Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Stavernfestivalens ledelse er ikke i tvil; det blir festival i 2021. Målet er å få 22.500 publikummere innenfor portene til golfbanen.

– Vi er i full gang med å planlegge årets festival, slik alle andre festivaler gjør, og den kommer til å bli arrangert etter samme mønster som i 2019. Det er det folk og artister ønsker, og det er slik det skal bli, sier en overbevist daglig leder i Stavernfestivalen, Ole Christian Mørk.

ØP treffer Mørk sammen med Jøran Kristensen, som er kommunikasjonsansvarlig for festivalen, på Sanden Kafé i Larvik.

Til daglig sitter de to på hjemmekontor eller i leid møtelokale i Sandefjord sammen med, for tiden, fem medarbeidere. Snart skal de bli ni til sammen, mens nummer ti, festivalgründer Roger Albin, gjør sin jobb fra base i Oslo.

– Han er alt i gang med å booke artister, mens vi er i gang med resten. Vi er senere ute enn vi pleier, så det blir hektisk framover. Men festival etter kjent merke skal det bli. 20-års jubileet for festivalen skal få en flott markering, lover Ole Christian Mørk.

Hvor realistisk er dette? Gruppen 20-29år har størst smitte det er nettopp målgruppen til Stavernfestivalen.

https://www.sb.no/dette-er-planen-for-stavernfestivalen-i-ar-det-blir-hektisk-framover/s/5-36-1033721

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Pc Lynet said:

Jeg vil være enig med Krytodebunker i at tallene er stabilt for høye nå. Norge er avhengig av å få tilfeller ned mot 0 før mutasjonene får festet grepet her i Norge. Gjør vi ikke det vil vi også få sprengt sykehuskapasitet i løpet av Mars slik som i Sverige og Storbritannia.

Om disse mer smittsomme mutasjonene får fotfeste i Norge, så spiller dagens smitte liten rolle.

Man ville ganske straks og med en gang måtte innføre strengere tiltak, og disse tiltakene ville utrydde de mindre smittsomme variantene trolig raskere enn de muterte variantene ville spre seg.

Eksempelvis, om man har 500 nye tilfeller per dag av en variant med R på 1, og 10 tilfeller per dag av en variant med R på 1,5, og så innfører man tiltak som reduserer R fra 1,5 til 1,2, så reduseres R for den mindre smittsomme varianten til omkring 0,8.

Etter f.eks 20 smittesykluser på omkring en uke vil det da være ca 6 tilfeller per dag av den mindre smittsomme varianten, og 383 tilfeller per dag av den mer smittsomme varianten.

(Dette er akkurat samme mekanisme for hvorfor vi ikke har noe influensa-smitte denne vinteren.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Om disse mer smittsomme mutasjonene får fotfeste i Norge, så spiller dagens smitte liten rolle.

Man ville ganske straks og med en gang måtte innføre strengere tiltak, og disse tiltakene ville utrydde de mindre smittsomme variantene trolig raskere enn de muterte variantene ville spre seg.

Eksempelvis, om man har 500 nye tilfeller per dag av en variant med R på 1, og 10 tilfeller per dag av en variant med R på 1,5, og så innfører man tiltak som reduserer R fra 1,5 til 1,2, så reduseres R for den mindre smittsomme varianten til omkring 0,8.

Etter f.eks 20 smittesykluser på omkring en uke vil det da være ca 6 tilfeller per dag av den mindre smittsomme varianten, og 383 tilfeller per dag av den mer smittsomme varianten.

Problemet er at veldig få tiltak annet enn komplett portforbud vil kunne hindre den nye mutasjonene fra å spre seg. Jeg tror det blir fullstendig portforbud i Oslo og andre storbyer. Ingen får gå ut døra på ett par uker og totalt nedtegning av grensene.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Problemet er at veldig få tiltak annet enn komplett portforbud vil kunne hindre den nye mutasjonene fra å spre seg. Jeg tror det blir fullstendig portforbud i Oslo og andre storbyer. Ingen får gå ut døra på ett par uker og totalt nedtegning av grensene.

Fullt mulig. Og om slike tiltak innføres, så vil de mindre smittsomme variantene av korona utryddes mye raskere enn i mitt eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Fullt mulig. Og om slike tiltak innføres, så vil de mindre smittsomme variantene av korona utryddes mye raskere enn i mitt eksempel.

