Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (4 minutter siden):

Hvis du tør å kikke utenfor bobla så kan det hende du oppdager at det slett ikke er noe knefall for Krf. Selv Krf skjønner at de ikke har nubbsjans til å gjøre det permantent.

Nei, det vil ikke bli en permanent forbudstid, men alt har ringvirkninger. Bransjen har vært ganske knekt i lange perioder nå. Folk gidder ikke lengre gå på konserter, fordi det er for dyrt og de er redde for smitte. Tiltak kan føre til varige samfunnsendringer.

Virker som Regjeringen ikke har den minste tro på beskyttelse fra dose 2 lengre, selv for dem som relativt nylig har tatt den. Har hørt fra enkelte at de vil vente til det har gått 6 måneder, og ikke ta konsekvensen av det forkortede intervallet. Men det virker som Regjeringen vil dytte folk kraftig i ryggen for å gå inn for det nye intervallet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (1 minutt siden):

Nei, det vil ikke bli en permanent forbudstid, men alt har ringvirkninger. Bransjen har vært ganske knekt i lange perioder nå. Folk gidder ikke lengre gå på konserter, fordi det er for dyrt og de er redde for smitte. Tiltak kan føre til varige samfunnsendringer.

Virker som Regjeringen ikke har den minste tro på beskyttelse fra dose 2 lengre, selv for dem som relativt nylig har tatt den. Har hørt fra enkelte at de vil vente til det har gått 6 måneder, og ikke ta konsekvensen av det forkortede intervallet. Men det virker som Regjeringen vil dytte folk kraftig i ryggen for å gå inn for det nye intervallet.

Konserter er fint og gøy, men noen samfunnskritisk funksjon har de neppe. Utelivet og kulturlivet bør kompenseres nok til at de kommer seg gjennom dette, men det kan ikke være meningen at skattepengene skal gå til å "kjøpe den ølen vi ikke kjøpte selv", og pene utbytter. Bransjen får leve litt smalhans, men bør altså kompenseres nok til å overleve.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

over 50%  økt dødelighet pr år for de mellom 25 og 44år ?... så hva blir den til neste år med en tredje dose og mer lockdowns?
100%+ lik sannsynlighet for å bli syk eller dø av viruset om du er vaksinert eller ikke, men er du vaksinert, har man jo også risken med all tingene denne kan gjøre... er det ikke ca.  1500% økte tilfeller av hjertestans blant idrettsutøvere i USA? 

Endret av mrChrister
Lenke til kommentar
mrChrister skrev (10 timer siden):

100%+ lik sannsynlighet for å bli syk eller dø av viruset om du er vaksinert eller ikke, men er du vaksinert, har man jo også risken med all tingene denne kan gjøre... er det ikke ca.  1500% økte tilfeller av hjertestans blant idrettsutøvere i USA? 

Hvor har du det tallet fra? Idrettsutøvere har fått hjertestans til alle tider, før og under pandemien, verden rundt. Hvem bruker du som kilde til økninga? Dessuten er det mye mer konstruktivt å se på antall hjertestanser kort tid etter vaksinering sammenlignet med normal rate for hjertestans. Og det antallet som i så fall kan sannsynliggjøres med vaksine som årsak kan så sammenlignes med et estimat på antall liv som vaksinene har reddet.

Poenget er: Få noen gode vitenskapelige kilder og relevante sammenligninger.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Øystein skrev (36 minutter siden):

Men i all verden da. Du reagerer ikke på antall sykehusinnleggelser nå, men frykter sykehusinnleggelser pga. alvorlige bivirkninger?

jo, men disse vil jo komme i tillegg.

er det virkelig nødvendig å "booste" så bredt? (ned til 45 år)

vet jo f.eks. at perikarditt og myokarditt forekommer oftere jo yngre folk det gjelder. Og de som rammes, ligger lenge på sykehus.

Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hvis du ser på kvanta fra dose 1. og 2. (Pfizer/Moderna) med alvorlige bivirkninger (ikke de ønskede virkningene som uggen form noen dager) så er det ikke mye å frykte. Ta heller en sammenligning av de tallene med bivirkningene fra covid19 for å se det store bildet.

Det var faktisk FHI/ Camilla Stoltenberg som i kveldens pressekonferane tok frem betenkeligheter med å redusere intervallet for 3. dose, nettopp fordi risikoen for bivirkninger øker ved kortere intervall. Å gå fra opprinnelige 6 måneder ned til 4 1/2 har noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Dessuten er det mye mer konstruktivt å se på antall hjertestanser kort tid etter vaksinering sammenlignet med normal rate for hjertestans. Og det antallet som i så fall kan sannsynliggjøres med vaksine som årsak kan så sammenlignes med antall liv som vaksinene har reddet (differanse mellom naturlige dødsfall og dødsfall inkludert covid19).

Gode poeng, men så har det også noe å si for personen selv, og kanskje litt mer kynisk sett, for samfunnet ellers om det er unge eller gamle det er snakk om. Sammenligner man f.eks. kun antall hjertestanser oppimot antall liv vaksinene har reddet, så kan man fort havne der at man sammenligner unge friske menneskers hjertestans, oppimot gamle syke menneskers død som følge av Covid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe nytt om pillen til Pfizer, Paxlovid? Ble presentert som en game changer, og forsto at den (og andre piller) skal være langt enklere å masseprodusere enn mRNA-vaksiner. Om man har god nok tilgang til at alle eldre og andre i risikogruppene kan ta pillene etter å ha fått symptomer, og man i tillegg har to/tre vaksinedoser, og Omikron forhåpentligvis gir mildere sykdom, så bør vi vel kunne håndtere ganske mange tusener smittet om dagen uten helsevesenet skal kollapse? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Om du mente meg? se selv. Det pågår nå. Men det hjelper ikke. Burdet stenk ned, nå sprer smitten uansett vaksine eller ikke?

