Gå til innhold

Anbefalte innlegg

madmikelol skrev (43 minutter siden):

Sliter med å stille inn CPU fan curve for 5900X, RPM skyter til topps ved små oppgaver. Finner ingen delay setting i BIOS (X570 Tomahawk WIFI). Noen som har løsning? 😏

Kjenner ikke til om MSI har tilsvarende som Asus, men på Asus måtte jeg kjøre en QFan-->Optimize All før jeg fikk laget fan-profiler med lavere RPM...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+512
Just now, BioNor said:

Kjenner ikke til om MSI har tilsvarende som Asus, men på Asus måtte jeg kjøre en QFan-->Optimize All før jeg fikk laget fan-profiler med lavere RPM...

Hadde ASUS B450 kort og der fungerte det fint for min 2600x. I MSI får jeg satt custom profil, men uansett hvordan jeg stiller curven så ender viftene opp på 1500rpm under litt load. Ser også at temperaturen i Ryzen Master har STOR diff fra HWMonitor på respektive 85c til 54c på maks temp under 3DMark f.eks.

Lenke til kommentar
madmikelol skrev (1 time siden):

Sliter med å stille inn CPU fan curve for 5900X, RPM skyter til topps ved små oppgaver. Finner ingen delay setting i BIOS (X570 Tomahawk WIFI). Noen som har løsning? 😏

Legg inn custom viftekurve og utsett når RPM begynner å akselerere. Som f.eks ved 60 grader istedenfor 40.
Jeg har samme mobo som deg så jeg kan sikkert sjekke litt nærmere i kveld, men jeg har ikke vært plaget nok til å endre fra default settings fordi noctua viftene mine er ganske stille.

Lenke til kommentar
madmikelol skrev (1 time siden):

Sliter med å stille inn CPU fan curve for 5900X, RPM skyter til topps ved små oppgaver. Finner ingen delay setting i BIOS (X570 Tomahawk WIFI). Noen som har løsning? 😏

Mitt X570 Unify har mulighet til å gi en forsinkelse på opp til 1 sekund om jeg husker rett.

Kanskje du bør øke viftehastigheten litt brattere fra 85C eller noe sånt?

Lenke til kommentar
4 hours ago, Mixy said:

tl;dr konklusjon på prioriteringer:

  1. Dual channel minne (2 brikker)
  2. Rett XMP-profil
  3. Dual rank per channel (2 dual-rank brikker)

For de som ønsker det beste er det derfor 2x16gb Dual Rank som nå er veien å gå. Hvis man er på budsjett så er det bedre med 2x 8gb Single Rank enn 1x 16gb Dual Rank.

Kan jo alltid redusere fra 64 Gig ned til 32 Gig totalinnstallasjon. Montro om det er Kit på 2x 32Gig = 64Gig brikker også å få tak i som ikke er 4xrank per dimm modul (så en ender på 8 likevel) ?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Jeg tok det for gitt at M.2 porten var PCIe gen4. Ser det står gen3 på prisjakt og gen4 hos Gigabyte. Antar selvsagt det er Gigabyte som har rett. Trenger egentlig bare én sånn port.

Trenger egentlig bare 1 GbE lan, fordi jeg ikke har noe annet utstyr som er raskere og neppe kommer til å kjøpe noe raskere med det første. Har ikke behov for Wifi, siden kablet nett er mye bedre. 30W USB trenger jeg ikke siden jeg normalt sitter ganske lenge ved PCen. Så om telefonen lades på 5 eller 50 minutter spiller liten rolle. Bruker kabler med vanlig USB i ene enden og USB-C i andre enden.

Jeg tenker de viktigste tingene for meg er: 6x SATA (har en del disker som skal surre), 4x Ram-slots (2x16 GB i første omgang, med mulighet for oppgradering), støtte for Zen 2 + 3 (for senere oppgradering), 1 stk M.2 slot med mulighet for å oppgradere til Gen4 SSD når det kommer noen bra på markedet. Ser for meg samtlige oppgaderinger om 1-2 år.

Då høyres det ut som ein god match. Du kan alltids få ta i USB-c pcie1x kort seinare også.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, -=HellBound=- said:

TPU har testet igjen etter at de fikk så dårlige resultater enn alle andre. Bruker nå bla. 3090. 

https://www.techpowerup.com/review/intel-10900k-vs-amd-5900x-gaming-performance/

t4ScAZI.jpg

Fortsatt helt elendige resultater. F.eks Battlefield som er cpubound deluxe i 1440p med 3090. Jeg får jo 200+fps i 3440x1440 med ultrasettings.... med ett 3090 kort på 7980xe 😂 3,5 år gammel cpu

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan legge igjen en screenshot hvor Intel er foran, er det god screenshot da? 😃 

Nei for all del, så lenge har vi bedd til gudene Intel og plutselig snur det seg.
Bare bra dette, Ingen skal betale for all det treghet de har gjort de siste årene men det er egentlig takket være AMD (TBH).
De har latt Intel gjøre sånn og sånn i lengre periode, nu er det over og ut med Intel.