Jeg håper regjeringen reagerer raskt hvis det viser seg at vi får lokal spredning av mutasjonene her i Norge. Det må være bedre at flyselskap (Norwegian), verftsnæringen, og andre som i stor grad kun bruker importert arbeidskraft går konkurs enn at hele Norge blir sittende i portforbud i månedsvis. Verftene kjøpes opp og kan starte opp igjen når alt er over. Det er tydelig hvor Høyre får pengene sine fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Regjeringen innfører obligatorisk testing på grensen fra mandag ettermiddag

Regjeringen innfører obligatorisk testing på grensen for personer som har oppholdt seg i et område med karanteneplikt, fra mandag 18. januar klokken 17.

– Norge har et av de strengeste systemene for innreise og testing i Europa, og nå strammer vi ytterligere inn for å begrense importsmitten. Personer som uten rimelig grunn ikke vil la seg teste kan straffes med bøter, og må tilbringe karantenen på karantenehotell, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Oppsiktsvekkende funn om skjult smitte

Nye beregninger viser at symptomfrie står for en betydelig del av smittespredningen.

I en fersk studie, publisert i anerkjente JAMA, har det amerikanske smitteverninstituttet CDC utført beregninger for hvor mye av smittespredningen som skyldes symptomfrie coronavirussmittede - såkalt skjult smitte.

De amerikanske forskerne har beregnet dette basert på en forutsetning om at 30 prosent av de smittede aldri utvikler symptomer og at de er noe mindre smittsomme enn personer med symptomer.

Videre legger forskerne til grunn at personer som aldri utvikler covid-19-symptomer står for omtrent én av fire smittetilfeller.

Forskerne har også funnet at rundt en tredjedel av alle smittetilfeller forårsakes av personer som er såkalt presymptomatiske, det vil si at de er smittsomme og kan smitte andre, før de selv utvikler symptomer på covid-19.

59 prosent

Forskerne konkluderer med at symptomfrie og presymptomatiske coronavirussmittede til sammen står for mer enn halvparten av all smittespredning.

«Funnene i denne studien tyder på at identifisering og isolasjon av personer med symptomatisk covid-19 ikke alene vil bringe den pågående spredningen av SARS-CoV-2 under kontroll», skriver forskerne.

I rene tall viser modellberegningene at den skjulte smitten står for hele 59 prosent av all smittespredning.

35 prosent kommer fra presymptomatiske personer, 24 prosent fra coronavirussmittede som aldri utvikler symptomer, heter det i den amerikanske studien.

Professor og smittevernekspert Jörn Klein ved Universitetet i Sørøst-Norge er ikke overrasket over funnene i den amerikanske studien.

- Denne studien bekrefter det jeg og flere andre fagfolk har sagt hele tida. Dette blir er enda viktigere når de nye virusmutasjonene spres også i Norge. Jeg ser ikke at noen av tiltakene kan lettes nå. Jeg regner med at antall smittetilfeller vil øke de neste ukene og at vi dessverre vil se flere innlagte som et resultat av nyttårsfeiringen, sier professor og smittevernekspert Jörn Klein ved Universitetet i Sørøst-Norge.

https://www.dagbladet.no/nyheter/oppsiktsvekkende-funn-om-skjult-smitte/73273035

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er viktig å huske på at vi har de strengeste tiltakene nå siden i fjor vår. For eksempel er det første gang siden i vår min organisasjon faktisk har lagt påbud om hjemmekontor og ikke anbefaling, så det er langt flere som sitter hjemme nå enn i høst. I tillegg til at folk har kuttet sosiale kontakter drastisk siden i høst.

Dermed hadde det vært rart om tallene ikke hadde begynt å gi noe effekt nå. Men dagens smittenivå er det likevel rundt 3000 tilfeller (høyeste uken nå etter jul var på rundt 4600 tilfeller) og av ca ukelige 3000 tilfeller så legges det inn et sted mellom 70-90 på sykehus i uken. Hadde vi hatt det dobbelte så ville totalinnlagte steget mye raskere. Om vi løser opp på tiltakene nå og aksepterer dagens smittenivå vil det fremdeles være noe press på sykehus, men det vil gå fint. Løser vi opp for mye på tiltakene og får en oppgang igjen så bikker det raskt opp igjen og vi får en situasjon der smittetallene vokser fort og presset på sykehus øker.