Såvidt jeg har forstått det går smitten opp fordi uvaksinerte ikke ser vitsen i eget liv for å ta vaksinen, når det å ta vaksinen handler mest om å ikke bli smittet i utgangspunktet. Vaksinen er en felles innsats et samfunn gjør, det er ikke kun for enkelt individer og deres helse, det er et helhetsbilde her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

faktum er jo at man slipper unna med alle mulige beslutninger. Boris Johnsen reduserte liksågodt intervallet ned til 3 mnd.

Det er jo, som det ble sagt på pressekonferansen, en veiing av fordeler VS ulemper. Da lander man kanskje litt ulikt alt ettersom hvordan ting er i hvert enkelt land og lignende. Men da er det heller ikke rart at folk veier ting selv.. Hva er min risiko for X oppimot Y? Er jeg ved god helse? Fikk jeg bivirkninger sist? osv... Dette er også en grunn til å ikke ha noen tvunget vaksinering. Man kan ikke gjøre slike detaljerte vurderinger for hver enkelt person. Man må nesten stole litt på at folk klarer å tenke litt selv også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (1 time siden):

Faen ta de feite idiotene som ikke klarer holde seg unna bacon pølser, cola og annet usunt. Faen ta alle de som gir blanke f i helsen sin.

Man hadde sluppet dette hadde de bare skjerpet seg.

Du kan ikke være sann i dette du skriver? Bacon pølser, cola og annet usunt tar gjerne ÅR før man vil trenge sykehusplass pga. kostholdet. Vi snakker her om et virus som på DAGER kan få deg til å gå fra litt uvel til alvorlige pusteproblemer som gjør deg avhengig av tilført oksygen.

Når noe har et potensiale til å sende ganske mange til sykehus på ganske kort tid bør det taes ganske alvorlig også.
Ingen har daua av én feit hamburger, med mindre de satt den i halsen. Og selv om få unge dør av dette viruset er potensiale der.

Endret av thatguy83
  • Liker 3
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (14 minutter siden):

Du kan ikke være sann i dette du skriver? Bacon pølser, cola og annet usunt tar gjerne ÅR før man vil trenge sykehusplass pga. kostholdet. Vi snakker her om et virus som på DAGER kan få deg til å gå fra litt uvel til alvorlige pusteproblemer som gjør deg avhengig av tilført oksygen.

Når noe har et potensiale til å sende ganske mange til sykehus på ganske kort tid bør det taes ganske alvorlig også.
Ingen har daua av én feit hamburger, med mindre de satt den i halsen. Og selv om få unge dør av dette viruset er potensiale der.

Det er livsfarlig å kjøre bil også. Jeg skal innføre strakstiltak å legge bilen på finn umiddelbart. Får finne ut av hvordan jeg skal komme meg på jobb og sånne uvesentligheter med tiden. Nå haster det jo å gjøre tiltak. 

Endret av minim
  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Det er livsfarlig å kjøre bil også. Jeg skal innføre strakstiltak å legge bilen på finn umiddelbart. Får finne ut av hvordan jeg skal komme meg på jobb og sånne uvesentligheter med tiden. Nå haster det jo å gjøre tiltak. 

Det blir vertfall ekstra farlig å kjøre bil om akuttmottakene er fulle av covid pasienter, kjipt å komme utfor en ulykke da.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (19 minutter siden):

Det er jo, som det ble sagt på pressekonferansen, en veiing av fordeler VS ulemper. Da lander man kanskje litt ulikt alt ettersom hvordan ting er i hvert enkelt land og lignende. Men da er det heller ikke rart at folk veier ting selv.. Hva er min risiko for X oppimot Y? Er jeg ved god helse? Fikk jeg bivirkninger sist? osv... Dette er også en grunn til å ikke ha noen tvunget vaksinering. Man kan ikke gjøre slike detaljerte vurderinger for hver enkelt person. Man må nesten stole litt på at folk klarer å tenke litt selv også.

ære være deg for å vurdere det selv. flere burde kanskje gjøre det.

en generel 3.dose/haste-booster innen/i løpet av januar for de ned til 45 år, burde vært innskrenket til slike som evt. er i faresonen pga. dårlig helse/sykdom. Alle de øvrige kunne ventet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 timer siden):

Baconet skatt ut av kjeften og ned i ribbefettet, i ren forbauselse. Du kunne sikkert ha jobbet som personlig veileder, eller som sjef på slankefarm. 

 

Et av mine store forbilder er David Goggins.. Følgt han lenge før han ble mainstream..Så det sier vel sitt om hvor jeg står mentalt..

Sitat

“Never let people who choose the path of least resistance steer you away from your chosen path of most resistance.”

 

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Gouldfan said:

..., og samfunnsliv slik vi kjenner det i vesten blir avhengig av covidpass.

Jeg er ikke av de smarteste knivene i skuffen, men er det ikke sånn at du kan smitte andre om du er uvaksinert, vaksinert med 1 dose, vaksinert med 2 doser eller vaksinert med 3 doser? Hva er da hensikten med covidpass?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...