Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (På 16.1.2021 den 12.18):

Du er i den 0.1% som da eventuelt blir buret inne. De fleste nordmenn er fornuftige og har evnen til å tenke lengre enn sin egen nese.

Du er vel en av de som ikke klarer tenke lenger en nesetippen din når du tror han er 0,1% av Nordmenn, han er nok mer i en gruppe av langt over 50% av Nordmenn.

Paniske poster har vært en standar fra deg og feilet ofte med spådommer om hva som skal hende i Norge.

Jeg er med @William_S 👍

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 timer siden):

Men hei vi kan jo fortsatt glede oss litt over dette lave tallet som er færre enn forrige lørdagstall. Skal man sammenligne noe så er det å sammenligne med tilsvarende dag forrige uke. For vi klarer jo oss greit i Norge. Svein Andersen skal forøvrig få sin dose nr 2 av vaksine i dag kl 12 (han var førstemann ut i Norge til å bli vaksinert) 

Glede seg over positive ting er ikke helt hva folk i denne tråden ser etter virker det som.

Alltid når det postes om lave smittetall skal det avfeies på en eller annen måte.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var mange her som spådde at smitten ville auke, medan eg stilte spørsmål ved dette. I ettertid er det litt freistande med eit "kva var de eg sa?"

torbjornen skrev (På 4.1.2021 den 3.05):

Er det eigentleg så sikkert at smitten er stigande akkurat no? På den eine sida har mange vore ute og reist, feira jul med nær familie eller besøkt folk. Nokre har kanskje festa litt, men det store fleirtalet har vel halde seg meir eller mindre i ro og følgd anbefalingane. På den andre sida har dei fleste hatt fri og ikkje reist kollektivt til eller frå jobb. Også skular og barnehagar har vore stengde. Slik sett har jula fungert som ein slags lockdown. Det skulle såleis ikkje overraske meg om vi faktisk vil kunne sjå ein nedgang i smitten dei kommande dagane. Samstundes har det vore lite testing i jula, så smittetala som kjem no er truleg for låge og det er svært usikkert kor mykje smitte det er.

Smitten var nok likevel aukande, og vi fekk sjå at smitten nærma seg 1000 per dag før trenden snudde. Men mange frykta at det var verre enn det var.

Det var likevel bra at FHI og regjering fekk panikk, for det var eit svært viktig tidspunkt å få sett inn strenge tiltak akkurat då folk skulle tilbake i jobb og skule. Panikken tok dei i seinaste laget, slik at tiltaka kom for brått på både studentar og kommunelegar. Resultatet av tiltaka ser vi no i form av ein betydeleg nedgang i staden for vidare auke, og dette kjem vel med i tida framover. I tillegg har regjeringa etter å ha venta eit år endeleg blitt tvinga til å innføre obligatorisk testing på grensa og krav om karantene også for gjestearbeidarar. Det er no viktig at ein så lenge som mogeleg greier å hindre mutantvirusa i å spreie seg, enten dei kjem frå Storbritannia eller bakvegen frå f.eks. Danmark. I Danmark står mutantane allereie for 25% av smitten, og dette vil vel auke raskt.

Konklusjonen er at det viser seg at det er bra at panikken tek dei styrande med jamne mellomrom, for elles blir det svenske tilstandar og pandemien ute av kontroll.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (41 minutter siden):

Glede seg over positive ting er ikke helt hva folk i denne tråden ser etter virker det som.

Alltid når det postes om lave smittetall skal det avfeies på en eller annen måte.

 

Det virker som det har gått en sport i å ha et mest mulig pessimistisk syn hvor man skriver at man tror det blir portforbud i Oslo osv. Den uka som gikk ble det satt ny rekord i antall testede i Norge på en uke. Når du har et stort tallmateriale å gå ut i fra  kan man anslå egentlig hvor utbredt smitten er. Dvs pr dags dato i Norge ikke veldig utbredt. Smitten er utbredt i enkelte områder som drar statistikken opp som feks Oslo. Men store deler av landet er det ikke stor utbredelse av smitte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oslo har eit problem, sidan smittetala går feil veg trass i allereie svært strenge tiltak. 

