Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg ser nedover her på denne testen...så ser jeg overhodet null grunn til å bytte ut 8700k enda.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-5900x/17.html

Kanskje stille det seg litt annerledes om ett års tid når de nye konsollene og spillutviklingen der har fått satt seg litt.
EDIT.  1% low fps kommer jo ikke frem her, så der kan det jo vanker større forskjeller.

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (4 minutter siden):

Visst jeg skulle ha bygget ny PC i dag så ville jeg ha gått for minst 5800X. 6 kjerner er sikkert nok akkurat nå, men tror man er litt mere future proof med en 8 kjerner. Konsollene har jo nå fått 8 raske kjerner så tror multiplattform spill vil bli bedre optimalisert for flere kjerner. 

Tviler. 6 kjerner kommer til å være nok i fortsatt flere år. Spar pengene, 5800X er waste of money, med mindre du trenger extra cores for production/streaming/whatever. Og da er du så nærmere 5900X i pris, at du burde gå for den istedenfor.. 

Steve sa også i 5600X review, at 5800X er meget... Rart priset.. Tipper den ligger rundt 5600X i gaming ytelse, selv om den koster ca 2000 kr mer. Alt for dyr ift. ytelsen altså, burde ligget på under 5000 i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (24 minutter siden):

Ok så en oppgradering fra 3900X til 5900X eller 5950X i spillsammenheng vil ha liten verdi om man spiller i 3860x1600 Ultra eyecandy? Da parret med 3080/3090 eller 6900XT.

Av hva jeg har sett så ja, fra WQHD så blir det så marginale forskjeller at for *min del* ikke er verdt det.

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-9-5950x-5900x-zen-3-review

Men, om det forandrer seg med SAM, bl.a., når RDNA2 kommer er uvisst.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (7 minutter siden):

Når jeg ser nedover her på denne testen...så ser jeg overhodet null grunn til å bytte ut 8700k enda.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-5900x/17.html

Hvis dette stemmer, er det jo hipp som happ hva man kjøper av cpu hvis dette er titler man spiller.
Da kan jeg like gjerne kjøpe en i5-10600k til 3129,- og få topp ytelse i spill. Eller en R5 3600 til 2189,-

Endret av iknutis
Lenke til kommentar
iknutis skrev (4 minutter siden):

Hvis dette stemmer, er det jo hipp som happ hva man kjøper av cpu hvis dette er titler man spiller.
Da kan jeg like gjerne kjøpe en i5-10600k til 3129,- og få topp ytelse i spill.

Litt dårlig test dette ser jeg nå da  1% low og 0.1% low ikke er nevnt. 

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Mala skrev (10 minutter siden):

Når jeg ser nedover her på denne testen...så ser jeg overhodet null grunn til å bytte ut 8700k enda.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-5900x/17.html

Kanskje stille det seg litt annerledes om ett års tid når de nye konsollene og spillutviklingen der har fått satt seg litt.
 

Var mye rare tall i den testen. Battlefield V f,eks så er 8700K bedre enn 10900K og 10900 er den som er best? Det gir ikke helt mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
TheKims skrev (Akkurat nå):

Var mye rare tall i den testen. Battlefield V f,eks så er 8700K bedre enn 10900K og 10900 er den som er best? Det gir ikke helt mening.

Nei eg kikket mer på den..og får det ikke helt til å gå opp lol. Nå har jeg knapt sovet på 2 døgn, så ting går TREGT inn her. 

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (18 minutter siden):

Av hva jeg har sett så ja, fra WQHD så blir det så marginale forskjeller at for *min del* ikke er verdt det.

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-9-5950x-5900x-zen-3-review

Men, om det forandrer seg med SAM, bl.a., når RDNA2 kommer er uvisst.

Theo343 skrev (1 time siden):

Ok så en oppgradering fra 3900X til 5900X eller 5950X i spillsammenheng vil ha liten verdi om man spiller i 3860x1600 Ultra eyecandy? Da parret med 3080/3090 eller 6900XT.

