetester. Når testen er positiv hjemme reiser man og tar en PCR for å bekrefte. Da øker positivitetsraten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Det er fordi så mange tar hjemmetester. Når testen er positiv hjemme reiser man og tar en PCR for å bekrefte. Da øker positivitetsraten. 

ok, det synes jeg var en relativt god forklaring. Selv om hjemmetesten er litt "dubiøs" så vil vel en positiv hjemmetest ganske raskt bli bekreftet med en positiv PCR test. De negative testene hjemme blir jo ikke registrert og vil aldri bli med i statistikken.

Endret av Per H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De bruker nok mye hurtigtester i Danmark også, men de tester som sagt langt mer enn oss selv om befolkningen deres bare er ~452k flere enn oss i Norge.

Mens Norge har utført 9,737,456 PCR tester, har Danmark utført 57,786,272 PCR tester.

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d

Endret av Allostasis
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lurer på hva kommunen jeg bor i gjør denne gang med hurtigtestdistribusjonen. Siden de i forrige omgang ikke delte ut uten du har symptomer, så kunne man ikke få gratis til å ha klar den dagen men er i tvil om man kanskje har noe virus i seg. Sånn siden helsemyndighetene lover svært mange tester framover. Tipper kommunen holder samme opplegg som før med å være restriktive.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 minutes ago, torbjornen said:

Og dei som er smitta, men som ikkje får utslag på heimetesten blir altså ein del av mørketala.

Er det slik at danskane testar alle som har symptom med pcr-test?

Tror det beror på hvis de har symtom och eller de är närkontakt med sjuka barn for eksempel. osymtomatiska som ikke er väldigt nära noen smittad blir nog mörkertal nu.

Man kan ju inte komma i fra att det att ta en PCR test kan vara en del jobb med tanke på planering, transport och tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

VG er ikke kilde, de er bare budbringer fra kilder som FHI, Helsedirektoratet, MSIS osv.

Jeg vet det, men nå hadde jeg lest dette på VG, så valgte å gi "min" kilde som åpenbart var VG, og så fikk jeg som en bonus inn et sleivspark til VG selv om det for så vidt var uberettiget i dette tilfellet ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FHI vil "blåse liv" i smittestoppappen:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/stigende-smittetrend-i-norge-_-_ingen_-bruker-smittestopp-app-1.15814786

Smittestoppappen var nyttig då det var lite smitte i samfunnet, men eg klarer ikkje å sjå poenget med dette no når folk er vaksinerte, viruset er mindre farleg, og der smittespreiinga uansett er så stor at ein må rekne med smitte over alt der ein ferdast.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (19 minutter siden):

Smittestoppappen var nyttig då det var lite smitte i samfunnet, men eg klarer ikkje å sjå poenget med dette no når folk er vaksinerte, viruset er mindre farleg, og der smittespreiinga uansett er så stor at ein må rekne med smitte over alt der ein ferdast.

Den ser ikke ut til å være kompatibel med Symbian eller Bada os heller. Ikke at det utelukker så mange, men det offentlige bør ikke låse seg til systemer som utelukker folk. Samme problem når det offentlige krever nettbank av folk som ikke har nettbank, altinn av eldre folk som ikke har internett, fjerner mulighet for kontant betaling på buss etc. Da bør de heller utvikle løsninger som inkluderer disse brukerne. F.eks tilby alternativer til de som ikke har det majoriteten har. For smittestopp sin del bør det f.eks være mulig å skrive navn og telefonnr manuelt på et papir, som alternativ til app.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Den ser ikke ut til å være kompatibel med Symbian eller Bada os heller. Ikke at det utelukker så mange, men det offentlige bør ikke låse seg til systemer som utelukker folk. Samme problem når det offentlige krever nettbank av folk som ikke har nettbank, altinn av eldre folk som ikke har internett, fjerner mulighet for kontant betaling på buss etc. Da bør de heller utvikle løsninger som inkluderer disse brukerne. F.eks tilby alternativer til de som ikke har det majoriteten har. For smittestopp sin del bør det f.eks være mulig å skrive navn og telefonnr manuelt på et papir, som alternativ til app.

Mulig jeg ikke følger resonnementet ditt helt her. Men hvordan vet penn og papir hvem du har oppholdt deg i nærheten av? Dette er jo den mest sentrale delen av appen; den identifiserer nærkontakter som man kanskje ikke har tenkt på selv. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Ja, fikk SMS-en i dag jeg også. Å innføre dette  må være helt dødfødt. Snart er viruset helt ute av kontroll uansett, og man får aldri nok folk til å bruke appen på et nivå som gjør den nyttig.

Innfører nå? Har hatt appen siden den kom i ny utgave jeg. Flere jeg kjenner som har fått melding om nærkontakt i appen den siste tida, testet seg og vist seg å være smittet. De hadde ikke oppdaget det før senere uten beskjed i appen. Så den funker jo ganske så bra. Dessverre bare 1,1 millioner nedlastninger, tror det ville vært flere hvis det ikke var for feilene som ble gjort med første utgave.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...