Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (13 timer siden):

Før jul skal jeg sette sammen en budsjettmaskin og har sikret meg en pent brukt Ryzen 5 3600. Jeg hadde egentlig sett meg ut B550 som chipsettet "for meg", men så kom jeg over Gigabyte X570 UD til 1490 kr. Er det et ok hovedkort? Det har de portene osv som jeg ønsker, men er litt usikker på om den lille chipsetvifta kan bli støyende og om VRM er bra.

Ingen advarsler mot å gå for det hovedkortet? Ingen varme anbefalinger heller?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Ingen advarsler mot å gå for det hovedkortet? Ingen varme anbefalinger heller?

Har god erfaring med Gigabyte, men ikke akkurat dette kortet.

edit: Og nesten alle X570-kort har jo vifte på chipsettet.

Det eneste er hvis du skal overklokke bør du sjekke at BIOS på kortet du kjøper har det du trenger av innstillinger. - Oppdaget at X570 "Gamer" kortene ikke har dette litt sent 😛

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Fikk 5900xen på mandag og den er ferdig installert på x570 tomahawk med arctic liquid II 280. Er det noen bios-endringer jeg burde gjøre? Tenker A-XMP(men ser ikke ut til å kjøre på rammen jeg har nå, venter enda på kit fra g skill).

Stock settings ser jeg core voltage være nesten oppe i 1.5 v til tider med core boosts på opptil 4.94 ghz, vet ikke om det er ok oppførsel for AMD cpuer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, FatherPotato said:

Fikk 5900xen på mandag og den er ferdig installert på x570 tomahawk med arctic liquid II 280. Er det noen bios-endringer jeg burde gjøre? Tenker A-XMP(men ser ikke ut til å kjøre på rammen jeg har nå, venter enda på kit fra g skill).

Stock settings ser jeg core voltage være nesten oppe i 1.5 v til tider med core boosts på opptil 4.94 ghz, vet ikke om det er ok oppførsel for AMD cpuer?

Kilde: 

 

zen3-thermals.png

zen3-voltages.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ingen advarsler mot å gå for det hovedkortet? Ingen varme anbefalinger heller?

Vanskelig å si, jeg bruker å lese reviews på Newegg vil tro det er begrenset med overklokking, og hvor mye i/o men trenger vet man best selv, men det er rom for å bygge ut via x16 det man trenger.  Chipsett vifta er mye større en hva jeg har på mitt gigabyte itx, spørsmål er om det er viftestyring. Jeg kan laste ned noe som heter SIV (system information  viewer) det gir meg tilgang til å justere chipsett. kankje ikke så aktuellt med nytt kort men regener med du også moddet 939 chipsett med Zalman kjøler?

Jeg har Zalman kjøler om du trenger :)

 

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Poster her også i tilfelle noen har samme problem -

Hadde problem med at A-XMP ikke fungerte på mitt MSI Tomahawk WIFI, verken predefinert profil eller manuell OC. Oppdaterte til nyeste beta BIOS her og da fungerte alt fint, til og med predefinert A-XMP!

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Ingen advarsler mot å gå for det hovedkortet? Ingen varme anbefalinger heller?

XMP opp til 4000 MHz er ikke lovende for minnekompatibilitet.

Hva er poenget med X570 når det ikke er noen M.2-spor koblet mot chipset? Da har du bare 2x PCIe x4-spor å bruke PCIe 4.0 på...

Det billigste B550-kortet jeg ville anbefalt på Netonnet sine sider er MSI B550-A Pro

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yo, er det noen som har en av disse prossesorene som har lyst å leke med disse "curve optimizer" innstillingene og se hva dere får til? Har sett forskjellige interessante resultat med negativ offset fra - 5 til - 25. (kombineres sammen med PBO)

Har sett boosten gå over 5ghz når folk justerer disse innstillingene, i gaming også! 

 

 

Screenshot_20201111_010900_com.reddit.frontpage.jpg

Screenshot_20201111_003313_com.android.chrome.jpg

Endret av MikeDaUnicorn
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
magnusavr skrev (På 10.11.2020 den 8.44):

Latency sammenligning av 5800x og 3600x etter bytte av cpu. Nøyaktig samme minne instilliinger.

 

 

Spoiler

aida64 memory.JPG

 

 

Spoiler

3600x aida64 B550-i.JPG

 

Hmm. Testet min 5600X litt. Får god read, write og copy, men latency er ett del over det du får av en eller annen grunn ? Dette er med 3800 cl15 15 15 32 1T med relativt stramme subtimings...

 

Edit: Glem det, kjørte igjen og fikk 56.4 ns

 

Aida2.PNG

Endret av jon-t
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, FatherPotato said:

Fikk 5900xen på mandag og den er ferdig installert på x570 tomahawk med arctic liquid II 280. Er det noen bios-endringer jeg burde gjøre? Tenker A-XMP(men ser ikke ut til å kjøre på rammen jeg har nå, venter enda på kit fra g skill).

Stock settings ser jeg core voltage være nesten oppe i 1.5 v til tider med core boosts på opptil 4.94 ghz, vet ikke om det er ok oppførsel for AMD cpuer?

Helt normal oppførsel for Zen samt nice med 4.9 boost :)

Lenke til kommentar

Fabrikkmøllene til TSMC får utvidelser i USA. De har endelig bestemt seg:

TSMC-US-MAP-WA-AZ.png

Quote

This fab came after concerns were raised by the American government about the integrity of the country's semiconductor supply chain. The bulk of TSMc's chip fabrication is in Taiwan, and global, pandemic-induced supply chain disruption this year and the island's proximity to the People's Republic of China caused policymakers in Washington to press the company to set up a facility inside homeland U.S.

