Gå til innhold

Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (2 timer siden):

Last ned ZenTimings og post hva du kjører 🙂

Time Spy CPU og Time Spy Extreme skalerer til en viss grad med minnetimings.

Her er det jeg har kjørt med 3900X

777889140_ZenTimings_Screenshot_267622699057001.png.ebe7227e0c300415ce23d80b9f201845.png

ZenTimings har noe bugs på Zen 3, iallefall sist gang jeg sjekket. Får ikke startet det. Postet fra Ryzen Master på sist side sammen med benchmarks.

Så tight klarer jeg ikke å få mine brikker. Selv SR settet mitt får jeg ikke i nærheten av tRFC 225, det er nok det som gir den største forskjellen.

Endret av jon-t
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (3 timer siden):

Last ned ZenTimings og post hva du kjører 🙂

Time Spy CPU og Time Spy Extreme skalerer til en viss grad med minnetimings.

Her er det jeg har kjørt med 3900X

777889140_ZenTimings_Screenshot_267622699057001.png.ebe7227e0c300415ce23d80b9f201845.png

Tok og kopierte dine timings slavisk og guffet opp med nok spenning til å klare tRFC 225.

FPS var fortsatt lavere enn det jeg klarer på single rank kittet mitt. Sannsynligvis igjen på grunn av noe lavere minne latency.  Score bar også lavere enn de timings jeg kjørte på dual rank settet mitt tidligere i dag. Kan selvfølgelig være at jeg treffer en eller annen bottleneck som ikke har med minne å gjøre. Kjører testene med PBO og AutoOC +200. EVGA 3080 FTW3 Ultra med 450 w bios og +50 på core og +450 på minne.

Det ser ut som for meg i alle fall som at dual rank vs single rank ikke har så mye å si når man virkelig presser settene langt tightere enn XMP. I alle fall i Shadow of the tomb rider, en tittel som visstnok skal ha god effekt av dual rank minne...

225a.PNG

225disks.png

e.PNG

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror dere bør si noe annet enn dual rank, for det sier kun noe om brikken og ikke om totalt antall ranks. Hvis man sier at dual rank DIMM er best, så er det feil, for det er fire single rank DIMMs som er best. Det er fire ranker som er bra, ikke dual rank i seg selv. 2x dual rank er en av måtene man kan få fire ranker på, men ikke den optimale.

4x single rank > 2x dual rank > 2x single rank > 4x dual rank

Enkelte anbefaler 2x16GB, for da kan man sette inn 2x16GB til senere. Det er likke optimalt fordi ytelsen går ned med 8 ranks. Hvis man ikke får kjørt oppgaven med 32 GB, får det eventuelt bare bli 8 ranker.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (21 minutter siden):

Tror dere bør si noe annet enn dual rank, for det sier kun noe om brikken og ikke om totalt antall ranks.

4x single rank > 2x dual rank > 2x single rank > 4x dual rank

4 single rank brikker skal være equivalent som 2 dual rank moduler. Ytelsen skal være lik. Begge gir 2 ranks per minnekanal. For mini ITX hovedkort som det jeg bruker med to slots så skal ikke det være noe problem med daisy chain vs t topology heller.

Endret av jon-t
Lenke til kommentar
BadCat skrev (29 minutter siden):

Tror dere bør si noe annet enn dual rank, for det sier kun noe om brikken og ikke om totalt antall ranks.

Tror du har misforstått terminologien. Dual rank sier ingenting om brikken, og sier hvor mange ranks en 64-bit minnekontroller kan kommunisere med.

BadCat skrev (30 minutter siden):

Det er fire ranker som er bra, ikke dual rank i seg selv. 2x dual rank er en av måtene man kan få fire ranker på, men ikke den optimale.

Nei, det er dual rank som er bra, ikke 4 rank.

En rank er 8x minnebrikker

Dual rank er 2x 8x minnebrikker

4 rank blir 4x 8x minnebrikker

Skal du kjøre dual rank med en to-kanals minnekontroller (som AM4 eller LGA1200) må hver minnekanal ha 2x 8 minnebrikker, det kan enten være en dual rank minnestikke (altså 2x 64-bit grensesnitt) eller 2x single rank minnestikker. Totalt blir det 4 ranker, men det er ikke sånn man teller det.