De må dra en Core 4 duo om å komme på plass igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, nagina said:

Kan legge igjen en screenshot hvor Intel er foran, er det god screenshot da? 😃 

Nei for all del, så lenge har vi bedd til gudene Intel og plutselig snur det seg.
Bare bra dette, Ingen skal betale for all det treghet de har gjort de siste årene men det er egentlig takket være AMD (TBH).
De har latt Intel gjøre sånn og sånn i lengre periode, nu er det over og ut med Intel.

De må dra en Core 4 duo om å komme på plass igjen.

Ja det er kjempeflott at AMD har god ytelse på spill. Det var f... på tide :D

AMD knuser fortsatt ikkje Intel i spill, annet enn ved når Intel har elendig minne. Kjører man god minnehastighet på 10900k, så er det bare et par spill AMD vinner på. For de som kjører XMP, så er AMD Ryzen 5000serien guds gave til gameren :D

 

Lenke til kommentar

Må si at jeg er imponert over hvor mye forsinkelse har forbedret seg i Aida64 sammenlignet med min 3600. Er vel fort 10-15 ns lavere nå. Det billige B550 ITX kortet mitt fra Asrock virker som det er ganske ok til minneoverklokking også, selv om jeg er litt skuffet over at det ikke klarte å trene 3800 CL13...

Aida11.PNG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (26 minutter siden):

Fortsatt helt elendige resultater. F.eks Battlefield som er cpubound deluxe i 1440p med 3090. Jeg får jo 200+fps i 3440x1440 med ultrasettings.... med ett 3090 kort på 7980xe 😂 3,5 år gammel cpu

Det skal sies at det ikke alltid er like lett å sammenligne resultater direkte, en vet ikke akkurat hvilken innstillinger som er brukt og ofte så bruker ikke de som skriver slike reviews ikke benchmark som er bygget inn i spillet av ulike årsaker, gjerne at de ikke føler den er representativ for resten av spillet for eksempel. Uten at jeg vet akkurat om det er det som har skjedd her. Kunne gjort noen benchmarks for å sammenligne med hva en får med kjapt minne på en 5600x, men jeg har bare RTX 3080 så når ikke helt opp uansett :)

Endret av jon-t
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (41 minutter siden):

Ja det er kjempeflott at AMD har god ytelse på spill. Det var f... på tide :D

AMD knuser fortsatt ikkje Intel i spill, annet enn ved når Intel har elendig minne. Kjører man god minnehastighet på 10900k, så er det bare et par spill AMD vinner på. For de som kjører XMP, så er AMD Ryzen 5000serien guds gave til gameren :D

 

Nå testa jo bl.a i2hard det og der vant AMD på avg, Intel på 0,1% lows. Faktum er vell at med temmelig mye tweaking er de nå temmelig like, men i ekstremscenarioer med veldig heldig binning ala deg, 4800-ram etc har Intel en liten fordel i enkelte spill.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, jon-t said:

Det skal sies at det ikke alltid er like lett å sammenligne resultater direkte, en vet ikke akkurat hvilken innstillinger som er brukt og ofte så bruker ikke de som skriver slike reviews ikke benchmark som er bygget inn i spillet av ulike årsaker, gjerne at de ikke føler den er representativ for resten av spillet for eksempel. Uten at jeg vet akkurat om det er det som har skjedd her. Kunne gjort noen benchmarks for å sammenligne med hva en får med kjapt minne på en 5600x, men jeg har bare RTX 3080 så når ikke helt opp uansett :)

Det blir deilig når folk får flere 5000 serie cpuer her, så kan flere sammenlikne. Bare synn det er så få som tør å legge ut egne resultater her.

Jeg venter selv på Ryzen 5900x til test. Eneste cpuen som ser ut som kan konkurrere med 10900k med skkkelig minne i spill :)

For "Cinebench" har jeg jo Threadripper og Hedth 18 core.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nizzen said:

Det blir deilig når folk får flere 5000 serie cpuer her, så kan flere sammenlikne. Bare synn det er så få som tør å legge ut egne resultater her.

Jeg venter selv på Ryzen 5900x til test. Eneste cpuen som ser ut som kan konkurrere med 10900k med skkkelig minne i spill :)

For "Cinebench" har jeg jo Threadripper og Hedth 18 core.

Gikk selv for 5950x siden den nok er kjappere enn 5900x 🤣. Men den har jo ikke komt enda.

5800x funker bra i itx stue pcen. Men har bare GTX 1070 i den så er vel lite poeng å poste gaming benchmarks der. Tenkte å bytte ut 1070 med ett 3060Ti neste måned i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...