Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig ferdig med å tweake 24/7 PBO + curve optimizer settings.

Måtte "handtune" hver eneste core for optimal curve optimizer instilling for å få cpu 100% stabil i alle typer load og booste slik den skal.. Brukte mange timer på dette men ble et bra resultat syntes jeg :)

 

Screenshot viser curve optimizer offset tilhørende hver core i ryzen master.

Hwinfo's T0 effetive clock viser hva hver enkel core klare sustaine i cinebench r23 singlethread, dvs ikke bare "korte boost" (force'a tråden til hver enkelkjerne med affinity i taskmanager etter bench var starta)

1328925528_finale24-7PBOsettings.thumb.png.b309a5b54ff95bc74e5e7669c345cfc2.png

Kjørte også en 1000% memtest for å være sikker på at minnesettings var fjellstabile.

749300228_memtest100024-7settings.thumb.png.eb834308f271ebf2ad61da803c49c6d6.png

Da er man ferdig med 24/7 settings, gjenstår bare å vente til neste uke på skjermkort slik at man kan begynne leke litt med 3dmark igjen :)

Endret av Ola Norman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, har en 5950X. 

Jeg tester AUTO PBO og Advanced PBO.

Det er enorm strøm forbruk ulikhet. 

AUTB PBO er ca 9 % dårligere på multikjerner enn PBO Advanced. 

AUTO PBO tar opp til 140-180W Advanced PBO tar mellom 220-250W.

Hva foreslår dere? Hva er riktig å gjøre med denne? AUTO PBO er mer enn bra nok. 

Jeg har 32gb Ram 3600, bra timings. XMP profil 16....

Hvordan er det best å få ut mer "ytelse" uten å la det gå utover for mye varme / strøm forbruk. 

Passmark PBO: 

image.thumb.png.2398a5d75c1bd0ad2810ab03906a973f.png

Cinebench R23 PBO, 10 min:

image.png.eb1ab6520a4606204cd7460ca0fab882.png

Endret av costa
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nizzen said:

4800 all core på 5900x. Litt småirriterende at dette er en skikkelig vegg. Selv med 5 grader på cpu og uansett spenning, så går ikkje 4900 eller 5000mhz all core 😒

Yup, AMD har en skikkelig 5GHz vegg. Minner meg litt om Pentium 4 dagene og 4GHz.

@N o r e n g
Hvordan går det med deg og din 5000?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Hva er CB23 multicore resultatet med det oppsettet? Samt singlecore :)

1116512384_24-7settings.thumb.png.af932b0944cfabbc722ac460c7be5ac3.png

Fant også ut at passmark utvikler sinnsykt mye varme, typ +8 grader over Cinebench multicore. (!)

Kommer tilbake med et virkelig highscore run med alt pusha til max neste ute etter jeg har fått den nye CPU blokka installert :)

Endret av Ola Norman
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Tror ikkje ny bios unlocker høyere coresfrekvens ut av lufta :p Ser ut som din også er "hardlocka" på ca 4800mhz 🤪

Sannsynligvis ikke, men akkurat nå kan jeg ikke kjøre raskere minne enn 3600 MHz grunnet BIOS, jeg vet at FCLK kan boote på 2000 MHz, derfor gidder jeg ikke rote med manuell overklokking av kjernefrekvens.

Får dere også svart skjerm og instant reboot med for høy core clock? Skulle gjerne fått en BSOD i stedet slik at jeg kunne fulgt med på feilkoder.

 

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (44 minutter siden):

Sannsynligvis ikke, men akkurat nå kan jeg ikke kjøre raskere minne enn 3600 MHz grunnet BIOS, jeg vet at FCLK kan boote på 2000 MHz, derfor gidder jeg ikke rote med manuell overklokking av kjernefrekvens.

Får dere også svart skjerm og instant reboot med for høy core clock? Skulle gjerne fått en BSOD i stedet slik at jeg kunne fulgt med på feilkoder.