Er en del bedre 0.1% og 1% lows, ift. Zen 2, dog så er avg FPS lite å skille på. 

Men så har du også SAM/Rage mode, som kan gi ekstra 5-8% på toppen av det (iflg. AMD egne tall vel og merke), så ville ventet til reviews av RDNA2 var ute, for å se maksimal output av Zen 3 CPU + RDNA 2 GPU + 500 series MB. 

image.thumb.png.8b91960cf9929ef6a5367b20124772e2.png

Endret av Frode789
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke helt greia med renaming annet enn gammel DOS-kompatibilitet på 8+3 tegn.

Sammen med "ZIP"-arkivet jeg lastet ned så var det en egen renamer, og da fikk den C8HW.CAP navngivning automatisk, ikke C8I.CAP som nevnt i quote. Montro hva de annerledes bokstavene gjør for noe :lol:

Man trenger ikke omgjøre navnet på filene hvis man bruker de gamle metodene for BIOS oppdatering. Navngivningen må gjøres når man bruker Bios Flashback funksjonen, hvor den kun ser etter det spesielle navnet på filen for å kunne oppgradere biosen.

Navnene er forkortelse av hovedkortnavnene C8HW er Crosshair VII Hero Wifi. C8I er Crosshair VIII Impact.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, AndersT2 said:

Man trenger ikke omgjøre navnet på filene hvis man bruker de gamle metodene for BIOS oppdatering. Navngivningen må gjøres når man bruker Bios Flashback funksjonen, hvor den kun ser etter det spesielle navnet på filen for å kunne oppgradere biosen.

Navnene er forkortelse av hovedkortnavnene C8HW er Crosshair VII Hero Wifi. C8I er Crosshair VIII Impact.

 

Men bios flashback ville ha akseptert et hvilket som helst liknende filnavn, slik at C8HW og C8I blir likt behandlet? Eller er det faktisk navngitt med overlegg for å unngå feil-flashing? Er ingen annen kontroll bakt inn i kodestrengen som skal flashes?

Endret av G
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Mala said:

Når jeg ser nedover her på denne testen...så ser jeg overhodet null grunn til å bytte ut 8700k enda.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-5900x/17.html

Kanskje stille det seg litt annerledes om ett års tid når de nye konsollene og spillutviklingen der har fått satt seg litt.
EDIT.  1% low fps kommer jo ikke frem her, så der kan det jo vanker større forskjeller.

Nei, om du sitter med 1440p så spiller det liten rolle.. Ser det er litt mer forskjell på lavere oppløsning men man blir fort GPU bound så om man bare har tråder nok så vil det meste funke. Samme som med gamle Ryzen serien. 

Dette er også end-of-the-road for am4 :)

Lenke til kommentar
Frode789 skrev (29 minutter siden):

Er en del bedre 0.1% og 1% lows, ift. Zen 2, dog så er avg FPS lite å skille på. 

Men så har du også SAM/Rage mode, som kan gi ekstra 5-8% på toppen av det (iflg. AMD egne tall vel og merke), så ville ventet til reviews av RDNA2 var ute, for å se maksimal output av Zen 3 CPU + RDNA 2 GPU + 500 series MB. 

image.thumb.png.8b91960cf9929ef6a5367b20124772e2.png

Rage er vel plattformuavhengig og går kun på powertables så vidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
G skrev (16 minutter siden):

Men bios flashback ville ha akseptert et hvilket som helst liknende filnavn, slik at C8HW og C8I blir likt behandlet? Eller er det faktisk navngitt med overlegg for å unngå feil-flashing? Er ingen annen kontroll bakt inn i kodestrengen som skal flashes?

Det hovedkortet du har er låst til det spesifikke navnet, og vi ikke bruke en fil som ikke er satt til det navnet, f.eks. C8I.CAP, da ignorerer den alt annet. Hvis du navngir C8HW Biosen til C8I så kan det bli krøll, da den har enkelte andre ting i seg som C8I ikke skal ha f.eks.

