Jump to content
jmm@tu.no

Stempelmotoren dør - også i Tyskland

Recommended Posts

2 hours ago, 6RCURCGB said:

Det er service og reparasjoner på el-biler som virkelig er dyrt pga. lite/ikke eksisterende ettermarked. Bortsett fra motorolje, oljefilter, luftfilter og brennstoffilter er jo en el-bil kliss lik en fossilbil.

Du kan ikkje mykje om bil, forstår eg.  Har du nokon gong vore borti ein elbil med clutch, til dømes?

  • Like 5

Share this post


Link to post
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (3 timer siden):

Det blir nok vertfall ikke før 2100 at volumet på gass og olje forandrer seg så meget, tungindustri, fly, shipping, asfalt og plastik næringer vil jo ha sitt. Og fattigere land kan jo ikke så godt hindres i å få litt oljevelstand.

 

Lokalt kan man jo ha dei regler man vil, er peng i statskassen som allereie er forbruksorientert med til dømes MVA som største post. Spis mer og kjør mer privatbil er vel det som er norsk poletikk i dag.

 

Krav til vannboren varme er vel ikke komt for privatboliger ennu, det ville hjelp på evnen til å ha balansere kraftforbruk. 2/3 er jo til varme, 60 kWt til iPad (lyd, ruter og WiFI), 400 kWt til lys og 2 000 kWt til batteribil (anslagsvis 2 460 kWt totalt pr person utenom varme), alt utenom varme er jo eigentlig en piss i havet hva angår hva der kan moderniseres til det betre.

Likeledes må jo opplegg for gjennvinning av varme fra spillvatn forbredes for, og betre struktur for å minske energi der krevest for å gi frostsikring på fritidsboliger.

Enig i mye her, det eneste er vel at jeg har noe mere optimistisk syn på utvikling og forskning, så jeg tror flyindustrien og shipping vil være raskere å bytte ut. Ellers forskes det på å bruke mer miljøvennlige alternativer for både asfalt og plastikk, såvel som bildekk. Og tungindustri? De har jo et mekka i Norge med tilgang til billig strøm fra vannkraft.

I andre land vil det i langt større grad bli byttet ut med fornybar kraft eller atomkraftverk, men da kanskje basert på Thorium, som jeg tror blir langt mindre uglesett enn atomkraft basert på de mer tradisjonelle radioaktive grunnstoffene, om e ikke i større grad klarer å bruke av "restene" som før har blitt til bestanddeler til våpen eller må oppbevares over millioner av år før de ikke lengre er skadelige for oss.

  • Like 2

Share this post


Link to post
On 11/21/2020 at 6:29 PM, 2LK70DN1 said:

Å sammenligne en stempelmotor og en elmotor blir bare dumt, for det er batteriet som er dyrest og mest avansert på en elbil.

Jeg tror BMW og Mercedes kommer til å klare de nye utslippskravene, det er verre med resten av bilprodusentene. Et velfungerende faststoffbatteri kan imidlertid bli en game changer.

 

Vel det er jo motoren som besørger fremdrift. Så selv om prisene på ICE og elmotor er forskjellige så er det helt relevant å sammenlikne. Og batteripakken som skeptikerne var så skremte av har jo vist seg å holde seg overraskende bra. 

Hvorfor vente på faststoffbatterier? Vi har den energitettheten vi trenger for elbiler i dagens celler. Og neste år får vi jo nye celler fra Tesla med større diameter, forbedret design siden de er tabless, og mer energi pr celle. 

Jeg avviser ikke ssd batterier, for den dagen ssd batterier er i masseproduksjon og til en akseptabel pris så vil det sikkert skje store ting, blant annet så forventes det av både vekt og volum på ssd batterier skal halveres. Perfekt feks for elmotorsykler, elscootere og selvsagt også elbiler, ellastebiler og elbusser. 

  • Like 4

Share this post


Link to post
On 11/21/2020 at 8:55 PM, Trestein said:

Ingen ennå. Mercedes ønsker mere erfaring før de putter dem inn i personbiler.