Etter mitt syn bør tallene enda mer ned før vi kan begynne å løsne på for mange av tiltakene. Virusmutasjonen er det som gjør det hele vanskelig. Tiltakene vi har hatt og observert tidligere vil ikke nødvendigvis være like effektive mot mutasjonen, og det er det som gjør det hele ekstra utfordrende. 

Jeg tror fasiten på mandag blir lettelse på noen få tiltak, vi får lov å omgås noen flere personer, f.eks. at man anbefaler 5 til 10 nærkontakter i uken utenom egen husholdning. I tillegg tror jeg barn vil få gå tilbake til aktiviteter på fritiden så lenge restriksjoner følges og at skjenkeforbudet oppheves, men at det fremdeles vil være strenge retningslinjer for utelivet, f.eks. skjenkestopp etter midnatt eller fra klokka 22.00. 

Så tror jeg man må belage seg på to nye uker med rødt nivå på VGS, hjemmekontor for de fleste og digital undervisning for studenter. Og fortsatt begrensing i sosiale kontakter (men ikke "besøksforbud")

Utenom disse nasjonale tiltakene tror jeg også de anbefaler strengere lokale tiltak der det er nødvendig.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Jeg vil være enig med Krytodebunker i at tallene er stabilt for høye nå. Norge er avhengig av å få tilfeller ned mot 0 før mutasjonene får festet grepet her i Norge. Gjør vi ikke det vil vi også få sprengt sykehuskapasitet i løpet av Mars slik som i Sverige og Storbritannia.

 

At det framleis er for mykje smitte er også eg einig i, når ein fyrst har valt å setje inn strenge tiltak bør smitten under 100 per dag før ein byrjar å løyse opp att for mykje. Men dersom ein ynskjer å halde på tiltaka for å få smitten ytterlegare ned bør dette også kommuniserast ut til befolkninga.

Elles er signaleffekten kanskje like viktig som tiltaka i seg sjølv. Då Norge vart stengt ned i mars forstod folk at no var det alvor, og smitten gjekk raskt ned. No kan ein ha hatt ein tilsvarande effekt etter at helsefolka har snakka om at smitten har teke seg opp, drege samanlikningar til skrekkforholda i Europa, snakka om mutasjonane, samt snakka om at det kan bli nokre vanskelege månader fram til sommaren.

Dersom dei no går ut og stadfestar at smittetala er på veg ned og at ein kan lette litt på tiltaka risikerer ein at folk byrjar å slappe av og at smitten byrjar å auke att.

Dersom dei derimot held fram med tiltaka og å snakke som om smitten er på veg opp vil dette bli avslørt, folk blir leie og irriterte og sluttar å følgje anbefalingane.

Difor er kommunikasjon så viktig.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (11 timer siden):

Stabilt høyt. Ytterligere innstramminger kommer mandag. Studenter Zoom resten av våren. 

Er egentlig 460 smittede pr dag i Norge et høyt antall? På et år da vil vi ha 167.900 smittede. Det vil da ta ca 30 år å smitte hele befolkningen i Norge. Greit å ha litt perspektiver her. Det er lite grunnlag for å stramme inn iallefall. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Problemet er at veldig få tiltak annet enn komplett portforbud vil kunne hindre den nye mutasjonene fra å spre seg. Jeg tror det blir fullstendig portforbud i Oslo og andre storbyer. Ingen får gå ut døra på ett par uker og totalt nedtegning av grensene.

Blir det portforbud i Oslo eller noe annet sted i landet så blir jeg med på demonstrasjoner mot tiltakene. Da har det gått altfor langt. At folk i det hele tatt leker med disse tankene burde skremme folk mye mer enn det viruset Jeg tror heller ikke det er et tiltak som folk flest vil akseptere. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (47 minutter siden):

Blir det portforbud i Oslo eller noe annet sted i landet så blir jeg med på demonstrasjoner mot tiltakene. Da har det gått altfor langt. At folk i det hele tatt leker med disse tankene burde skremme folk mye mer enn det viruset Jeg tror heller ikke det er et tiltak som folk flest vil akseptere. 

Du er i den 0.1% som da eventuelt blir buret inne. De fleste nordmenn er fornuftige og har evnen til å tenke lengre enn sin egen nese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (58 minutter siden):

At det framleis er for mykje smitte er også eg einig i, når ein fyrst har valt å setje inn strenge tiltak bør smitten under 100 per dag før ein byrjar å løyse opp att for mykje. Men dersom ein ynskjer å halde på tiltaka for å få smitten ytterlegare ned bør dette også kommuniserast ut til befolkninga.