Skal du kjøre dual rank med en fire-kanals minnekontroller (LGA2066 eller sTRX3) må hver minnekanal også ha 2x 8 minnebrikker, totalt blir det da 8 ranker.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (28 minutter siden):

Dual rank har ikke best ytelse i tester. Det er 4 DIMMs med single rank som har best ytelse både på 10th gen Core og Zen 3.

image.thumb.png.7205520f660910cce3c0284fec2f8b15.png

To av slottene på ett hovedkort med 4 slots står elektrisk i parallell. Minnekontrolleren ser ikke forskjell på fire single rank brikker og to dual rank brikker. Antall ranks per minnekanal er identisk. Det som sannsynligvis har skjedd på testen vist over er at sub timings ikke har blitt satt manuelt. Dersom en setter to ulike 3600 MT/s cl16 kits til XMP, så betyr det ikke nødvendigvis at sub timings blir satt likt. Alle sub timings er heller ikke definert av XMP profilen, hovedkortet prøver seg selv fram for å finne ok auto verdier for sub timings. Det betyr at dersom en ikke manuelt går inn og setter hver eneste sub timing identisk når en gjennomfører en slik test så kan en få forskjellige resultat.

Anbefaler deg å lese deg opp på hva som teknisk sett gjør to minne ranks per kanal kjappere en en. Da ser du fort at alle ting som gjør to minne ranks per kanal kjappere enn en er identisk for 4 x single rank vs 2 x dual rank. Det er helt likt sett fra minnekontrolleren på CPU. Eneste forskjellen er om den elektriske paralellkoblingen skjer på PCB til hovedkort eller PCB til minnemodulen.

Om det er en fordel om denne paralellkoblingen skjer på minnemodul eller hovedkort kommer ann på hovedkortet du har og hvordan banene er lagt på hovedkortet. Daisy chain vs t topology. For ett hovedkort med daisy chain så er to dual rank moduler å foretrekke og for hovedkort med t topologi så er 4 single rank moduler å foretrekke. Dette går hvor lett det er å overklokke osv, pga impedans matching av banene. Det påvirker ikke FPS.

Endret av jon-t
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
14 minutes ago, bekimc said:

Har kjøpt 5600X og 5800X, men jeg ANER ikke hva av RAM-brikker jeg skal gå for med ett budjsett på 2K og 1.3K (2 PC-er). Er det noen som kan gi anbefaling? ❤ Har sett litt på Ripjaws og G-skill generelt, men blir satt ut hvor komplisert og "om og men" det kommer til RAM.

Dette er alt du trenger for flere år fremover.
Hvis du vil overklokke, så er det ingen problem å få disse til 3800mhz c14 med litt ekstra juice og god luftkjøling på brikkene.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=3465002

Skal det KUN games, så er 16GB nok til det meste, og du kan kjøpe noen av disse:
https://prisguiden.no/produkt/g-skill-ripjawsv-ddr4-3200-c14-dc-16gb-251772 1300-1400kr
https://prisguiden.no/produkt/g-skill-tridentz-ddr4-3200mhz-cl14-16gb-2x8gb-252275 litt bedre kjøler og ca 1500kr

Ninjaedit
 

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nizzen said:

Dette er alt du trenger for flere år fremover.
Hvis du vil overklokke, så er det ingen problem å få disse til 3800mhz c14 med litt ekstra juice og god luftkjøling på brikkene.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=3465002

Har sett litt på disse. Så de var B-die i tillegg. Når jeg søker på prisjakt får jeg opp mange forskjellige av dem - er disse de riktige? (Skal bare ha 16Gb).

Om det er de som er riktige, har du noe tips på ram til under eller ca 1.3K også? Takk for masse hjelp som alltid Nizzen 😁

Ninjaedithehe: Finnes disse på Komplett?

Endret av bekimc
Lenke til kommentar
bekimc skrev (58 minutter siden):

Har kjøpt 5600X og 5800X, men jeg ANER ikke hva av RAM-brikker jeg skal gå for med ett budjsett på 2K og 1.3K (2 PC-er). Er det noen som kan gi anbefaling? ❤ Har sett litt på Ripjaws og G-skill generelt, men blir satt ut hvor komplisert og "om og men" det kommer til RAM.

