Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (4 timer siden):

Når overstrømvern slår inn hører du ofte et klikk i det den slår inn, og et klikk til når strømforsyningen skrur seg på igjen. Får du det?

EDIT: Forøvrig har jeg vanskelig for å tro at en 1000W PSU skal være for lite. Selv om du kjører en 10900K eller 5950X på full pinne er det fortsatt ~700W igjen for skjermkortet da. Med mindre det er noe galt med strømforsyningen da, husker fortsatt at det skjedde med min AX860

Ingen klikkelyd, merkelig nok.

Theo343 skrev (4 timer siden):

Solgte akkurat Seasonicen min ellers skulle du fått låne den.

Takk uansett 😊

Aetius skrev (4 timer siden):

Bor du i Oslo kan du låne en FSP 1000w av meg.

Takker for tilbudet, men bor dessverre på "landet", også kalt Nord-Norge 😂

 

Liten oppdatering though. Byttet tilbake til Asus C7H og tok BIOS flashback med nyeste den som kom i dag med støtte for Ryzen 5000 og ny AGESA. Lang historie kort, ting funker som bare det. Overklokket GPU, CPU kjører som bare juling. 85 grader på vannkjøling "by design" synes jeg er noe merkelig da, men AMD sier jo at det skal gå helt fint. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med X570 MEG ACE-hovedkortet? RMA? Eller kanskje kortet var for sensitivt for PSU'en min? Tror uansett jeg beholder bestillingen på ny Corsair-PSU, så får jeg vurdere å kjøpe Dark Hero eller noe senere og kvitte meg med MEG ACE. Nå skal i alle fall bugfilled CP2077 testes 😎 Takk for hjelpen, alle sammen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xryzor skrev (5 minutter siden):

Ingen klikkelyd, merkelig nok.

Takk uansett 😊

Takker for tilbudet, men bor dessverre på "landet", også kalt Nord-Norge 😂

 

Liten oppdatering though. Byttet tilbake til Asus C7H og tok BIOS flashback med nyeste den som kom i dag med støtte for Ryzen 5000 og ny AGESA. Lang historie kort, ting funker som bare det. Overklokket GPU, CPU kjører som bare juling. 85 grader på vannkjøling "by design" synes jeg er noe merkelig da, men AMD sier jo at det skal gå helt fint. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med X570 MEG ACE-hovedkortet? RMA? Eller kanskje kortet var for sensitivt for PSU'en min? Tror uansett jeg beholder bestillingen på ny Corsair-PSU, så får jeg vurdere å kjøpe Dark Hero eller noe senere og kvitte meg med MEG ACE. Nå skal i alle fall bugfilled CP2077 testes 😎 Takk for hjelpen, alle sammen.

Stanger opp mot 88 selv, men en 280mm AIO, så skjønner ikke helt dette selv npr jeg ser andre ligge 10-15 grader under. Men som du sier, dette er visstnok helt ok i følge AMD så da tar jeg helt med ro ang temp. Når disse tempene kun undet all core benching, i spill har jeg forsatt til godt å se den stige over 72(ikke testet så mange spill riktignok,RDR2, MSFS2020, HZD, RE2, Doom Eternal og et par til) Har ikke sett den throttle på noe som helst måte🤞

Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (På 9.12.2020 den 22.27):

Finally done with the clockspeed tweaking 
PBO used for everything.915154768_finalemedt.thumb.png.2d104ef0a70e90244c9474a8e8241f65.png

Cinebench r23:
 

  • Singlethread = 1693
  • Multithread = 31124


Cinebench r20:
 

  • Singlethread = 661
  • Multithread = 12103


Cinebench r15:
 

  • Singlethread = 281
  • Multithread = 5262


Geekbench 5 @ https://browser.geekbench.com/v5/cpu/5247965
 

  • Singlethread = 1809
  • Multithread = 19615


Also some CPUZ scores in screenshot
Benching done on ~19-20 degrees ambiant.

Now i just need to wait for the MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X on its way in the mail, before i'm ready for cyberpunk 

*edit*

Også en firestrike extreme cpu score siden det har vært snakk om dettimespy1.thumb.png.24f6fd584c6ec19bb0a8c4ae2c9ca770.png

Stage 2 minne tweaking er ferdig og jeg har funnet mine nye 24/7 settings.

Ganske fornøyed med resultatet siden dette er en dual CCX cpu med 4 minnebrikker :)

 

Kjørte en kjapp memtest 100% for å være sikker på at alt var stabilt.2076597549_memtest10024-7settings.thumb.png.e396c060e874d252775b9c1202ed0e49.png

Sier meg ferdig med ram tweakinga nå og skifter fokus til cpu igjen :)

Endret av Ola Norman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, enl said:

Grei boost på min 5900X

image.png.05e960c471056eba568dcc821ba0998d.png

Problemet jeg hadde, var at støtten for eldre skjermkort var dårligere med ny microcode. Ble mye bedre etter flashing av beta-BIOS, men i dag måtte maskinen plugges ut for å kunne starte igjen. Hovedkortet er et MSI MEG X570 Ace.

