Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier kaster oss ut plutselig?! Ingen skriftlig leieavtale!


Rekabeka

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og min samboer befinner oss i en veldig kjip situasjon. Vi leier en enebolig, hvor utleier er mor til min samboer. Vi har fått skriftlig beskjed per SMS om å være utflyttet innen 2 uker, altså er vi kastet ut og har ikke fått advarsel om eventuell utkastelse på forhånd slik at vi kunne ha kommet fram til en løsning. Denne utleieren, min svigermor, er en utrolig sta dame som virkelig prøver å få det som hun vil og skal alltid belære andre, gjerne i form av lærepenger. 

Tingen er at min samboer har ikke betalt inn sin del av husleien (4000 hver i mnd) i 2 måneder i strekk nå grunnet veldig dårlig økonomisk situasjon. Jeg har betalt min del, de 4000 hun månedlig krever av meg, men blir kastet ut sammen med samboeren min. Dessverre har det seg slik at det ikke har vært noe skriftlig leiekontrakt skrevet, kun muntlig avtale om at vi leier for 8000 til sammen i mnd i løpet av en ubegrenset tidsperiode.

Dermed er mitt spørsmål hva slags rettigheter vi kan ha i denne situasjonen siden vi ikke har skriftlig leiekontrakt og om hun i det hele tatt har all rett til å kaste oss ut med bare 2 ukers beskjed i forkant. Dette da også uten verken skriftlig eller muntlig advarsel om at konsekvensene kom til å bli så store dersom samboer ikke betalte de til sammen 8000 han skylder utleier, sin mor... Synes dette er ganske sprøtt av henne å gjøre mot sin egen sønn, og hun et skikkelig stabeist uten like og gir seg ikke uten kamp her. Samboer har mulighet til å betale det han skylder først om et par dager men dette var ikke bra nok for henne og kaster oss allikevel ut om 2 uker. Men hvis hun på tross av å ha fått betaling, har hun enda like full rett til å kaste oss ut for misligholdt husleie? Jeg lurer litt på hvor sterkt eller svakt vi står i en slik komplisert situasjon som denne. Dessuten truer hun med å plombere døra etter 2 uker og ta tingene våre fra oss som straff for manglende innbetaling... og alt dette er sagt av ei dame som lever godt med god inntekt men allikevel ikke velger å stille opp for sin sønn. Hva kan vi si for å støtte vår sak for å sørge for at vi kan bli boende her, hvis ikke for alltid, men ihvertfall lengre enn 2 uker, om det er noe som helst for oss å si sånn rettighetsmessig for vår del?

På forhånd tusen takk for alle saklige svar som kan være til hjelp. :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som utleier av flere boliger, heier jeg på svigermor.

Når du har så liten respekt for din utleier at du ikke betaler på flere måneder, så synes jeg ikke han fortjener bedre.

At dette også går utover deg, viser bare hvor lite han bryr seg om andre, så bør du kanskje finne deg litt mer pliktoppfyllende men i fremtiden. (men det får bli i en annen tråd).

Endret av sam11net
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Husleie eller lån er pri 1, uansett. Tror jeg ville flyttet ut derfra fortest mulig uansett (og byttet telefonnummer), høres ut som lite koselig svigermor å ha hengende over seg.

Mye å spare på å eie i forhold til å leie, men da må man jo ha en viss slump penger selv for å få lån.

Jeg ville ikke ha stolt på denne svigermoren i forhold til det å lage til en avtale så lenge husleie avtalen er muntlig.

Red flags all over..

Lenke til kommentar
sam11net skrev (19 minutter siden):

Som utleier av flere boliger, heier jeg på svigermor.

Når du har så liten respekt for din utleier at du ikke betaler på flere måneder, så synes jeg ikke han fortjener bedre.

At dette også går utover deg, viser bare hvor lite han bryr seg om andre, så bør du kanskje finne deg litt mer pliktoppfyllende men i fremtiden. (men det får bli i en annen tråd).