Det kjem stadig påfyll av nye smittetilfelle rundt om i landet fordi folk har reist innanlands eller utanlands. Mykje av dette er truleg nødvendige reiser. Sidan folk flest følgjer tiltak og anbefalingar har ein kontroll og har fått smitten ned.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Oslo har eit problem, sidan smittetala går feil veg trass i allereie svært strenge tiltak. 

Det kjem stadig påfyll av nye smittetilfelle rundt om i landet fordi folk har reist innanlands eller utanlands. Mykje av dette er truleg nødvendige reiser. Sidan folk flest følgjer tiltak og anbefalingar har ein kontroll og har fått smitten ned.

Siden Oslo har tall på bydelsnivå så er det interessant å se hvordan enkeltbydeler så til de grader drar opp statistikken, mens andre bydeler ligger under landssnittet for smitte. Men dette er uansett steder i byen hvor mange bor trangt under samme tak. Kommer smitten først inn i et hjem så blir alle fort smitta. Det blir mye smitte ut av det om man ganger dette med 100 husstander feks. 

Endret av William_S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tek med denne om stoda i Danmark:

 
Sitat

 

Danmark har registrert nesten 900 nye koronatilfeller

Danske myndigheter har registrert 889 nye koronainfeksjoner det siste døgnet, og ytterligere 28 koronasmittede personer er døde, ifølge oversikten søndag.

Også antall dansker som er smittet av den nye og mer smittsomme virusvarianten, B117, er oppdatert. Det er funnet i alt 283 slike smittetilfeller i Danmark siste døgn.

Antall koronapasienter som er innlagt på sykehus, har steget til 799, en økning på 20 siden dagen før.

 

Dette er ikkje bra. Viktig med strenge krav til testing på flyplassane og karantene no.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Tek med denne om stoda i Danmark:

 

Dette er ikkje bra.

DAnmark har jo stengt ned så de har lite tiltak å gå på sånn rent bortsett fra portforbud noe jeg tviler på blir innført der. Det er litt sånn når man har stengt ned det som kan stenges ned omtrent så får man nesten bare stå i det.  Samtidig så tror jeg også den danske befolkningen er litt mindre tillitsfulle ovenfor myndigheter enn her til lands. Alltid vært en sånn eim av gi f mentalitet i det danske folket på mange ulike områder. Det er feks lov å røyke innendørs på barer i Danmark så lenge det er under et visst kvadratmetermål. Her i Norge har jo røykeloven vært her siden 2004. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Kryptodebunker said:

Jeg tenker jeg og kanskje dere tenker feil. Hvis man tester seg på søndag får man som oftest ikke svar før på mandag og man blir registrert som smittet på mandag. Derfor tyder høye tall på mandag at mange tester seg på søndag og mandag før ett visst klokkeslett si kl 12 slik at prøven rekker å bli analysert og meldt inn før midnatt kl 24.

 

Jeg vet ikke om laboratorium som analyserer prøver også på småsteder er stengt på lørdag og søndag? 

På vgs øversikt kan man se hur många som har testats per dag, hur många som har testat positivt på en dag och hur många som har registrerats på en dag. 

Hvis man ser några uker bakåt så ser man att flest testas på mandagar och klart minst antal på helger. Fredagen bruker vara mindre än måndagar men många fler än helgen. 

Att det registreras få på lördagar tror jag beror på att alla lab inte analysera så mycket och större fördröjning med registrering. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, William_S said:

 Når du har et stort tallmateriale å gå ut i fra  kan man anslå egentlig hvor utbredt smitten er. Dvs pr dags dato i Norge ikke veldig utbredt. Smitten er utbredt i enkelte områder som drar statistikken opp som feks Oslo. Men store deler av landet er det ikke stor utbredelse av smitte. 

Enig, och når smitten kommer ditt så får man rätt raskt kontrol på spridningen. 

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (28 minutter siden):

Oslo har eit problem, sidan smittetala går feil veg trass i allereie svært strenge tiltak. 

Det kjem stadig påfyll av nye smittetilfelle rundt om i landet fordi folk har reist innanlands eller utanlands. Mykje av dette er truleg nødvendige reiser. Sidan folk flest følgjer tiltak og anbefalingar har ein kontroll og har fått smitten ned.