Elles er signaleffekten kanskje like viktig som tiltaka i seg sjølv. Då Norge vart stengt ned i mars forstod folk at no var det alvor, og smitten gjekk raskt ned. No kan ein ha hatt ein tilsvarande effekt etter at helsefolka har snakka om at smitten har teke seg opp, drege samanlikningar til skrekkforholda i Europa, snakka om mutasjonane, samt snakka om at det kan bli nokre vanskelege månader fram til sommaren.

Dersom dei no går ut og stadfestar at smittetala er på veg ned og at ein kan lette litt på tiltaka risikerer ein at folk byrjar å slappe av og at smitten byrjar å auke att.

Dersom dei derimot held fram med tiltaka og å snakke som om smitten er på veg opp vil dette bli avslørt, folk blir leie og irriterte og sluttar å følgje anbefalingane.

Difor er kommunikasjon så viktig.

Helt enig. Det må kommuniseres tydelig. Det er dette som kommer på mandag først for stortinget kl 12 så folket på pressekonferansen kl 14.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Du er i den 0.1% som da eventuelt blir buret inne. De fleste nordmenn er fornuftige og har evnen til å tenke lengre enn sin egen nese.

tja de siste meningsmålingene viser at oppslutningene rundt tiltakene har falt noe.  Fra å ligge over 70% er det nå under 70%. Det er uansett langt flere enn 0.1% som mener at tiltakene er for strenge. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Sitat

12 nye smittetilfeller i Trondheim

Det er påvist 12 nye smittetilfeller i Trondheim kommune det siste døgnet. Tre personer er smittet i utlandet, mens ni personer er nærkontakter til allerede kjente tilfeller.

 

Sitat

14 nye smittede i Drammen

Det er registrert 14 nye smittetilfeller i Drammen det siste døgnet. 12 av disse er nærkontakter av tidligere kjente tilfeller, mens to tilfeller har ukjent smittevei.

Halvparten av tilfellene knyttes til det pågående smitteutbruddet ved ortopedisk avdeling ved Drammen sykehus. De siste 14 dagene er det totalt påvist 202 nye smittetilfeller i kommunen.

– Som vi har rapportert de siste dagene, så ser vi en tendens til at smittetrykket kryper litt oppover. Dette er ikke spesielt overraskende, men det er bekymringsfullt. Hvis smitten eskalerer, så blir det fort en uoversiktlig situasjon som kan komme ut av kontroll, sier smittevernoverlege Einar Sagberg i en pressemelding.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

tja de siste meningsmålingene viser at oppslutningene rundt tiltakene har falt noe.  Fra å ligge over 70% er det nå under 70%. Det er uansett langt flere enn 0.1% som mener at tiltakene er for strenge. 

Ja men de vil ikke gå i demonstrasjonstog i en pandemi!

 

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Pc Lynet said:

Ja men de vil ikke gå i demonstrasjonstog i en pandemi!

 

Sikker på det? Var masevis av folk som demonstrerte i fjor selv om det var pandemi.

Da var det riktignok for en woke sak i et annet land, hvor "alle" var enige i at politiet i USA var slemme og fortjente å bli protestert mot. 

Man blir sikkert mye mer uglesett om man går i demonstrasjonstog mot autoritære tiltak som portforbud, det har du nok helt rett i. Selv om man skulle klare å holde god avstand og ellers overholde godt smittevern. Trist at det er blitt sånn, demonstrasjonsretten må stå kjempesterkt, man kan fint gå i smittevernsvennlige demonstrasjonstog. 

Endret av Battaman
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Er egentlig 460 smittede pr dag i Norge et høyt antall? På et år da vil vi ha 167.900 smittede. Det vil da ta ca 30 år å smitte hele befolkningen i Norge. Greit å ha litt perspektiver her. Det er lite grunnlag for å stramme inn iallefall. 

Kva som er høgt og ikkje er relativt.

Ein million med vanleg influensa er ikkje "høgt", fordi ein har vaksinert risikogruppene og viruset er ufarleg for dei fleste. Koronaviruset fører ofte til langvarig sjukdom eller død, og risikogruppene er ikkje vaksinerte (enno). (Det er difor vi har tiltak).

460 per dag er høgt i forhold til i sommar. Dette er 10 smitta per 100 000 per dag, medan vi i sommar låg på under 5 per 100 000 per 14 dagar.

460 per dag er lågt i forhold til smittetala i Sverige no.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...