Men hva slags rettigheter harutleier og leietaker i slike tilfeller? For hvis man klager og sier man vil betale, eller man nekter å flytte?  For det koster jo penger for utleier å bytte låser og usikkert om de kan selge tingene for trådstarter eller holde det i varetekt frem til pengene er betalt. for å redusere tapet. I verstefall går slike saker til domstolen som er er vel ikke ønskelig.

Sitat

Husleie eller lån er pri 1, uansett. Tror jeg ville flyttet ut derfra fortest mulig uansett (og byttet telefonnummer), høres ut som lite koselig svigermor å ha hengende over seg.

Mye å spare på å eie i forhold til å leie, men da må man jo ha en viss slump penger selv for å få lån.

Nå er det lite sansynlig trådstarter har råd, hvis så ville det ikke vært problem å betale 4000 kr ekstra, man kan jo søke om bostøtte eller sjekke med nav om det finnes alternativer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sånn i praksis er det bare namsmann/politiet som kan kaste noen ut av en bolig. Sånn sett har dere jo litt tid. At utleier er fullstendig amatør, og sender melding om utkastelse selv på SMS kan jo tyde på at det kan ta litt tid for dem å starte riktig prosess.

Hvis dere ikke har signert noe kontrakt heller, har dere ikke noe "utkastelsesklausul" heller, så da må utleier gå til forliksråd eller husleietvistutvalg å skaffe seg riktig tvangsgrunnlag før saken kan sendes til namsmannen for utkastelse.

Dersom man fortsetter å skylde penger så vil jo møllen gå, og dere ender opp med kostnadene av det og evt husleie dere blir skyldig i månedene det tar å fullføre.

Det aller billigste vil være å komme seg ajour med leie, eller flytte ut før det kommer så langt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er på tide å bli voksen TS. 


Hvorfor er det så dårlig gjort av svigermor og hun får dårlige karakteristikker, mens du stiller deg bak den slampen som ikke gidder å betale for seg?

8000 for en enebolig høres svært gunstig ut, hva tror du dere må ut med om dere hadde funnet et nytt sted?

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (4 minutter siden):

Dersom man fortsetter å skylde penger så vil jo møllen gå, og dere ender opp med kostnadene av det og evt husleie dere blir skyldig i månedene det tar å fullføre.

Det aller billigste vil være å komme seg ajour med leie, eller flytte ut før det kommer så langt.

Tja hvis man ikke uansett har 2 milioner i gjeld fra før, er litt forsent med forsikring men det burde utleier sørge for sikkerhet for er større risiko for nedbemanninger når som corona begrensinger er der. Men vet ikke hva utleier kan gjøre eller det tar for mye tid og penger til å finne løsning for selv om man tar kontakt med namsmannen eller politet er det ikke sikkert de tar saken og dekker utgiftene på trådstartes veiene.

Sitat

Hvorfor er det så dårlig gjort av svigermor og hun får dårlige karakteristikker, mens du stiller deg bak den slampen som ikke gidder å betale for seg?

8000 for en enebolig høres svært gunstig ut, hva tror du dere må ut med om dere hadde funnet et nytt sted?

Men nå vet vi ikke om det er mangel på arbeid eller hva er årsaken. Men selv om det er billig så kan penger være vanskelig å få tak i hvis arbeidgiver kniper inn. For å få trygt fra nav kan 8000 kr være dyrt hvis man må dekke bredbånd + strøm + mat selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest eb20f...892

Bør prioritere husleie som de andre nevner.

Men her virker ting å være på den litt useriøse delen, siden det ikke er noen kontrakt osv. Så kan jo spørre svigermor om hun skatter av  inntektene som hun skal hvis hun ikke bor der selv. Ellers så er det jo bare å sende ett lite tips til skatteetaten om det etter at dere har blitt kastet ut.

Dere kan nok dokumentere at dere har betalt husleie, så og så lenge. 

Anonymous poster hash: eb20f...892

Lenke til kommentar

Dersom du ønsker løsning, er du nødt til å gå i dialog. Problemet deres er at svigermor må være villig til denne dialogen. Dersom hun nekter noen form for dialog, ser jeg ingen god løsning … Dessverre!