Har noe fu*kings bugs med den nye få dager gamle Windows-innstallasjonen. Vet ikke helt hva det beror på. Er ikke noen ekspert i Windows 10 Event Viewer jeg. Kriminellt mange gule flagg og noen få røde. Ser ut som at dvale er et megaproblem. Eller når den skal gjenstartes i fra en shutdown. Noe går ihvertfall galt når jeg skal tenne den opp i gjen. Er med CH8 WiFi hovedkortet, 3700x, 6800 og bios versjon 2702. Men vet selvsagt ikke om dette er nok en herpet innstallasjon, eller om det er driver, hardware messig eller andre ting, eller om bios har noe å si. Tror at jeg skal forsøke å slå av Armoury Crate fra å tennes via BIOS. Og heller manuellt innstallere det, og så avinnstallere Asus Aura RGB etterpå.

Kan hende jeg laster inn bios 3003 og lar meg som prøvekanin utsettes for det som måtte komme med den eller ut av det om jeg har flaksen på min side.

To buggete Windows opplevelser på nevnte hardware til nå. Hjalp en del å reinstallere, men nye forbanna bugs. Å så jeg hater Windows inderlig. Men man er jo avhengig av dritten :D

Vært på julebord, og ikke fått klå på de nye godsakene riktig enda. Å det er småteit å ha både julebord og ankomst av sikle-HW på samme dag. Det ble årets siste julebord som en gjerne føler seg forpliktet av å møte på. Kun deltatt på to til nå. Så julaften evt. neste, men familie kommer tilrennende i fra både Oslo og Bergen, så det gjør sakene litt mer utrygge da.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (15 minutter siden):

Har noe fu*kings bugs med den nye få dager gamle Windows-innstallasjonen. Vet ikke helt hva det beror på. Er ikke noen ekspert i Windows 10 Event Viewer jeg. Kriminellt mange gule flagg og noen få røde. Ser ut som at dvale er et megaproblem. Eller når den skal gjenstartes i fra en shutdown. Noe går ihvertfall galt når jeg skal tenne den opp i gjen. Er med CH8 WiFi hovedkortet, 3700x, 6800 og bios versjon 2702. Men vet selvsagt ikke om dette er nok en herpet innstallasjon, eller om det er driver, hardware messig eller andre ting, eller om bios har noe å si. Tror at jeg skal forsøke å slå av Armoury Crate fra å tennes via BIOS. Og heller manuellt innstallere det, og så avinnstallere Asus Aura RGB etterpå.

Kan hende jeg laster inn bios 3003 og lar meg som prøvekanin utsettes for det som måtte komme med den eller ut av det om jeg har flaksen på min side.

To buggete Windows opplevelser på nevnte hardware til nå. Hjalp en del å reinstallere, men nye forbanna bugs. Å så jeg hater Windows inderlig. Men man er jo avhengig av dritten :D

Vært på julebord, og ikke fått klå på de nye godsakene riktig enda. Å det er småteit å ha både julebord og ankomst av sikle-HW på samme dag. Det ble årets siste julebord som en gjerne føler seg forpliktet av å møte på. Kun deltatt på to til nå. Så julaften evt. neste, men familie kommer tilrennende i fra både Oslo og Bergen, så det gjør sakene litt mer utrygge da.

Veldig kjent bios problem, bios 3003 fixer WHEA error.

https://www.google.com/search?q=zen+3+%2B+whea+error&rlz=1C1SQJL_enNO924NO924&oq=zen+3+%2B+whea+error&aqs=chrome..69i57j33i22i29i30.14351j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.overclock.net/threads/solved-zen-3-x570-whea-asus-bios-3001.1774849/#post-28682802 etc

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke faen om denne Windows'en ble feilfri innstallert heller. Nå er jeg drittlei Windows. Men ok, forrige 2702 bios og noen få dagers bruk før reinstallering på 3003, der ga 2702-innstallasjonen med Win10 på ingen korrupte filer med SFC /SCANNOW.

Men på denne her ble det fader meg noe korrupt. Det blir vel aldri helt stuerent å kjøre Microsoft saker?

