Gå til innhold

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Mala said:

Når jeg ser nedover her på denne testen...så ser jeg overhodet null grunn til å bytte ut 8700k enda.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-5900x/17.html

Kanskje stille det seg litt annerledes om ett års tid når de nye konsollene og spillutviklingen der har fått satt seg litt.
EDIT.  1% low fps kommer jo ikke frem her, så der kan det jo vanker større forskjeller.

Ser ut som om testen kanskje er litt grafikkort bottlenecked?

EVGA GeForce RTX 2080 Ti FTW3 Ultra

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-5900x/5.html

Du får litt andre tall med 3090 f.eks.  Vent litt kanskje jeg hørte feil at 3900x ble til 3090 i skallen. Ser at første CB test er 2080Ti-kort det også. Men, er jo litt sprekere resultat da enn den der techpowerup vil ha det til.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Kjeks1 said:

Det er i toppen av radiatoren du vil at luften skal samle seg. Problemet med slangene opp er at innsuget mot pumpen kommer nært der luften er i toppen av radiatoren, som KAN medføre utfordringer, men ikke nødvendigvis gjør det. Men kan oppstå senere i livsløpet da vannmengden sakte minskes i en aio. Men la oss si at den fungerer fint frontmontert med slangene opp, får jeg da 5 gode år ut av den før evt problemer oppstår, så er det for meg verdt det. Men man bør jo teste oppsettet selv i eget bygg, for det er jo en tradeoff mellom cpu/gpu temp ved front vs top radiator.

 

AIO animasjon

Takker for oppklaring :)

Mulig jeg går for radiator i top som exhaust (push med viftene nederst?) med kjølig luft inn fra front som nå med 3x140mm.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (16 minutter siden):

hmmm... 🤔

 

Synes de overdriver litt. Argumentet deres er "5600x like god i spill. Hvorfor kjøpe 5800x? 5900x er bare 100 dollar mer. Kjøp heller den for andre oppgaver."

Detter riktig, men de overser at 8 core-konsoller er rundt hjørnet. Vi nå anta at fremtidige spill begynner å dra nytte av mer enn 6 kjerner.

Mener dette er godt argument for 5800x > 5600x.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

5800X er idiotisk overpriset, akkurat som 3700X var ved release. Den burde vært ca 700 kr billigere. På ca 4500 NOK hadde den gitt mer mening. Dårligste $/per core by far. 

De som trenger skikkelig multi-core/production/streaming, går likså godt 1k opp til 5900X. De som kjører kun gaming, går for 5600X. 5800X havner i no-mans land. Så er helt enig med Steve der.

5600X og 5800X burde ligge nærmere i pris, da det bare skiller 2 C. Hoppet fra 5800X-5900X og 5900X-5950X er 4 C mellom hver, så det er mer logisk at dette er med større avstand. (I tillegg er det helt fair at 5950X får "halo-tax", som alle topprodukter får). I tillegg er jo uansett 5600X på ett 500 NOK price-creep ift. Zen 2, så vil jo ikke akkurat kalle 5600X billig fra før av. Men kan forsvares pga. den store ytelsesgain ift. Zen 2. 

  • 6C 5600X - 3500 NOK 
  • 8C (+2 C) 5800X - 4500 NOK (+1000 NOK)
  • 12C (+4 C) 5900X - 6300 NOK (+1800 NOK)
  • 16C (+4 C) 5950X - 9300 NOK (+2000 NOK)

Da ligger det in-line med resten av line-up, med ca 1000 NOK per 2 Cores. 

 

Endret av Frode789
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, Kyrre S. said:

Jeg har vifter i bunnen av kabinettet og slo av chipset viften. Problem løst :)

Har chipset egen temperatursensor man kan lese av inne i Windows ett eller annet type app? Unnskyld, men chipset er ikke noe jeg har hatt interesse av å monitorere i og med at det har hatt aktiv viftekjøling.

Men, er det nok ribbeoverflate for den luften å streife over fra bunnen av kassa di da?

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (4 minutter siden):

Nå kommer konsoller med 8 zen 2-kjerner og 16 tråder. Prosessor-kravene vil nok øke på etter hvert som utviklere utnytter den nye konsollkraften.

Kult, det visste jeg ikke. får håpe spillene på PC også kommer til å ta i bruk flere kjerner/tråder

Lenke til kommentar
12 minutes ago, lals said:

Kult, det visste jeg ikke. får håpe spillene på PC også kommer til å ta i bruk flere kjerner/tråder

Men dette er en sånn sær deal med AMD om å få Zen2, som egentlig er 2019 arvegods i konsolltilpasset utgave. Zen3 kom på markedet i går 5. november 2020 til informasjon. Så de nye konsollene ligger 1 år bak PC sånn sett på valgt silisium die type.

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (1 time siden):

Synes de overdriver litt. Argumentet deres er "5600x like god i spill. Hvorfor kjøpe 5800x? 5900x er bare 100 dollar mer. Kjøp heller den for andre oppgaver."

Detter riktig, men de overser at 8 core-konsoller er rundt hjørnet. Vi nå anta at fremtidige spill begynner å dra nytte av mer enn 6 kjerner.

Mener dette er godt argument for 5800x > 5600x.

 

Tenkte på akkurat samme måte når jeg kjøpte 100700KF kontra 10600K. Greit at det ikke er noen forskjell nå, men om noen år...

Er bare å se på hvor kort tid det tok før typ 7600K/8600K begynte å lage bak pga for få tråder. Kanskje også 9600K?

 

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Har chipset egen temperatursensor man kan lese av inne i Windows ett eller annet type app? Unnskyld, men chipset er ikke noe jeg har hatt interesse av å monitorere i og med at det har hatt aktiv viftekjøling.

Men, er det nok ribbeoverflate for den luften å streife over fra bunnen av kassa di da?

Hovedkortet er X570 Taichi - det er noe heatsink her.

Temperaturen kan jeg lese ut av Asrock sin Atuning software. Men du kan også lese den i f.eks AIDA64 (PCH Temp).

Forskjellen i temperatur mellom 0 rpm på SB viften, og 6000+ rpm er ikke allverdens - Kanskje et par grader. Den ligger rundt 60-65°C (25-30°C ambient, ganske varmt rom til hardwaren)

Endret av Kyrre S.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Nizzen said:

Hvem var det som sa at Ryzen 3 ikkje kom til å blir "paper lønsj" ? :p

Alt ble utsolgt på sekunder. Bra jobba 😆

Jeg trodde at det var en viss fare for en halvveis paper launch. Men, hadde faktisk ikke trodd at det skulle være fullt så få antall ut for salg i førsterunden. Det sjokkerer litt. Så noe mer papirsmak ble det enn hva mine håpefulle forventninger måtte være i forkant ;)

Nå vet vi fortsatt ikke hvordan Covid-19 har bidratt på distribuering og om Norge står i en viss særegen ulempe med dårlige importledd ??

Endret av G
Lenke til kommentar

Hei godtfolk. Jeg sitter å ser på denne:

https://www.komplett.no/product/1172348/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-5-5600x

Har et spm. ang. RAM. 
Jeg har disse RAM brikkene fra før i mitt nåværende intel setup, så er det bare å peise på med oppgraderingspakken eller er RAMen jeg har fra før god til 5600x?
 https://www.komplett.no/product/893850/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-predator-ddr4-3200mhz-16gb
 

Endret av EpicNerd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...