Dialogen bør fra deres side være en unnskylding rundt manglende betaling, samt at dere legger frem en plan om hvordan betale tilbake det dere skylder. Dersom dere ikke overbeviser svigermor om at dere har tenkt å betale inn alt dere skylder, og dersom dere ikke kan vise til en realistisk plan rundt dette, tror jeg ikke hun har særlig lyst til å fortsette å la dere bo der. 

Personlig hadde jeg ikke krevd pengene tilbake pronto, det burde jo fungert med en form for nedbetalingsplan. Men din svigermor er kanskje noe steilere. Ikke kjenner jeg henne, og ikke aner jeg hvorfor hun er så striks. Kan det være dårlige erfaringer rundt din samboers pengevaner tidligere? Er han flink til å forvalte inntekt, sette til side penger til trangere tider, osv? Eller er han mer av "luksusfellen"-typen, som gjerne ønsker å nyte livet og kjøper alt mulig rart og gjør masse gøye ting uten å egentlig ha råd til det? 

 

Tips til andre: ikke alltid så lurt å blande familie og business/penger sammen – konflikter som driver folk fra hverandre kan oppstå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det er en fordel å holde seg til trådens tema? Det er ingen av oss som har kjennskap til situasjonen utover den informasjon som har blitt gitt av trådstarter. La oss ikke dømme andre så raskt. Kanskje leieboeren ikke gidder å ta ansvar eller jobbe, kanskje ikke. Dere vet ingen ting om det og derfor burde dere unngå å dømme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Guest eb20f...892 said:

Men her virker ting å være på den litt useriøse delen, siden det ikke er noen kontrakt osv. Så kan jo spørre svigermor om hun skatter av  inntektene som hun skal hvis hun ikke bor der selv. Ellers så er det jo bare å sende ett lite tips til skatteetaten om det etter at dere har blitt kastet ut.

Useriøs?

Jeg synes det høres ut som mor har vært snill med sønnen, og latt han leie gunstig uten å måtte stille depositum, kontrakt, ++

TS: Betaler dere for strøm, renovasjon, eiendomsskatt, vann/avløp ++ eller er det svigermor som betaler alt dette?

 

Lenke til kommentar
Gjest eb20f...892 skrev (24 minutter siden):

Bør prioritere husleie som de andre nevner.

Men her virker ting å være på den litt useriøse delen, siden det ikke er noen kontrakt osv. Så kan jo spørre svigermor om hun skatter av  inntektene som hun skal hvis hun ikke bor der selv. Ellers så er det jo bare å sende ett lite tips til skatteetaten om det etter at dere har blitt kastet ut.

Dere kan nok dokumentere at dere har betalt husleie, så og så lenge. 

Anonymous poster hash: eb20f...892

Men uansett risiker jo trådstarter skattesmell også. Det finnes nok useriøse utleier som mener de må øke prisene på grunn av økt slitasje på grunn av hjemmekontor og mere risiko for folk ikke betaler.

Sitat

TS: Betaler dere for strøm, renovasjon, eiendomsskatt, vann/avløp ++ eller er det svigermor som betaler alt dette?

Seriøst mye av dette bør gå under leiekostnader er vel kun strøm og vann forbruk der det er inviduelt per leieboer. Resten bør vel dekkes av måndlig leiepris. Er vel useriøst å avtale tileggkostnader som er nødvendig. I så fall må de spesifiseres før avtale.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, LMH1 said:

Seriøst mye av dette bør gå under leiekostnader er vel kun strøm og vann forbruk der det er inviduelt per leieboer. Resten bør vel dekkes av måndlig leiepris. Er vel useriøst å avtale tileggkostnader som er nødvendig. I så fall må de spesifiseres før avtale.

Ja, absolutt.. men om alt dekkes av svigermor og leien er 8000, så taper fort svigermor penger hver måned på at de bor der. Det virker ikke på meg som at TS forstår hvor mye kostnader det er forbundet med å bo, og tror at svigermor sitter igjen med hele leieinntekten på konto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første så er det ikke krise å ikke ha en skriftlig husleieavtale. Dersom ikke annet er avtalt(dvs via for eks skriftlig avtale) så er det husleieloven som gjelder. Siden dere har bodd der ei stund og betalt leie(forhåpentligvis via nettbank?) så er det lett å sannsynliggjøre at det finnes et leieforhold - det er da altså husleieloven som gjelder fullt ut.