Jaja, har nå med mye om og men fått på plass denne Win10 som jeg beholder "korrupt-fikset-av-SFC" inntil jeg får lyst å rydde igjen med en clean install. Fy fader så digg det var å kjøre SuperPosition med 12 stk 5000-serie kjerner. Har ikke overklokket noe enda. Er kun DOCP på RAM 3200 Mhz CAS 14 dette

Superposition_11des2020.jpg.4d81efb6d9affa8a1e6f4b8221a4f1fa.jpg

Dette er en grei kort oppsummering av mine systemspecs, sånn jeg har det satt opp nå:

HW-specs-og-info__11des2020.thumb.jpg.853fffc7c716cbe77bb34b01f80ed403.jpg

Grafikkort er da RX 6800

 

Cinebench i spoiler, fortsatt ingen overklokking, kun DOCP

1. MP ratio

2. Single Core

3. Multi Ratio

Spoiler

Cinebench_MP-ratio_11des2020.thumb.jpg.56e749ec8661fa001e77b6bf8a5d4206.jpgCinebench_single-core_11des2020.thumb.jpg.51250d4485baf127c178a921a504d3ca.jpgCinebench_multi-core_11des2020.thumb.jpg.24e5e587735a4a5dc35bde3a49f68b42.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mumriken said:

Lyser brukerfeil i lange baner (mtp at du selvsagt har utelukket feil på minnebrikker og ssd) 😀

Brukerfeilen må i såfall ligge på at man ikke vet i hvilken rekkefølge man skal innstallere tingene. Begynte med Chipset driver. Så Skjermkort. Men skulle nok ha innstallert en og en ting og gått igjennom SFC /SCANNOW, Event Viewer, Device Manager og gudene vet hva slags rigid etterkontrollregimé. Men gidder man til vanlig? Neppe.. Ser ut som noe sånn må bli oppskriften neste gang jeg foretar en fullstendig utrensking.

Lenke til kommentar
5 hours ago, G said:

Brukerfeilen må i såfall ligge på at man ikke vet i hvilken rekkefølge man skal innstallere tingene. Begynte med Chipset driver. Så Skjermkort. Men skulle nok ha innstallert en og en ting og gått igjennom SFC /SCANNOW, Event Viewer, Device Manager og gudene vet hva slags rigid etterkontrollregimé. Men gidder man til vanlig? Neppe.. Ser ut som noe sånn må bli oppskriften neste gang jeg foretar en fullstendig utrensking.

Byttet fra Intel til AMD på begge maskinene mine uten problemer, uten konsekvenser for eksisterende windows 10-installasjon. Bootet rett opp og installerte AMD chipset-drivere. Siden mine problemer først kom med zen3, tyder det på at BIOS ikke er debugget tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
5 hours ago, enl said:

Byttet fra Intel til AMD på begge maskinene mine uten problemer, uten konsekvenser for eksisterende windows 10-installasjon. Bootet rett opp og installerte AMD chipset-drivere. Siden mine problemer først kom med zen3, tyder det på at BIOS ikke er debugget tilstrekkelig.

Jeg pleier å få sånn helvete med innstallasjonene selv ved Clean install innimellom. Så er bare for meg å rive alt håret av skallen jo før jo heller :p

Jeg skjønner det ikke. Hva Microsoft har i mot meg. Hvorfor kan ikke MS og alle partene som har noe som tikker og går på det OS-et strømlinjeforme det så man ikke får bugs? Er jo litt ymse hardware der ute. SSD-en hang nå godt med, men den er ikke god på store filkopieringsoppgaver Adata S50 Lite

Lenke til kommentar
1 hour ago, ekwathne said:

Har aktivert DOCP på nybygg med 5900x. Er det noe mer man bør skru på/endre av innstillinger? Tenker da for den vanlige mannen i gata og ikke superoverklokkeren :p

På nyere bios så finnes SAM (Resizable BAR), men kan være buggy i følge Bryan hos TechYESCity. Har slått det på jeg på min.

Time Spy Extreme resultater hvor jeg kun har slått på DOCP:

Spoiler

TimeSpyExtreme__11des2020.thumb.jpg.d1c211755475c549b74f327ede787bb4.jpgTimeSpyExtreme_2__11des2020.thumb.jpg.17ddfa568ab894e9a25237d93296df9b.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Jeg pleier å få sånn helvete med innstallasjonene selv ved Clean install innimellom. Så er bare for meg å rive alt håret av skallen jo før jo heller :p

Jeg skjønner det ikke. Hva Microsoft har i mot meg. Hvorfor kan ikke MS og alle partene som har noe som tikker og går på det OS-et strømlinjeforme det så man ikke får bugs? Er jo litt ymse hardware der ute. SSD-en hang nå godt med, men den er ikke god på store filkopieringsoppgaver Adata S50 

Lastet du ned nyeste versjon av Windows 10?

 

Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

På nyere bios så finnes SAM (Resizable BAR), men kan være buggy i følge Bryan hos TechYESCity. Har slått det på jeg på min.

Time Spy Extreme resultater hvor jeg kun har slått på DOCP:

  Vis skjult innhold

TimeSpyExtreme__11des2020.thumb.jpg.d1c211755475c549b74f327ede787bb4.jpgTimeSpyExtreme_2__11des2020.thumb.jpg.17ddfa568ab894e9a25237d93296df9b.jpg

 

Ikke at min nåværende CPU støtter Rbar, men jeg har valget i bios okkesom. Skrur jeg det på så blir maskina massivt ustabil ved minste manuelle voltendring ifbm. CPU.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...