Næ.

Noen områder drar opp smitten..

Nå har de innført de reglene ved reise som de burde ha gjort for 4-5uker siden så la oss håpe det hjelper framover inntil de som dør eller blir alvorlig syke av dette er vaksinert noe som er en small gruppe selv om noen brukere her inne tror noe annet.

 

William_S skrev (33 minutter siden):

Det virker som det har gått en sport i å ha et mest mulig pessimistisk syn hvor man skriver at man tror det blir portforbud i Oslo osv. Den uka som gikk ble det satt ny rekord i antall testede i Norge på en uke. Når du har et stort tallmateriale å gå ut i fra  kan man anslå egentlig hvor utbredt smitten er. Dvs pr dags dato i Norge ikke veldig utbredt. Smitten er utbredt i enkelte områder som drar statistikken opp som feks Oslo. Men store deler av landet er det ikke stor utbredelse av smitte. 

Helt korrekt.

Vi har blitt spådd 1000 smittet i flere uker nå og som du sier det går sport i være negativ/pessimist i de trådene her.

Jeg synes helt ærlig bare synd på de brukerene som har en slik måte tenke og være på..

Vurderte melde meg helt ut av de trådene her, vet at flere har gjort det , men tenker det greit være en motvekt til all hysteriet her inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg sjekket antistoff testen jeg tok for noen uker siden i går hadde vist resultratet kommet inn.

image.png.3fb12d7ea336dc1b4b38711d07cb3bf4.png

Jeg kan ikke si at jeg er spesielt overasket, kanskje mest overasket over at der fortsatt er antistoff da jeg er temmelig sikker på at jeg var smittet sent i mars, når jeg lå hjemme med lungebetennelse og 40+ i feber. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (46 minutter siden):

Når jeg sjekket antistoff testen jeg tok for noen uker siden i går hadde vist resultratet kommet inn.

Jeg kan ikke si at jeg er spesielt overasket, kanskje mest overasket over at der fortsatt er antistoff da jeg er temmelig sikker på at jeg var smittet sent i mars, når jeg lå hjemme med lungebetennelse og 40+ i feber. 

Hvorfor er du overrasket over tid? Studier viser jo nå at antistoffer varer minst 8mnd hos de fleste 

Endret av Evil-Duck
Fjernet sitert bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var det jeg håpet på. Som er bra, men når det gjelder karantene er det visst ikke unntak for antistoffer fra mars i fjor. Unntak fra 10 dagers karantene som nærkontakt, gjelder 

1. De som kan dokumentere med godkjent laboratoriemetode, PCR eller antigentest for SARS-CoV-2, at de har gjennomgått covid-19 i løpet av de siste seks månedene. Testen må være minst to uker gammel.

2. Unntak for personell i kritiske samfunnsfunksjoner når det er nødvendig for å unngå fare for liv og helse.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er du overrasket over tid? Studier viser jo nå at antistoffer varer minst 8mnd hos de fleste 

Jeg er egentlig bare overasket fordi det er over 8 måneder siden jeg var syk, men det er jo ikke en dårlig overaskelse da. Greit å få bekreftet at det var covid jeg slet med back then.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (14 minutter siden):

Jeg er egentlig bare overasket fordi det er over 8 måneder siden jeg var syk, men det er jo ikke en dårlig overaskelse da. Greit å få bekreftet at det var covid jeg slet med back then.

Greit å ha det overstått hvor tok du antistoff testen? Var selv kraftig influensasyk i begynnelsen av februar etter en tur til London. Har lurt på om det kunne være korona slet fælt med å puste noe jeg ikke har hatt med influensa tidligere. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 29.12.2020 den 17.29):

Vi skal ikke undervurdere hvor SLITNE, folk i helsevesenet er. Og hvor mye OVERTIDSARBEID det er.

Jeg leste litt om denne saken, jeg hørte at med unntak av litt symptomer på virus forbigående tretthet og feber så gikk det bra med personen.

Er sykt mange vaksiner som settes, og sykepleiere er bare mennesker de også.

 

 

Mobiliser heimevernets medics?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...