I henhold til loven så kan ikke utleier bare kaste ut uten videre. Det kreves en del mer formelle grep til for å kunne gjøre det, og det er i praksis kun namsmannen som kan kaste noen fysisk ut. Men ofte, spesielt når en ikke vet bedre, så tror huseier at de kan gjøre som de vil fordi de eier boligen. Og det er ingen selvfølge at det er verdt å bruke energi på å overbevise de om noe annet.

Men jeg stusser litt på måten dere har håndtert dette på. Utleier leier vel ut til dere to som et par? Eller har dere hver deres "avtale"? For om hun leier ut til dere som et par så er det ingen grunn til at du skal kunne slippe unna med å betale "din del" som du beskriver her. Total husleige pr måned er avtalt til å være kr 8000,- og hvordan dere fordeler denne mellom dere er opp til dere og ikke henne. Om du må betale 8k i to måneder fordi samboer ikke har jobb så er det deres problem - ikke hennes.

Om dere har hver deres avtale så stiller det seg annerledes - og hun kan ikke kaste deg ut som har betalt dine forpliktelser. Men å bevise dette når dere ikke har en skriftlig avtale er utfordringen. Her bør du som et minimum ha skriftlige meldinger som taler for at dere har hver deres avtale med svigermor.

Dialog er uansett nøkkelen her - og om det ikke er mulig bør dere for deres egen skyld og familiefred flytte og ha separate og ordnede avtaler på plass.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Men hva slags rettigheter harutleier og leietaker i slike tilfeller? For hvis man klager og sier man vil betale, eller man nekter å flytte?  For det koster jo penger for utleier å bytte låser og usikkert om de kan selge tingene for trådstarter eller holde det i varetekt frem til pengene er betalt. for å redusere tapet. I verstefall går slike saker til domstolen som er er vel ikke ønskelig.

Uten kontrakt har leietaker ingen automatiske rettigheter.
Det finnes unntak for mindreårige, alene foreldre og folk med nedsatt funksjonsevne.

Det som er det røde flagget her, er at leietaker ikke har penger til å betale husleie i minst to måneder, men når utkastelses brevet kommer, så har han penger.. om noen få dager. 

Det er aldri ulønnsomt å bli kvitt en dårlig investering. Det koster litt i øyeblikket men vil spare deg for potensielle store tap i fremtiden. 
I form av penger og kanskje til og med tid.  

Jeg vet ingenting mer enn det som TS sier, men jeg vil anta at det ikke har vært jevn dialog mellom leietaker og svigermor, når betalingene uteble. Og tilbud om å betale litt og litt når økonomien tillater det. Da hadde nok TS sagt det, for å styrke sin sak. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, sam11net said:

Uten kontrakt har leietaker ingen automatiske rettigheter.

...?

Uten kontrakt er det vel antatt at det følger norsk lov. Det er vel her dei fleste rettighetene til leietakere kjem frå som minstekrav, og leigekontrakt kan så legge til tilsvarende eller betre vilkår, men ikkje dårligere.

Om det er kontrakt eller ei er vel ikkje den umiddelbart vesentlig relevante delen av dette?

Uansett heier eg litt på svigermor eg og her i den forstand. Det skal vera skikkelig ute og kjører om ein ikkje klarer opprettholde si side her. Sønnen betal fire høvdinger kvar måned for tilgang til ein enebolig. Her trur eg TS er for vag i å sei det er "dårlig økonomisk situasjon," spesielt sida han tydeligvis likevel kan finne penger om eit par dager. Dette er Norge, ikkje Amerika...

Med det sagt har vel svigermor vanskelig for å bli kvitt TS og sønnen. Standard oppsigelse er vel 3 mnd for alt anna enn hybel, men manglende betaling av leige er vel ei god og sakleg grunn for å kaste ut leigetakere. Einaste grunnen til unntak til det er vel hvis det er ei reell fare involvert, eller noko i den banen? 

Men å faktiskt fysisk fjerne dei er vel verre for ho å gjere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...