Skal du overklokke og er ute etter å skvise siste dråpe med ytelse ut av CPU: B-die som Nizzen har anbefalt.

Skal du overklokke med litt mer budsjett i tankene kjøper du Crucial Ballistix i den kapasiteten du trenger. Ballistix er kun Micron, og både rev. E og rev. B klokker rimelig greit på Ryzen.

F. eks:https://www.proshop.no/RAM/Crucial-Ballistix-DDR4-3200-C16-DC-Black-16GB/2829968

https://www.proshop.no/RAM/Crucial-Ballistix-DDR4-3200-C16-DC-Black-32GB/2829969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, jon-t said:

To av slottene på ett hovedkort med 4 slots står elektrisk i parallell. Minnekontrolleren ser ikke forskjell på fire single rank brikker og to dual rank brikker. Antall ranks per minnekanal er identisk. Det som sannsynligvis har skjedd på testen vist over er at sub timings ikke har blitt satt manuelt. Dersom en setter to ulike 3600 MT/s cl16 kits til XMP, så betyr det ikke nødvendigvis at sub timings blir satt likt. Alle sub timings er heller ikke definert av XMP profilen, hovedkortet prøver seg selv fram for å finne ok auto verdier for sub timings. Det betyr at dersom en ikke manuelt går inn og setter hver eneste sub timing identisk når en gjennomfører en slik test så kan en få forskjellige resultat.

Anbefaler deg å lese deg opp på hva som teknisk sett gjør to minne ranks per kanal kjappere en en. Da ser du fort at alle ting som gjør to minne ranks per kanal kjappere enn en er identisk for 4 x single rank vs 2 x dual rank. Det er helt likt sett fra minnekontrolleren på CPU. Eneste forskjellen er om den elektriske paralellkoblingen skjer på PCB til hovedkort eller PCB til minnemodulen.

Om det er en fordel om denne paralellkoblingen skjer på minnemodul eller hovedkort kommer ann på hovedkortet du har og hvordan banene er lagt på hovedkortet. Daisy chain vs t topology. For ett hovedkort med daisy chain så er to dual rank moduler å foretrekke og for hovedkort med t topologi så er 4 single rank moduler å foretrekke. Dette går hvor lett det er å overklokke osv, pga impedans matching av banene. Det påvirker ikke FPS.

Så det vil si at for nesten samtlige X570 hovedkort så er 2xDualRank å foretrekke? Selv X570 Taichi gikk fra å være T-top før release (testet av reviewers) til D-chain etter release.

Det er sagt mye om 4xSR og 2xDR etc. men har ikke også størrelsen på minnet betydning ift. klokking? Ser at de fleste som fokuserer på klokking også gjerne kjøper lavere størrelse eller maks 2x8, 2x16 eller 4x8. Vil eks. 2x32 klokke like bra på d-chain som 2x8 eller 2x16 om minnebrikkene ellers er like?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror ikke topologi har så vanvittig mye å si før en pusher 4200 MT/s ++.

Størrelsen har ikke noe særlig å si. Det handler bare om hvilken brikker som er i settene og hvor mange ranks per kanal man ender opp med. Minnekontrolleren sliter ofte med 4 ranks per kanal og b die finnes i 8 GB SR moduler og 16 GB DR moduler. Derfor en ender opp med de størrelsene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Sjalottløk said:

Hei.

Jeg ser det er flere gode anbefalinger for 2x8GB. Men jeg lurer på hva som er et godt valg for 2x16GB. Budsjett er ca 2000,-.

Som Noreng skrev: Crucial Ballistix DDR4-3200 C16 DC - Black - 32GB

Eller spis havregrøt en uke, og kjøp 2x16GB b-die minne til 2784kr - 3200c14 2x16 :p 

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (16 minutter siden):

Hei.

Jeg ser det er flere gode anbefalinger for 2x8GB. Men jeg lurer på hva som er et godt valg for 2x16GB. Budsjett er ca 2000,-.

Dersom du skal sette alle timings og slikt selv og liker å overklokke minne så finnes det faktisk ett 32 gb b die sett til 2000. F4-3200C15D-32GTZ

Finnes bedre valg dersom du skal kjøre XMP riktignok.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...