Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kyrre S. skrev (41 minutter siden):

Hm .. Sitter du i garasjen .. i Indre Troms .. med besøk av Harry Potter?

Lurte jeg på også...

Har testet min 5900x en stund nå og ligger mellom 46-50 idle og stanger opp mot 87 under all core full load(4.55Ghz all core) i CB23. Ble litt stresset og har fjernet og re-applied pasta 3 ganger uten merkbar forskjell. Knakk til og med AM4 bracketen da jeg strammet til kjøleren(fikk ny gratis av Harddisk.no på Lagunen i Bergen(shoutout til dem for det❤)). Googlet masse og ser nå fra techrader.com;

"For instance, in our testing, the AMD Ryzen 9 5900X reached a maximum temperature of 86°C – and that's with a 360mm AIO cooler attached. Don't worry, that's just how Ryzen is designed. AMD has told us that the new processors may peak around 98°C, and that it's expected."

Ser dog mange temperaturer på forskjellige fora med samme idle som meg og rundt 70 full load...og motsatt, 35 idle og 87-90 full load, og andre igjen med helt lik temp som meg, så jeg vet ikke hva normen er🤷‍♂️ Ved gaming ligger den stort sett rundt 65-70. Er det virkelig så stor forskjell på 5950x og 5900x? PBO av/på gjør heller ingen forskjell. Temperatur i kabinett er normal og 3080 ligger på rundt 62-63 under full load.

Bruker en Corsair H115i RGB Pro XT.

Tar det foreløpig med knusende ro da jeg ikke har planer om noe manuell overklokk.

Endret av BioNor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BioNor skrev (9 minutter siden):

Ser dog mange temperaturer på forskjellige fora med samme idle som meg og rundt 70 full load...og motsatt, 35 idle og 87-90 full load, og andre igjen med helt lik temp som meg, så jeg vet ikke hva normen er

For det første må folk rapportere delta T over ambient. Alt annet er totalt uinteressant. Man må selvsagt også sammenligne kjøleløsning, altså selve CPU-kjøler og generell test-setup (åpen testbench osv). Det vil også være noe varians i valg av termisk pasta og kontakt med IHS (montering, mengde termisk pasta). Hvor nøyaktig produksjonen til hhv AMD (mhp IHS) og produsenten til kjøler (mhp cold-plate) vil også spille inn i noe grad.

Det vil alltid være varians. Men man kan vel enkelt si at i en syntetisk test vil 75-85 grader på CPU være helt normalt. Som du selv siterer så er hardware laget for å peake opp mot temperatur-target.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (24 minutter siden):

Får under 75C når jeg kjører Cinebench R23, da rapporterer Ryzen Master 60% av 300W PPT

Ikke en fantastisk score

 

Aner ikke hva jeg driver med, men for sammenligningens skyld;

bilde.png.ddc52a187dca517d504f699f80c9bd93.png

51% av 395W PPT. Alle kjerner kjører 4.5Ghz under mutlicoretesten.

Tempen stanger mot 89 så litt høyt er det, men vet ikke hva jeg evt skal stille på...kan ikke se  hva galt jeg kan ha gjort med monteringen av kjøler.

 

Temp single core ligger på 70 under test.

 

 

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

Er det noen enkle configs/tweaks jeg ikke har fått med meg som burde vært gjort på min nye maskin? Jeg er ikke ute etter noe ustabilt eller ting som krever overvåkning, men en set-and-forget tilnærming hvis det er noe jeg kan tyne eller har glemt.

Jeg har gått fra RTX 2080 + 4770k til RTX 3080 + 5800x. Jeg hadde et hårete mål/håp om å få dobbel score, men nådde ikke helt opp der.

Jeg har:

  1. Oppdatert BIOS
  2. Kjører minne med timings fra DRAM calc (Fast-preset)
  3. Oppdaterte drivere inkl chipset-drivere
Lenke til kommentar

Vet jeg ikke har Zen 3, jeg er en bonde med Zen 2. Uansett, med siste BIOS oppdatering så eksponeres Resizable Bar i BIOS, dette skulle vel ikke skje om ikke AMD tillater det? At kriteriene er oppfylt (X570/B550 + Zen 3)?

Og når jeg setter funksjonen på så booter ikke maskina med innstrammede timings, DOCP virker, men ikke tuninga videre.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Agående temps i går.
Det må ha vært fordi vannet var usedvanlig kaldt rett etter montering. Men veldig rart at CB23 ikke klarte varme det opp på de ti minutterne jeg kjørte testing. 

Men noen timer senere med Valhalla og slik begynte det å varme seg opp og varmeste temp jeg fikk i bench og spil var 78C.
image.png.e3d6c008f904e7b8ca583a16c72e523b.png
image.png.8b8576b16c9b3de46050da2187bfc615.png
 

Mulig jeg glemte noe viktig der....

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har man endelig fått 5950x i hus og kvelden har blitt brukt til å tweake minne for 24/7 settings (resten er stock, dvs ikke testet pbo enda). Metester får kjøre igennom natta.

141098348_finalecl14atddr38001to1if.thumb.png.24458d0c3e49fa4ad9f094623e9213f5.png

Fornøyed med resultat med tanke på at dette er dual CCX cpu og 4 minnebrikker..