Ved å sette dem i en buss får de mye raskere erfaring enn i personbiler.

De gir imidlertid 10års garanti. 

Er det noe data å vekt og volum på disse cellene?

 

On 11/21/2020 at 6:42 PM, Trestein said:

 

Sjekka ut linken og la merke til at det virker som de har valgt å gå for en løsning med batteripakken takmontert. Jeg skjønner city busser har lavt gulv men dette kunne kanskje vært løst mer elegant med batteripakken under dørken også luftbelger med ekstra lang vandring? Se på det tredje bildet, det viser batteripakken på taket. Må bli guffent i feks sterk sidevind, og krappe svinger? 

Hvor mye lettere kan ssd cellene være enn dagens celler? 

  • Like 2

Share this post


Link to post
On 11/21/2020 at 6:42 PM, Trestein said:

 

Merkelig, se på det tredje bildet i linken. Virker som Mercedes har plassert batteriene på taket? Wtf? Vil ikke skape gufne kjøreegenskaper feks i sidevind og krapp sving? Skjønner at citybussene har lavt gulv, men kanskje kunne de heller løst dette med luftbelger med ekstra lang vandring? 

Er det noen som har sett data på vekt og volum på disse ssd batteriene mercedes bruker? Kan ssd batteriene virkelig være så mye letterer enn dagens li ion at det ikke blir stress når de takmonterer batteripakken?

  • Like 1

Share this post


Link to post
bojangles skrev (6 minutter siden):

Er det noe data å vekt og volum på disse cellene?

 

 

Sjekka ut linken og la merke til at det virker som de har valgt å gå for en løsning med batteripakken takmontert. Jeg skjønner city busser har lavt gulv men dette kunne kanskje vært løst mer elegant med batteripakken under dørken også luftbelger med ekstra lang vandring? Se på det tredje bildet, det viser batteripakken på taket. Må bli guffent i feks sterk sidevind, og krappe svinger? 

Hvor mye lettere kan ssd cellene være enn dagens celler? 

https://www.google.no/amp/s/insideevs.com/news/444449/mercedes-benz-ecitaro-g-solid-state-battery/amp/
 

De påstår 25% høyere tetthet. 

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Enig i mye her, det eneste er vel at jeg har noe mere optimistisk syn på utvikling og forskning, så jeg tror flyindustrien og shipping vil være raskere å bytte ut. Ellers forskes det på å bruke mer miljøvennlige alternativer for både asfalt og plastikk, såvel som bildekk. Og tungindustri? De har jo et mekka i Norge med tilgang til billig strøm fra vannkraft.

I andre land vil det i langt større grad bli byttet ut med fornybar kraft eller atomkraftverk, men da kanskje basert på Thorium, som jeg tror blir langt mindre uglesett enn atomkraft basert på de mer tradisjonelle radioaktive grunnstoffene, om e ikke i større grad klarer å bruke av "restene" som før har blitt til bestanddeler til våpen eller må oppbevares over millioner av år før de ikke lengre er skadelige for oss.

Tror nok mange her på TU «digger forskning og utvikling», eg også. Men man ser jo at ting tar tid, særlig innen energi, og det er gedigent / det største i størrelse. (Joda, bilindustri er mye penger men den består jo stort sett av energi)

 

Joda, eg er «bare» innom TU (over 51% av det eg bruker iPaden til) for dulle litt med en intresse, krangle litt osv. Eg ser på teknikk som en kunstform, men joda musikk (Punk, Lemmy og Bach) slår teknikk. Og design sammenfaller mykje med «god funksjon», er en del av det og kan nærmest kalles for en geometrisk kvalitet stempel, formel/uttrykk i svært mange tilfeller.

