Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har store problemer med min build. Har en 5950x med MSI MEG X570 ACE. Bruker et 3090-kort og 3600MHz Samsung B-die RAM.

Begynte flyttingen fra gammel maskin i går til ny. Så tok med meg vannkjølingen, blokket GPU, og installerte alt sammen. CPU kjører stabilt som juling, men ble jo sjokkert av de høye temperaturene til å begynne med hvis jeg for eksempel åpnet Cold War. Trodde derfor at det var noe shutdown pga det. Skrudde av PBO bl.a. så den er låst på 3.4GHz inntil jeg får løst problemene.

XMP er av, forsøkt andre RAM-brikker, forskjellige slots på både RAM og GPU, satt PCIe til 3.0, sjekket alt av kontakter til PSU (EVGA SuperNOVA 1000 G3). Memtest86 uten feil. Så fort jeg starter opp FurMark (denne kan det ta litt tid med, men smeller til slutt) eller Cold War, så er det reboot. Ingen blåskjerm som jeg kan se. Så jeg er litt rådvill hvordan jeg skal feilsøke videre. Har repastet CPU, men prime95 og Cinebench kan kjøre i evigheten uten problemer. Testet forskjellige HDMI-kabler også (begge fungerte fint på samme GPU i den gamle maskinen). Har også testet med en 1080 Ti, men fikk samme type krasj.

Utrolig frustrerende når Cyberpunk 2077 kommer ut om noen timer. Kjørte først den nyeste beta BIOS'en fra MSI med resizable bar-støtte, før jeg flashet tilbake til versjonen før det som ikke skulle være beta. Sånn som jeg ser må det være en av disse:

  1. PSU som plutselig ikke skulle fungere lenger, selv om den fungerte fint i forrige maskin med ganske lik watt.
  2. Noe galt med CPU?
  3. Noe galt med hovedkort?
  4. Ustabil AGESA som ikke er optimal med min kombo, men jeg kjører RAM på 2133, og FSB på 1067 for å utelukke den.

Noen som har tips til hvordan jeg kan feilsøke dette? Har holdt på i hele går og i dag, og er ganske lei 😅 Skal forsøke en Windows-reinstall nå som last measure, men er i ferd med å gi opp her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kyrre S. skrev (4 minutter siden):

Er det momentant reboot uten noe feilmeldinger ved belastning av GPU?

Lukter strømforsyning det ja. Første du bør prøve er en annen en - enkel å sjekke ut det iallfall.

Ja, ganske instant reboot, og kan ikke se noe feilmeldinger. Så livet i revy et øyeblikk når jeg trodde jeg måtte demontere GPU-blokka igjen, men gikk jo fint å fremkalle med et annet skjermkort heldigvis. Bor uheldigvis nord i landet, men hvis jeg er heldig klarer jeg å få en ny PSU fra Komplett til lørdagen. Bare rart at PSU'en fungerte fint i den gamle maskinen.

Lenke til kommentar

Du har ingen annen PSU som du kan ha "jumper" på, og la skjermkort gå alene på den? Vet ikke hvor ryddig dette er elektrisk, men som fysisk forsøk så bør det jo fungere. Enkelte PSU-kit kommer med en egen fet 24-pin kontakt med en slik "på-bryter". Resten utenom de to pinnene er ikke koblet i en slik kontakt. Får sikkert kjøpt på Ebay og sånn.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
xryzor skrev (3 timer siden):

 

 

Som andre var inne på, kan det være PSU. RX6900XT kan få "overcurrent protection" til å trigges da de har spikes opp mot 460W. Jeg vet ikke hvordan det er med RTX3090, men tenker at det kanskje kan være noe som ligger der. RTX3090 og RX6800XT kan peake rett over 400W.

Kilde (ca 7 minutter inn i video): 

 

Endret av mozaix
Lenke til kommentar
G skrev (14 timer siden):

Du har ingen annen PSU som du kan ha "jumper" på, og la skjermkort gå alene på den? Vet ikke hvor ryddig dette er elektrisk, men som fysisk forsøk så bør det jo fungere. Enkelte PSU-kit kommer med en egen fet 24-pin kontakt med en slik "på-bryter". Resten utenom de to pinnene er ikke koblet i en slik kontakt. Får sikkert kjøpt på Ebay og sånn.