Kvelden imorgen blir sikkert brukt for å tweake cpu clockspeed, satser/mål på 5150+mhz sustained ST :)

Ikke fått montert Ryzen TechN blokka enda heller.

Endret av Ola Norman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (8 timer siden):

Da har man endelig fått 5950x i hus og kvelden har blitt brukt til å tweake minne for 24/7 settings (resten er stock, dvs ikke testet pbo enda). Metester får kjøre igennom natta.

141098348_finalecl14atddr38001to1if.thumb.png.24458d0c3e49fa4ad9f094623e9213f5.png

Fornøyed med resultat med tanke på at dette er dual CCX cpu og 4 minnebrikker..

Kvelden imorgen blir sikkert brukt for å tweake cpu clockspeed, satser/mål på 5150+mhz sustained ST :)

Ikke fått montert Ryzen TechN blokka enda heller.

Du er nok nær potensialet :) tRP greier kanskje 11-13, tWR 10 og tRRDL 4, men ellers top botch :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mixy said:

Noen innspill? Jeg hadde også et "mellomstopp på RTX 3080 + 3700X. Må si jeg er litt skuffet over å kun få 16-17% mer CPU-poeng av den oppgraderingen, men det er kanskje vanlig?

DRAM timings:

 

 

Som @N o r e n g på peker tidligere:

  

On 12/7/2020 at 10:05 PM, N o r e n g said:

Her er hva UL sier:

The Time Spy CPU test does not scale well on processors with 10 or more threads.

Her er hva Guru3D påstår:

The default Time Spy CPU test does not scale beyond processors with 10 or more threads.

Som du også så på bildene gikk ytelsen opp med flere kjerner og tråder tilgjengelig, selv om det ikke var spesielt mye gevinst.

Uansett klarer en godt justert 3900X å ligge rett rundt 15 000 poeng, så at 5900X ikke klarer en 10% forbedring i Time Spy er overraskende med tanke på forbedringen i andre tester.

Så sier 3d mark sin technical manual at den skalerer dårlig over 10 eller flere tråder.
Ser man på topplistene for time spy extreme, så ser man at den høyeste CPU scoren for 3700x ligger på ca 5600 poeng (om man ser bort i fra han gærne duden som har klart å dobble alle andre???)
image.thumb.png.40c33ccb945c1cf650aba5e82c40a8c8.png

Ser man så på 5900x så ligger man på tett opp mot 9000 poeng.
image.thumb.png.e33a865ea6d90822784b15c409ebadc2.png

Gjør man samme øvelse på vanlig timespy, er den prosentvise forskjellen mindre, så det kan jo tyde på at vanlig timespy testen ikke er så bra for mange tråder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, BioNor said:

Lurte jeg på også...

Har testet min 5900x en stund nå og ligger mellom 46-50 idle og stanger opp mot 87 under all core full load(4.55Ghz all core) i CB23. Ble litt stresset og har fjernet og re-applied pasta 3 ganger uten merkbar forskjell. Knakk til og med AM4 bracketen da jeg strammet til kjøleren(fikk ny gratis av Harddisk.no på Lagunen i Bergen(shoutout til dem for det❤)). Googlet masse og ser nå fra techrader.com;

"For instance, in our testing, the AMD Ryzen 9 5900X reached a maximum temperature of 86°C – and that's with a 360mm AIO cooler attached. Don't worry, that's just how Ryzen is designed. AMD has told us that the new processors may peak around 98°C, and that it's expected."

Ser dog mange temperaturer på forskjellige fora med samme idle som meg og rundt 70 full load...og motsatt, 35 idle og 87-90 full load, og andre igjen med helt lik temp som meg, så jeg vet ikke hva normen er🤷‍♂️ Ved gaming ligger den stort sett rundt 65-70. Er det virkelig så stor forskjell på 5950x og 5900x? PBO av/på gjør heller ingen forskjell. Temperatur i kabinett er normal og 3080 ligger på rundt 62-63 under full load.

Bruker en Corsair H115i RGB Pro XT.

Tar det foreløpig med knusende ro da jeg ikke har planer om noe manuell overklokk.

Noen som gidder å forklare nybegynner hvordan man undervolter 5900x bittelitt. Dersom dette er gunstig? Sitter nok med en CPU i hendene i morgen / eller dagen etter der.

Lenke til kommentar

Finally done with the clockspeed tweaking 
PBO used for everything.915154768_finalemedt.thumb.png.2d104ef0a70e90244c9474a8e8241f65.png

Cinebench r23:
 

  • Singlethread = 1693
  • Multithread = 31124


Cinebench r20:
 

  • Singlethread = 661
  • Multithread = 12103


Cinebench r15:
 

  • Singlethread = 281
  • Multithread = 5262


Geekbench 5 @ https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5247965
 

  • Singlethread = 1809
  • Multithread = 19615


Also some CPUZ scores in screenshot
Benching done on ~19-20 degrees ambiant.

Now i just need to wait for the MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X on its way in the mail, before i'm ready for cyberpunk 

*edit*

Også en firestrike extreme cpu score siden det har vært snakk om dettimespy1.thumb.png.24f6fd584c6ec19bb0a8c4ae2c9ca770.png

Endret av Ola Norman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...