Så viktig å bruke Biosen til det spesifikke, og om gjøre til riktig navn.

Er man usikker, så la Ai Suite programmet hente ned fra nettsiden i stedet, så henter fikser Asus alt selv.

Flashback holder det egentlig å bruke hvis man har feil CPU og må oppgradere, eller hvis ting har låst seg. Ellers så er det enkleste å hente ned via Ai Suite, eller laste ned selv, legger på minnepenn og gjøre det via Bios. Begge de sjekker at det er riktig Bios som legges inn, uten å måtte drive med navnendring.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 minutter siden):

Det hovedkortet du har er låst til det spesifikke navnet, og vi ikke bruke en fil som ikke er satt til det navnet, f.eks. C8I.CAP, da ignorerer den alt annet. Hvis du navngir C8HW Biosen til C8I så kan det bli krøll, da den har enkelte andre ting i seg som C8I ikke skal ha f.eks.

Så viktig å bruke Biosen til det spesifikke, og om gjøre til riktig navn.

Er man usikker, så la Ai Suite programmet hente ned fra nettsiden i stedet, så henter fikser Asus alt selv.

Flashback holder det egentlig å bruke hvis man har feil CPU og må oppgradere, eller hvis ting har låst seg. Ellers så er det enkleste å hente ned via Ai Suite, eller laste ned selv, legger på minnepenn og gjøre det via Bios. Begge de sjekker at det er riktig Bios som legges inn, uten å måtte drive med navnendring.

På nettsidene til Asus kan det virke som de anbefaler selv å bruke flashback når man oppgraderer BIOS.

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (6 minutter siden):

På nettsidene til Asus kan det virke som de anbefaler selv å bruke flashback når man oppgraderer BIOS.

De skriver det under hver av biosene, slik at de som bruker det vet å endre navnet.

De nevner ikke Flashback som ett alternativ i manualen til Crosshair VIII Hero Wifi som jeg sjekket, når de i Bios delen sier hvordan man skal oppgradere Biosen, kun 2 andre alternativer.

Flashback oppdatering viser de kun under siden hvor de viser hvor knappen er. Det enkleste er Ai Suite hvis man har det programmet installert. Ellers så er Flashback enklere, enn inn via Bios.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (4 minutter siden):

De skriver det under hver av biosene, slik at de som bruker det vet å endre navnet.

De nevner ikke Flashback som ett alternativ i manualen til Crosshair VIII Hero Wifi som jeg sjekket, når de i Bios delen sier hvordan man skal oppgradere Biosen, kun 2 andre alternativer.

Flashback oppdatering viser de kun under siden hvor de viser hvor knappen er. Det enkleste er Ai Suite hvis man har det programmet installert. Ellers så er Flashback enklere, enn inn via Bios.

Ja, jeg skrev ikke at Asus anbefalte, men at det kan virke sånn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (1 time siden):

Når jeg ser nedover her på denne testen...så ser jeg overhodet null grunn til å bytte ut 8700k enda.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-5900x/17.html

Kanskje stille det seg litt annerledes om ett års tid når de nye konsollene og spillutviklingen der har fått satt seg litt.
EDIT.  1% low fps kommer jo ikke frem her, så der kan det jo vanker større forskjeller.

Veldig hyggelig lesning det der. Jeg kjøpte akkurat (slutten av september) 10700KF til 400kr mer enn det en 5600X koster nå. Ettersom jeg kun gamer på stajonæren, så kan jeg ikke si at jeg akkurat angrer. Fikk hovedkort til 2300 (redusert fra 3k) og så får jeg cashback fra MSI på 640kr. Så ble en rimelig oppgradering fra 7700K som jeg fikk igjen alt for mye for ^^ I tillegg gamer jeg i 4K, så kunne egentlig klart meg med 7700Ken også, men det frista veldig med 8 kjerner mtp på spillkonsollene nå får 8 kjerner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...