 

Her en artig sak, test av absorbent til hydrogen (jfr asetylen lagring), men det er jo et stort anlegg pr i dag forhold til 50 Nm^3 lagring og utvinning i timen (ca 4,8 kg slik eg forstår det). Men joda rundt 1 000 kg lagret i en 20M^3 tank som vist på bilde, under normal tempera tur og trykk er jo flott isolert sett.

https://www.chiyodacorp.com/en/service/spera-hydrogen/demo-plant/

 

Her en graf i startbildet (lager i US i dag), heldigvis todimensjonal :

https://www.youtube.com/watch?v=jabyG4s8IjQ

 

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV
  • Like 1

Share this post


Link to post
On 11/23/2020 at 5:09 PM, Trestein said:

 

Det må da bli veldig spesielt å kjøre en buss med så mye vekt så høyt oppe? Nei dette skjønner jeg ikke noe av. Må se om jeg ikke får lest meg opp på dette i helgen. Men positivt at de tester ut, og vi trenger jo både BEV busser og lastebiler asap. Om det blir tabless batterier, posebatterier eller SSD er kanske mindre viktig akkurat nå i starten. Nå er det vel mest om å gjøre å få noe av tungtrafikken over på batteridrift. Så vil fremtiden vise hva som blir mest økonomisk for produsentene og hva som gir størst verdi for transportørene. Transportmarkedet er jo presset så til de grader og marginene er små, så det kan hende at mange ønsker å slippe unna dieselkostnader, og få lavere servicekostnader. Så får vi håpe produsentene har testet nok før de lanserer slik at det ikke blir for mange tilbakekallinger for early adopters. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Kan det være noe sikkerhets-greier? For å få batteriene unna surrete bilister som skal krasje, fartshumpler og annet dritt i veien? Har sett noen gassdrevne (?) busser som har tankene på taket pga. dette.

Share this post


Link to post

Tipper det har med innstegshøyde å gjøre. Det burde være enkelt å legge inn kræsjsoner f.eks de ytterste 20 cm ut mot sidene, ha forhøyet gulv under seteradene med nok plass til batteriene. Med noen serviettkalkulasjoner kommer jeg fram til at en 11m-buss vil få rundt 12 kvadratmeter batteriplass på denne måten.

Edited by Simen1
  • Like 2

Share this post


Link to post
9 hours ago, bojangles said:

Det må da bli veldig spesielt å kjøre en buss med så mye vekt så høyt oppe?

Ikke så helt spesielt for Daimler kanskje, historisk sett:

Quote

Tilnavnet «Veltepetter» kom i 1997, etter at den strøk på den såkalte elg-testen. Ifølge rapporten veltet bilen etter en brå unnamanøver for å unngå å treffe «elgen». Mercedes-Benz nektet først for at det var et problem med modellen, men trakk senere tilbake samtlige enheter solgt frem til det tidspunktet (2.600 eks.) og stoppet produksjonen inntil problemet ble løst med å montere stabilitetskontroll samt gjøre en rekke endringer i understellet. Dette sørget for at A-klasse var verdens første småbil med stabilitetskontroll.

https://no.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_A-Klasse

  • Like 1

Share this post


Link to post
8 hours ago, sedsberg said:

Kan det være noe sikkerhets-greier? For å få batteriene unna surrete bilister som skal krasje, fartshumpler og annet dritt i veien? Har sett noen gassdrevne (?) busser som har tankene på taket pga. dette.

 

Ja jeg skjønner delvis tankegangen, at det kan skape problemer om batteripakken er montert lavt. Men stabilitet bør vel strengt tatt trumfe slike små problemer? Feks el-hydrauliske dempere som kan heve og senke, som vi har sett på noen elbiler blant annet så kan en legge til feks fartshumper og stoppesteder i elektronikken slik at markfrigang skjøttes automatisk til stor del. De fleste lavgulvsbusser har jo mer eller mindre faste ruter. 

Kanskje mercedes bare hadde det travelt med å komme igang med testingen og ikke hadde tid til å bygge et dedikert chassi. Kan godt tenkes produksjonsmodellene blir helt annerledes. Det viktigste for Mercedes nå er vel å bli kjent med ssd batteriene, og samle mest mulig data. For vel tror at ingenørene hos Mercedes ikke er nedsnødde når produksjonsmodellene skal på tegnebrettet. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...