Not only is TSMC responsible for providing products to Santa Clara chip designer Advanced Micro Devices, Inc and Cupertino tech giant Apple, Inc, but it also provides components for sensitive military products including Lockheed Martin's F-35 Lightning II fifth-generation multi-role combat aircraft that is expected to form the backbone of American and NATO air defense capabilities. As opposed to the older F-22 Raptor, the F-35 can be mass-produced in larger quantities, and the aircraft also brings crucial stealth capabilities to a single-engine fighter aircraft that is capable of carrier-based operations.

 

 

Mange millarder USD pøses inn. En del microchips er forventet å havne i våpenindustrien.

https://wccftech.com/tsmc-investment-subsidiary-arizona/

 

Nizzens favorittspill i ny versjon:

Quote

Cinebench R23 CPU Performance Benchmark Now Available For Download, Supports All Modern CPUs

Cinebench-R23-CPU-Benchmark-Official-740

https://wccftech.com/cinebench-r23-cpu-performance-benchmark-available-for-download/

 

Mitt resultat for skøy, ikke overklokket PC :p

Vel det var ikke så gøy å se på! Lurer på om det er første gangen min, har glemt..

Spoiler

Cinebench__12nov2020__Zen2_3700x.thumb.JPG.d5316d0978abd0f633d4436b819b73c5.JPG

Reddit har konkurranse:

 

EDIT:

Håper Bryan er mindre tørr en Gamer Nexus når han prater om temaet. Får se video og tenke litt over den saken:

 

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, G said:

Håper Bryan er mindre tørr en Gamer Nexus når han prater om temaet. Får se video og tenke litt over den saken:

tl;dr konklusjon på prioriteringer:

  1. Dual channel minne (2 brikker)
  2. Rett XMP-profil
  3. Dual rank per channel (2 dual-rank brikker)

For de som ønsker det beste er det derfor 2x16gb Dual Rank som nå er veien å gå. Hvis man er på budsjett så er det bedre med 2x 8gb Single Rank enn 1x 16gb Dual Rank.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 11.11.2020 den 11.07):

Ingen advarsler mot å gå for det hovedkortet? Ingen varme anbefalinger heller?

Synes den virker greit nok, men mangler USB-C. Eg lade ein god del einheter idag med USB-C. Savner USB-C som følgte med RTX 2xxx serien, for den kunne levere ~30 watt og ladet ting mye mye fortere.

Den har ogsp 2x PCIe 4x i 16 slotter, usikker på om det går via chipset eller CPU. Da kan du også installere f.eks 10GbE eller også 40GbE(med litt redusert ytelse) og NVMe basert PCIe device. Finner jo mye bra på Ebay istedenfor de trege skrytediskene som selges i vanlige nettbutikker. Eller noko anna som du føretrekke. Å ha 3 større PCI'e slotter er etter min meining super-verdifullt. 2x slotter som er mer vanlig er altfor lite. Kor ofte finner du noko som fungerer på 1x? Mest ubrukelege PCIe slot format noensinnne.

Lenke til kommentar
siDDis skrev (1 time siden):

Synes den virker greit nok, men mangler USB-C. Eg lade ein god del einheter idag med USB-C. Savner USB-C som følgte med RTX 2xxx serien, for den kunne levere ~30 watt og ladet ting mye mye fortere.

Den har ogsp 2x PCIe 4x i 16 slotter, usikker på om det går via chipset eller CPU. Da kan du også installere f.eks 10GbE eller også 40GbE(med litt redusert ytelse) og NVMe basert PCIe device. Finner jo mye bra på Ebay istedenfor de trege skrytediskene som selges i vanlige nettbutikker. Eller noko anna som du føretrekke. Å ha 3 større PCI'e slotter er etter min meining super-verdifullt. 2x slotter som er mer vanlig er altfor lite. Kor ofte finner du noko som fungerer på 1x? Mest ubrukelege PCIe slot format noensinnne.

Jeg tok det for gitt at M.2 porten var PCIe gen4. Ser det står gen3 på prisjakt og gen4 hos Gigabyte. Antar selvsagt det er Gigabyte som har rett. Trenger egentlig bare én sånn port.

Trenger egentlig bare 1 GbE lan, fordi jeg ikke har noe annet utstyr som er raskere og neppe kommer til å kjøpe noe raskere med det første. Har ikke behov for Wifi, siden kablet nett er mye bedre. 30W USB trenger jeg ikke siden jeg normalt sitter ganske lenge ved PCen. Så om telefonen lades på 5 eller 50 minutter spiller liten rolle. Bruker kabler med vanlig USB i ene enden og USB-C i andre enden.

Jeg tenker de viktigste tingene for meg er: 6x SATA (har en del disker som skal surre), 4x Ram-slots (2x16 GB i første omgang, med mulighet for oppgradering), støtte for Zen 2 + 3 (for senere oppgradering), 1 stk M.2 slot med mulighet for å oppgradere til Gen4 SSD når det kommer noen bra på markedet. Ser for meg samtlige oppgaderinger om 1-2 år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Sliter med å stille inn CPU fan curve for 5900X, RPM skyter til topps ved små oppgaver. Finner ingen delay setting i BIOS (X570 Tomahawk WIFI). Noen som har løsning? 😏

Endret av Slettet+512
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...