 

Kun svart skjerm og instant reboot

Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (2 timer siden):

1116512384_24-7settings.thumb.png.af932b0944cfabbc722ac460c7be5ac3.png

Fant også ut at passmark utvikler sinnsykt mye varme, typ +8 grader over Cinebench multicore. (!)

Kommer tilbake med et virkelig highscore run med alt pusha til max neste ute etter jeg har fått den nye CPU blokka installert :)

Hei

Hva er max "Watage usage" for en slik overklok? Kan du dele Watage fra de ulike testene? Lurer på om jeg skal tweake eller la den stå som den er. Vil ikke trekke 70 % mer strøm for 9 % mer ytelse multicore. 

Lenke til kommentar

https://videocardz.com/newz/cyberpunk-2077-gets-fps-boost-with-a-patch-for-amd-ryzen-cpus

Cyberpunk 2077 appears not to support AMD SMT?

Cyberpunk-2077-1200x359.jpg

Users and reviewers noticed that Cyberpunk 2077 has problems utilizing the full potential of the AMD Ryzen CPUs, in particular the SMT (Simultaneous Multi-Threading) technology. The issue can easily be observed in Windows Task Manager, where the game is locked to the CPU’s physical cores, rather than logical. This problem is not present on the Intel processors, indicating that the code might have not been optimized for AMD CPUs.

User UnhingedDoork provided a quick solution to this problem, which appears to improve multi-threading support by the game, and as a result minimum and average framerate and overall gaming experience. The solution requires a modification in the game executable file, which appears to affect how the game recognizes the CPU.

It is unclear how the game, which was delayed so many times, has not been optimized for AMD Ryzen processors. Whether it was an oversight from the game developer or something that was supposed to work at launch, it remains unclear. Hopefully CD Projekt Red will be able to improve multi-threading performance and provide further optimizations for not only AMD Ryzen processors but also AMD Radeon GPUs which still lack raytracing support.

 

Cyberpunk-2077-Pre-and-Post-Patch-for-AM

Cyberpunk 2077 AMD Ryzen 9 5950X Thread Utilisation, Source: u/BramblexD

 

A quick guide has been provided by a Redditor chaosxk. We do not recommend tinkering with the executable files unless you are absolutely certain of what you are doing.

Step by Step:
Download HxD hex editor
1. Find your Cyberpunk2077.exe, i have GOG so mines was in Cyberpunk 2077binx64
2. Make a backup copy of Cyberpunk2077.exe just in case
3. Drag Cuberpunk2077.exe to HxD, a bunch of hex numbers should appear (like 01 FF 0D, etc)
4. Press CTRL+F, change column to Hex-Values
6. Put in “75 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08” in the search string without quotes, those values should be highlighted
7. Copy “74 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08” without quotes
8. Back in HxD right click the highlighted values and select “paste insert”
9. Now go to top bar and click the save icon logo

Done

I did this and my CPU usage went from 50% to 90% on high crowd density. My 3070 went from 75% to 90% I gain about 10 FPS, also FPS seems more stable and less random stutters.

Also, before DLSS was not doing shit because the CPU was getting bottlenecked. Enabling DLSS now with hex-edit boosted my FPS from 70 to 100 FPS. Still slightly bottlenecked since GPU isn’t fully 100% but i am running 1080p so that’s partially the issue.

There is also a video guide available here.

Leave your comments below if you tested the patch.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter å ha puttet inn den nye 5900x'en og det nye GSkill 4000 kitet https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-Series/2877555 (B-Die) så sliter jeg med å få opp minnehastigheten med XMP. - Jeg går inn i Bios (Gigabyte X570 Gaming X) og slår på XMP-profil. - Når jeg lagrer og går ut så virker det som PCen restarter 2-3 ganger uten at det kommer bilde, og når jeg da kommer inn in Windows viker det som minnehastigheten står til 2133MHZ (ifølge 3Dmark iallefall) - går jeg tilbake til bios så er XMP-profil 1 aktivert, men virker ikke som den kjører riktig hastighet for det - Litt usikker på hva som er den enkleste måten å se reell hastighet med også, CPU-Z rapporterer f.eks 1064,5MHZ Dram frequency.

Noen som har tips?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...