Ja, dessverre lettere sagt enn gjort når alle vil spille CP2077 nå, men jobber med å få lånt en annen PSU.

mozaix skrev (13 timer siden):

Som andre var inne på, kan det være PSU. RX6900XT kan få "overcurrent protection" til å trigges da de har spikes opp mot 460W. Jeg vet ikke hvordan det er med RTX3090, men tenker at det kanskje kan være noe som ligger der. RTX3090 og RX6800XT kan peake rett over 400W.

Ja, ikke umulig. Bare synes det er rart at jeg ikke hadde disse problemene med x470-hovedkortet med samme GPU. 2700x har jo samme TDP som 5950x.

scuderia skrev (7 timer siden):

Høres ut som PSU.. 3090 trekker mye og spiker..

Hva slags PSU bruker du? 

 

Prøv å klokke ned GPU'en i stedet

EVGA SuperNOVA 1000 G3. Prøvde å klokke ned ALT og kom meg lengre inn i spillet da enn vanlig, men fremdeles reboot etterhvert.

Bestilte meg en ny Corsair AX 1000, med forventet lagerdato 23 desember 🥴 Ser at ASUS har kommet med ny BIOS i dag som skal støtte Ryzen 5000 på Crosshair VII Hero. Skal forsøke å swappe hovedkort som dagens prosjekt, så har jeg utelukket det også 😊

Takk til dere alle for tips og råd!

Lenke til kommentar
xryzor skrev (11 minutter siden):

Ja, dessverre lettere sagt enn gjort når alle vil spille CP2077 nå, men jobber med å få lånt en annen PSU.

Ja, ikke umulig. Bare synes det er rart at jeg ikke hadde disse problemene med x470-hovedkortet med samme GPU. 2700x har jo samme TDP som 5950x.

EVGA SuperNOVA 1000 G3. Prøvde å klokke ned ALT og kom meg lengre inn i spillet da enn vanlig, men fremdeles reboot etterhvert.

Bestilte meg en ny Corsair AX 1000, med forventet lagerdato 23 desember 🥴 Ser at ASUS har kommet med ny BIOS i dag som skal støtte Ryzen 5000 på Crosshair VII Hero. Skal forsøke å swappe hovedkort som dagens prosjekt, så har jeg utelukket det også 😊

Takk til dere alle for tips og råd!

Når overstrømvern slår inn hører du ofte et klikk i det den slår inn, og et klikk til når strømforsyningen skrur seg på igjen. Får du det?

EDIT: Forøvrig har jeg vanskelig for å tro at en 1000W PSU skal være for lite. Selv om du kjører en 10900K eller 5950X på full pinne er det fortsatt ~700W igjen for skjermkortet da. Med mindre det er noe galt med strømforsyningen da, husker fortsatt at det skjedde med min AX860

Endret av N o r e n g
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, xryzor said:

Ja, dessverre lettere sagt enn gjort når alle vil spille CP2077 nå, men jobber med å få lånt en annen PSU.

Ja, ikke umulig. Bare synes det er rart at jeg ikke hadde disse problemene med x470-hovedkortet med samme GPU. 2700x har jo samme TDP som 5950x.

EVGA SuperNOVA 1000 G3. Prøvde å klokke ned ALT og kom meg lengre inn i spillet da enn vanlig, men fremdeles reboot etterhvert.

Bestilte meg en ny Corsair AX 1000, med forventet lagerdato 23 desember 🥴 Ser at ASUS har kommet med ny BIOS i dag som skal støtte Ryzen 5000 på Crosshair VII Hero. Skal forsøke å swappe hovedkort som dagens prosjekt, så har jeg utelukket det også 😊

Takk til dere alle for tips og råd!

Bor du i Oslo kan du låne en FSP 1000w av meg.

Lenke til kommentar

5900x for jeg tenkte at det ekstra opp til 5950x for min bruk er penger ut vinduet. Får jo mye av samme spillytelsen tipper jeg mellom disse to godbitene av CPU. De sparte pengene kan foryngle seg til neste korsvei, når AMD kjører ut AM5 eller hva det blir. Montro om Intel greier å komme seg etter alt dette uturet sitt med ledelse og produktutvikling?

Denne maskinen med 12-kjerner bør få et solid langt liv også :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...